Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Diskutera - Tidernas bästa spelkonsol?

Medlem

Fetaste konsolupplevelsen var playstation 1, helt klart.

Medlem

Sega Dreamcast. Den hade allt man kan begära och lite till. Tyvärr hade den för mycket av det goda och blev för dyr för Sega att fortsätta tillverka och sälja till ett konkurrenskraftigt pris när både Sony och Microsoft släppte sina konsoler. Efter Dreamcast så är det nog Xbox 360. Många gamla DC-titlar återsågs ju även på 360, vilket var ett plus

Flakmonkey

Måste ju gå på nostalgi här och då står valet mellan NES och Megadrive. Megadrive var den första konsolen jag köpte för egna pengar och hade fantastiskt kul på den, medan NES var en konsol jag spelade hos min dagmamma. Så båda konsolerna är för mig mer än bara konsoler med fantastiska spel.

Medlem

SEGA MEGADRIVE

Medlem

Playstation 2 utan konkurrens vill jag säga. I snitt var ju konsolen överlägsen i allt när det begav sig.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Playstation 1. Jag var väl i perfekt ålder för den. Jag var 16 år när vi köpte den hösten 1995. Skulle jag tanka mina 10 favoritspel någonsin hör merparten hemma på Playstation 1: Final Fantasy VII och IX, Xenogears, Metal Gear Solid, Castlevania SOTN, Suikoden 1 och 2, Chrono Cross, Silent Hill, Resident Evil, Wipeout, G-Police, Twisted Metal 2, Colony Wars osv. Vilken tid det var.

Medlem

SNES är ju värd att nämna då den var helt fantastisk när den kom men där spelar ju också nostalgi en stor roll. Första Playstation ligger bra till för mig också med fullständigt magiska spel som Final Fantasy VII och IX.

Annars blir ju konsolerna bättre hela tiden så ska jag bedöma bara själva konsolen så säger jag PS5.

Medlem

Nintendo 64, ingen diskussion.

KoP
Medlem

Räknas dock inte som konsol, men Amigan måste jag nog säga.

Medlem

Förmodligen PS2. X360 hade bra spel men faller p.g.a. sin kassa kvalitet.

Medlem

Playstation 2 för mig.


signatur

Death by Snu Snu🥰

It's not a lake, it's an ocean

Det är svårt att vara objektiv här, oundvikligen spelar nostalgi in.

1. Dreamcast
På bara två år på marknaden lyckades Dreamcast få oss att spela banbrytande äventyr i Shenmue, revolutionerande onlinespel i Phantasy Star Online, skaka rumpa i Samba de Amigo, tagga sönder stan i Jet Set Radio, skrika på en fisk i Seaman och besöka molnen i Skies of Arcadia. Här fanns också massor av racingspel och fina plattformsspel. Segas svanesång som konsoltillverkare blev kortlivad men storartad. "Tänk om..."

2. Xbox 360
Alan Wake. Halo 3. Project Gotham Racing 3. Condemned. Mass Effect. BioShock. Assassin's Creed. Dead Rising. Viva Piñata. Xbox 360 må ha haft problem med kylningen, men någon brist på spel rådde det minsann aldrig. Till och med Kinect var rätt rolig en kort tid, och HD DVD-driven var en billig inträdesbiljett till HD-film.

3. Xbox
Microsofts första konsol utvecklades under rekordkort tid, och givet de ogynnsamma förutsättningarna var det rätt fantastiskt hur bra Xbox faktiskt blev. Världens mest kraftfulla konsol hade inbyggd hårddisk, vilket innebar att man t.o.m. kunde spela sin egen musik i vissa spel men som också påstods vara en förutsättning för att Halo över huvud taget skulle rulla på en konsol. På spelsidan hittade vi Halo, Dead or Alive 3, Ninja Gaiden, Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, massor av racingspel och små pärlor som Voodoo Vince och Dreamfall: The Longest Journey. Xbox blev känd som en "shooters box", men här fanns så mycket mer.

-------
4. PS4
5. Mega Drive


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

För mig har det nog varit PS4 eller 360? Om handhållna räknas så spendera jag en jäkla massa tid på mitt Nintendo DS förr så den var nice också

Skribent

Dreamcast. Ack du ljuva konsol. Som jag saknar dig.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Nintendo överlag svårt att slå dem!

Medlem

Jag haft Playstation i många år och tycker att de exklusiva spelen varit helt fantastiska. Denna generation köpte jag en Xbox Series X och jag måste nog säga att det är den bästa konsol jag haft. Den har bra prestanda, den har Game Pass, den är snabb och jag tycker att kontrollen är väldigt härlig.

Allt som allt skulle jag säga att Series X är den bästa konsolen jag haft.

jls
Medlem

Dreamcast och PS2 håller jag väldigt högt, tror nog jag måste säga Segas maskin är min nr 1.

Medlem

Svårt att skilja på vad som är nostalgi och vad som är att något var genuint bra. Och det kanske går åt andra hållet också, bristen på nostalgi och en oförmåga att väcka gamla känslor till liv tynger ner några av de nyare konsolerna. En del av mig sitter fortfarande och väntar på att PS4:an ska komma igång ordentligt.

Men jag tänker väl såhär. SNES står högst på min lista. Av många anledningar.

Spelen

Det går inte att komma ifrån känslan av att många av spelen till SNES tog till vara på klivet från NES och de nya möjligheter som gavs, utan att bli begränsade av de tekniska begränsningarna som fanns. Spel som Super Metroid, Zelda:ALttP, Mario World etc håller än idag, och det är inte bara nostalgin som pratar där. Spelen håller än idag för att man har tittat på "vad kan vi göra" och sedan format sina spel efter det.

Flytet
Jag hittade mitt gamla SNES på vinden härom året och även om det var lite stökigt att koppla in det i min TV så funkade det fint i övrigt. Och det som slog mig var att själva spelet flyter på väldigt bra. Återigen kommer vi tillbaka till optimering. Spelen funkar som de ska (generellt sett ska sägas).

Utvecklingen
Det är egentligen lite skumt att läsa om hur SNES hade 3D möjligheter, internetuppkoppling osv. Med facit i hand så känns det verkligen som om konsolen var långt före sin tid i mycket av vad man försökte göra och uppnå. Men också vad man faktiskt uppnådde. Kontrollens layout är mer eller mindre den som blivit vedertaget accepterad idag, med förbehåll för att det tillkommit spakar och "triggers" på baksidan, men annars är ju kontrollen förebilden för hur en kontroll ska se ut.

Så det är lite varför jag tycker SNES är den bästa konsollen någonsin.

Motsatsen

För att än tydligare kanske illustrera vad jag menar så kan vi titta på PS4:an som jag tyvärr aldrig kom in i ordentligt. Efter att ha varit ruggigt nöjd med min PS3:a köpte jag en PS4:a på release. Lirade igenom Killzone som kom med konsolen och det var... sådär. Efter det så spenderade jag mestadelen av tiden med att spela konverterade PS3 spel. De första åren var spelen jag lade mest tid på Last of Us, Tomb Raider, Assasins Creed Black Flag och GTA V, alla spel jag redan ägde till PS3:an.

När det väl kom spel till PS4:an kändes de extremt ooptimerade. I och med att jag hade release versionen av konsolen så innebär det att det kan ta flera minuter att starta t ex Horizon: Zero Dawn (som ändå är ett av de bättre optimerade spelen till konsolen.) Fallout 4 var nästan ospelbart, och Far Harbour expansionen med sin dimma drog ner spelet till typ 8 FPS i princip konstant. Sånt drog ner upplevelsen enormt för mig. Och jag tror det är en stor anledning till att jag aldrig föll för PS4:an.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Nintendo Switch

Om man måste välja endast en enda konsol, och då får man ju både en bärbar och stationär i ett.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Då jag älskar 32bitars plattformare måste jag säga Sega Saturn. Tätt följt av Playstation 1.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Xbox 360 (eller egentligen ett series x eftersom spelen är bakåtkompatibla). Helt sjuk generation; flera elder scrolls-spel, flera GTA-spel, flera Fallout-spel, Mass Effect, Dragon Age, osv. Helt otroligt galet hur bra den generationen var.

Håller med helt...

Lätt Ps4 och innan dess xbox360, då menar jag vilka jag spelat mest, har bästa spelminnen med, och som strulat minst. 360 hade ju ring of death problemet, men förutom det så var det så mycket bättre än ps3, vilket visade sig i med ps4 använde AMD GPU, så Sony insåg nog att i konsoll så är AMD bäst bang for buck, då Nvidia har sån enorm ego, även sämre GPU i ps3 kostade mycket mer än den i 360, vilket samtidigt ofta i multiplattform spelen, hade så pass sämre grafik än 360, den knappt klarade av ha någon sort av AA, så det var nästan som generatioń skilde dem åt, men i slutändan. Sony lärde sig, och blev lite mer smarta vilket ps4 visar, MS fick sin enorma ego att bli så överdrivet stort 9ch arrogant så dom gjorde rollbyte med Sony, och Sony blev poppis, MS hatad pga usla xbox 1?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

SNES utan tvekan.

Medlem

SNES för det superba RPG-utbudet, snygg och skön kontroll oxå. PS2 i tätt följe...så många bra spel till den!

Medlem

Oj vad svår fråga!
Tycker om mycket ifrån 8-bitar och frammåt... många vinnare. Jag kan inte säga bara en!


signatur

R.I.P The_maxx

NuZ
Testpilot

SNES hade jag nog roligast med, men PS2 gav nog mest ”wow” faktor när man starta upp den första gången


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Inaktiv

Sjuk känsla när man kom hem med den efter man varit på nattreleasen inne i stan på MegaStore, fick höra boot-upljudet.
Det var verkligen next-gen. Det var konsolen som gjorde det coolt att spela spel, inte längre bara för barn.

Medlem

Tror inte jag kan välja en konsol över en annan, då jag känner att nästan alla konsoler jag har ägt har varit bäst på något sätt för mig.

Men på toppen ligger nog SNES, som jag än idag vill spela (hade en SNES för några år sen men den slutade fungera).

Nära efteråt ligger nog Xbox 360 och Ps2, båda konsoler spelades flitigt, och det var dem konsoler jag köpte flest spel till innan nästa generation.

Får se om Ps5 tar över tronen för mig, men gissningsvis så kommer den inte göra det. Finns inget snyggare än sprites-grafik i mitt tycke, och ljudchippet i SNES låter unik på ett sånt sätt att modern musik inte kan slå. Var senast idag som jag lyssnade igenom orginala soundtracket till Mega Man X igen, helt gudomlig OST.

Medlem

Nintendo 64, trots dess brister (den analoga spaken på handkontrollen påverkade mig mest vid 12-års ålder)

Så många fina minnen med vännerna, och alla timmar man la på att låsa upp alla fusk i Goldeneye. Sen gjorde dom första 10 min i Zelda: Ocarina of Time ett otroligt starkt intryck på mig. Den känslan är svår att beskriva med ord.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mike Stranéus:

Dreamcast. Ack du ljuva konsol. Som jag saknar dig.

Det släpps fortfarande spel till den.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag har haft, alltså jag inte du eller kanske du. Men jag har haft mest kul med Xbox One (OG) den som om man verkligen kisar kanske efter 10 shots Tequila ser en VHS spelare. Plus de används fortfarande idag då och då.

123
Skriv svar