PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Swempet:

Helt ärligt håller jag med dig, vill man sälja vidare är det bara att göra, sen att folk kommer vara butthurt över det är en annan sak, väldigt lättförtjänta pengar för den som väljer att göra så.

Själv kommer jag behålla den jag förbokat.

Trist att allt jämt ska handla om jaget. Tycker samhället blir tråkigare och tråkigare.
"Om han gör det, då kan ju jag också??" Blä.

Bara för att man KAN, så måste man inte. Allt handlar bara om pengar, jämt.

Jag känner mig inte butthurt, handlar om snällhet. Personligen, om jag lyckades få tag på 2 ps5 skulle jag aldrig försöka sälja en till ockerpris. Skulle kännas så fel.

Snällheten är påväg att försvinna helt idag, tyvärr. Blä för er attityd , tyvärr är jag väl i minoritet att tycka så.

Mediamarkt, digitala versionen. Hur långt fram i kön har vi kommit? Jag beställde den 27/9. Vilka har fått som beställt tidigare?

Medlem

Beställt 2020-05-18 12:47 på Webhallen.

Info uppdaterades nu att ordern beräknas komma in 1 mars.

Medlem

När man läst kommentarer här om de som varit med i utlottning av PS5 har det nästan känts omöjligt att få tag i en därför har jag inte varit med. Men denna gång har jag valt att testa. Får se hur det går.

Medlem

Ibland har man sagolik tur. Jag gav upp tanken på en PS5 redan innan jul, och nu är en på väg. Frugans kusin (och hans fru, och hans morsa...) var med i finska Giganttis utlottning. Han vann två köprättskoder och frågade om jag ville ha en. När jag läser den här tråden fattar man ju hur osannolikt det är...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Myninjapanda:

Hämtade min ps5 standard bokning från 8/10-20 på mediamarkt i Göteborg idag. Så kösystemet är helt i sin ordning!

Märkligt jag har en SE bokning från 8/10-20 på MM i Göteborg som jag inte fått mail om.

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Trist att allt jämt ska handla om jaget. Tycker samhället blir tråkigare och tråkigare.
"Om han gör det, då kan ju jag också??" Blä.

Bara för att man KAN, så måste man inte. Allt handlar bara om pengar, jämt.

Jag känner mig inte butthurt, handlar om snällhet. Personligen, om jag lyckades få tag på 2 ps5 skulle jag aldrig försöka sälja en till ockerpris. Skulle kännas så fel.

Snällheten är påväg att försvinna helt idag, tyvärr. Blä för er attityd , tyvärr är jag väl i minoritet att tycka så.

Håller med dig om att såklart inte måste bara för man kan, men jag håller inte med om att snällheten är påväg att försvinna.
Häromdagen träffade jag min granne som på sin lediga dag gick runt i kvarteret och skottade snö åt gamlingar som hade svårt att klara av det själva. Har sett många fler exempel på liknande ageranden under det snörika januari.

Gällande PS5 så fick jag min den 17:e december, från Webhallen. Men eftersom jag ändå har så mycket spel i min backlogg på PS4, samt Cyberpunk2077 till Stadia, så valde jag att sälja den... för 5990:-, till en bekant som beklagade sig över att dom inte hade förhandsbokat i tid.

Ångrar jag att jag inte sålde den dyrt på nätet? Nej.
Hade jag vart utan jobb, studerande eller haft det svårt ekonomiskt på någotannat sätt hade jag kanske sålt den på nätet istället och tjänat några tusen. Men nu har jag det helt ok ställt och hade tur som bokade i tid.

Ångrar jag att jag inte behöll den själv? Ibland... för nu vill jag ju ha en egen också, för minskade laddningstider osv. Men samtidigt känns det bra då jag vet att någon annan har glädje av den.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Märkligt jag har en SE bokning från 8/10-20 på MM i Göteborg som jag inte fått mail om.

De går på klockslag fick jag höra när jag tog bort min förbokning. Kommer säkert när som ska du se!

Medlem
Skrivet av Slugger:

Håller med dig om att såklart inte måste bara för man kan, men jag håller inte med om att snällheten är påväg att försvinna.
Häromdagen träffade jag min granne som på sin lediga dag gick runt i kvarteret och skottade snö åt gamlingar som hade svårt att klara av det själva. Har sett många fler exempel på liknande ageranden under det snörika januari.

Gällande PS5 så fick jag min den 17:e december, från Webhallen. Men eftersom jag ändå har så mycket spel i min backlogg på PS4, samt Cyberpunk2077 till Stadia, så valde jag att sälja den... för 5990:-, till en bekant som beklagade sig över att dom inte hade förhandsbokat i tid.

Ångrar jag att jag inte sålde den dyrt på nätet? Nej.
Hade jag vart utan jobb, studerande eller haft det svårt ekonomiskt på någotannat sätt hade jag kanske sålt den på nätet istället och tjänat några tusen. Men nu har jag det helt ok ställt och hade tur som bokade i tid.

Ångrar jag att jag inte behöll den själv? Ibland... för nu vill jag ju ha en egen också, för minskade laddningstider osv. Men samtidigt känns det bra då jag vet att någon annan har glädje av den.

Va glad jag blev av att läsa om din granne . Men jag tänkte på det påväg tillbaka ifrån förskolan till hemmet (hemmakontoret) och snällheten finns såklart kvar... men tar den inte ofta slut "efter" sin närmaste omnejd? Vänner/grannar/familj tänker jag är närmaste. Hamnar själv inte i den situationen men folk "ute" beter sig mer och mer egoistiskt, generellt förstås. Va och bytte mim mixer på EG för nån helg sen och folk är så jävla otrevliga mot dom som jobbar i butiken. Du är här för att hjälpa mig, du är min slav, typ.

Va nån kille som stog och skällde ut personalen för att han minsann fått vänta 5 minuter på hjälp och meddelade att här ska jag aldrig mer handla. Tycker det är mkt mer sånt sista åren.. återigen, "jag jag jag" ..

Medlem
Skrivet av JohnH:

Härligt att du fick hämta! Dock verkar kösystemet inte vara helt i sin ordning då jag bokade 29/9 utan att ha fått någon än.

Drog den slutsatsen att jag fick min bokning kort efter de medlemmar som skrivit om sina bokningar från 5/10 respektive 6/10. Tråkigt att höra att du inte fått din!

Medlem

Var är spelen?? Jag har suttit här med min PS5:a i ett par månader utan att ha ett enda spel att spela förutom AC: Valhalla. Nej, jag tänker inte spela Demon's Souls som går ut på att dö. Visst finns Spider Man: Miles Morales men det känns ju bara som ett DLC till PS4-originalet. Är det jag som blivit gammal och tappat minnet eller släpptes det inte bra mycket fler spel i samband med förra generationens release?

Medlem

Gick med i utlottningen på EG för PS5 , mest för att känna spänningen, men ärligt talat vill jag ens ha en redan? Som Chicobello skriver, finns inte mycket spel att spela. Jag är lite less på ägandet av PS4 som inte låtit mig spela mycket alls. Jag har 3 småbarn, ganska trött när man väl fått dessa att somna. Så alternativet för mig har varit att spela ibland när de är vakna. Men nu förtiden verkar varenda jävla hypat spel vara 16-18 årsgräns på. Vilket jag naturligtvis inte vill starta om barnen är vakna. Jag har alltid gillat Final Fantasy serien, men nu läste jag någonstans att även den skall sättas som 18års. Någon som har tips på spel som är bra men har max pegi12 alternativt inte är läskiga för barn i ca 8års åldern.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Var är spelen?? Jag har suttit här med min PS5:a i ett par månader utan att ha ett enda spel att spela förutom AC: Valhalla. Nej, jag tänker inte spela Demon's Souls som går ut på att dö. Visst finns Spider Man: Miles Morales men det känns ju bara som ett DLC till PS4-originalet. Är det jag som blivit gammal och tappat minnet eller släpptes det inte bra mycket fler spel i samband med förra generationens release?

Ja du minns fel. PS4 hade utöver det vanliga multiplattform-skräpet 2 launch-titlar, Knack och Killzone.
Under första året släpptse sen infamous:second son, Driveclub och Little big planet 3.

PS5 har hittils Demons souls, miles morales, och Sackboy vid launch. VIlket man får tycka vad man vill om, men de flesta håller det som en stark launch-lineup.
Senare i år kommer Ratchet and clank, Horizon 2, Returnal, samt möjligen GT 7 och GoW 2.

Så inte har det blivit sämre. Dock är ju konsoll-bristen ett problem, och det är väl inte omöjligt att sony kommer hålla på ett par titlar lite längre för att fler maskiner ska hitta ut till spel-köpare. Scalpers som sitter och trycker på 100-tusetals maskiner köper ju inga spel liksom.

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

Mediamarkt, digitala versionen. Hur långt fram i kön har vi kommit? Jag beställde den 27/9. Vilka har fått som beställt tidigare?

Jag beställde min DE 4/10 från MM. Jag var i kontakt med dom igår och enligt dom så ska jag få den under februari som utlovat tidigare.

Skrivet av duskigamasken:

Jag beställde min DE 4/10 från MM. Jag var i kontakt med dom igår och enligt dom så ska jag få den under februari som utlovat tidigare.

Okej! Personligen har jag inte fått något specifik lovat. Bortsett från första kvartalet... När blev du lovad det? Jag har både ring, mailat och besökt dem i deras butiker...

Medlem

Hämtat ut från MM idag. SE versionen, bokade 8/10. Då jag redan har en får systersonen/svågern köpa den. De bor i en annan stad 10+ mil bort men de sitter redan i bilen på väg hit!

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ja du minns fel. PS4 hade utöver det vanliga multiplattform-skräpet 2 launch-titlar, Knack och Killzone.
Under första året släpptse sen infamous:second son, Driveclub och Little big planet 3.

PS5 har hittils Demons souls, miles morales, och Sackboy vid launch. VIlket man får tycka vad man vill om, men de flesta håller det som en stark launch-lineup.
Senare i år kommer Ratchet and clank, Horizon 2, Returnal, samt möjligen GT 7 och GoW 2.

Så inte har det blivit sämre. Dock är ju konsoll-bristen ett problem, och det är väl inte omöjligt att sony kommer hålla på ett par titlar lite längre för att fler maskiner ska hitta ut till spel-köpare. Scalpers som sitter och trycker på 100-tusetals maskiner köper ju inga spel liksom.

... och Resident Evil 8! Om 3 månader

Medlem
Skrivet av joask:

Yepp så även för mig😉

Och nu ändrat igen till ”okänt leveransdatum”. Detta är ju värre än kinesisk vattentortyr.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Var är spelen?? Jag har suttit här med min PS5:a i ett par månader utan att ha ett enda spel att spela förutom AC: Valhalla. Nej, jag tänker inte spela Demon's Souls som går ut på att dö. Visst finns Spider Man: Miles Morales men det känns ju bara som ett DLC till PS4-originalet. Är det jag som blivit gammal och tappat minnet eller släpptes det inte bra mycket fler spel i samband med förra generationens release?

Kanske inte så många exklusiva Ps5-spel som släppts hittills. För egen del är jag främst ute efter en PS5 pga uppgraderingen av PS4-spelen. Har i dagsläget enbart en standard PS4:a som jag köpte på releasen.
Finns många bra Playstation exklusiva spel som blir en bättre upplevelse på PS5.

Tredje gången gillt nu på Elgiganten lottning. Hoppas det går vägen den här gången.
Om jag ska utgå från min bokning kommer jag få vänta längre. Dustin🤦...

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Och nu ändrat igen till ”okänt leveransdatum”. Detta är ju värre än kinesisk vattentortyr.

WTF vilket jäkla skämt🤬

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

Mediamarkt, digitala versionen. Hur långt fram i kön har vi kommit? Jag beställde den 27/9. Vilka har fått som beställt tidigare?

Jag bokade den 25/7 digital och har ej fått min eller någon information. Bara att den ska komma under första kvartalet.

Inaktiv

Lite smålustigt om man läser på elgiganten om utlottningarna av ps5.
-"För att göra det så rättvist som möjligt så har vi valt att åter igen hålla en utlottning om vem som ska få köpa" osv.
Att man tycker att ett lottosystem är mer rättvist än ett kösystem.
Lite som att ta en kölapp på ICA och sen lottar dom i kassan fram slumpvalda nr om vem som ska få gå och göra sitt ärende

SoL
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Lite smålustigt om man läser på elgiganten om utlottningarna av ps5.
-"För att göra det så rättvist som möjligt så har vi valt att åter igen hålla en utlottning om vem som ska få köpa" osv.
Att man tycker att ett lottosystem är mer rättvist än ett kösystem.
Lite som att ta en kölapp på ICA och sen lottar dom i kassan fram slumpvalda nr om vem som ska få gå och göra sitt ärende

Du har aldrig kunnat sätta upp dig i kö hos elgiganten

Inaktiv
Skrivet av SoL:

Du har aldrig kunnat sätta upp dig i kö hos elgiganten

Ok,visste jag inte. Fast det var mer poängen med att ett lotterisystem skulle vara mer rättvist än ett kösystem jag syftade på.

Dex
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ok,visste jag inte. Fast det var mer poängen med att ett lotterisystem skulle vara mer rättvist än ett kösystem jag syftade på.

I vanliga fall kan jag hålla med dig, men alternativet är ju att botar köper upp konsollerna istället som det har varit mycket problem med. En lottning är kanske inte perfekt, men tycker det funkar bättre än alternativet som alla andra butiker kör ändå.

SoL
Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ok,visste jag inte. Fast det var mer poängen med att ett lotterisystem skulle vara mer rättvist än ett kösystem jag syftade på.

Okej fattar, jämförelsen med kö lappen på ica och sen lotta ut den går inte att jämföra då du inte har fått någon kölapp hos elgiganten. Hade man gjort så här hos t ex webhallen hade det ju varit jäkligt surt

Medlem

Efter 13 kommer mailen från Elgiganten...

Medlem

Mitt ps5 är äntligen framme! Beställde på mediamarkt 8/10

Medlem

Om någon mot all förmodan får en kod och inte kommer nyttja den så tar jag den gärna med glädje. Det är inte till mig, jag lirar Xbox men min sambos brorsdotter är på jakt efter en PS5.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Jag lyckades precis beställa PS5 disc från NetonNet! Kan tipsa om ett Chrome-plugin: VisualPing. Den informerade mig att netonnets ps5-sida hade ändrats.
Jag har ju inte fått ps5an ännu, men fick iaf igenom beställningen! Nu håller jag tummarna att den faktiskt dyker upp här.

Skriv svar