FZ 25 år - Vi RTS-nördar i Total Annihilation och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare

Robot
FZ 25 år - Vi RTS-nördar i Total Annihilation och minns spelåren som gått - med gamla och nya medarbetare

Häng med oss när vi minns höjdpunkter från ett kvarts sekel.

#fz-25-år, #total-annihilation


Medlem

Så jäkla kul back in the day att bygga big bertha och skjuta tvärs över kartan Kanske lite väl krävande ibland på en pentium 75a om jag minns rätt.
Fanns inte detta spelet på Gamespy och spela över internet?

Medlem

10 min in i TA och bara 1 extractor och 1 solar collector...

// edit

Fick mig att installera Ashes of the Singularity: Escalation.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Alltså... vad gööör han :'( ?

Edit: på tal om att spela överdrivet defensivt inte är en fungerande strategi. I just TA kan man ju (som ovan nämndes) bygga ett torn som skjuter över hela jäkla kartan. Och så några Guardians på det.... <3

Medlem

Om det är något som jag förknippar med TA så är det musiken vill minnas att jag lyssnade på den även när jag inte spelade spelet. Jeremy Soule är en legend inom spelindustrin med all rätt.

Medlem

Jag spelade aldrig Total Annihilation, men jag spelade däremot otroligt mycket Total Annihilation: Kingdoms från 1999 som en liten grabb, hade riktigt kul.

Spelade på GameSpy Arcade när det begav sig, det var fullt med olika klaner, klanmatcher, turneringar, rivalitet och ibland lite drama, fantastiskt! Jag var väl känd som en av dom yngre spelarna då(och kanske inte den bästa hehe, men inte helt värdelös!) blev ändå inbjuden till ett par olika klaner. Jäkla trevligt community överlag ändå.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Riktigt bra spel, både TA och Kingdoms. Spelade detta med min far för bara några månader sedan och nukeade sönder honom.

Medlem

Satsa allt på att kunna bygga ett gäng avancerade flygplatser och sen pumpa ut brawlers. En väldigt effektiv dödssvärm.

Medlem
Spana in https://springrts.com/

Här är typ samma koncept i modernare motor.
(andra units för copyright)

Medlem

TA kan vara världens bästa RTS. Banbrytande skala, grafik och känsla.
Helt sjukt att det rullade på en 75Mhz pentium med 16Mb RAM med tanke på hur avancerat det var rent grafiskt med hundratals enheter i stora slag etc

Medlem

Kollade hela och tyckte det var jättemysigt. Hade typ velat se er spela klart och en video på minst ett par. timmar. Hoppas ni gör en lång mega edit med alla spel.

Medlem

Fyfan vad bra det spelet var/är alltså.. ladda hem nya enheter var fett fräscht på sin tid. Installerar det med jämna mellanrum år efter år även om det bara är för att spela mot datorn och se dem krossas på avstånd av någon av mina bauta-kanoner som hade fått hela östeuropas el-nät att svajja vid varje skott.

Musiken ska vi inte ens prata om.. epic var ordet.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Skribent
Skrivet av Maguz:

Fyfan vad bra det spelet var/är alltså.. ladda hem nya enheter var fett fräscht på sin tid. Installerar det med jämna mellanrum år efter år även om det bara är för att spela mot datorn och se dem krossas på avstånd av någon av mina bauta-kanoner som hade fått hela östeuropas el-nät att svajja vid varje skott.

Musiken ska vi inte ens prata om.. epic var ordet.

Just ja, det där att ladda hem nya enheter var ju en riktigt stor grej minns jag, Musiken är fortfarande ett av de bästa soundtracken någonsin till ett RTS.

Det jag gillade med TA är att det var ett lugnare tempo än andra RTS, men sen när det brakade lös så kunde det vara rejäla strider. Sen flygplanen (som även visades i videon), hur de gjorde bombing-runs och faktiskt rörde sig som flygplan i luften var unikt. Tittar man på tidigare RTS så betedde sig flygande enheter som vilken annan enhet som helst, förutom att de kunde passera över byggnader och terräng.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Oh man - min grej var att bygga tusen sånna carpetbombar-plan.. Och sen bah.. GADUURSH!


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Just ja, det där att ladda hem nya enheter var ju en riktigt stor grej minns jag, Musiken är fortfarande ett av de bästa soundtracken någonsin till ett RTS.

Det jag gillade med TA är att det var ett lugnare tempo än andra RTS, men sen när det brakade lös så kunde det vara rejäla strider. Sen flygplanen (som även visades i videon), hur de gjorde bombing-runs och faktiskt rörde sig som flygplan i luften var unikt. Tittar man på tidigare RTS så betedde sig flygande enheter som vilken annan enhet som helst, förutom att de kunde passera över byggnader och terräng.

Det var helt klart före sin tid på många plan. Grafiken minns jag också det var mycket snack om.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Till alla er som gillar RTS och speciellt TA, Beyond all Reason är ett enastående, gratis RTS som jag varmt kan rekommendera. Det är väldigt likt gamla TA men mycket modernare med riktigt bra grafik.

https://www.beyondallreason.info/

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av conthox:

10 min in i TA och bara 1 extractor och 1 solar collector...

// edit

Fick mig att installera Ashes of the Singularity: Escalation.

Skrivet av SamuelSvensson:

Alltså... vad gööör han :'( ?

Edit: på tal om att spela överdrivet defensivt inte är en fungerande strategi. I just TA kan man ju (som ovan nämndes) bygga ett torn som skjuter över hela jäkla kartan. Och så några Guardians på det.... <3


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Wow nostalgi,, var så imponerad av TA, spelat C&C, red alert innan o så men detta var nått nytt
Saknar även Warcraft 1-3, varför finns inte dessa gamla spel till mobil?

Medlem
Skrivet av b0bl00i:

Till alla er som gillar RTS och speciellt TA, Beyond all Reason är ett enastående, gratis RTS som jag varmt kan rekommendera. Det är väldigt likt gamla TA men mycket modernare med riktigt bra grafik.

https://www.beyondallreason.info/

Tack ska du ha för länken, visste inte ens om detta gratislir. Du är kung.

Skribent
Skrivet av Done:

Saknar även Warcraft 1-3, varför finns inte dessa gamla spel till mobil?

Med tanke på...

Så lite märkligt haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är Ok, vi älskar dig ändå *handhjärta*


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kom ihåg att jag byggde så jag hade riktigt mkt med energi, sen gick jag runt med commandern och använde specialvapnet som nukade sönder det mesta :).

Härliga inslag ni kör, hade önskat längre spelsessioner med just retrospel likt gurkan gjorde med black mesa!

1
Skriv svar