Battlefield 1 – jämför grafiken mellan pc, Xbox One och Playstation 4

Medlem

Känns som man tar av sig glasögonen när man kolla på Xbone och sätter på sig dom igen när man kollar på PC.

Medlem

Pc all the way baby!

Medlem

Nej jag kan inte se någon betydelsefull skillnad.

Medlem

Ser att XB1 och PS4 är lika pissiga och suddiga.

Medlem

man hade ju enkelt kunna peka ut PC-versionen i ett blindtest.
Mellan konsolerna verkar det mycket jämnare än förra generationen. kollar man riktigt noga ser PS4 något bättre ut men de är väldigt jämna


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

KoP
Medlem
Skrivet av magiul:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:

FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!

Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.

Som med allt. Men det betyder ju inte att handkontroll är det mest precisa alternativet för det. Tyvärr vinner nog en mus de flesta precisionstester gentemot joystick.

Fast det blir ändå obetydligt när du ställer spelare med handkontroll emot spelare med handkontroll. Alla spelar under samna förutsättningar så att säga. Så diskussionen kring handkontroll vs mus är poänglös eftersom den situationen sällan uppstår.

KoP
Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:

FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!

Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.

Näe usch vad jag är trött att höra den här usla ursäkten till usla kontroller. Enda sedan slutet på 90-talet så har man en viss förväntan över hur man ska kunna kontrollera något i en 3d-miljö. Gamepads suger tyvärr på detta. Oprecist, långsamt och klumpigt sätt att navigera och kolla omkring i en 3d miljö.

Inte för att mus+tangentbord är det absolut bästa jag kan tänka mig heller, tvärtom jag har de senaste 10-15åren hoppas på något allmänt bättre men om man nu inte räknar med Vive kontrollerna som har sina egna problem, så är tyvärr mus+tangentbort det bästa vi fortfarande har.

Att säga att gamepads funkar efter ett tag eller är en vanesak är för mig som att gå tillbaks och försöka spela med enbart tangentbordet igen. Visst det kanske går men det har enorma begränsningar, precis som gamepads får för spel och jag fattar inte varför detta inte tas upp mer.

För om det finns något som har hållit tillbaks utvecklingen av fps, tps, rpg och 3d-spel i allmänhet är det definitivt konsolernas kassa kontroller. Spelen kan inte vara för snabba, för komplexa, ha för många valmöjligheter i form av vapen eller items, kräva precisa rörelser, ha omfattande inventory system eller bara allmänt kräva speciellt mycket utav spelaren.

Speciellt illa blir det om man kombinerar något utav dessa saker, tex snabbt och komplex eller rörelse och precision. Går heller inte mixa genres tex fps/rts utan fetstora kompremisser. Dvs en hel värld av möjligheter borta delvis pga en kontrollmetod som många fortfarande påstår bara är en vanesak, vilken enorm förlust.

Så fort en viss komplexitet blandas in (ja jag tänkter forsätta mitt gormande), tex fler än 2-3 vapen måste spelets flöde och inlevelse kompremissas, genom tex att man saktar ner eller stannar tiden vid vapen byten.

Rumsuppfattningen blir värdelös, bara en sådan enkel sak som att kolla åt båda sidor innan man korsar en korridor går inte att göra snabbt och smidigt.

Man kan heller inte kräva att spelaren ska kunna reagera mot snabb och smart AI, speciellt inte sammtidigt som man själv springer runt snabbt och gör flera saker samtidigt.

Enda lösningen har alltid varit att totalförstöra hela upplevelsen med autoaim, autotarget och sakta ner hela spelflödet. Vilket gör att allt för många spel tappar sin identitet.

Anpassa tex ett hetsigt PC spel som Avp1 och 2 till konsol och det blir bara ännu ett Halo/Cod spel med samma långsam tempo. Inte konstigt att nästan alla fps spel har samma hastighet, känsla och komplexitet som Halo och Cod.

Stagnerat, dött och tråkigt utan rytm, adrenalin och känslan av kontroll borta. Inget som går att ersätta, oavsett hur mycket qte moment man trycker in.

Därför många av dages spel suger. I Uncharted 4 2016 får man se gubben göra massa coola grejer när man trycker på en knapp, i Quake 1 från 1996 får man göra alla coola grejer själv.

Jag kan inte ha kul för kontrollerna på konsol gör allt för att ta mig ur upplevelsen.

Smaken är som baken. Håll dig till det du gillar bäst medans andra håller sig till det dom gillar bäst.

Medlem
Skrivet av insilence:

Ja man kan tydligt se vissa skillnader.
Dock tycker jag det är så oerhört uttjatat med kommentarer där man hela tiden vill hävda att det ena minsann är mycket bättre än det andra...

Spela inte ett spel för grafiken, spela det för att det faktiskt är kul.
Och med det sagt, spela det i den miljö du tycker att du själv är bekvämast.
Är det i soffan med en PS4/Xbox kontroll, GO FOR IT!
Är det i datorstolen med tangentbord och mus, GOOD FOR YOU.

Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:

FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!

Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.

Om du sätter en K+M spelare mot en pad-spelare, så kommer K+M vinna 11 gånger av 10. Jag tycker att det glöms bort att varje verktyg har sin plats. Exempelvis tycker jag att en pad fungerar utmärkt i sportsspel ex NHL. Kör jag en flygsim så plockar jag fram min HOTAS. Kör jag ett racing sim så blir det min G27a.

Men varför skulle jag tvinga mig själv att använda ett verktyg i ett spel som det inte är designat för?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Inte helt oväntat så var PC snyggast, sedan PS4 och sist Xbone. Man ska dock inte glömma att många PC riggar inte kommer upp i den prestandan som krävs för att det ska se ut som i klippet.
Sedan vet jag inte hur stor roll det spelar då det känns som att flytet och ljussättningen är viktigast i ett sådant här spel...finns sällan någon tid att räkna gruskorn på marken om man säger så.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:

FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!

Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.

Näe usch vad jag är trött att höra den här usla ursäkten till usla kontroller. Enda sedan slutet på 90-talet så har man en viss förväntan över hur man ska kunna kontrollera något i en 3d-miljö. Gamepads suger tyvärr på detta. Oprecist, långsamt och klumpigt sätt att navigera och kolla omkring i en 3d miljö.

Inte för att mus+tangentbord är det absolut bästa jag kan tänka mig heller, tvärtom jag har de senaste 10-15åren hoppas på något allmänt bättre men om man nu inte räknar med Vive kontrollerna som har sina egna problem, så är tyvärr mus+tangentbort det bästa vi fortfarande har.

Att säga att gamepads funkar efter ett tag eller är en vanesak är för mig som att gå tillbaks och försöka spela med enbart tangentbordet igen. Visst det kanske går men det har enorma begränsningar, precis som gamepads får för spel och jag fattar inte varför detta inte tas upp mer.

För om det finns något som har hållit tillbaks utvecklingen av fps, tps, rpg och 3d-spel i allmänhet är det definitivt konsolernas kassa kontroller. Spelen kan inte vara för snabba, för komplexa, ha för många valmöjligheter i form av vapen eller items, kräva precisa rörelser, ha omfattande inventory system eller bara allmänt kräva speciellt mycket utav spelaren.

Speciellt illa blir det om man kombinerar något utav dessa saker, tex snabbt och komplex eller rörelse och precision. Går heller inte mixa genres tex fps/rts utan fetstora kompremisser. Dvs en hel värld av möjligheter borta delvis pga en kontrollmetod som många fortfarande påstår bara är en vanesak, vilken enorm förlust.

Så fort en viss komplexitet blandas in (ja jag tänkter forsätta mitt gormande), tex fler än 2-3 vapen måste spelets flöde och inlevelse kompremissas, genom tex att man saktar ner eller stannar tiden vid vapen byten.

Rumsuppfattningen blir värdelös, bara en sådan enkel sak som att kolla åt båda sidor innan man korsar en korridor går inte att göra snabbt och smidigt.

Man kan heller inte kräva att spelaren ska kunna reagera mot snabb och smart AI, speciellt inte sammtidigt som man själv springer runt snabbt och gör flera saker samtidigt.

Enda lösningen har alltid varit att totalförstöra hela upplevelsen med autoaim, autotarget och sakta ner hela spelflödet. Vilket gör att allt för många spel tappar sin identitet.

Anpassa tex ett hetsigt PC spel som Avp1 och 2 till konsol och det blir bara ännu ett Halo/Cod spel med samma långsam tempo. Inte konstigt att nästan alla fps spel har samma hastighet, känsla och komplexitet som Halo och Cod.

Stagnerat, dött och tråkigt utan rytm, adrenalin och känslan av kontroll borta. Inget som går att ersätta, oavsett hur mycket qte moment man trycker in.

Därför många av dages spel suger. I Uncharted 4 2016 får man se gubben göra massa coola grejer när man trycker på en knapp, i Quake 1 från 1996 får man göra alla coola grejer själv.

Jag kan inte ha kul för kontrollerna på konsol gör allt för att ta mig ur upplevelsen.

Smaken är som baken. Håll dig till det du gillar bäst medans andra håller sig till det dom gillar bäst.

Läs vad han skriver innan du kommenterar.
Han tycker ju att det borde komma ett bättre alternativ än mus/tangentbord och handkontroll.

Jag håller med att spelen blir lidande av konsolernas begränsningar. Oavsett vad man tycker så är mus och tangentbord bättre när det gäller navigation och rörelse i 3D-miljö.
Jag hoppas precis som honom att man kommer med ett alternativ som passar både till konsol och pc. (speciellt för FPS och RPG)

Notera att jag endast äger ett PS4. Har inte ägt en PC på 2 år pga tidsbrist.

"PS4 NEO edition?"


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av insilence:

Ja man kan tydligt se vissa skillnader.
Dock tycker jag det är så oerhört uttjatat med kommentarer där man hela tiden vill hävda att det ena minsann är mycket bättre än det andra...

Spela inte ett spel för grafiken, spela det för att det faktiskt är kul.
Och med det sagt, spela det i den miljö du tycker att du själv är bekvämast.
Är det i soffan med en PS4/Xbox kontroll, GO FOR IT!
Är det i datorstolen med tangentbord och mus, GOOD FOR YOU.

Skrivet av KoP:
Skrivet av Blackwolfe:

FPS med gamepad känns så fel, men inget hindrar mig att lira i soffan i vilket fall som helst. Nä, detta ska köras med mus och tangentbord!

Är man färsking på att lira med handkontroller kan jag tänka mig att det känns fel. Men har man vanan inne så känns det ganska naturligt.

Om du sätter en K+M spelare mot en pad-spelare, så kommer K+M vinna 11 gånger av 10. Jag tycker att det glöms bort att varje verktyg har sin plats. Exempelvis tycker jag att en pad fungerar utmärkt i sportsspel ex NHL. Kör jag en flygsim så plockar jag fram min HOTAS. Kör jag ett racing sim så blir det min G27a.

Men varför skulle jag tvinga mig själv att använda ett verktyg i ett spel som det inte är designat för?

Precis. Spel som tex assassin's creed eller batman arkham whatever kör jag med gamepad. I GTA5 växlar jag mellan k&m och gamepad beroende på om jag är till fots eller kör. FPS, k&m 100% av gångerna. GoW 4 kommer förmodligen bli med k&m.

Medlem
Skrivet av ecHo!:

Notera att jag endast äger ett PS4. Har inte ägt en PC på 2 år pga tidsbrist.

Wut? Tar det mindre tid att äga ett PS4 än en PC?

Medlem

samma grafik på alla 3, bara upplösningen som skiler .. extremt bortkastad potential , då många sitter på quad gtx 1080 vid det här laget

Medlem
Skrivet av seifuku:

samma grafik på alla 3, bara upplösningen som skiler .. extremt bortkastad potential , då många sitter på quad gtx 1080 vid det här laget

Den här videon är väldigt missvisande, då den bara visar statiska miljöer, och inte action. Det är enorm skillnad på nivåer av inställningar när det gäller explosioner, effekter och dylikt.

Medlem

Jag kommer att köra det på PC såklart, äger ingen konsol. Jag kommer heller inte att köra det på en super-pc utan en pc som "räcker till", och jag gissar att det inte är nån direkt billig PC de kör med i jämförelsen,vilket gör det lite orättvist. Då kan man ju lika jämföra konsolversionen med en version spelad på världens mest avancerade och kraftfullaste dator. Självklart kommer det bli snyggare och flyta på bättre. För mig handlar det om att mus och tangentbord är överlägset och att jag tycker det känns mycket bättre att sitta vid ett skrivbord i en grym gaming-stol än en soffa framför tv:n.

Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av ecHo!:

Notera att jag endast äger ett PS4. Har inte ägt en PC på 2 år pga tidsbrist.

Wut? Tar det mindre tid att äga ett PS4 än en PC?

Ja det har forskare bevisat. Näe, men med en pc har man för mycket att göra. Och det är extremt beroendeframkallande (för mig). Så kände att jag var tvungen att byta pc mot konsol när jag fick barn

Medlem
Skrivet av ecHo!:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av ecHo!:

Notera att jag endast äger ett PS4. Har inte ägt en PC på 2 år pga tidsbrist.

Wut? Tar det mindre tid att äga ett PS4 än en PC?

Ja det har forskare bevisat. Näe, men med en pc har man för mycket att göra. Och det är extremt beroendeframkallande (för mig). Så kände att jag var tvungen att byta pc mot konsol när jag fick barn

Är väl snarare barn som tar för mycket tid...

Medlem

Tycker aldrig det är en megaskillnad på dessa jämförelser när de visas på YouTube. Inte ens spel som ser illa ut på Xbox 360 jämfört med PC. Borde finnas med en länk till råfilmen när nu YouTube inte kan visa vad PC klarar av.

Skrivet av Incal:

Nej jag kan inte se någon betydelsefull skillnad.


signatur

Det var detta...

jbx
Medlem
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av ecHo!:
Skrivet av Antifeminist:
Skrivet av ecHo!:

Notera att jag endast äger ett PS4. Har inte ägt en PC på 2 år pga tidsbrist.

Wut? Tar det mindre tid att äga ett PS4 än en PC?

Ja det har forskare bevisat. Näe, men med en pc har man för mycket att göra. Och det är extremt beroendeframkallande (för mig). Så kände att jag var tvungen att byta pc mot konsol när jag fick barn

Är väl snarare barn som tar för mycket tid...

Haha ja de har du rätt i. Men sätter du på din heta fru eller sätter du dig i en datorstol helst? Allt har konsekvenser..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

12
Skriv svar