Gabe Newell förklarar varför NFT-föremål är förbjudna på STEAM

Robot
Gabe Newell förklarar varför NFT-föremål är förbjudna på STEAM
Medlem
Medlem

super sketchy indeed


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Gaben <3


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

All hail Gabe Jeebus.

Medlem

Gabe säger "50 percent of the cryptocurrency paid for transactions were fraudulent". Kan någon förklara för mig hur det går till? Vad har jag missat? Det bästa med blockkedjor är ju att alla transaktioner registeras öppet, så att alla kan se att det gick korrekt till.

Medlem
Skrivet av maq777:

Gabe säger "50 percent of the cryptocurrency paid for transactions were fraudulent". Kan någon förklara för mig hur det går till? Vad har jag missat? Det bästa med blockkedjor är ju att alla transaktioner registeras öppet, så att alla kan se att det gick korrekt till.

Om vi frånser en "51% attack" så antar jag att han menar att det är shady bussines som handlar med cryptovalutor.

Medlem
Skrivet av maq777:

Gabe säger "50 percent of the cryptocurrency paid for transactions were fraudulent". Kan någon förklara för mig hur det går till? Vad har jag missat? Det bästa med blockkedjor är ju att alla transaktioner registeras öppet, så att alla kan se att det gick korrekt till.

Kanske att det är försäljare och inte konsumenter som köper spel med Crypto - man kan ju gifta på Steam osv, så en skum återförsäljare på nätet skulle väl kunna vänta på någon dipp i bitcoin då man kan köpa spelet i princip för 10% av priset i kronor/dollar... Och så köper dom 100 000 kopior av spelet då och säljer i sin tur för rabatterat pris kronor/dollar?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av maq777:

Gabe säger "50 percent of the cryptocurrency paid for transactions were fraudulent". Kan någon förklara för mig hur det går till? Vad har jag missat? Det bästa med blockkedjor är ju att alla transaktioner registeras öppet, så att alla kan se att det gick korrekt till.

det mesta med bitcoins är ju knappast legit.... mycket knark o skit tyvärr...

Medlem

Men även om det är förbjudet på "steam" så betyder det ju inte att spel som har det inte får släppas där?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

det mesta med bitcoins är ju knappast legit.... mycket knark o skit tyvärr...

Marknaden för skit kan väl inte vara så stor?

Tror problem med skumma transaktioner är ganska extremt när det kommer till NFT, tror inte ens att det betalas skatt för detta än.

Vad som betalas för NFTn kan alltså vara en front för vad du egentligen köper och då alltså ett sätt att maskera skumma transaktioner, det är därför priserna kan verka så konstiga för utomstående.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Men även om det är förbjudet på "steam" så betyder det ju inte att spel som har det inte får släppas där?

Det är precis det som det betyder, spel som innehåller NFT's är bannade från att släppas på steam.

Medlem

När det nu är rådande omständigheter och hemskheter så gjorde detta min dag bättre och världen.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Winzi:

Det är precis det som det betyder, spel som innehåller NFT's är bannade från att släppas på steam.

Ja ok. Jag missförstod, jag trodde det handlade om något man köpte på steam, då sådana ramar och skit, items etc.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Marknaden för skit kan väl inte vara så stor?

Tror problem med skumma transaktioner är ganska extremt när det kommer till NFT, tror inte ens att det betalas skatt för detta än.

Vad som betalas för NFTn kan alltså vara en front för vad du egentligen köper och då alltså ett sätt att maskera skumma transaktioner, det är därför priserna kan verka så konstiga för utomstående.

Vem använder ens kryptovalutor förutom om man ska göra nåt kriminellt/shady?
Sen är ju den marknaden bara intressant för att det är som en börs där man kan göra snabba pengar. Hade det varit låst mot en annan valuta, så den aldrig ökat eller minskat lika mycket, då hade ingen tyckt det var intressant.
Jag tror Gaben menar att många pengar från krypto kommer från skumma affärer, om det är stulna kreditkort man tvättar eller drogpengar spelar mindre roll.

Både krypto och som du skriver, NFT, är väldigt suspekta och moraliskt frågesatta, folk tror man kan bli rik, men det enda man gör är att bli lurad eller hjälpa kriminella med sina affärer.

Man kan ju köpa en ap-nft för 1 dollar, sen sälja den för 100 000 dollar en dag senare, sen säger man till banken att "åh den steg som en raket, jag vill flytta över dessa pengar till mitt konto" utan att någon direkt motsätter sig, när det egentligen som hände var att du fick betalt 100 000 dollar för en drogleverans, som du sedan efter skattat har tvättat och fått in på bankkontot.

Samtidigt kommer vi vanliga Svenssons, och ska redovisa exakt hur mycket vi tjänar på vårt jobb, varför man har 10 000 kr i kontanter och var dom kommit ifrån osv.

Så jag förstår att folk och företag som inte vill stödja dessa misstänka affärer håller sig borta från skiten. Kan tycka det vore en större fråga att diskutera hos banker och aktiehandlar osv.

Medlem

Aldrig gillat NFT och tycker de är rätt skumt också. Jag är mer än gärna glad att Steam håller sig borta från den skiten, NFT hör inte hemma i spelindustrin.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Bra där, gillas starkt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vem använder ens kryptovalutor förutom om man ska göra nåt kriminellt/shady?

Ja vad höll t.ex webhallen på med egentligen? får ju inte kränga elektronik på svartamarknaden (⊙ˍ⊙)

Medlem

Tycker steam borde stödja krypto, problemet är kanske värdet hoppar rätt rejält och vilka coins kmr finnas kvar om 10 år..
Men ja har respekt för att dem kör försiktigt även om man själv känner att krypto är framtiden.
Nfts e trash dock.

Medlem

Köpa NFTs är ju lika seriöst som att köpa in sig i projekt genom någon kille man träffat på gatan och dessutom använda stora mängder kontanter.

1
Skriv svar