Commodore 64:an är 30 år gammal
Var då man började lira, var väl 6år gammal om mamma minns rätt
Minns att vi hade en pall med en plåtbit på o i den drämde vi TAC2 när vi förlorade, att dom höll är ju helt sjukt. Rejäla grejer.
Turboloader och kassettband is teh shit
Nostalgi tripparna är helt galna när man kollar runt på youtube o ser sina gamla lir, speciellt då musiken.
http://www.youtube.com/watch?v=WyCMM6e1Lbo
Guitar Hero på C64
Det var där det började för min del.
IK+... ens minnesbild av spelen stämmer inte riktigt med hur det egentligen såg ut. En annan av mina favoriter var Bruce Lee http://www.youtube.com/watch?v=l2Kn0a1Khc4
Åh, C64. Den gamla goda tiden då spel faktiskt kom med manual och keyboard overlays för att de var så ologiska och komplicerade att utvecklarna var tvungna at förklara hur spelet fungerade, till skillnad mot dagens streamlineade covershooters. 90% av spelen var så svåra att man inte kunde klara dem, och på den tiden kunde man inte googla fram walkthroughs. Man blev så otroligt frustrerad hela tiden när man körde, men när man äntligen kom förbi stället man suttit fast på den senaste halvtimmen blev man så löjligt glad.
Last Ninja. Säger då bara det.
[edit: fail på kommenteringssystemet. Den visade inte min post, så jag postade igen. Då blev det dubbelpost]
Processor: MOS Technology 6510 eller MOS Technology 8500
Klockfrekvens: 0,985 MHz (PAL) / 1,023 MHz (NTSC)
Grafikhårdvara: MOS Technology VIC-II MOS 6567/8567 (NTSC) MOS 6569/8569 (PAL) 16 färger
Textläge: 40×25; 256 tecken i en modifierbar[4] teckentabell (8×8, eller 4×8 i flerfärgesläge)
Skärmlägen: 320×200 pixlar (2 färger i varje 8×8-block), 160×200 (3 färger samt bakgrund i varje 4×8-block)
8 sprites, 24×21 pixlar (12×21 i flerfärgersläge)
Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" 3 röster, ADSR:er för varje röst.
4 vågformer: triangel, sågtand, pulsvåg med variabel modulation, brus
Oscillatorsynkronisering, ringmodulation
Programmerbara filter: högpassfilter, lågpassfilter, bandpassfilter, notchfilter
RAM: 64 KiB (65536 bytes). 38911 bytes fanns tillgängligt för BASIC-program.
0,5 KiB färg-RAM
Uppgraderingsbar till 320 KiB Commodore 1764 256K RAM Expansion Unit (REU).
Källa: Wikipedia
Vilket monster! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!
! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!
Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.
! Är lite ledsen att jag missade C64-eran. Mitt gamerliv började inte förrens med Atari 2600, NES och 486... Men men, jag får lyssna på C64-musik och fantisera om hur bra det var. Grattis!
Atari 2600 är äldre än C64:an. För övrigt där mitt gamingliv började, närmare bestämt med Asteroids. En A2600 (trasig), en C64 och en Amiga 500 står i garderoben hemma.
Jag som trodde du var med på releaser utav klassiker såsom Mahjong och Schack.
Videomupp
Jag som trodde du var med på releaser utav klassiker såsom Mahjong och Schack.
Nej, då var jag upptagen med att lära neanderthalarna hacka runor. Gick sådär för dem.
10 PRINT "HIPP HURRA FÖR 64'AN!!!"
20 GOTO 10
RUN
Bästa speltiden i mitt liv var under Commodores vinge med
64'an och Amigan. God bless.
Alla gamla 64-rävar med Android/iPhone, ladda ner Frodo64 asap och njut. Blir någon
timmes spelande i veckan. Måste dock inhandla någon form av bluetooth controller för
i ärlighetens namn är det inte någon höjdare att lire med touchcontroller.
Giana sisters funkar dock rätt skapligt med touchscreen.
Sen är det ett måste att ha hela High voltage sid collection i luren också
Uj...30 år!! Jag har en 5-6 c64:or liggandes. Köpte en senast för 2 år sedan. Sen har jag C= gaddat på halsen. Nördigt? Tja, japp Men sån är jag!
Lyssnar på SiD sånger åtminstone någon gång om dagen...antingen i original format eller remix.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>