Elden Ring - en helvetesresa värd att genomföra?

Medlem

Helvete jag läste igenom hela och garvade röven av mig. Känner igen mig själv så otroligt väl och alla andra souls spel, du fångar verkligen känslorna man får när man sätter sig med ett From Software spel.

Sen började alla kommentarer hagla in och det blev ännu roligare, det är ett bevis på att man måste vara på ett speciellt sätt för att orka sig igenom ett souls-spel.

Dark Souls är som IKEA, dom har en klar marknadsplan och verkställer den. Du får ingen fancy skit det ligger långt bort ifrån alla vanliga affärer och du måste ta bilen dit efter att ungarna somnat så du kan köpa din Billy för mer plats för blöjor.

Jag älskar IKEA, men jag köper inte all min skit där. Sluta köpa all skit på IKEA.

Medlem

Modigt att kalla detta för PS3 grafik ..

Medlem

Hahahahahaha Jag älskar den här recensionen även om jag inte håller med

Medlem
Skrivet av lasselason:

Tekniskt är det mer avancerat än Botw, det kan man inte säga annat om men estetiken är ju en helt annan sak, jag tycker Botw är det vackraste mest smakfulla spel som någonsin gjorts, min smak. Måste fråga också; du tyckte Master Mode var på tok för enkelt? Jag är hyfsat bra på just Botw och för mig var det väldigt svårt. Jag är kanske inte så hyfsad som jag trott😉

Jag spelade väldigt mycket botw.
Men början var svårast i master mode precis som vanilla, sen blev det succesivt enklare.

Medlem

Jämföra Elden Ring och kriget i Ukraina, jag spyr. Hur kan denna galla vara upplagd på första sidan på FZ? Accepteras sånt här som en "recension"? Låg jämförelse av OP och pinsamt av FZ att backa detta.

Medlem
Skrivet av zevile:

Jämföra Elden Ring och kriget i Ukraina, jag spyr. Hur kan denna galla vara upplagd på första sidan på FZ? Accepteras sånt här som en "recension"? Låg jämförelse av OP och pinsamt av FZ att backa detta.

Riktigt osmakligt och pinsamt att det får en plats på "förstasidan". Antar att dom inte läste igenom det här fjortis-tramset, tyvärr.

Medlem
Skrivet av xorpen:

Jag spelade väldigt mycket botw.
Men början var svårast i master mode precis som vanilla, sen blev det succesivt enklare.

Kan tänka mig det. Jag körde klart Great Plateau i Master Mode sen tog jag en paus och det var svårt att ta upp det igen.

Avstängd

Smaken är som sagt var som hästbaken i detta fall...

Personligen har jag svårt för/med(?) Dark Souls-liknande spel. De känns som hack n' slash-spelens Contra vad gäller hardcoreness!

Skrivet av Joakim Bennet:

Men hörrni, det är en medlemsrecension. Vi har från redaktionens sida uttryckligen sagt att man får göra lite som man känner. det finns inga krav på någon specifik verkshöjd. Jag blir i alla fall glad över att vi fått in vår första medlemsrecension på typ två månader.

Vadå, räknas inte min PKMN: Arceus recension från 2:a februari 2022?

Medlem
Skrivet av strangelove:

Hahahahahaha Jag älskar den här recensionen även om jag inte håller med

Jag skrev den för dig

Skrivet av zevile:

Jämföra Elden Ring och kriget i Ukraina, jag spyr. Hur kan denna galla vara upplagd på första sidan på FZ? Accepteras sånt här som en "recension"? Låg jämförelse av OP och pinsamt av FZ att backa detta.

Båda ger mig depression. Ingen jämförelse i övrigt.

Medlem

Bra att du tar upp den fullständigt horribla grafiken. Det var knappt ens något som FZ gjorde och alla Fromsoftwarefans har ju alltid skygglappar på när det kommer till negativa aspekter av deras spel.

Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

Vilken barnslig kommentar. Jag är ett hängivet souls-fans och tycker det är synd att pc-porten är i sånt dåligt skick, nu spelar jag på ps5 där det flyter på bra och har inga egna erfarenheter av hur dålig porten faktiskt är. Men det är just sådana kommentarer som dina man ser i överflöd, som inte tillför något och endast skrivs för att provocera de som trots spelets eventuella brister gillar det.

Det är inte fans som gråter över att någon inte gillar deras spel, ytterst få verkar gnälla över det. Istället ser jag så många kommentarer från de som av någon anledning inte bara hatar Elden Ring, utan hatar att människor tycker att spelet är bra. Som lämnar kommentarer som din och andra i stil med, "grafiken ser ut som på PS3, är souls-fans helt blinda?!" och "Hur kan någon gilla det här spelet, det suger i jämförelse med BOTW??!!" (som om BOTW flyter på bra på den enda konsol det är producerat för?).

Jag vill inte försvara Elden Ring, jag har full förståelse för att människor fullkomligt hatar spelet av olika anledningar men att skriva störtlöjliga kommentarer som inte tillför något, utan bara försöker provocera är bara barnsligt och onödigt.

Verkade som att du ändå tog åt dig?
Du kan tycka som du vill, det rör mig inte i ryggen men min kommentar var inte onödig eller barnslig

Och nej. Jag hatar inte Elden Ring eller människorna som tycker att spelet är bra.
Jag tycker det är komiskt hur vartenda souls-fan (speciellt From Software fan boys) höjer svärden så fort en fluga kommer för när. Lugna er, era vita riddare.

Medlem

"Längtan, alltid denna längtan, härifrån långt bort
Långt, långt bort
Och rosorna fäller alla kronblad igen
som grät dom blod, för att livet är så kort"
"

Medlem

Troll recension enligt mig bara för att få uppmärksamhet vilket lyckats
Varför köpa ett souls spel innan man tar reda på vad det är om man nu otroligtvis inte redan vet det när man är en gamer?
Visst kan man få tycka att ER är dåligt men av anledningarna du säger?!?

Skall man göra en trovärding recension/omdömme så bör man ha spelat igenom spelet och veta vad storyn handlar om.

Gen
Medlem
Skrivet av Fishyfajita:

...det är synd att pc-porten är i sånt dåligt skick, nu spelar jag på ps5 där det flyter på bra och har inga egna erfarenheter av hur dålig porten faktiskt är.

Vad är det som är dåligt med PC porten? Jag lirar på PC och det fungerar perfekt förutom lite stutter mellan nya områden vilket dessutom är mindre märkbart nu efter att de patchat några gånger. Stutter märks dessutom aldrig i dungeons eller liknande ställen. Ska jag vara ärlig är jag glad att jag inte köpte PS5 versionen som inte kan hålla 60fps utan mer ligger på 45-50 enligt videos (om man inte kör PS4 appen där grafikinställningar och upplösning är ordentligt sänkta). Konsolversionerna om något är ju det From misslyckats med i min bok.

Skrivet av General White:

Lite cringe kanske.... men samtidigt måste jag också ifrågasätta valet att inte ha justerbar svårighetsgrad. Varför inte? Att tvinga folk att spela igenom på frusterande svår nivå, är det verkligen nödvändigt? De som vill plåga sig igenom behöver ju isf inte sänka till easy och således tappa sin självupplevda cred.

Jag har inte lirat Elden Ring, det verkar å ena sidan lovande men samtidigt vet jag inte om jag skulle ha tålamodet för det heller.

Tycker du likadant om alla Roguelike som finns därute? Ta Cuphead som ett exempel vilket blev en dundersuccé trots apsvårt gameplay. Har väl 95% positiva user reviews på Steam om jag inte minns fel.

Skrivet av lasselason:

Jag tycker definitivt Botw har en mer smakfull estetik och är mycket mer tilltalande än Elden Ring, jag älskar Elden efter runt 40 timmar spelade men tycker fortfarande Botw är det bättre spelet, inte behöver man väl vara ett troll för det? Tekniskt är Elden bättre såklart men det är ju inte allt, det är en smaksak såklart.

Jag tycker raka motsatsen men det beror mest på Switchens löjligt veka hårdvara. BOTW är lite för onyanserat och för färgglatt för min smak. Jag undrar däremot hur BOTW hade sett ut på duglig hårdvara. Grafiken är ju verkligen sjukt simpel som den är just nu.

Skrivet av Zidious G:

Bra att du tar upp den fullständigt horribla grafiken. Det var knappt ens något som FZ gjorde och alla Fromsoftwarefans har ju alltid skygglappar på när det kommer till negativa aspekter av deras spel.

Har du ens tittat på de screenshots eller videos som postats i tråden? Horribel låter som att det är det sämsta du någonsin sett så antingen har du inte sett många spel eller så bankar du på spelet för bankandets skull.

Frilansare
Skrivet av AplAy:

Smaken är som sagt var som hästbaken i detta fall...

Personligen har jag svårt för/med(?) Dark Souls-liknande spel. De känns som hack n' slash-spelens Contra vad gäller hardcoreness!

Vadå, räknas inte min PKMN: Arceus recension från 2:a februari 2022?

Jo såklart!

Medlem

Kanske vore på sin plats att FZ har en egen kategori för bloggar istället för att bunta ihop det med medlemsrecensioner? Läsare förväntar sig något annat när det är recensioner.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Menige_Erik:

Vet inte hur mycket du själv har spelat Elden Ring eller andra soulsborne, men åtminstone för mig är upplevelsen av respektive boss betydligt större än att jag bara går in och slår dem på anklarna. Att lära sig en boss mönster och dess attacker är a och o. I princip alla bossar i dessa spel kan du slå på fingrarna utan att förlora ett uns hp såvida du är duktig nog och lärt dig hur dem fungerar, misstag straffas. Exempelvis drakars eld dödar dig på ett uns i elden ring om du inte rör dig (vilket känns fett rimligt). Sen har du förmågan att lamslå bossar på olika sätt och på så vis straffa dem genom att hugga dem i ögat etc vilket ger det hela en väldigt satisfying och cinematisk touch tycker jag. Jag tror jag förstår hur du menar, men repertoaren i dessa spelen är ju hur du själv väljer att spela, väldigt annorlunda att se hur t.ex. en magiker tar sig an en strid jämfört med någon som bär tung rustning och svärd.

Jag har spelat i ungefär 10 minuter, så jag har ju ingen aning, utan utgår mer ifrån hur man sett andra spela (har i många timmar begrundat twitch-streams av olika souls-spel eftersom jag fascineras av deras populäritet). Förstår helt hur du menar i det du svarade också, antar mest att jag inte är den som triggas av utmaningen utan kanske mer är av "låta mig bli hänförd"-kategorin av spelare och tycker nog ändå att allt känns väldigt stelt och icke-organiskt i både animation och utseende. Det hör säkert ihop med att - som du nämner - man behöver ha bossens rörelsemönster att utgå ifrån i striderna och då kan det inte vara för "verkligt" utan behöver istället vara repetativt och förståeligt. Tack för att du delade med dig av varför du är hooked, förstår mer av souls-appealen nu

Medlem
Skrivet av Kris:

Kanske vore på sin plats att FZ har en egen kategori för bloggar istället för att bunta ihop det med medlemsrecensioner? Läsare förväntar sig något annat när det är recensioner.

Kanske sätta andra förväntningar istället när det är en medlemsrecension?

Tyckte det beskrev rätt bra vilket intryck/upplevelse en del får. För en del kan detta vara första souls spelet de kör och de har sett trailers/reklam och blivit intresserade att se vad allt ståhej är om.

Medlem

Fin recension, den känns som om den kompletterar andra recensioner genom att ta upp själva konceptet och inte gå in på de vanliga områdena. För mig är det en relevant recension som pekar direkt på varför jag inte kommer att köpa spelet. Hade möjligheten att ställa ner svårighetsnivån funnits så hade det varit mer intressant. Ska spelet vara goty så har jag svårt att se att det skulle stå eller falla med svårighetsnivån. Det måste kunna erbjuda nåt annat.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Bra att du tar upp den fullständigt horribla grafiken. Det var knappt ens något som FZ gjorde och alla Fromsoftwarefans har ju alltid skygglappar på när det kommer till negativa aspekter av deras spel.

Jag kan förstå varför efter att läst denna tråd.

Är inte intresserad av spelet speciellt mycket, och tyckte det var en rolig läsning. En recension behöver inte gå in i djupet alltid tycker jag, tycker jag att en recension inte ger tillräckligt med detaljer, då läser jag en till eller ser en video.
Kan hålla med om att det kändes lite sådär med att dra in ukrina i det hela, men kanske är det ett sätt för OP att hantera världs situationen just nu på sitt sätt. Kan man ge spel som Cyberpunk top score vid release, så kan man nog ge ett spel som detta skit score, om man tycker spelet förtjänar det efter sitt personliga tyckte.

Inaktiv
Skrivet av zevile:

Modigt att kalla detta för PS3 grafik ..

För att vara år 2022 är jag ju inte imponerad i alla fall.
Kanske inte PS3 grafik. Men tidig PS4 era kanske.
Jag spelar Arma 3 (som nästan är ett årtionde gammalt) fortfarande ibland och det är nästan lika snyggt kan jag tycka.
Elden Ring har helt klart skarpare karaktärsmodeller, men miljön är definitivt inte mycket snyggare.

Vanligtvis är väl inte grafiken det viktigaste kanske i Souls-spel, men jag kan tycka att nu när de gjorde ett open-world spel borde de lagt mer krut på grafiken. Man spenderar ju en hel del tid där.

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

För att vara år 2022 är jag ju inte imponerad i alla fall.
Kanske inte PS3 grafik. Men tidig PS4 era kanske.
Jag spelar Arma 3 (som nästan är ett årtionde gammalt) fortfarande ibland och det är nästan lika snyggt kan jag tycka.
Elden Ring har helt klart skarpare karaktärsmodeller, men miljön är definitivt inte mycket snyggare.

Vanligtvis är väl inte grafiken det viktigaste kanske i Souls-spel, men jag kan tycka att nu när de gjorde ett open-world spel borde de lagt mer krut på grafiken. Man spenderar ju en hel del tid där.

De la krut på _estetiken_, men det är i grund och botten ett ps4 spel, med högre upplösning och bättre drawdistance på saker på ps5, men det är väl därför du säger "tidig ps4 era" så att du inte råkar säga "det ser ut som ett ps4 spel!"

Hur mäter just du grafik?

Arma3 är ju dock en milsim, de kan kräma hur mycket de vill på grafik, men estetiken kommer vara lika torr som en öken.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Vanligtvis är väl inte grafiken det viktigaste kanske i Souls-spel, men jag kan tycka att nu när de gjorde ett open-world spel borde de lagt mer krut på grafiken. Man spenderar ju en hel del tid där.

Som spelare blir jag hänförd av grafiken varje gång jag spelar Elden Ring (pc-versionen på en 70" 4K-tv). Världen de skapat är helt sanslöst bra, komplex, vacker, hotfull och inbjudande på samma gång. Alla tavlor blir inte vackrare av skarpare konturer och fler detaljer. Helheten överträffar med råge summan av alla delarna och det kan du inte ta till dig av screenshots eller streams.

Jag tror du måste vara "där" för att se storheten (och nu pratar jag uteslutande om grafiken).

Medlem
Skrivet av eld:

Å ena sidan så tycker jag att difficulty settings skulle vara nice för folk i elden ring,

å andra så fungerar summons som en difficulty setting, du kan slänga in andra personer, plus summona diverse npc's i varje bossfight utan att du förlorar något på det, men det är lite svårt att sälja det som ett easy mode när det inte specifikt säger att det är det.

Easy, medium och hard skulle sitta perfekt. Men svårighetsgrader är svåra att implementera så det ska bli balanserat genom hela spelet så förstår varför många utvecklare väljer att ta bort det. Alla kan ju lägga till svårighetsgrader men få har klarat av bedriften att balansera detta på ett bra sätt. Klassikern brukar vara att ge fienderna mer HP eller life-regen och att de gör mer dmg. Sällan har jag sett att fienderna blir smartare, enbart att de tål mer och möjligen blir mer aggressiva.

Det här med summons är en god tanke men om tanken är att locka nya spelare tror jag mer på konceptet att införa svårighetsgrader, även möjligheten till tutorials då många säkerligen skulle uppskatta det. Och för dom som inte vill ha det så lägg till möjligheten att slå av detta. Varför låsa ett spel på enbart en väg?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kris:

Kanske vore på sin plats att FZ har en egen kategori för bloggar istället för att bunta ihop det med medlemsrecensioner? Läsare förväntar sig något annat när det är recensioner.

Det finns redan en bloggkategori. Här har du den.

Inaktiv
Skrivet av eld:

De la krut på _estetiken_, men det är i grund och botten ett ps4 spel.

Ja men då är vi ju på samma sida?
Estetik = Skitbra. Grafik = Bra, men kunde varit bättre såhär 2022.
Känns lite som spelutvecklare stannat runt 2013-2015 i grafikmässigt och väntar på nästa stora kliv (typ UE5?).

Skrivet av vamp:

Helheten överträffar med råge summan av alla delarna och det kan du inte ta till dig av screenshots eller streams.
Jag tror du måste vara "där" för att se storheten (och nu pratar jag uteslutande om grafiken).

Jag har spelat Elden Ring i 8h.

Alltså, för att klargöra:
Jag säger inte att det är fult (så fanboysen kan lugna sig nu). Jag säger att jag förväntade mig ett mycket större hopp sedan föregående spel.

eld
Medlem
Skrivet av anon_79617:

Ja men då är vi ju på samma sida?
Estetik = Skitbra. Grafik = Bra, men kunde varit bättre såhär 2022.
Känns lite som spelutvecklare stannat runt 2013-2015 i grafikmässigt och väntar på nästa stora kliv (typ UE5?).

Jo men, ps4 och xbox one liksom, klivet till den nya generationen har varit lite svår då många spel redan var i utveckling ett bra tag, och att den största plattformen fortfarande är den förra.

Skrivet av anon_79617:

föregående spel.

Hoppet var Bloodbornes tekniska nivå men i ett openworld spel, på exakt samma plattform.

Gen
Medlem
Skrivet av noyart:

Är inte intresserad av spelet speciellt mycket, och tyckte det var en rolig läsning. En recension behöver inte gå in i djupet alltid tycker jag, tycker jag att en recension inte ger tillräckligt med detaljer, då läser jag en till eller ser en video.
Kan hålla med om att det kändes lite sådär med att dra in ukrina i det hela, men kanske är det ett sätt för OP att hantera världs situationen just nu på sitt sätt. Kan man ge spel som Cyberpunk top score vid release, så kan man nog ge ett spel som detta skit score, om man tycker spelet förtjänar det efter sitt personliga tyckte.

Samtidigt känns det fel att ge en 1a eller 0a bara för att man avskyr ett spel. Man måste titta på helheten tycker jag. Många tyckte att CP2077 var världens sämsta spel men det hade trots allt flera aspekter som var välgjorda.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Kanske sätta andra förväntningar istället när det är en medlemsrecension?

Tyckte det beskrev rätt bra vilket intryck/upplevelse en del får. För en del kan detta vara första souls spelet de kör och de har sett trailers/reklam och blivit intresserade att se vad allt ståhej är om.

Man måste ju kunna kategoriseras utifrån vad innehållet faktiskt är. Vad som helst kanske inte kan rymmas inom kategorin medlemsrecension.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Men hörrni, det är en medlemsrecension. Vi har från redaktionens sida uttryckligen sagt att man får göra lite som man känner. det finns inga krav på någon specifik verkshöjd. Jag blir i alla fall glad över att vi fått in vår första medlemsrecension på typ två månader.

Finns det inga krav eller regler ja då kan vi förvänta oss allt mellan himmel och jord. Jag förstår att du blir glad. Det är svårt att engagera människor till vissa aktiviteter idag.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skriv svar