Är de "tradionella" spelens tid förbi?

Medlem
Är de "tradionella" spelens tid förbi?

Snubblade över följande video på YouTube. Började kolla utan några större förväntningar men den visade sig vara riktigt välgjord faktiskt.

Videon handlar om hur monetarisering tog över spelindustrin. I slutet på videon tar han upp hur Elder Ring har sålt 18 miljoner kopior och genererat 1 miljard dollar, vilket fortfarande är mindre än vissa spel drog in på enbart sina in-game purchases samma år.

Detta faktum måste vara omöjligt nu för samtliga inom branchen att ignorera.

Så handen på hjärtat. Tror ni det finns något hopp för tradionella AAA-spel framöver, med köp en gång få hela spelet betalmodell eller är den tiden snart helt förbi?

************

Jag är cynisk och tror vi nu, åtminstone tillfälligt, ser bland de sista tradionella AAA-spelen skapas. Samtidigt ser jag också problematiken med för många betalplatformar. Det finns bara så många gamers, med begränsad tid och budget att fördela ut.

Sedan finns alltid risken att folk till slut tröttnar om spelen blir allt för dåliga, där det även blir allt svårare att få in nya spelare. Plus det kan öppna upp möjligheten för indie-spelen att på allvar börja konkurrera ut storspelen.

Därefter kommer väl säkert flera utav de populäraste indie-spelen hamna i samma pengafälla, likt vi redan sett nu senaste åren och cykel upprepa sig igen men tja... ¯\_(ツ)_/¯

Medlem

Nope. För mig väldigt sällan det kommer ut något unikt och bra spel. Klart det händer men inte alls ofta. Att bläddra genom Steam är en horribel upplevelse xD jag känner att hoppet ligger hos indie utvecklare.

Medlem

Palla kolla videon, men som jag ser det så finns det inget positivt framåt när det kommer till AAA-spel och andra större serier och titlar. Det utvecklas massa system som är maskerade för att göra det bättre för spelare men som i slutändan kommer försämra, fördyra, göra spelen mer enformiga och tråkiga genom att vara anpassade för flera och en större publik, göra lösningar som gör att spelaren behöver anstränga sig mindre för att lösa saker, m.m.

Mindre studios och indieföretag är typ den enda räddningen vad det verkar, på PC då.

Tyvärr har det på senare kommit in en tredje faktor, starkt, i och med AI-generering. Det kommer göra det än värre, även för indiestudios som står utanför studios som anställer folk som bara jobbar för att se till att studion i fråga kan tjäna pengar på varje musklick.

Med det sagt, så skall jag säga att det nog kommer komma ut traditionella spel ett bra tag till... så över är det nog inte på ett bra tag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det kommer alltid att finnas människor med passion för att berätta en historia eller skapa något nytt och unikt. Den passionen kommer aldrig att dö ut.

I takt med att det blir allt enklare att utveckla spel så kommer även små studios att kunna leverera stora upplevelser. Det har aldrig varit enklare och billigare än vad det är nu.

Framtiden ser ljus ut i mina ögon.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

99% indie och retro hädanefter för min del. Last gen på de moderna spel som spelas.

Medlem

Såg inte videon, har inte tid:

My take - även om stora företag som Bethesda och Rockstar skulle försvinna så dyker det upp nya företag hela tiden som gör nya spel. Vilken liten indie dev som helst på Steam kan bli nästa superföretag om 10-15 år.

Medlem

Så länge det finns en marknad kommer det alltid göras traditionella AAA-spel, sen kan det hända att det inte kommer bli lika många och mikrotransaktioner kommer utan tvekan att öka.

Att tex. Elden Ring sålt så många exemplar är något positivt, dom har tjänat bra med pengar på spelet även om dom skulle kunna tjäna mer på att göra pissigt mobilspel som Roblox men det finns fortfarande stora pengar att tjäna på traditionella AAA-spel.

It's not a lake, it's an ocean

Riktigt så dystopisk vill jag inte vara. Det blir säkert mer av den varan eftersom det genererar inkomster, men Sony har visat att det fortfarande går att sälja klassiska single player-spel med 20 timmars speltid. Det är hoppingivande. Däremot väntar jag fortfarande på att fler studior ska lära sig att berätta en historia. Majoriteten av de action- och äventyrsspel som släpps håller låg kvalitet vad gäller dialog, karaktärsutveckling osv. Här är Naughty Dog fortfarande ohotade.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem

Spelar mest indie nuförtiden då dom stora drakarna verkar ha tappat passionen för spelmediet. Kommer inte mycket nytt ifrån dem som personligen tilltalar mig idag.

Medlem

Ser inte nödvändigtvis mikrotransaktioner som något ont, så tycker inte det gör något. Gillar man ett spel idag, finns det mycket större chanser att få mer av det spelet än det någonsin funnits förut.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ser inte nödvändigtvis mikrotransaktioner som något ont, så tycker inte det gör något. Gillar man ett spel idag, finns det mycket större chanser att få mer av det spelet än det någonsin funnits förut.

Detta är vad jag hade kallat "lättlurad".

Det är väl bara att vänta tills det blir trendigt att avstå all form av extra innehåll till sina spel. Då kommer branschen att svänga tillbaka och sluta erbjuda det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Detta är vad jag hade kallat "lättlurad".

Hur så? Det finns inget incentiv att utveckla mer om det inte går att få betalt för det. Man är väldigt naiv om man tror något annat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Den här diskussionen är inte ny kring spel, den brukar poppa upp med ojämna mellanrum. För några år sedan var många övertygade om att mobilspel och dess finansieringsmodeller i det närmaste skulle radera vad vi förknippade med traditionellt spelande, eller åtminstone hur spel tjänade pengar. Med facit på hand blev det inte så, mobilspelen lever och frodas vid sidan av traditionella spel. I takt med att live service-segmentet växer och fler hakar på det kommer det alltid finnas andra som gör tvärtom och får uppskattning för det.

Rent hypotetiskt finns det väl inget som säger att Elden Ring hade blivit en betydligt större kassako bara för att man implementerade mikrotransaktioner. Förmodligen tvärtom? Alla kan ju liksom inte vara GTA V.

Den japanska spelindustrin, som Elden Ring är sprunget ur, är väl ett rätt talande exempel om vi ska fokusera på AAA. Under 360-/PS3-generationen apade man efter västvärlden och la ut spelserier på entreprenad hos amerikanske och europeiska utvecklare. Det ledde till att alla spel från den tiden såg ungefär likadana ut. Japanska spel började sälja sämre och i dag ser vi istället fler nischade japanska spel än någonsin.

Medlem

Jag spelar Red Faction nu och ännu en gång slår det mig vad befriande avskalade många äldre spel är. Inga menyer där man uppgraderar vapnen och underkläderna. Man får sin utrustning, sen är det bara att tuta o köra. Fokuset ligger på gameplay och atmosfären. Inte övermatat som många nyare spel är.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelar Red Faction nu och ännu en gång slår det mig vad befriande avskalade många äldre spel är. Inga menyer där man uppgraderar vapnen och underkläderna. Man får sin utrustning, sen är det bara att tuta o köra. Fokuset ligger på gameplay och atmosfären. Inte övermatat som många nyare spel är.

Ja, alldeles för många spel idag tillbringar man bläddrandes i menyer.
Det är varken speciellt kul eller lätt för den oinvigde/otålige.

OnT: Jag tror alltid det kommer finnas spel för alla smaker.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Finns ju så löjligt mycket mer skräp på indie och AA fronten av naturliga skäl, så att sålla skit på AAA är betydligt enklare. Men den tekniska utvecklingen drivs som alltid av vissa AAA titlar, och risken har nog alltid varit överhängande.

Spel är mer dyra än någonsin att utveckla och spelarnas förväntningar är större än de någonsin varit in absurdum, så går inte att jämföra med AAA för 20 år sedan.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelar Red Faction nu och ännu en gång slår det mig vad befriande avskalade många äldre spel är. Inga menyer där man uppgraderar vapnen och underkläderna. Man får sin utrustning, sen är det bara att tuta o köra. Fokuset ligger på gameplay och atmosfären. Inte övermatat som många nyare spel är.

Håller helt med! Kände exakt samma sak när jag spelade igenom Half-Life serien igen (Black Mesa istället för originalet). Visst är det lite långdraget ibland men samtidigt är fokus på gameplay och atmosfär. Supersimpelt egentligen men ändå hela tiden engagerande. Underbart att storyn utvecklas på ett sätt där man förväntas använda sin egen fantasi och utforskande för att förstå mer.

Alyx kändes väldigt befriat från det jag annars inte gillar med.moderna spel. Det fanns uppgraderingar men gjordes på ett kul sätt och tog aldrig över som huvudfokus eller något som utnyttjades för att tjäna pengar. Var heller inte där för att fylla ut upplevelsen.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur så? Det finns inget incentiv att utveckla mer om det inte går att få betalt för det. Man är väldigt naiv om man tror något annat.

Skillnaden på spel idag och spel för 20-30 år sedan är att man då betalade för ett komplett spel. När ett spel lanseras idag som komplett får man, låt oss säga, 60-70% av dess innehåll men resten hålls medvetet tillbaka och erbjuds som extra. Hela produkten finns där från början, det handlar inte om att utveckla mer. I det stora hela betalar man mer för mindre. Man är väldigt naiv om man tror annat.

Medlem
Skrivet av Gore:

Skillnaden på spel idag och spel för 20-30 år sedan är att man då betalade för ett komplett spel. När ett spel lanseras idag som komplett får man, låt oss säga, 60-70% av dess innehåll men resten hålls medvetet tillbaka och erbjuds som extra. Hela produkten finns där från början, det handlar inte om att utveckla mer. I det stora hela betalar man mer för mindre. Man är väldigt naiv om man tror annat.

Njae, nu försöker du dra allt över en kam, vilket jag specifikt påpekade att jag inte gjorde i mitt inlägg. Så det där håller inte.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Håller helt med! Kände exakt samma sak när jag spelade igenom Half-Life serien igen (Black Mesa istället för originalet). Visst är det lite långdraget ibland men samtidigt är fokus på gameplay och atmosfär. Supersimpelt egentligen men ändå hela tiden engagerande. Underbart att storyn utvecklas på ett sätt där man förväntas använda sin egen fantasi och utforskande för att förstå mer.

Ja, det är roligare helt enkelt. Som ett exempel, såg en gameplay-video på Elden Ring. Jag började skratta, för jag fick scrolla i videon för att få se lite hur spelet såg ut. 10 min la han ner i början på att fixa till sin karaktär. Tror det tog 30 sek för mig.
Jag gillar många gamla Playstation-spel av den anledningen. Hårdvaran är begränsad så grafiken är också det. Man får använda sin egen fantasi när man inte ser allt, och det förhöjer faktiskt atmosfären och mystiken. Spel som Tomb Raider, Soul Reaver, Resident Evil m.fl.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag spelar Red Faction nu och ännu en gång slår det mig vad befriande avskalade många äldre spel är. Inga menyer där man uppgraderar vapnen och underkläderna. Man får sin utrustning, sen är det bara att tuta o köra. Fokuset ligger på gameplay och atmosfären. Inte övermatat som många nyare spel är.

Exakt. Minns hur pass imponerande det var för sin tid med destruktiva miljöer i unreal 1-motorn. Har det på demo någonstans i förrådet. Kanske dags att köpa det nu när det är rea på gog


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det kommer med all säkerhet fortsättas göras traditionella spel, dock inte lika många, och definitivt inte särskilt många med jättebudget.

Problemet är finansiering, får de som satsar pengar bättre avkastning från spel med MT, lootboxes, etc så är det där de kommer att satsa pengarna.

Indieutvecklare kommer inte att ha pengarna att satsa på att utveckla något liknande GTAV, Skyrim, osv.

Så då är möjligheten att man sköter det genom gräsrotsfinansiering. Ett gräsrotsfinansierat spel har lyckats dra in vad som krävs för ett AAA-spel (och mer än så), och det har ju fastnat i feature creep... Och blir det spelet aldrig klart så kommer det ha stor negativt påverkan på framtida försöka att finanseriera stortitlar på det sättet.

Medlem

Värdig video som beskriver det relativt bra

1
Skriv svar