Designfel bakom driftande Joy-con-kontroller, menar konsumentorganisation

Robot
Designfel bakom driftande Joy-con-kontroller, menar konsumentorganisation

Två av fem Joy-cons driftar, menar man.

#drifting, #joy-con, #nintendo, #switch


Medlem

För att kosta så pass mycket som dom gör, så är det skrämmande dålig byggkvalitet i jämförelse med PS/Xbox-kontroller.

Med det sagt, så har jag hittills bara bytt ut en Xbox-kontroll som driftade efter två månader.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Azureye:

För att kosta så pass mycket som dom gör, så är det skrämmande dålig byggkvalitet i jämförelse med PS/Xbox-kontroller.

Med det sagt, så har jag hittills bara bytt ut en Xbox-kontroll som driftade efter två månader.

Priset är ju galenskap? När jag spelar handhållet så gör jag det uteslutande med Hori Split Pad Pro kontrollerna istället. Mycket mer bekvämt, gjorda för en vuxen och behöver inte oroa mig över drifting och grejer.

Medlem

Blir bara trött på alla företag som sparar ören på att ha slitdelar i plast.

Medlem

Hm, så om man köpte switch på release och haft driftande kontroller sen dess så borde man rimligen kunna byta ut dessa hos Bergsala även om garantin har gått ut då?
Nån som har nån erfarenhet av hur de gör i såna fall?

Medlem

Vad är det med Nintendo och spakar? n64 gör sig påmind


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Dels så tar de ut grova överpriser för de här sketna plastbitarna, jag är övertygad om att de ljuger om att de ska ha "fixat" något sedan release då nästan samtliga jag känner har haft problem med drifting på joycons vid något tillfälle, även sådana som köptes tidigare i år.
Slutligen så är processen för att skicka in dessa katastrofalt stenålder enligt mig, även när jag felanmälde detta via Netonnet där de var köpta så var de tvungna att skicka dem till Bergsala där jag sedan fick vänta i 2 veckor på att de till slut skickade helt nya, något som Netonnet förutsåg skulle hända redan när jag lämnade in dem.

Summa summarum så är Nintendo riktigt skräp när det kommer till dessa bitarna, och servicen.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dudinkalv:

Dels så tar de ut grova överpriser för de här sketna plastbitarna, jag är övertygad om att de ljuger om att de ska ha "fixat" något sedan release då nästan samtliga jag känner har haft problem med drifting på joycons vid något tillfälle, även sådana som köptes tidigare i år.
Slutligen så är processen för att skicka in dessa katastrofalt stenålder enligt mig, även när jag felanmälde detta via Netonnet där de var köpta så var de tvungna att skicka dem till Bergsala där jag sedan fick vänta i 2 veckor på att de till slut skickade helt nya, något som Netonnet förutsåg skulle hända redan när jag lämnade in dem.

Summa summarum så är Nintendo riktigt skräp när det kommer till dessa bitarna, och servicen.

Jo. Men det verkar inte påverka försäljningen ett endaste dugg.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem
Skrivet av kebbe:

Blir bara trött på alla företag som sparar ören på att ha slitdelar i plast.

Det här hänger mer på formfaktorn. De tog en design som var liten nog och beprövad. (typ i digitalkameror..) Men den hade inte beprövats för det betydligt hårdare användandet i en Nintendo-maskin. Det fanns helt enkelt inget bättre alternativ.

Men visst, man kan ju tycka Nintendo borde lärt sig något av N64.

Skrivet av Izam:

Hm, så om man köpte switch på release och haft driftande kontroller sen dess så borde man rimligen kunna byta ut dessa hos Bergsala även om garantin har gått ut då?
Nån som har nån erfarenhet av hur de gör i såna fall?

Nej, garantiärenden i Sverige går i första hand till försäljaren, enligt de vanliga obligatoriska villkoren. Och om du har haft problemen länge men inte klagat så har du redan missat din rätt att reklamera. Särskilt efter garantitiden såklart.

Via distribution eller tillverkare är bara något som sker om det är ett så omfattande problem att de kanalerna ordnar ett utbytesprogram på frivillig basis. Är garantin ute och ett sånt program saknas så är det bara att önska lycka till med det framtida äventyren i rättshavererande.

Men det går ju alltid att ändå kontakta Bergsala och hoppas på deras välkända generositet och välvilja. ...

Medlem

De sämsta kontrollerna jag har testat tror jag.

Medlem

Oj oj oj. Det här kan kosta någon miljard eller två. Det luktar som Xbox 360 problemen. Det betyder att Nintendo ska ersätta alla med det här problemet.

Medlem

Vi har Två switch i familjen. Vi har inte haft problem med något av dem. Men sedan så kör jag främst på en switch pro controller så jag sliter inte på mina joycons. Sonen kör sina joycons dock utan problem.

Kör man ej handhållet är pro controllers att rekommendera. Mer gjorda för vuxna händer och robustare. Funkar även bra när man har med sig switchen. Ställ den på bordet och kör med controllern.

Medlem
Skrivet av Izam:

Hm, så om man köpte switch på release och haft driftande kontroller sen dess så borde man rimligen kunna byta ut dessa hos Bergsala även om garantin har gått ut då?
Nån som har nån erfarenhet av hur de gör i såna fall?

Kontakta Bergsala de fixar det sannolikt åt dig, tror du behöver serienumret på Switch, kommer inte ihåg om det behövdes men har för mig det.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Oj oj oj. Det här kan kosta någon miljard eller två. Det luktar som Xbox 360 problemen. Det betyder att Nintendo ska ersätta alla med det här problemet.

I USA och Japan har de redan gått ut med att de reparerar eller ersätter joycons utan att garanti behövs, detta gjorde de för längesedan.

Medlem

Hur kan detta fortfarande vara ett problem? är ju sanlöst med tanke på vad en ny joycon kostar....

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ribcage:

De sämsta kontrollerna jag har testat tror jag.

JoyCons är både slappa och väldigt obekväma att använda. Pro Controllern däremot är bra.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag är inne på mitt fjärde par JoyCons efter att de tidigare har börjat drifta. Använder inte det fjärde paret alls eftersom jag tröttnade på skiten och köpte mig en Pro Controller istället.
Tvivlar på att jag någonsin kommer att köpa en konsol från Nintendo igen efter det här.

Medlem

Om alla bara visste hur många ps4- och ps5-kontroller en har bytt ut pga drifting genom åren. Även Xbox-kontroller.

Detta är inte ett Nintendo-exklusivt problem.

Med det sagt är det fortfarande väldigt trist även om en annan bara har en enda driftande joycon. Köpt Mars 2017.

Medlem

Nästan tusen spänn för en kontroll som ofta går sönder efter bara några månaders spelade är dåligt. Tre av mina fyra vänsterkontroller har detta problem och de drar alla åt samma håll. Denna drift är det som är sämst med Switchet.

Medlem
Skrivet av Izam:

Hm, så om man köpte switch på release och haft driftande kontroller sen dess så borde man rimligen kunna byta ut dessa hos Bergsala även om garantin har gått ut då?
Nån som har nån erfarenhet av hur de gör i såna fall?

Jag blev erbjuden att gå mina kontroller fixade free of charge för ett tag sedan sålänge jag kunde uppvisa kvitto.
Detta kunde jag inte då jag har råkat göra mig av med det..

Jag tycker definitivt att du ska skriva till dom.
Berätta gärna hur det gick.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Jag har tre par joy cons och alla har haft drifting. Orkade aldrig reklamera utan beställde reservdelar från amazon/tradera och de är fan i mig ännu sämre. Har bytt ett 10-tal analoga spakar och En handfull ”låskolvar”.

Medlem
Skrivet av ZF:

Det här hänger mer på formfaktorn. De tog en design som var liten nog och beprövad. (typ i digitalkameror..) Men den hade inte beprövats för det betydligt hårdare användandet i en Nintendo-maskin. Det fanns helt enkelt inget bättre alternativ.

Men visst, man kan ju tycka Nintendo borde lärt sig något av N64.

Nej, garantiärenden i Sverige går i första hand till försäljaren, enligt de vanliga obligatoriska villkoren. Och om du har haft problemen länge men inte klagat så har du redan missat din rätt att reklamera. Särskilt efter garantitiden såklart.

Via distribution eller tillverkare är bara något som sker om det är ett så omfattande problem att de kanalerna ordnar ett utbytesprogram på frivillig basis. Är garantin ute och ett sånt program saknas så är det bara att önska lycka till med det framtida äventyren i rättshavererande.

Men det går ju alltid att ändå kontakta Bergsala och hoppas på deras välkända generositet och välvilja. ...

Min upplevelse är att Nintendo/bergsala gärna fixar joycons. Vår switch är nog fyra(?) År gammal. Har lagat samma joy cons 3 ggr varav 2 ggr är efter att garantitiden gått ut. Detta genom att lämna in till min återförsäljare (media markt) som skickat till bergsala (tror jag). Några veckors väntetid varje gång. Har drifting igen! Jobbigt att skicka in hela tiden! Ja man undviker joy cons om möjligt. Sämsta kontrollkvalitén sedan N64ans styrspak.

Har bekanta som också skickat iväg sina joy cons efter garantitiden.

Medlem

"Nintendo menar att man förbättrat kontrollerna"

Men det hjälper ju förfan inte när man redan köpt 3 nya kontroller! ;C

Medlem

Bättre dom frångår den potentiometerbaserade lösningen och går över till beröringsfritt.
En halleffektslösning går antagligen göra lika slimmad.

DualSense har väl också tagit emot en del kritik av samma anledning?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

När ni pratar om drifting, vad exakt menar ni då? Att spaken ”svänger” trots att den är orörd? Även när den är ansluten till Switchen i bärbart läge?

Problemet med min första joycon känns snarare som att den hade sjukt dålig mottagning med konsolen. Kan typ blockera signalen med en bordsskiva och då hänger den senast mottagna inputen kvar, vilket kan upplevas som drifting. Inget problem i bärbart läge.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Defintivt ett riktigt störigt problem, trist att Nintendo viftar bort det.
Vi har 12 joy cons här hemma till ungarnas Switches, 8 av dem har dessa problem...

Tror helt på designproblem.
Joy consen fungerar bra i några månader sedan kommer drifting etc. som ett brev på posten.

Jag hade så otroligt brutal drifting med. Märkte det först i Witcher, då Geralt VÄGRADE stå still. Utan sprang runt i tid och otid. Utan input. Fick den utbytt. Sedan skedde samma sak lite senare det året och fick den utbytt igen.
Nej jag misshandlar verkligen inte mina produkter.

Medlem

Inte bara drift. LT och RT knapparna på min kontroll slutade plötsligt att fungera. Var utan tvekan designfel/felaktig montering som gjorde att kontakten sakta men säkert skavdes bort. Att skicka in till Nintendo kändes som ett svart hål så köpte ersättningskretsar, skruvade upp och monterade ihop själv. Sorgligt att det ska behövas, mina kontroller används inte särskilt ofta.

Medlem
Skrivet av h0nden:

Om alla bara visste hur många ps4- och ps5-kontroller en har bytt ut pga drifting genom åren. Även Xbox-kontroller.

Detta är inte ett Nintendo-exklusivt problem.

Med det sagt är det fortfarande väldigt trist även om en annan bara har en enda driftande joycon. Köpt Mars 2017.

Stämmer detta? Jag har inte behövt byta ut en enda kontroll. PS3/PS4 och numera PS5 har alla fungerat utmärkt. Xbox likaså, hell! Har fortfarande flera kontroller kvar sedan 360 och One som funkar ypperligt.

Switchen är så pass ny så där har det ännu inte skett något men så undviker jag också att använda dem så mycket det går.

Medlem

Har själv inte köpt Switch delvis pga att Joycon-drift-debaclet. Det och bristen på Virtual Console-spel samt ovissheten om supporten på digitala licenser på framtida konsoler.

Att man kan köpa till bättre tredjepartslösning är väl bra men kommer nog skaffa en Steam Deck OLED framöver.

Angående drift. Hade drift på med en begagnad DS4 som jag lyckades fixa, men det var svårt och nära på att ha sönder den. Går typ att öppna, böja metallen, blåsa bort dammet och böja tillbaka en gång till innan metallpiggen böjs av och man måste löda fast nya joysticks vilket inte är värt priset. Men blir driften för jobbig kan man viga den åt PC med höjd dead zone.

1
Skriv svar