Nintendo - Ondskans hantlangare

Skägg.
10 Chambers
Nintendo - Ondskans hantlangare

- The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world that he was a cute family-friendly japanese videogame company.

Nej, riktigt så illa är det inte. Jag har faktiskt alltid gillat #Nintendo. Men det fråntar dem inte det faktum att de är marknadsmässiga manipulatörer a la Gordon Gecko eller Nike-koncernen i Jennifer Government.

Det började vid releasen av Wii. Konsolen blev en dundersuccé och lagren sålde snabbt slut. Därefter tog det smärtsamt lång tid för Nintendo att fylla på lagren. Och intressant nog sammanföll en stor lageruppdatering med början på företagets nästa räkenskapsår. Vilket sammanträffande! Allt detta gjorde förstås att Wii:n var förbeställd och slutsåld i typ ett halvår.

Och nu Super Smash Bros Brawl. Uppföljaren till #ett av de roligaste spelen genom tiderna! Släppt i Japan, släppt i staterna, försäljningssuccé i USA. Så sjukligt hypat att hela Europa går och dreglar efter spelet, säkert mer än det kanske förtjänar. Förhandsbokningarna haglar in, alla pratar om det, Nintendo läcker tvetydiga releasedatum och tar sedan tillbaka allt, men lämnar releasedatumet blankt. Ondskefullt!

[eos_image="59521;w250"]We waaants it! Gives it to us's now![/eos_image]

Men, säger ni. Är europeiska releasen bara Nintendos fel? Nej, förstås inte. Lika stor skuld har Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien - vars bakåtsträvande invånare är för stolta för att lära sig engelska. Om inte allt tvunget skulle lokaliseras till fem olika språk i Europa, skulle vi antagligen aldrig behöva vänta längre på spel än USA. Ännu bättre vore förstås om alla i Europa bytte ut engelskan som "andraspråk" mot japanska. Då skulle vi kunna få alla spel* direkt när de är klara!

/E

* Alla japanska spel förstås, inte de amerikanska - vilket inte är helt optimalt alltid.

#blogg


signatur
1
Skriv svar