Svininfluensan, angående vaccinering.

Medlem

Är jeopardisera ens ett svenskt ord? "Riskera" funkar bra.

Jag vet inte om ni ynglingar har reflekterat över varför vi vaccineras i Sverige? Kommer ni ihåg nåt som kallades fågelinfluensan? Kommer ni ihåg vilket JÄVLA LIV det var på alla journalister och förståsigpåare för att vi inte hade adekvat beredskap för att hantera en influensa-epidemi (som inte ens blev en epidemi, till skillnad från den nuvarande som jag tror dom flesta kan hålla med om har levt upp till vissa förväntningar i alla fall)?

Det är lite ironiskt att politikerna faktiskt ser till att vi har resurser och planer för att förhindra en epidemi nu och då blir det ETT JÄVLA LIV när dom sätter planerna i verket. Från samma journalister och förståsigpåare. Fantastiskt.

Ikväll ska jag ta min spruta om det inte är för lång kö. Vi ses på andra sidan.

Medlem

lite roligt om nyhetsrapporteringen av nya influensan vs tuberkulos


signatur

thank you, come again

Medlem

Jag har inte vaccinerat mig av tre skäl:

-Jag är frisk, mår bra och badar inte i fågelskit eller torkar grisar i röven.

-Jag är en misantrop, som i vaccinationssammanhang, tror på det naturliga urvalet. Vem vet, kanske jag själv stryker med?

-11 miljoner européer har vaccinerat sig. 4 miljoner av dessa finns i Sverige. Pappa staten ljuger aldrig, dem vill ju bara vårat bästa! Att världens samlade befolkning förmodligen alstrat fler dödsfall genom självförvållad kvävning, eller tuberkulos, tycks gå dessa hysteriska människor förbi.

En bekant till mig hade svininfluensan i September. Jag har umgåtts med honom och andra som haft det utan att bli smittad. Dessutom arbetar jag som avdelningschef på en vårdcentral varav en av uppgifterna denna höst bestått i att administrera registreringen av vaccinerade. Nästan alla jag talar med är skeptiska, men gör det ändå. Värst är det för barnfamiljerna, då dessa tvingas besluta för ett eget, egentligen självständigt subjekt. I det fallet har jag ingen åsikt, eftersom jag själv inte har något barn och därför omöjligen kan föreställa mig hur det känns att fatta beslut för någon annan.

Jag kritiserar egentligen inte dem som vaccinerar sig. De jag kritiserar är världsförbättrarna som klandrar oss andra för att vara egoister - även om jag är det, i bemärkelsen att jag i regel har litet förtroende för människor i allmänhet, och mänskligheten i synnerhet. De som klandrar folk för att vara egoistiska - brukar ni alltid vaccinera er, även mot säsongsinfluensan? Vad säger ni om de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl, skall man kasta ut dem från ättestupan?

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

-Jag är frisk

Tills du blir sjuk.

Citat:

Vad säger ni om de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl, skall man kasta ut dem från ättestupan?

Det jag har sagt, och hört andra säga, är att man ska vaccinera sig för att skydda de som inte kan göra det.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Chief Red Cloud:

-Jag är frisk

Tills du blir sjuk.

Jag lever tills jag dör.

Citat:

Vad säger ni om de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl, skall man kasta ut dem från ättestupan?

Skrivet av båtsman:

Det jag har sagt, och hört andra säga, är att man ska vaccinera sig för att skydda de som inte kan göra det.

Intressant resonemang, men det förutsätter alltså att alla som kan vaccinerar sig, vilket vi vet inte är fallet. Att "dem flesta gör det" gör inte resonemanget mer fullkomligt, men jag förstår vad du menar.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Intressant resonemang, men det förutsätter alltså att alla som kan vaccinerar sig, vilket vi vet inte är fallet. Att "dem flesta gör det" gör inte resonemanget mer fullkomligt, men jag förstår vad du menar.

Det viktiga är att så många som möjligt vaccinerar sig för att uppnå så kallad "Herd immunity" (kommer inte på det svenska uttrycket).

Även om svininfluensan nu inte är så farlig som den kunde ha varit, tycker jag man kan se det som generalrepetition inför när det verkligen kommer en farlig sjukdom som alla måste vaccinera sig mot.

Inaktiv
Skrivet av m0rfar:

Är jeopardisera ens ett svenskt ord? "Riskera" funkar bra.

Jag vet inte om ni ynglingar har reflekterat över varför vi vaccineras i Sverige? Kommer ni ihåg nåt som kallades fågelinfluensan? Kommer ni ihåg vilket JÄVLA LIV det var på alla journalister och förståsigpåare för att vi inte hade adekvat beredskap för att hantera en influensa-epidemi (som inte ens blev en epidemi, till skillnad från den nuvarande som jag tror dom flesta kan hålla med om har levt upp till vissa förväntningar i alla fall)?

Det är lite ironiskt att politikerna faktiskt ser till att vi har resurser och planer för att förhindra en epidemi nu och då blir det ETT JÄVLA LIV när dom sätter planerna i verket. Från samma journalister och förståsigpåare. Fantastiskt.

Ikväll ska jag ta min spruta om det inte är för lång kö. Vi ses på andra sidan.

Jag vet inte om jag klassas som yngling längre. Vi kommer alla ihåg fågelinfluensan, folk dog rakt upp och ner på gatan, det var upplopp och ... nä så va det inte va?

Det är dags att börja kritisera media. Jag blir lite mörkrädd när svenskar beter sig som rädda amerikanare och förlitar sig på varenda ord som skrivs och sägs istället för att kolla upp fakta.

Det dör tusentals i influensan varje år, det kommer röra sig om ungefär samma siffror detta året. Skillnaden är väl att halva befolkningen sprutat in ett virus i kroppen som ingen egentligen haft tid att undersöka ordentligt. Folk har blivit blinda, tappat smaksinne osv. Jättebra.
Hoppas ni fortsätter spruta i mer skit i kroppen.

Inaktiv
Skrivet av iramirion:

Jag tror ni missade min poäng.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6209878.ab

Så, det är okej för KOMMERCIELLA företag att styra hur vi ska reagera på sjukdomar. SÅKLART vill de tjäna pengar. Frågan är, är det ok att tjäna pengar på en huxflux som är mindre dödlig än en vanlig influensa och få folk att injecera sig med onödigt vaccin (jag säger onödig, för.. det är är min åsikt). Detta gör de genom att INFLUERA och MUTA folk i positioner. De flesta nationer litar på WHO, vem ska vi annars rikta oss mot när dödliga sjukdomar kommer? Kommer jag lita på WHO nästa gång en riktigt farlig sjukdom kommer? Kanske inte lika mycket.

Jag tycker det är okej för företag att tjäna pengar. Det är INTE okej att tjäna pengar genom att styra marknaden och lura folk.

BAM! där satt den. Jag ser nästan detta som början på ett nytt spel. Lite fallout känsla med folk som gick på vaccin-skandalen (gröna stora mutanter) och dom som hade hjärna nog att kritisera (vanliga människor). Ingen spelskapare som nappar på detta?!?

Medlem
Inaktiv
Skrivet av båtsman:

Vad pratar du om?

Skit. Precis som de flesta andra i tråden. God Jul!

Medlem

Vad skönt för oss andra att du inte försökte höja standarden då.

AW8
Medlem

Vaccinerade mig för typ 1 månad sen, så gott som tvingad av morsan.
Hade jag själv fått välja hade jag dock skitit i saken.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Efter mycket om och men så tog jag sprutan igår. Jag tog den inte för min skull utan för min omgivning. Den enda biverkningen är att jag är lite öm i armen.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av iramirion:

Så, det är okej för KOMMERCIELLA företag att styra hur vi ska reagera på sjukdomar.

Har så skett? Visa var. Artikeln du länkar till säger bara att "det kan vara så här" och kommer inte med något som visar att så skulle vara fallet.

Citat:

SÅKLART vill de tjäna pengar.

Ja.

Citat:

Frågan är, är det ok att tjäna pengar på en huxflux som är mindre dödlig än en vanlig influensa och få folk att injecera sig med onödigt vaccin (jag säger onödig, för.. det är är min åsikt).

Detta visste man inte när man började producera vaccinet. Hade man trott att influensan skulle bli dödlig hade det varit smart att tjäna pengar på att behandla istället för att undvika att folk insjuknade. Nu genomför man vaccineringen i Sverige eftersom det kan hindra en andra våg.

Om de nu vill tjäna så mycket pengar, varför är det inte allmän vaccination i alla länder? Eller varför vaccinerar de över huvud taget, vore det inte bättre att behandla redan sjuka istället?

Citat:

Detta gör de genom att INFLUERA och MUTA folk i positioner.

Visa att så är fallet.

Citat:

Kommer jag lita på WHO nästa gång en riktigt farlig sjukdom kommer? Kanske inte lika mycket.

Olyckligt.

Citat:

Jag tycker det är okej för företag att tjäna pengar. Det är INTE okej att tjäna pengar genom att styra marknaden och lura folk.

Har så skett?

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=14901

Medlem

Du får nog komma med en bättre källa än den. Det är samma sida som skriver om "9/11-konspirationen"...

Medlem

Rent spontant så är det mycket svårt att ta ett inlägg som enbart består av en länk på allvar.
ÄNNU svårare är det när länken leder till en synnerligen partisk och i eget intresse agerande sida.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag lever, nilla lever o barnet i magen är hur fristk som helst!

Men jag tror fortfarande regeringen vill döda folk så att arbetslösheten ska minska!!!!!

Fuck My life, att ni ens orkat diskutera detta är överjävligt.

Medlem
Skrivet av xhosa - A True Legend:

Jag lever, nilla lever o barnet i magen är hur fristk som helst!
Men jag tror fortfarande regeringen vill döda folk så att arbetslösheten ska minska!!!!!
Fuck My life, att ni ens orkat diskutera detta är överjävligt.

nää
Plockar bort det här helt. massa gnäll

Men iallafall. Du vaccinerar dig inte primärt för din egen skull, utan för alla andras skull.
Alla andra i din närhet.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av xhosa - A True Legend:

Jag lever, nilla lever o barnet i magen är hur fristk som helst!
Men jag tror fortfarande regeringen vill döda folk så att arbetslösheten ska minska!!!!!
Fuck My life, att ni ens orkat diskutera detta är överjävligt.

http://www.plognark.com/Art/Sketches/Blogsketches/2008/thestu...

synd att du saknar förmåga att plocka upp poängen, men jag vet, ironi fungerar dåligt på internet.

Medlem

*fniss* Bra bild där Nestor.

Själv så vaccinerade jag mig, precis som jag gjort tidigare mot andra virus, både för att slippa bli sjuk och för att inte sprida viruset.

Det är skönt att vara vaccinerad så man kan "fortsätta jordnötter" i lugn och ro.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

eh jordnötter ?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Okej. Nu ska jag bannemig tagga ner lite här.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det som är lite komiskt är att man fortfarande kan bära smitta och ÄNDÅ sprida den efter att man vaccinerat sig. Finns en viktig anledning till att jag inte tagit detta och det är att den inte testats ordentligt (som med all annan medicin) vilket innebär att man inte kan veta vilka bieffekter denna kan ha i framtiden. Då de klassat influensan som en pandemi behöver de heller inte göra dessa test. Hysterin kring denna influensa har också fått den effekt som de som säljer vaccinet ville den skulle ha, att många tar den utan att tänka efter vad detta kan komma att få för effekter i framtiden. Eftersom det är en pandemi medicin slipper de också att betala skadestånd ifall någon skulle drabbas allvarligt av den. Gå inte på allt som sägs, tänk efter en eller helst flera gånger innan.

Medlem

Vilka är "de"?

Vaccinet är grymt testat. Att folk ändå drabbas av biverkningar är inget nytt. Folk får biverkningar av vanlig hostmedicin de köper på apoteket.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Vilka är "de"?

Vaccinet är grymt testat. Att folk ändå drabbas av biverkningar är inget nytt. Folk får biverkningar av vanlig hostmedicin de köper på apoteket.

De är dom som gör vaccinet. Nej detta vaccin har inte genomgått samma tester som krävs för andra vaccin och anledningen till det är att det är att svininfluensan numera är klassad som en epedemi. När man tar vaccinet utsätts kroppen för en mildare grad av influensan och detta är anledningen till att vissa kan bli väldigt sjuka av att ta den medan andra inte påverkas ett dugg mer än att de kanske får lite ont i armen.

Ja folk får bieffekter av det mesta som de använder men det är ytterst sällsynt med att man köper medicin och dessa bieffekter inte är kända eller hur?
http://www.svininfluensan.com/content/influensavaccin-%C3%A4n...

Medlem
Skrivet av PcGamer:

De är dom som gör vaccinet. Nej detta vaccin har inte genomgått samma tester som krävs för andra vaccin och anledningen till det är att det är att svininfluensan numera är klassad som en epedemi.

Och ändå har det visat sig inte vara den dödsdom som det skrevs så mycket om?

Skrivet av PcGamer:

När man tar vaccinet utsätts kroppen för en mildare grad av influensan och detta är anledningen till att vissa kan bli väldigt sjuka av att ta den medan andra inte påverkas ett dugg mer än att de kanske får lite ont i armen.

Såpass självklart att det borde vara underförstått

Skrivet av PcGamer:

Ja folk får bieffekter av det mesta som de använder men det är ytterst sällsynt med att man köper medicin och dessa bieffekter inte är kända eller hur?
http://www.svininfluensan.com/content/influensavaccin-%C3%A4n...

Nu är ju bieffekterna av H1N1-vaccinet rätt väl utredda. Räcker ju med att kolla på den misstänkt partiska sidan i länken ovan.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Spännande.. en viss Markus Andersson verkar stå bakom.
Samme Markus Andersson som tidigare var en framstående medlem i Nationaldemokraterna, men hoppade av pga konflikter inom partiledningen?

Ska enligt lite googlande verka som "utbildande och kunskapsluftande för samhället"

En "nationell" lobby alltså.
Fränt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Spännande.. en viss Markus Andersson verkar stå bakom.
Samme Markus Andersson som tidigare var en framstående medlem i Nationaldemokraterna, men hoppade av pga konflikter inom partiledningen?

Ska enligt lite googlande verka som "utbildande och kunskapsluftande för samhället"

En "nationell" lobby alltså.
Fränt.

Älskar på att de alltid är så duktiga på att tillverka hemsidor!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Nestor:

Spännande.. en viss Markus Andersson verkar stå bakom.
Samme Markus Andersson som tidigare var en framstående medlem i Nationaldemokraterna, men hoppade av pga konflikter inom partiledningen?

Ska enligt lite googlande verka som "utbildande och kunskapsluftande för samhället"

En "nationell" lobby alltså.
Fränt.

Älskar på att de alltid är så duktiga på att tillverka hemsidor!

Och på nåt sätt är jag inte förvånad vem som postade länken.

Skriv svar