Turordning eller realtid – hur ska Torments strider se ut?
Inxile är kluvna angående Torment-striderna. Och de vill ha Kickstarter-finansiärernas åsikter.
#inxile-entertainment, #torment-tides-of-numenera
De verkar redan ha bestämt sig, men jag förstår inte vad fördelen med turn-based är över huvud taget (och då älskar jag X-com). Jag tvivlar på att Baldur's Gate, Icewind Dale och Planescape: Torment hade varit lika bra utan realtidsstriderna. Om man nu ska kalla det för "realtid" när man tillbringar minst 90% av tiden i pausat läge.
skulle helt klart föredra realtid med pausmöjligheter. rent turbaserat är lite för segt ärligt talat.
Jupp jupp. Temple of Elemental som exempel var ju kul... ett tag.
Men då dessa typer spel har strider i drivor så blir det ganska långsamt i slutändan.
Fallout funkar ju i turnbased, men där har du inte ett party av sex spelar och en massa förmågor och magier att hålla koll på.
Idealet vore väl om man kunde växla mellan helt fritt, men för att kunna ha någorlunda tempo krävs nog realtime.
Så här ser turbaserat ut, verkar som en del blandar ihop begreppen, det har inget att göra med att man ser animationer á la Fallout. Fallout fungerar dock som ett realtidspel tills man hamnar i strid, jag tror inte Inexile kommer vara annorlunda. Wasteland 2 kan nog ge en fingervisning om hur det kommer vara i Torment.
Från Wasteland 2
Man förstår ju att de ställer frågan att döma av kommentarerna. ^^ Även pollen ser jämn ut hehe.
Själv är jag starkt för ett upplägg liknande det Baldur's Gate introducerade, d v s realtid med pausmöjlighet. Suveränt flyt med fördelarna från det turbaserade upplägget.
Cptn BaseballBatBoy!
Man förstår ju att de ställer frågan att döma av kommentarerna. ^^ Även pollen ser jämn ut hehe.
Själv är jag starkt för ett upplägg liknande det Baldur's Gate introducerade, d v s realtid med pausmöjlighet. Suveränt flyt med fördelarna från det turbaserade upplägget.
Avskyr hur det funkar
Pausa.
Ge enkla order.
Vänta till en fiende dör
Pausa
Ge ny order
Vänta till fiende dör
Pausa...
Känns mer som att man tittar på AI:n när den spelar ett spel.
Alla tycker förvisso olika, hoppas bara att turbaserat vinner.
Rwa?
Så här ser turbaserat ut, verkar som en del blandar ihop begreppen, det har inget att göra med att man ser animationer á la Fallout. Fallout fungerar dock som ett realtidspel tills man hamnar i strid, jag tror inte Inexile kommer vara annorlunda. Wasteland 2 kan nog ge en fingervisning om hur det kommer vara i Torment.
I Fallout 2 kan man välja vilket man vill köra. Realtid eller turbaserat. Fallout 2 blir dock svårare i realtid, då det saknas bra stridsval till sina egna NPCs. Båda teknikerna går att implementera i ett spel så att det fungerar bra.
Man förstår ju att de ställer frågan att döma av kommentarerna. ^^ Även pollen ser jämn ut hehe.
Själv är jag starkt för ett upplägg liknande det Baldur's Gate introducerade, d v s realtid med pausmöjlighet. Suveränt flyt med fördelarna från det turbaserade upplägget.
Avskyr hur det funkar
Pausa.
Ge enkla order.
Vänta till en fiende dör
Pausa
Ge ny order
Vänta till fiende dör
Pausa...
Känns mer som att man tittar på AI:n när den spelar ett spel.
Alla tycker förvisso olika, hoppas bara att turbaserat vinner.
Jag förstår inte fäblessen för turordningsbaserat, förutom nostalgiska skäl då. Det är väl inget som hindrar att du gör precis lika avancerade drag i realtid under paus? Däremot kan de gärna skippa AI helt (iaf som default), och lita på att man har koll på sina gubbar själv.
Det känns så himla konstgjort i turordningsbaserat, att man får göra drag med sina gubbar en efter en medan motståndarna bara står där. Det kan förstöra inlevelsen totalt, tycker jag.
Men om alla tyckte lika så skulle världen såklart vara en tråkigare plats. Jag försöker bara förstå argumenten för turordningsbaserat (det går inte så bra).
Så här ser turbaserat ut, verkar som en del blandar ihop begreppen, det har inget att göra med att man ser animationer á la Fallout. Fallout fungerar dock som ett realtidspel tills man hamnar i strid, jag tror inte Inexile kommer vara annorlunda. Wasteland 2 kan nog ge en fingervisning om hur det kommer vara i Torment.
I Fallout 2 kan man välja vilket man vill köra. Realtid eller turbaserat. Fallout 2 blir dock svårare i realtid, då det saknas bra stridsval till sina egna NPCs. Båda teknikerna går att implementera i ett spel så att det fungerar bra.
Va? Sen när går det att spela striderna i Fallout 2 i realtid?
Jag förstår inte fäblessen för turordningsbaserat, förutom nostalgiska skäl då. Det är väl inget som hindrar att du gör precis lika avancerade drag i realtid under paus? Däremot kan de gärna skippa AI helt (iaf som default), och lita på att man har koll på sina gubbar själv.
Det känns så himla konstgjort i turordningsbaserat, att man får göra drag med sina gubbar en efter en medan motståndarna bara står där. Det kan förstöra inlevelsen totalt, tycker jag.
Men om alla tyckte lika så skulle världen såklart vara en tråkigare plats. Jag försöker bara förstå argumenten för turordningsbaserat (det går inte så bra).
Sitter i precis samma sits som du, fast tvärtom då.
Förstår inte hur folk kan gilla realtime med pause.
Tycker det känns så skumt att styra ett party, när man bara pausar hela tiden, vilket förstör inlevelsen totalt för mig
Nostalgiska själ skulle jag inte skylla på dock, då jag gärna spelar moderna turbaserade spel
Rwa?
Så här ser turbaserat ut, verkar som en del blandar ihop begreppen, det har inget att göra med att man ser animationer á la Fallout. Fallout fungerar dock som ett realtidspel tills man hamnar i strid, jag tror inte Inexile kommer vara annorlunda. Wasteland 2 kan nog ge en fingervisning om hur det kommer vara i Torment.
I Fallout 2 kan man välja vilket man vill köra. Realtid eller turbaserat. Fallout 2 blir dock svårare i realtid, då det saknas bra stridsval till sina egna NPCs. Båda teknikerna går att implementera i ett spel så att det fungerar bra.
Va? Sen när går det att spela striderna i Fallout 2 i realtid?
sen släppet. man väljer det under "options". väldigt många som missat det faktiskt.
Så här ser turbaserat ut, verkar som en del blandar ihop begreppen, det har inget att göra med att man ser animationer á la Fallout. Fallout fungerar dock som ett realtidspel tills man hamnar i strid, jag tror inte Inexile kommer vara annorlunda. Wasteland 2 kan nog ge en fingervisning om hur det kommer vara i Torment.
I Fallout 2 kan man välja vilket man vill köra. Realtid eller turbaserat. Fallout 2 blir dock svårare i realtid, då det saknas bra stridsval till sina egna NPCs. Båda teknikerna går att implementera i ett spel så att det fungerar bra.
Va? Sen när går det att spela striderna i Fallout 2 i realtid?
sen släppet. man väljer det under "options". väldigt många som missat det faktiskt.
Kan inte minnas att jag läst något om det här, det enda spel jag vet som hade detta som val var Fallout Tactics.
Så här ser turbaserat ut, verkar som en del blandar ihop begreppen, det har inget att göra med att man ser animationer á la Fallout. Fallout fungerar dock som ett realtidspel tills man hamnar i strid, jag tror inte Inexile kommer vara annorlunda. Wasteland 2 kan nog ge en fingervisning om hur det kommer vara i Torment.
I Fallout 2 kan man välja vilket man vill köra. Realtid eller turbaserat. Fallout 2 blir dock svårare i realtid, då det saknas bra stridsval till sina egna NPCs. Båda teknikerna går att implementera i ett spel så att det fungerar bra.
Va? Sen när går det att spela striderna i Fallout 2 i realtid?
sen släppet. man väljer det under "options". väldigt många som missat det faktiskt.
Kan inte minnas att jag läst något om det här, det enda spel jag vet som hade detta som val var Fallout Tactics.
nu vet du ett till spel.