WoW: Dragonflight är släppt, och givetvis strulade det

Robot
WoW: Dragonflight är släppt, och givetvis strulade det
Medlem

Loggade in några minuter under lunchen idag. Inga inloggningsköer (ännu). Men helt klart fler folk som var inne och spelade än vanligt.

Redaktör
Skrivet av Jaw_B:

Loggade in några minuter under lunchen idag. Inga inloggningsköer (ännu). Men helt klart fler folk som var inne och spelade än vanligt.

Gott så. @Wakkaah kör Dragonflight på FZ Play i kväll, han har loggat in utan problem under dagen. Håll tummarna för att det håller i sig.


signatur
Medlem

Det är faktiskt emot mitt förstånd hur man efter 8 släpp fortfarande har problem när en expansion skall släppas..

Medlem

'' En vanlig grej är att det varit svårt att ta färdmedlet över till Dragon Isle, och många ska ha kastats ut från spelet när de försökt.''
Låter precis som det var i Classic när Northrend patchades in och alla skulle ta båten från Stormwind till Borean. Alla fastnade gång på gång och kunde inte komma där ifrån. Vissa satt fast i över en dag. Dom löste det till slut med att låta Dockmastern som står vid skeppet teleportera folk direkt från SW till Valiance Keep i Borean och det fungerar fortfarande^^

Medlem

Jag var vid öppningen och det var kaos. Det dök inte upp några båtar till den nya kontinenten. Så då slängde de in en portal. Givetvis funkade inte den heller. Efter en timme gav jag upp och gick och lade mig,
Gick upp tidigt och var redo med nya tag. Kom in direkt och hann spela en kvart. Sen skulle servrarna ordnas och stängde ner nästan en timme.
Men sen dess.. så har det gått bra och jag gillar verkligen expansionen. Än så länge är det bland det bästa de släppt på länge.

Här är förresten en bild från öppningen (spelade även in kaoset) :


signatur
Medlem
Skrivet av Kerrai:

Det är faktiskt emot mitt förstånd hur man efter 8 släpp fortfarande har problem när en expansion skall släppas..

Folk betalar ändå, så de skiter helt enkelt i problemen tills spelarmängden har jämnat ut sig.

Skrivet av Majorkraft:

'' En vanlig grej är att det varit svårt att ta färdmedlet över till Dragon Isle, och många ska ha kastats ut från spelet när de försökt.''
Låter precis som det var i Classic när Northrend patchades in och alla skulle ta båten från Stormwind till Borean. Alla fastnade gång på gång och kunde inte komma där ifrån. Vissa satt fast i över en dag. Dom löste det till slut med att låta Dockmastern som står vid skeppet teleportera folk direkt från SW till Valiance Keep i Borean och det fungerar fortfarande^^

Tale as old as time. Det var samma visa varje gång en server öppnade Ahn'Qiraj också. Båtarna var överfulla med folk, kraschade och dök upp i luften ovanför Stonetalon Mountains.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Redaktör
Skrivet av Kerrai:

Det är faktiskt emot mitt förstånd hur man efter 8 släpp fortfarande har problem när en expansion skall släppas..

Förmodligen är det väldigt svårt/dyrt att täcka upp för när många ansluter samtidigt. Det här är ju inte unikt för Blizzard eller mmo-spel - även andra stora onlinespel får problem vid release, och även andra onlinetjänster (Swish strulade i fredags, t.ex.).

Omvänt kan man undra varför de som blir arga över tidigt strul inte väntar 1-2 dagar - de vet ju att det kan krångla.


signatur
Skribent
Skrivet av Kerrai:

Det är faktiskt emot mitt förstånd hur man efter 8 släpp fortfarande har problem när en expansion skall släppas..

Jag tror helt enkelt inte tekniken räcker till när så många ska in genom dörren samtidigt. Som Tompa skrev så är detta inte något som är isolerat för Blizzard, alla MMO eller online-spel med hajp råker ju ut för detta på releasedagen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Betala P-appen är nere just nu apropå knappt någonting.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Förmodligen är det väldigt svårt/dyrt att täcka upp för när många ansluter samtidigt. Det här är ju inte unikt för Blizzard eller mmo-spel - även andra stora onlinespel får problem vid release, och även andra onlinetjänster (Swish strulade i fredags, t.ex.).

Omvänt kan man undra varför de som blir arga över tidigt strul inte väntar 1-2 dagar - de vet ju att det kan krångla.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror helt enkelt inte tekniken räcker till när så många ska in genom dörren samtidigt. Som Tompa skrev så är detta inte något som är isolerat för Blizzard, alla MMO eller online-spel med hajp råker ju ut för detta på releasedagen.

Det är klart att det är både svårt och dyrt att upprätthålla full service under peak load som bara varar några timmar eller dygn. Men med miljarder i ackumulerad vinst kan man tycka att de borde ha råd med temporärt förhöjda driftkostnader samt att ha anställda ingenjörer som klarar av svåra saker. Det är liksom inget litet hobbyprojekt detta.

De har helt enkelt gjort en risk-reward kalkyl där de bedömer att det är mer lönsamt för dem att inte anstränga sig till det yttersta för att spelarna ska ha en bekymmersfri launch... och precis som alla tidigare gånger lär de få rätt då det är ytterst få spelare som avbryter sin prenumeration för att det är problem första dygnen.

Medlem

Så vitt jag minns så har dom senaste två expansionerna släppts utan problem, kanske t.o.m. 3 expansioner? Folk verkar ha glömt detta och tror det är WoD-releaser fortfarande hehe.

Denna release blev inte den hetaste, försökte vid 00:00-slaget i 40 minuter eller något, gav upp, sen funka det direkt när man testade på dagen. Illa, visst, men inte i närheten av den värsta releasen.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av trion6:

De har helt enkelt gjort en risk-reward kalkyl där de bedömer att det är mer lönsamt för dem att inte anstränga sig till det yttersta för att spelarna ska ha en bekymmersfri launch... och precis som alla tidigare gånger lär de få rätt då det är ytterst få spelare som avbryter sin prenumeration för att det är problem första dygnen.

Så är det såklart.
Folk har redan köpt expansionen och betalat för speltid.
De skiter helt enkelt i att det är strul 1-2 dagar efter släpp, inte värt att lägga pengar på det när de "redan fått betalt"

Det är inte ett undantag i dagens läge, det är standard.
Det är ju tyvärr bara att acceptera och vänta ett par dagar om man stör sig på det, det kommer förmodligen aldrig att bli annorlunda.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Så är det såklart.
Folk har redan köpt expansionen och betalat för speltid.
De skiter helt enkelt i att det är strul 1-2 dagar efter släpp, inte värt att lägga pengar på det när de "redan fått betalt"

Det är inte ett undantag i dagens läge, det är standard.
Det är ju tyvärr bara att acceptera och vänta ett par dagar om man stör sig på det, det kommer förmodligen aldrig att bli annorlunda.

SJ säljer "bara" biljetter, likförbaskat rasar hela sidan då trycket blev för högt.

Ta ett djupt andetag och fundera istället över hur svårt det kan vara och rymma alla dessa människor på samma gång, när de begär att få göra precis samma sak.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

SJ säljer "bara" biljetter, likförbaskat rasar hela sidan då trycket blev för högt.

Ta ett djupt andetag och fundera istället över hur svårt det kan vara och rymma alla dessa människor på samma gång, när de begär att få göra precis samma sak.

De kan fixa det om de vill, de har ju obegränsat med pengar, så att utöka kapaciteten rejält vid lansering av ny expansion är ju inte en orimlig begäran? Vi menar bara att det vill inte lägga pengarna på det. Så ta ett djupt andetag du också, du behöver inte försvara giriga företag som bara är ute efter mer pengar 😉

Medlem

Tog mig till level 64 igår kväll, en viss fördröjning av färdigheter i första zonen men inte mer än vad jag hade förväntat mig.
Överlag ett väldigt problemfritt släpp för egen del, även om jag vet att vissa andra har haft problem.

OT: Dragonriding är skitkul, såg till att farma ihop alla talangpoäng för att maxa trädet och det är som natt och dag mot den klassiska flygstilen. Tänk om de kunde implementera detta i alla delar av WoW, hade helt plötsligt blivit roligt att röra sig i världen de lagt 18 år på att skapa.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

De kan fixa det om de vill, de har ju obegränsat med pengar, så att utöka kapaciteten rejält vid lansering av ny expansion är ju inte en orimlig begäran? Vi menar bara att det vill inte lägga pengarna på det. Så ta ett djupt andetag du också, du behöver inte försvara giriga företag som bara är ute efter mer pengar 😉

Så sant det du säger. Det är så tröttsamt att se så många forumskribenter och speljournalister ursäkta beteendet.

Visst, det är inte hela världen att det är några dygn med störningar i samband med lansering, men det vittnar också om att det finns en syn på oss konsumenter att vi bara ska betala och se nöjda ut, oavsett vilken valuta vi får för pengarna.

Det är också viktigt att påpeka att kostnaderna i samband med dynamisk uppskalning inte behöver tas från tomma intet. Varje spelare som vill spela har ju redan betalt för lagring och beräkningskraft många gånger om bara genom sin månatliga prenumeration. Lägg därtill en engångsavgift för en expansion så har Blizzard mer än väl täckt in kostnader för flera år framöver.

Medlem

Jag hade en bra upplevelse vid launch. Inga strul alls.
Är helt såld efter att lirat 5h igår
Story är enkel att följa, grafiken är underbar, draken är underbar att flyga med, crafting är på en ny nivå som gör det kul att utforska, samt exploration i spelet är riktigt nice.

Draken gör att du kan utforska wow världen på ett helt annat sätt

10/10

MEG
Medlem

Funkade för mig iaf, har dock inte hunnit spela då mycket


signatur

Death is only the beginning

Skrivet av Kerrai:

Det är faktiskt emot mitt förstånd hur man efter 8 släpp fortfarande har problem när en expansion skall släppas..

11 om man räknar med classic releaserna, som även de hade stora problem!

Ännu fler om man räknar in blizzards andra titlar

1
Skriv svar