Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Diskutera - De svåraste spel du kört?

Robot
Diskutera - De svåraste spel du kört?

Gråt ut på FZ-forumets terapisoffa.

#diskutera, #elden-ring


Skribent

Det finns ju "bra" svåra spel och dåliga svåra spel. Ghost 'n' Goblins tillhör den dåliga delen av de spelen (Ghouls är dock bättre). Sen har vi Castlevania 1 som också är svårt, men som det går att lära sig. Ninja Gaiden anses väl också svårt, men det är samma där, lär man sig mönstren vart fienderna kommer är det inte omöjligt.

Jag vet att många anser Mega Man 1 också svårt. Det spelet har jag klarat enbart med bustern och då inte för att jag skulle glänsa, jag var ung och dum så jag visste inte att man kunde byta vapen. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Football Manager.

Ta över ett lag i kris i lägsta divisionen i typ Estland efter halva säsongen. Inga pengar, knappt tillräckligt med spelare för en startelva kvar i laget, moralen i botten och krav på att nå en mittenplacering.

Souls-genren är en barnlek i jämförelse.

Avstängd

Ikaruga.

Kan komma till 4e banan men där tar det tvärstopp.
Plockar fortfarande upp det ibland och nöter lite för drömmen lever kvar om att en gång klara det.

Medlem

Striderna i första Dreamfall. Jesus christ.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Finns vissa banor i det ökända Twisted metal på ps4. Där snackar vi orättvist, frustrerande och rent sadistiskt svårt!
Jag gav mig ändå fan på att jag skulle klara det.. efter mycket gråt av att blivit knäckt så gick det.. men sista banan minns man med skräck och mental tortyr..

Någon som minns Die by the Sword? Ett unikt mörkt action spel där spelade som en riddare som slåss med sitt svärd, där man styr svärd-armen med datamusen.
Ett spel som var mer oförlåtande än souls spelen, här går du inte upp i level och du kan få dina lemmar permanent avhuggna. Det blev rätt problematiskt om en fiende slog hugg av din arm som man höll svärdet i.. man dog inte, men alla medel att anfalla var borta och därmed var det bara att ge upp..

Medlem

Hexen 2 - Alltså labyrinterna, hela spelet är i princip en secret. Ammo är det ont om och fienderna tål som 17. Pusslen är också kryptiska.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Frilansare

Paper Boy. Vet inte om de skulle vara lika svårt idag men då var det oförlåtande!
Karateka till C64 ligger också högt upp. Tänk dig att du måste LADDA OM hela spelet på kassett när du dör!!! (20 min laddning? 30?)
Kanske berodde på att jag hade fulversion, vad vet jag. Men kom aldrig förbi första banan.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Finns vissa banor i det ökända Twisted metal på ps4. Där snackar vi orättvist, frustrerande och rent sadistiskt svårt!
Jag gav mig ändå fan på att jag skulle klara det.. efter mycket gråt av att blivit knäckt så gick det.. men sista banan minns man med skräck och mental tortyr..

Någon som minns Die by the Sword? Ett unikt mörkt action spel där spelade som en riddare som slåss med sitt svärd, där man styr svärd-armen med datamusen.
Ett spel som var mer oförlåtande än souls spelen, här går du inte upp i level och du kan få dina lemmar permanent avhuggna. Det blev rätt problematiskt om en fiende slog hugg av din arm som man höll svärdet i.. man dog inte, men alla medel att anfalla var borta och därmed var det bara att ge upp..

Die by the sword var riktigt svårt vill jag minnas, klarade inte ens ut demot.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det var ju väldigt länge sen, men minns frustrationen över att inte komma nånstans i Cobra Triangle på NES. Vet inte om spelet på riktigt var svårt, eller om det bara var 9-åriga jag som helt enkelt inte fattade.

Medlem

Förmodligen är det ett av de många NES-spelen jag kört, men de kändes ofta mer unfair än svåra.
På senare år skulle jag säga att God Hand, Sifu och Sekiro är några av de svåraste spelen jag kört, utan att vara unfair.

Medlem

Spelar aldrig svåra spel längre, men i min ungdom så spelade jag Rick Dangerous på min Amiga 500+. Och jag tror aldrig jag kom förbi första banan. Minns bara den där hopplösa stenen som jagade mig och jag dog säker 99% av gångerna på första bildskärmen.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Skribent
Skrivet av Joakim Bennet:

Paper Boy. Vet inte om de skulle vara lika svårt idag men då var det oförlåtande!
Karateka till C64 ligger också högt upp. Tänk dig att du måste LADDA OM hela spelet på kassett när du dör!!! (20 min laddning? 30?)
Kanske berodde på att jag hade fulversion, vad vet jag. Men kom aldrig förbi första banan.

https://youtu.be/7w0x1Gs7Nfk

Haha just ja! Jag och en polare kämpade oss igenom spelet och kom fram till tjejen man ska rädda, så glad i hågen sprang vi mot henne och trodde de skulle förenas i en varm kram. Istället karatesparkade hon oss i huvudet så vi dog XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av bluebird:

https://www.giantbomb.com/a/uploads/original/2/23093/2906439-...

Det var ju väldigt länge sen, men minns frustrationen över att inte komma nånstans i Cobra Triangle på NES. Vet inte om spelet på riktigt var svårt, eller om det bara var 9-åriga jag som helt enkelt inte fattade.

Håller med, ett av de svåraste spelen jag hade på NES, tillsammans med Trojan. Tacka vet jag Kirbys Adventure, ett av de få spelen på den tiden som faktiskt gick att klara utan enorm påfrestning.

Medlem

Lejonkungen på snes..

Medlem

Ninja Gaiden II (Xbox 360) på Master Ninja är brutalt.

Medlem

Probotector på nes utan Konami-koden var fan inte att leka med. Minns fortfarande hur jag grät ut min frustration som 10-åring


signatur

Cause i need to watch things die

Frilansare
Skrivet av Johan Lorentzon:

Haha just ja! Jag och en polare kämpade oss igenom spelet och kom fram till tjejen man ska rädda, så glad i hågen sprang vi mot henne och trodde de skulle förenas i en varm kram. Istället karatesparkade hon oss i huvudet så vi dog XD

Hahaha! På riktigt? Vilken jävla twist. Men kudos att ni spelade igenom det. Mitt barnajag är avundsjukt.

Skribent
Skrivet av PontusT:

Finns vissa banor i det ökända Twisted metal på ps4. Där snackar vi orättvist, frustrerande och rent sadistiskt svårt!
Jag gav mig ändå fan på att jag skulle klara det.. efter mycket gråt av att blivit knäckt så gick det.. men sista banan minns man med skräck och mental tortyr..

Någon som minns Die by the Sword? Ett unikt mörkt action spel där spelade som en riddare som slåss med sitt svärd, där man styr svärd-armen med datamusen.
Ett spel som var mer oförlåtande än souls spelen, här går du inte upp i level och du kan få dina lemmar permanent avhuggna. Det blev rätt problematiskt om en fiende slog hugg av din arm som man höll svärdet i.. man dog inte, men alla medel att anfalla var borta och därmed var det bara att ge upp..

Jag minns Die By the Sword. Trodde att svärdmekaniken skulle spridas till andra spel, men det blev aldrig så. Spelet var i alla fall riktigt kul i PVP. Kunde bli riktigt roliga dueller där armar och ben flög


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Battletoads och Rygar (särskilt PAL-versionen vi fick) till NES var väldigt svåra.

Medlem

Jag tror War Z / Infestation är kanske det svåraste spelet jag spelat, extremt mycket hackers stora grupper upp mot 20.
Riktigt nice harcore arcade looter shoter.

H1Z1 var ganska utmanande men inte så svårt mer att det var extremt skill baserat och skoj.

höll på glömma bort Kid Icarus, sjukt svårt nes spel men så värt att hoppa sig igenom.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det finns ju "bra" svåra spel och dåliga svåra spel. Ghost 'n' Goblins tillhör den dåliga delen av de spelen (Ghouls är dock bättre).

Vill bara säga att på tiden det begav sig hade jag en C64.
C64 versionen av Ghosts´n Goblins var mycket lättare än alla andra versioner av spelet. Jag hade skitkul med Ghosts´n Goblins på C64:an och varvade det mer än en gång.

Fick en chock när jag för första gången satte tänderna i Ghouls´n Ghosts på min Atari 520 ST. Fan vad mycket svårare det var!

Svåraste spel jag kört? Förmodligen Dark Castle. Kom verkligen ingenstans i det spelet.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Om jag bortser från nes eran och kikar på mer moderna spel. Då är det några spel jag gett upp på: Nioh, cuphead och dark souls 3. Blir för arg för att det ska vara värt det, men ingen kontroll har gått sönder även om den flugit några gånger ner i soffkuddarna


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Oooh... i mer "vanliga spel"-kategorin kan väl Sekiro och Hollow Knight (true ending!) återfinnas.

Slet mig igenom "I wanna be the guy" en gång i tiden och det tog ett tag

Inaktiv

Växte upp med både NES/SNES/Mega Drive och minns NES-spel som allmänt svåra. Kanske hade att göra med "trögheten" i animationer osv? Att man ofta hade liten marginal för att göra fel, t.ex. är inte timing perfekt så dör du.

När grafiken blev mer avancerad/interaktiv fick man mer utrymme att "göra fel", liksom.

Vet ingen som lyckades landa i Top Gun, varken barn eller vuxna

Ase
Medlem

Helt klart discworld 1

Medlem

River raid och defender från atari lyckades jag aldrig klara av ☹️

Gauntlet har jag fortfarande chans på då jag äger arkadversionen 😁

Medlem

Hard mode med Tainted Lost i Binding of isaac

Skribent
Skrivet av Joakim Bennet:

Hahaha! På riktigt? Vilken jävla twist. Men kudos att ni spelade igenom det. Mitt barnajag är avundsjukt.

Ja man skulle gå in sakta, inte springa, för då blev hon aggro och sparkade ned en haha.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av anon_331474:

Växte upp med både NES/SNES/Mega Drive och minns NES-spel som allmänt svåra. Kanske hade att göra med "trögheten" i animationer osv? Att man ofta hade liten marginal för att göra fel, t.ex. är inte timing perfekt så dör du.

När grafiken blev mer avancerad/interaktiv fick man mer utrymme att "göra fel", liksom.

Vet ingen som lyckades landa i Top Gun, varken barn eller vuxna

Jag kan landa i Top Gun, du behövde ju bara följa instruktionerna. Det som är avigt är att när den säger "up" så menar spelet att du ska justera planet uppåt INTE trycka uppåt på handkontrollen. Spelet kör ju med flygkontroller så när du trycker nedåt så stiger du etc.


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar