Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Snabbkollen – Vad är viktigast för dig när du köper din nästa TV?

Medlem

Sonys 2022 modeller ser ju mysiga ut. Syn bara dom ska va så ohyggligt dyra. LG's Nano modeller verkar ju nice till hyfsad peng så de blir nog en sån(55") om jag inte blir miljonär de närmsta tiden🙏


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

det var ett väldigt vurmande för OLED i den här tråden.

är det bara jag som i stort sett använder min TV som en andra monitor (fast den står ute i vardagsrummet)?

är livrädd för OLED med tanke på att jag till största delen använder TVn till att titta på youtube, twitch osv (förutom spel då). ofta glömmer jag att stänga av den, och den står och idlar i timmar med windows taskbar och annat statiskt på skärmen.

det har funkat finfint med alla plasma och LED TVs jag haft, men ganska säker på att jag hade fått twitch GUI't inbränt i skärmen inom en vecka med OLED.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det var ett väldigt vurmande för OLED i den här tråden.

är det bara jag som i stort sett använder min TV som en andra monitor (fast den står ute i vardagsrummet)?

är livrädd för OLED med tanke på att jag till största delen använder TVn till att titta på youtube, twitch osv (förutom spel då). ofta glömmer jag att stänga av den, och den står och idlar i timmar med windows taskbar och annat statiskt på skärmen.

det har funkat finfint med alla plasma och LED TVs jag haft, men ganska säker på att jag hade fått twitch GUI't inbränt i skärmen inom en vecka med OLED.

Körde Twitch i en månads tid på min LG OLED65CX inga inbränningar. Testat med OLED burn-in test pattern.

Medlem

Jag röstade på Annat och skrev det här, som man skulle.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av quadratis:

det var ett väldigt vurmande för OLED i den här tråden.

är det bara jag som i stort sett använder min TV som en andra monitor (fast den står ute i vardagsrummet)?

är livrädd för OLED med tanke på att jag till största delen använder TVn till att titta på youtube, twitch osv (förutom spel då). ofta glömmer jag att stänga av den, och den står och idlar i timmar med windows taskbar och annat statiskt på skärmen.

det har funkat finfint med alla plasma och LED TVs jag haft, men ganska säker på att jag hade fått twitch GUI't inbränt i skärmen inom en vecka med OLED.

Att man bränner ut en oled är på riktigt så klart, men det tar en ordentligt långt tid:

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Men låt säga att du efter väldigt många år får märken på skärmen, det behöver inte vara permanent:

Idag kan TVn kan justera pixlarna på skärmen så att de alla får samma styrka igen, med lite overall brightness som förlust, men du får då en perfekt bild igen.

Medlem
Skrivet av quadratis:

men ganska säker på att jag hade fått twitch GUI't inbränt i skärmen inom en vecka med OLED.

Det tar mycket, mycket längre tid att få burn-in än så. Om man inte är medvetet oförsiktig i sitt användande och låter den stå på med max ljusstyrka med statisk bild i veckor och månader så kan man vara rätt lugn. Det går ju dessutom att anpassa sitt användande en smula, exempelvis köra taskbar som göms.

Om inte annat är ju QD-OLED på väg nu som ska ha ännu bättre livslängd för de som faktiskt vill använda dem som datorskärm och inte som TV.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Bildkvaliteten är överlägset viktigast. Sen får det gärna vara snygg design också, och bra ljud så man slipper en ful soundbar. VRR, HDMI 2.1 och annat lull-lull är mindre viktigt då jag inte kopplar nån pc till tv:n.

Medlem
Skrivet av quadratis:

det var ett väldigt vurmande för OLED i den här tråden.

är det bara jag som i stort sett använder min TV som en andra monitor (fast den står ute i vardagsrummet)?

är livrädd för OLED med tanke på att jag till största delen använder TVn till att titta på youtube, twitch osv (förutom spel då). ofta glömmer jag att stänga av den, och den står och idlar i timmar med windows taskbar och annat statiskt på skärmen.

det har funkat finfint med alla plasma och LED TVs jag haft, men ganska säker på att jag hade fått twitch GUI't inbränt i skärmen inom en vecka med OLED.

Oleds har screensavers och en massa annan teknik för att radikalt minska risken för burn-in numera. Du behöver inte vara rädd för det.
Själv ser jag det som en feature, får jag burn-in så har jag en orsak att köpa en ny tv!

Medlem

Lägger lätt 9-10k på en datorskärm, då jag sitter och arbetera/spelar framför den många timmar. Men när det gäller TV så blir det oftast billigaste i laget som duger. Känner liksom, vaför lägga stora summor på en skärm som man kanske högst spenderar 1-2 timmar om dagen framför?

eld
Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Oleds har screensavers och en massa annan teknik för att radikalt minska risken för burn-in numera. Du behöver inte vara rädd för det.
Själv ser jag det som en feature, får jag burn-in så har jag en orsak att köpa en ny tv!

Och även när du får "burn-in" så finns det pixel-refresh feature nuförtiden som du kan aktivera manuellt, vilket iof kommer justera styrkan på alla pixlar för att jämna ut bilden igen, med en viss förlust i total ljusstyrka, men "burn-in" bör försvinna med funktionen!

Medlem

Köpte en Sony XR-65X95J i höstas som jag är riktigt nöjd med. Har aldrig tidigare upplevt den skärpan, bildkvalitén och färgåtergivningen.

Kan rekommenderas, riktigt härligt när man kör ps5 eller series x.

Även skönt att det är en android tv. Chromecast inbyggt och andra saker som är trevligt.

Medlem
Skrivet av Razken:

Hahaha!
TV, vad är det?
Har inte haft tv på åtminstone 10 år.
Oskönt att skattemaffian numera tvingar på en den där äckliga avgiften bara....

Ursäkt men vill inte vara den som pissar på tårtan,
men den är inbakad i skatten redan. Du pröjsar även du inte gillar det.

Beskattningsbar förvärvsinkomst
Public service-avgift
Lägre än 132 990 kronor 1 procent av inkomsten
1 procent av inkomsten
Högre än 132 990 kronor 1 procent av inkomsten
1 329 kronor per år


signatur

Banksy

Medlem

Bra operativ, snabb respons på kontrollerna. Lätt att starta appar och skriva osv.
Älskar att min nya Samsung TV connectar bra med soundbaren och Xboxen. Alla tre kontroller fungerar tillsammans.

Medlem

Som andra har sagt: once you go Ambilight, you never go back


signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

För mig är kabeldragningen en viktig sak. Att fler inte gjort som Samsung med one connect box är för mig anmärkningsvärt 🤔

Antar att det är någon slags separat mediabox?
Har det på min Pioneer KPR-500aw, mycket smidigt och man slipper dra en massa synliga kablar från TVn.

Själv tycker jag att möjligheten att kalibrera bilden är ett stort plus.

Medlem

Köpte en ny Sony TV i somras så lär väl inte köpa en ny på 6-7 år.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av wido:

Antar att det är någon slags separat mediabox?
Har det på min Pioneer KPR-500aw, mycket smidigt och man slipper dra en massa synliga kablar från TVn.

Själv tycker jag att möjligheten att kalibrera bilden är ett stort plus.

Exakt så! Jäkligt smidigt och framförallt snyggt 👍🏼

Medlem
Skrivet av quadratis:

det var ett väldigt vurmande för OLED i den här tråden.

är det bara jag som i stort sett använder min TV som en andra monitor (fast den står ute i vardagsrummet)?

är livrädd för OLED med tanke på att jag till största delen använder TVn till att titta på youtube, twitch osv (förutom spel då). ofta glömmer jag att stänga av den, och den står och idlar i timmar med windows taskbar och annat statiskt på skärmen.

det har funkat finfint med alla plasma och LED TVs jag haft, men ganska säker på att jag hade fått twitch GUI't inbränt i skärmen inom en vecka med OLED.

Oled är väl en vidareutveckling av plasma?

Jag är inne på min 2a oled från sony, den första var en kd55a1 med nära 3 år utan inbränning( sen dödad av blixten) min andra en a80j funkar fint efter ca 6 månader.. däremot fick jag permanent inbränning på min lcd skärm(det var dock en väldigt gammal sådan, den hade inte ens full hd) men konsumptionen av film/serier och spelande ser ungefär likadant ut idag som då,..somnar ofta ifrån med tv'n på.. så tror inte man behöver vara allt för orolig för inbränning med en oled.

Medlem

Köpte lg c1 oled men som tv så inbränning är inget man direkt behöver vara rädd för , läs på bara vad som gäller för din tv.

Slagit av alla energibesparningar förutom nån för att få bättre kontroll över bilden, tvn känner av om man kollar på statiskt bild typ en twitch stream där det är en podcast, den släcker ex chat för att spara på skärmen , ska gå att inaktivera det om man vill men gillar den funktionen.,

Om man kollar på twitch appen i tvn tror inte den beter sig på samma sätt om du kollar via ex apple tv eller chrome cast men kan ha fel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Köpte lg c1 oled men som tv så inbränning är inget man direkt behöver vara rädd för , läs på bara vad som gäller för din tv.

Slagit av alla energibesparningar förutom nån för att få bättre kontroll över bilden, tvn känner av om man kollar på statiskt bild typ en twitch stream där det är en podcast, den släcker ex chat för att spara på skärmen , ska gå att inaktivera det om man vill men gillar den funktionen.,

Om man kollar på twitch appen i tvn tror inte den beter sig på samma sätt om du kollar via ex apple tv eller chrome cast men kan ha fel.

Grymt fin tv, köpte en C1 i mellandagsrean. Nöjd som en räka!

Medlem

Svärtan.

Galet förtjust i OLEDs just nu. Skulle min nuvarande LG C8 lägga av hade jag beställt en ny CX på studs. Aldrig varit så nöjd med allt i en TV förr, och då menar jag allt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Input lag.
Därför jag kör konsoler på bildskärmar nu för tiden.

Var inte sedan 2012 jag spelade på Tv och då var fördröjningen absolut fruktansvärd.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Inaktiv
Skrivet av N3gn4v:

Input lag.
Därför jag kör konsoler på bildskärmar nu för tiden.

Var inte sedan 2012 jag spelade på Tv och då var fördröjningen absolut fruktansvärd.

Inputlagen på min oled är säkert lägre än din bildskärm. Dvs oled har riktigt låg latens

Medlem
Skrivet av anon_181566:

Inputlagen på min oled är säkert lägre än din bildskärm. Dvs oled har riktigt låg latens

Du tänker på pixelresponstiden. Han pratade om input lag.

En oled har mycket snabbare pixelrespons än LCD. Däremot har de inte bättre input lag än någon annan TV-teknik.

eld
Medlem
Skrivet av Bennii:

Du tänker på pixelresponstiden. Han pratade om input lag.

En oled har mycket snabbare pixelrespons än LCD. Däremot har de inte bättre input lag än någon annan TV-teknik.

Yep, varierar från tv till tv, och skärm till skärm

Den bästa oled-tv har inte bättre input lag än den bästa IPS-skärmen, men de är båda så nära att det kan vara omöjligt att se skillnad.

Jag har kört Oled sedan LG B7 kom den 2017/18 kanske ?
Sen ville jag testa LCD igen till vardagsrummet blev det en Samsung 95T 75 tum. Slutade med att jag sålde den då jag var missnöjd med den då man saknar snabbt den perfekta svärtan och bild Oled ger. Så sålde den och köpte en LG CX77 som jag är väldigt nöjd med. Senaste black friday blev det en oled till men dock till övervåningen en LG C1 65tum också är väldigt bra känns som en CX fast lite lite mer ljus i bilden.

Eftersom vi har kvar 55tumaren B7 i sovrummet och den börjar bli några år och använts en del så ser jag inga tecken på burnin ännu.

Men funktioner jag vill ha till tvn:
Panel: Oled
Övriga funktioner , HMDI 2.1 alla ingångar, AirPlay,VRR, 120Hz,


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

12
Skriv svar