Vilket var ditt första spel?

Medlem

Man känner sig gammal när man säger pong. Va det till nån Philips konsol eller atari?

Medlem
Skrivet av empanq3:

Man känner sig gammal när man säger pong. Va det till nån Philips konsol eller atari?

Atari - mitt första var tekniskt också PONG, men valde ändå att svara Iceclimber och Super Mario då det var fösta spelen jag ägde själv.

Medlem

Jag kommer inte ihåg då jag bara var 3-4 år men det var C64.
Slänger in Flimbo's Quest bara för att:


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Atari - mitt första var tekniskt också PONG, men valde ändå att svara Iceclimber och Super Mario då det var fösta spelen jag ägde själv.

Ok! Farsan hade tv affär med spel, spelade inte pong som fan, utan det vart ju sen när mario, metroid och zelda släppte till nes8 bit

Medlem
Skrivet av PcGamer:

https://www.youtube.com/watch?v=uIQsoAPUfSA

Last Ninja var det första spelet jag spelade när jag senare fick en C-64 och på många sätt och vis skulle jag vilja påstå att det var den tiden Dark Souls. Få spel har fått mig så enormt förbannad som det spelet, när man missar ett enkelt hopp för man är så nervös att man ska göra fel och svär åt spelet för att man visst "satte" det där hoppet. Spelet bryr sig inte, inte det minsta, väntan på att få spela igen. Och sedan när man är vid samma ställe, japp, dags att ladda om igen. Samma känsla fick jag när jag spelade Dark Souls, men det tog inte i närheten lika lång tid att ladda om, samt att man inte behövde spela om från början, vilket man var tvungen att göra i Last Ninja.

Last Ninja 1 & 2, två av de första för mig. Totalt trollbunden. Otroligt grafik, otroligt soundtrack. Lyssnar på det fortfarande ibland


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

shi
Medlem
Medlem

Måste varit Nightstalker

på Intellivision

Skribent

Super Mario Bros. till NES. Överlag spelade jag NES som en tok och det lade ju liksom grunden för allting. Men måste ändå säga att det smällde högre att få vara med och uppleva tidsperioden med DOS/Win95/98. Förmodligen den eran jag kommer sitta och gagga om på äldreboendet sen.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Medlem

Måste ha varit julen 1992 då tv-spel var årets julkapp. Fick ett 8bits Nintendo med kombon Super marios bros, Tetris och Nintendo world cup nördig ever since.

Medlem

När farsan köpte en begagnad c64 -88 och killen som sålde den visade mig giana sisters som jag då fick lov att spela. Det spelet har man ju varvat några gånger sedan dess 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Måste ha varit Commander Keen till MS DOS

Funderar länge på detta det är svårt minnas .men har minnen av olika nes spel men vet inte hur gammal jag var . Men troligen Mario eller så sedan bar det nog Atari eller Amiga någon med disk i alla fall och Joy sticks. Sedan gameboy super Nintendo . Playstation 1 2 gamecube och efter det pc . Första riktiga pc spelandet var nog ca 1997 med Fallout


signatur

New life, New hope

Redaktör
Ponny
Skrivet av lasseedsvik:

Ice Climber är nog det bästa destruction-spel som någonsin funnits... så jävla bra

1985:

"Hoppa och slå sönder skit" WOHO!!!

Herregudja! Och då fattade jag nog inte riktigt vad som var så kul. Men att dunka huvudet i taket och slå sönder var/är fantastiskt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

1982, Apple II, och jag tror det var The Hobbit, men det kan ha varit Space Defender eller liknande också

Min far hade tillgång till en datasal som utbildare, så vi körde en del Apple II spel efter kurserna, jag var 10 år då.

Chefredaktör
Skrivet av Zhoppy:

Tror de va detta Gran trak 10 någon gång på 70 talet. Fanns på olika fik. <Uppladdad bildlänk>

THIS! ❤️

Chefredaktör

Åh, Vectrex! Har du kvar den än idag?

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Åh, Vectrex! Har du kvar den än idag?

Tyvärr inte 😬


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

Wizards and Warriors till NES.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Medlem

8bitars Super Mario Bros var mitt första spel. Var en väldigt bra "jul" det året

Medlem

Kommer inte ihåg exakt vilket spel, men något till amiga 500.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

The Prince på C64<Uppladdad bildlänk>

Vad var det för sorts spel?


signatur

Memento Mori

Medlem

Älskade spelet med det evigt nötande ljudet... oh dear...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Zool på Amiga runt 93/94. Kom aldrig förbi Chupa Chups-kartan. Super Mario Bros. 3 var även det en tidig upplevelse runt samma tid, minns att det var lättare än Zool för ett barn.

Medlem

Hur minns människor det? Jag måste ha varit 4-5 när jag spelade första gången. Har lite tidiga minnesbilder av NES hyrbox och grannens c64. Tror det var runt 88-89 som vi fick ett NES i familjen.

Skriv svar