Spelpriserna kan gå upp för Playstation 5 och Xbox Series X
Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg
Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.
https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...
Fast har inte det ändrats igen det senaste året/åren? Spelen har väl gått till att lägga till gratis innehåll under en längre tid och istället förlita sig på mikrotransaktioner för pengaflödet.
Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg
Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.
https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...
Så sant så. Tänk bara Ubisofts spel. Gold edition ligger väl på 999 kr och ultimate version kan bli din för endast för 1299 kr.
Fast har inte det ändrats igen det senaste året/åren? Spelen har väl gått till att lägga till gratis innehåll under en längre tid och istället förlita sig på mikrotransaktioner för pengaflödet.
Det beror väl på vad det är för spel man pratar om. Grundregeln verkar dock vara att de som minst behöver pengarna, är de girigaste jävlarna.
Beror på vad man får.
Ett AAA spel med stor produktion förstår jag att det kommer upp i pris. Tycker inte det är fult alls.
Men som en del är inne på. Om spelet har mikrotransaktioner så tycker jag inte att det berättigar ett högre pris i lika stor grad.
Om produkten är komplett och det kommer ett DLC efter ett tag som inte har något med grundspelet att göra, en ren expansion. Helt ok.
Så:
Komplett spel, OK
Ej komplett spel med innehåll låst, NOK
Betalar gärna de högre summorna men i dagens läge släpper de spel för 700 spänn sen lägger de till "sjutti elva" olika mikro transaktioner från allt mellan 0,49-30 USD + Season Pass osv.
+ Season Pass Year 2, Season Pass year 3 och så vidare....
Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg
Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.
https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...
Spelföretagen har kommit på flera sätt att ta betalt för spelen än bara inköpspriset. Dlc, prenumerationer och annat fungerar i praktiken som prishöjning som inte syns lika mycket. Å andra sidan var expansioner rätt vanliga förr. Sen är det väldigt olika mellan olika spel, och jag är inte säker på att man säga det så enkelt som i den där bilden - att grundspelen blivit tunnare. Och en hel del (men inte allt) är frivilliga grejer. Svår fråga!
Så länge det fortsätter som idag, dvs att de rear ut spelen efter någon månad för en bråkdel av priset så spelar det ju ingen större roll Jag har galet många spel att spela så har inga problem att vänta med att köpa ett nytt spel eftersom jag redan har så mycket annat att spela. Betalar sällan över 300kr för ett spel idag (förutom när jag verkligen vill spela ett spel tidigt), och kommer nog inte göra det i fortsättningen heller. Och då har jag ändå nästan alla storspel värda namnet som släppts till både denna och förra generationens konsoler förutom de allra senaste.
Ja med tanke på att en del dessutom köper samma spel flera gånger så ligger väl den gränsen väldigt högt. Själv så köper jag max 2 fullprisspel per på, resten skaffar jag på REA och har ändå backloggen full med godbitar.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Riktpriser på många fullprisspel är redan 90-100$ idag, när man räknar med seasonpass/dlc som normalt fanns med i fullversionen i spel förr.
https://i.imgflip.com/11le16.jpg
Blir helt absurda priser när man sedan räknar med hur mycket en kan spendera på mikrotransaktioner i vissa spel.
https://memestatic.fjcdn.com/large/pictures/41/1b/411b2f_6617...
Fast om slutpriset (med inflation inräknat) blir detsamma så kan man ju argumentera för att det nyare sättet är bättre. Då kan man köpa ett billigare grundspel och om man sedan gillar det så behöver man endast betala för det extra content som man vill ha. I den äldre modellen så betalade man ju för allt, oavsett om man gillade allt eller inte. Kanske spelar mindre roll på plattformar som t ex Steam om man kan göra en refund, men då gäller det att man kan avgöra det efter de första 2 timmarna vilket man inte alltid kan.
Angående mikrotransaktioner så är det inte så illa heller, så länge det inte är PvP och Pay2win.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
En del av mig tycker det är logiskt, en annan del tycker att det är helt fel.
Single player spel helt UTAN mikrotransaktioner, ja dom kanske faktiskt skulle få kosta mer pga inflation ect. MEN att digital editions kostar samma eller mer än en fysisk utgåva? ganska F:ed up. En digital utgåva = ingen disk produktion = ingen frakt ect men dyrare ? logiskt
Multiplayer spel eller single player med mikotransaktioner borde INTE kosta mer.
Ett spel till Snes -93 kostade 749 tex Mortal kombat. Omräknat till dagens pris med inflation är det 1032kr. Tål att tänkas på även med ökad publik, microtransaktioner osv.Utvecklingskostnader mm med.
Precis. Vet många PS1-spel som jag köpte under 90-talet som kostade mellan 599-699kr.
Även de flesta N64-spel kostade runt 649-749kr.
Så det känns som att priset har legat runt samma väldigt länge.
Precis. Vet många PS1-spel som jag köpte under 90-talet som kostade mellan 599-699kr.
Även de flesta N64-spel kostade runt 649-749kr.
Så det känns som att priset har legat runt samma väldigt länge.
Minns att jag betalade 700-800 för SNES-spel vilket måste väl vara över 1000 kr i dagens penningvärde. Men, det ska väl då sägas att en stor anledning till kostnaden var den den fysiska kassett man fick, som blev dyrare ju mer utrymme som behövdes och om det fanns specialfunktioner.
Så länge det fortsätter som idag, dvs att de rear ut spelen efter någon månad för en bråkdel av priset så spelar det ju ingen större roll Jag har galet många spel att spela så har inga problem att vänta med att köpa ett nytt spel eftersom jag redan har så mycket annat att spela. Betalar sällan över 300kr för ett spel idag (förutom när jag verkligen vill spela ett spel tidigt), och kommer nog inte göra det i fortsättningen heller. Och då har jag ändå nästan alla storspel värda namnet som släppts till både denna och förra generationens konsoler förutom de allra senaste.
Det löser faktiskt det mest ja. Vill man ha ett spel på dag ett så får man betala för det, har själv inte gjort det på tio år tror jag, pga som du säger, backloggen är full. Höjs startpriset med 100 kr så kommer dock sänkningen till ett lägre pris antagligen ta längre tid men då får man vänta lite till i så fall. Likaså köper jag aldrig en ny konsol dag ett, jag väntar oftast ett år eftersom release spelen ofta är meh och de bästa spelen släpps nu i slutet av en konsolgeneration så då finns det ännu mer spel att spela på den gamla konsolen.
Smärtgränsen är svårt att säga då det beror på vilket spel.
Cyberpunk2077 om det blir så bra som man sett och tror skulle jag kunna tänka mig lägga en större summa (800kr ish) medans ett spel som Stardew Valley (realese version) lägga max 150.
Men spel som kostar mer än 350kr kollar jag nogare på om jag verkligen vill ha det dvs kolla in reviews och liknande.
Fast om slutpriset (med inflation inräknat) blir detsamma så kan man ju argumentera för att det nyare sättet är bättre. Då kan man köpa ett billigare grundspel och om man sedan gillar det så behöver man endast betala för det extra content som man vill ha. I den äldre modellen så betalade man ju för allt, oavsett om man gillade allt eller inte. Kanske spelar mindre roll på plattformar som t ex Steam om man kan göra en refund, men då gäller det att man kan avgöra det efter de första 2 timmarna vilket man inte alltid kan.
Angående mikrotransaktioner så är det inte så illa heller, så länge det inte är PvP och Pay2win.
Tja det beror väl på om man bryr sig om inlevelse, design, artistisk integritet, story, moddning, äganderätt mm.
Jag vill ha en komplett upplevelse, utan någon jädra ingame valuta, utan "du behöver dlc/season pass/premium för att gå här" och utan grinding man kan lösa genom xp-boost eller liknande artificiella begränsningar.
Jag vill ha ett spel där varje, textur, item, rustning osv, är väldesignat, passar in i spelet, har ett tydligt syfte och inte är bara där för att dra in enkla pengar.
Jag vill kunna modda och veta att jag även kan spela ett singelplayer-lir om 20 år, och inte behöva oroa mig över någon förbannat online-storefront tjänst eller liknande som låser spelet.
För mig är dessa saker lika viktigt som att inte ha reklam i en film. De flesta verkar fattar varför tex man inte vill kolla på The Shining på en sådan här tv...
Men när det kommer till spel, verkar många tycka det är helt okej att varenda genre dra sig mer och mer mot mmo hållet.