Diskutera – Vilket grafikkort har varit ditt bästa?

Medlem

3dfx voodoo3 3000 agp

Medlem

Mest nöjd är jag med mitt Vega64 som jag också använt längst. Jag använde det i över 5 år i min primära maskin utan att känna mig hindrad av prestandan.

Övriga stjärnor i mitt stall är 8800 GTS, HD 5870 och R9 290X som alla känts speciella. Sen jag gick över till Linux så använder jag bara ATI/AMD-GPUer för deras Linux-stöd är så enormt mycket bättre än Nvidias.

Medlem

Voodoo 2 och GeForce 8800gt.

Båda gjorde löjligt höga hopp grafikmässigt för mig. Unreal i gl, glquake och senare Crysis! Satan va impad man var! (Yes it DOES run (boot) Crysis. 😂 )

Medlem

1080TI slår allt

Medlem

Ati Radeon 9800Pro, Nvidia Geforce 7800GTX och främst
ASUS GTX 970 Strix (zero-coilwhine & var tyst som fan) var alla toppenkort!

Medlem

GeForce 2 gjorde mig redo att lana Counter-Strike (högstadiet!), GeForce 3 Ti 500 vill jag minnas att jag hade ett bra tag efter det. Sen är minnet lite dåligt. Ägde ett Radeon 4770 ett tag, vill minnas att jag haft ett GTX 8800 (lånat av storebror) och även ett 680 (hand-me-down från storebror) som bar mig många år. Nästa kort som har tjänat mig väl var GTX 1080 och för tillfället sitter jag med ett RTX 3080. Vilka minnen!

Medlem

Jag jobbade en sommar med trädgårdsskötsel. 28kr /timmen. Tre veckor senare köpte jag ett GeForce 2 Pro. Att gå från tnt2 till det va fan det bästa. Max Payne flöt på som fan. Det va fina tider. Cs/ HL med mera.

Medlem

skaffade väldigt nyligen mitt rtx 3060 ti (väldigt nöjd) men det kortet jag är nöjdast med är ett 7800GT (Leadtek GeForce WinFast PX7800 GT TDH MyVIVO 256MB). Så många timmar av rent nöje den gav en, bortskämd man var som fick den köpt av min mor då jag gick i gymnasiet. så extremt trevligt kortet var. aah, minnen
Körde den fram t.o.m ens 750ti. gud, hade det kortet i evigheter.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

4 stycken? Fan vad egoistiskt. Du byter, vi andra betalar.

Jag menar att de gick på garanti förstås. Vet inte om nåt missuppfattats här?

Medlem

Av nostalgi var det när vissa omständigheter sammanföll och jag kunde sätta in två stycken Voodoo 2-kort och gå från mjukvarurendering till 3dfx.
I övrigt är jag jäkligt nöjd med mitt nuvarande 3070Ti

Medlem

Voodoo 2 tätt föjt utav TNT2 vanta eller vad det hette, nåt budget TNT som höll oväntat länge

9800 Pro eller 8800 GTS. GeForce MX400 tjänade mig väl med.

Medlem

Mitt 980ti trevlig kort som presterade bra och var tyst.

Medlem

Mitt Diamond Monster 3D (3dfx) jag köpte och lirade igenom Tomb raider (första) med.
Sjuukt inponerad av flytet och extremt bättre grafiken 😄 största lyftet jag upplevt någonsin av att byta ut ett grafik kort.

Medlem

Radeons 7850 och RX 580 använde jag både länge och väl. Det var på den tiden då 2000 spänn räckte ganska långt.

gnu
Medlem

Voodoo banshee ❤️ tror aldrig jag kommer få uppleva nåt liknande igen, vilken känsla det var att gå från software till opengl.

Medlem

För mig är det nog GTX770 som var en dyr sak när det begav sig, men som höll i många år framöver.

Efter det blev det 1070 och sist nu 3070. Det har varit lagom hopp för mig när man känner att man gör en rejäl uppgradering för alla de peningarna som grafikkort ändå kostar.

Medlem

Måste ändå säga Nvidia 6600GT. Sjukt bra prestanda back in the days, och Crysis flöt på ganska Ok ändå.

Medlem
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

mitt GTX 780 Classified från EVGA, sista generationen där det fortfarande gick att hämta massor med prestanda via överklockning och utan exotiska kylningslösningar. Vilket kort!

Hade också det, heeelvete vilket kort! Bästa gpu-köpet jag har gjort.

Geeks Gaming

Mitt nuvarande gtx 2070 super

Men saknar mitt gigabyte 680soc som lät som ett östeuropeiskt kärnkraftverk

Medlem

Back in the day höll mitt 3dfx kort rätt bra, men snackar vi nya kort så närmaste var mitt EVGA 1080ti FTW3 edition. Det använder jag än idag och det har så jäkla kung.

Medlem

1080ti, men också det faktum att jag gick till vattenkylning. Varit väldigt nöjd med denna uppsättning. Bytte nyss kort men vattenkylning är fortfarande aktuellt.

Medlem

Gillade verkligen mitt GeForce4 Ti4600 det tuffade på bra älskade hela den datorn inkl cheiftec dragoon chassiet ( har chassiet kvar någonstans i föräldrarnas garage)

Älskade mina 2st Powercolor Voodoo2 12Mb kort fördelen att jobba på företaget som var om inte först med att ta in Powercolor till den svenska marknaden åtminstone bland dom första. (korten finns sparade i mitt gamla pojkrum)

Mest besvikelse för min skull men som var till glädje för min då yngre kusin i tonåren var att jag fick coilwhine från moderkortet med mitt Gtx470 så han fick GTX470 av mig.

Medlem

8800 GT. Mitt enda nvidiakort genom åren.

Det som höll längst prestandamässigt var mitt hd4870.

Medlem

GTX 1070 utan tvekan fan va det har rullat på o levererat i 1080p dom senaste åren, trofast på riktigt.

Innan jag uppgraderade hade jag ett 770 tror jag och det var mitt första nvidia kort, innan det var jag en trogen AMD Radeon fanboy men fyfan vilken skillnad det var att hoppa över till det gröna laget, inte en enda bluescreen eller massa värmeproblem som var standard med AMDs bajskort under den tiden.

Medlem
Skrivet av Mathiaaas:

GTX 1080ti, hållit jäkligt länge, börjar nu bli dags att uppgradera dock!

Säger samma.

Tyckte det var idiotiskt att lägga ut drygt 6000 kr på ett grafikkort när det precis lanserats.

Men såhär i efterhand så har man verkligen fått valuta för de pengarna.

Med den logiken så skulle 4090-korten hålla i MÅNGA år framöver.

Medlem

Mitt nuvarande Nvidia GeForce RTX 3090TI, har endast haft budget versioner tidigare te.x 460, 960, 1060, (endast varit Grön). Men att från det byta till en topp, som även idag är Extrem, har varit fenomenalt sedan fyndet när den ramlade ner till 15K för att 1 dag senare vara slut i lager och alla andra alternativ studsade tillbaks till 20+


signatur

Requiēscat in pāce ~

3dfx voodoo 2

Medlem

Tror det måste vara mitt gamla tnt2. Underbart kort som funkade i mååånga år.

Skriv svar