The Callisto Protocol

Robot
The Callisto Protocol

Klona fram rena underkläder, för Dead Space-klonen kommer skrämma skiten ur dig.

#the-callisto-protocol


Medlem

Gillar sci-fi skräckisar som Dead Space, men klarar absolut inte av att spela dom själv. Detta liksom andra i genren avnjuter jag istället som en film via någon annans genomspelning på youtube.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skribent
Skrivet av SID 6.7:

Gillar sci-fi skräckisar som Dead Space, men klarar absolut inte av att spela dom själv. Detta liksom andra i genren avnjuter jag istället som en film via någon annans genomspelning på youtube.

Faktiskt fullständigt förståeligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Älskade Dead Space när det begav sig, och med det betyget så kanske spelet kan skrivas upp på listan under "Vintermys-spel"(spel när familjen har gått och lagt sig). Får bli ett köp lite längre fram beroende på vad allmänheten säger.

Skribent

Förladdat och klart, trots att jag egentligen har för svaga nerver för skräckspel. Fin recension, Johan!

Skribent
Skrivet av WulffX03:

Älskade Dead Space när det begav sig, och med det betyget så kanske spelet kan skrivas upp på listan under "Vintermys-spel"(spel när familjen har gått och lagt sig). Får bli ett köp lite längre fram beroende på vad allmänheten säger.

Gillar du Dead Space så kommer du definitivt gilla Callisto.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Inte för att vara sådan men om det nu finns någon på detta forum som inte spelat dead space så blir texten möjligtvis lite svårorienterad vad det är för något man refererar till.

Jag drar också tveklöst tankarna till Dead Space såklart men tänkte att man som recensent anstränger sig något mer istället för att referera till något som många kanske inte har spelat.

Medlem

Sett korta videos/reklam från spelet och jag trodde det var Dead Space-remaken. Så visst påminner det om Dead Space.
Frågan är om man vill spela nåt som är så likt Dead Space, nästan en kopia?
Eller vill man spela nåt som känns originellt och eget?

Medlem

Tack för recensionen! Ännu ett storspel som jag aldrig kommer att röra ens med en tvåmeterskäpp, tur att det finns streamers.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

ser ju ut att vara ett riktigt bra spel, av döma recensionen.

Redaktör
Ponny

Klart! ✅ Det här skrivs upp i önskelistan inför julen. Tack, Johan.
(Kommer dock hemsöka dig om jag eventuellt får hjärtinfarkt.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Skaffar ev till PC så man slipper klumpiga kontroller.
Sen kanske man får hoopas på npn VR mod (Unreal engine) så skulle det vara fulländat:)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har sett på andra sajter som ger spelet ett medelmåttigt betyg att det är för likt dead space men för mig som älskar dead space är det just det jag vill ha. Mer av dead space. Detta är ett givet köp för mig och har längtat ända sedan jag såg den första trailern.

Medlem

Det är en spirituell uppföljare till Dead Space. Dra ner betyget för att det är likt är ju bara korkat. 🤣 Lika idiotiskt med klagomål från folk som inte ens spelat spelet. 🤡

Medlem
Skrivet av kanshira:

Har sett på andra sajter som ger spelet ett medelmåttigt betyg att det är för likt dead space men för mig som älskar dead space är det just det jag vill ha. Mer av dead space. Detta är ett givet köp för mig och har längtat ända sedan jag såg den första trailern.

samma här! dock kommer jag väntat till jag hunnit spela några av dom spel jag inköpt men inte hunnit lira, exempelvis ghost of thushima, GoW ragnarök, Tlou2 för att nämna några 😅

Medlem

Verkar dras med prestandaproblem om man läser på steam. Någon här som testat pc versionen? Funderar på om man ska köra pc eller ps5.

Moderator | Testpilot

Taggad på detta! Älskade Dead Space.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bra recension, gillade Dead Space så sugen på detta!

Blev dock chockad när jag gick in på Steam och kollade betygen. Verkar vara PC-versionen som har problem med prestandan.
Avvaktar nog och hoppas det patchas ordentligt. Inget DLSS ens vilket jag tycker borde vara standard i krävande
3d-spel nuförtiden.

Kanske bäst att skaffa på Konsol om man kan. Möjligt att det är Denuvo kopierings-skyddet som ställer till det på PC men det är oklart än så länge.

Skribent
Skrivet av kanshira:

Har sett på andra sajter som ger spelet ett medelmåttigt betyg att det är för likt dead space men för mig som älskar dead space är det just det jag vill ha. Mer av dead space. Detta är ett givet köp för mig och har längtat ända sedan jag såg den första trailern.

Det blir lite tveeggat kan jag tycka då likheten (som skrivet) både kan upplevas som positivt eller negativt beroende på smak.

Skrivet av anon_332911:

Finns nått sorgligt (och talande) kreativt att i Glennis princip bara kopierar nått han redan gjorde för 14 år sen. Inte gnutta originalitet att finna. Lär höjas upp till skyar ändå p.g.a spel där verkshöjd sällan värderas.

Fast nu verkar spelet ju inte alls bli höjt till skyarna av alla, vissa gillar att det är samma, andra inte alls. Jag kan ändå tycka att bra skräckspel växer inte på träd så även om det är en kopia så är det ett bra skräckspel. Det är inte heller som om det kryllar av just DS-kopior så för mig funkar det, även om det känns VÄLDIGT bekant.

Skrivet av Zerox_no1:

Det är en spirituell uppföljare till Dead Space. Dra ner betyget för att det är likt är ju bara korkat. 🤣 Lika idiotiskt med klagomål från folk som inte ens spelat spelet. 🤡

Jag kan förstå att man ändå kritiserar spelet för att det är likt även om det är en spirituell uppföljare. Det är ju så likt ibland att jag tror de använt samma modeller och animationer som DS. För mig handlar nog det inte om likheten som så, utan att med likheten följde det även med problem som första DS hade. Till exempel klumpigheten i kontrollerna.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Molotov:

Skaffar ev till PC så man slipper klumpiga kontroller.
Sen kanske man får hoopas på npn VR mod (Unreal engine) så skulle det vara fulländat:)

Tror tyvärr Jacob rör sig lika stelopererat med mus och tangentbord. Det är inte handkontrollen det är fel på utan hur "tung" och seg gubben känns.

och nej, jag klarar mig utan VR-mod till det här spelet. Det är obehagligt nog utan!


signatur

"Writer and Fighter"

Brukar inte köpa spel på release, men som ett stort fan av Dead Space så tänkte jag göra ett undantag denna gång. Verkar dock som att spelet är helt trasigt på PC iaf efter att ha sett omdömen på Steam så det blir att avvakta ett tag trots allt.

Medlem

Inväntade recension innan köp, men slängde precis iväg en beställning! Landar i brevlådan på tisdag. TAGGAAAA! Tack för recension!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Gillar du Dead Space så kommer du definitivt gilla Callisto.

Just det jag ville höra!

Medlem

Var sugen på att köpa till PC. Men det verkar bli brutalt sågat. Ospelbart tydligen?

Medlem
Medlem

Betygen på steam är lite oroande.. många klagar på dålig performance.. usch då :/ ännu ett fint spel som förstörs pga kass prestanda.... suck måste vara det jävla skyddet denuvo som sabbar helt... inte ok alls.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Har sett på andra sajter som ger spelet ett medelmåttigt betyg att det är för likt dead space men för mig som älskar dead space är det just det jag vill ha. Mer av dead space. Detta är ett givet köp för mig och har längtat ända sedan jag såg den första trailern.

Hur kan man ge lägre betyg för att det är för likt ett spel som är 15 år gammalt? Låter som en surpuppig recensent.

Medlem

Jag spelade förvisso igenom hela det första Dead Space, men jag tyckte aldrig att det var mer än mediokert, så jag skippar nog detta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skribent
Skrivet av Maysay:

Var sugen på att köpa till PC. Men det verkar bli brutalt sågat. Ospelbart tydligen?

Skrivet av SWEBarb:

Betygen på steam är liet oroande.. många klagar på dålig performance.. usch då :/ ännu ett fint spel som förstörs pga kass prestanda.... suck måste vara det jävla skyddet denuvo som sabbar helt... inte ok alls.

Undrar om det är kopieringsskyddet som ställer till det? På konsol presterar spelet riktigt bra, det fanns en del buggar inledningsvis med utvecklarna patchade bort dessa under recensionsveckan.

Tråkigt hursomhelst för dedikerade PC-spelare....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som stort fan av Dead Space har jag sett fram emot detta spelet sen jag såg första bilderna. Ska bli riktigt kul att köra igenom

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Undrar om det är kopieringsskyddet som ställer till det? På konsol presterar spelet riktigt bra, det fanns en del buggar inledningsvis med utvecklarna patchade bort dessa under recensionsveckan.

Tråkigt hursomhelst för dedikerade PC-spelare....

Är bara att låta det ligga på önskelistan. Får se vad som händer om de tar bort skyddet. Man får förmodligen spelet till ett billigare pris då också.

Skriv svar