Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Diskutera – Vilket är ditt största speläventyr?

Robot
Diskutera – Vilket är ditt största speläventyr?

Vind i seglet och sång i bröstet. Vilket speläventyr är ditt allra största?

#diskutera


Inaktiv

Tror nog Final Fantasy VII tar förstaplatsen. Det var jrpg på en helt ny nivå.

Medlem

Jag måste nog säga det allra första Halo. Jag är uppväxt i en pc familj och spelade typ Jazz JackRabbit, Red Alert, One must fall och något flygplansspel som jag tror hette Raptor. Hur som helst, alla dem spelet var bra och underhållande på sina sätt.

Men när pappa kom hem med familjens allra första spelkonsol, Xbox, och spelet Halo så tyckte man det var så himla coolt. Det var en magisk värld att upptäcka och Master Chief är en så himla ikonisk karaktär. Att man sedan kunde spela tillsammans och gasa runt i diverse fordon var total spelglädje. På senare år har jag flera stora speläventyr men jag värdesätter Halo, inte som mitt bästa äventyr, men absolut det största. Det öppnade upp en helt ny gamingvärld för mig.

Medlem

För min del är det utan tvekan första gången jag lirade Dragon age: Origins! Vilket fantastiskt spel! Kommer aldrig glömma första gången man vandrade igenom deep roads.

Ett hedersomnämnande är ju naturligtvis Witcher 3 med.

Medlem
Skrivet av Fousz:

För min del är det utan tvekan första gången jag lirade Dragon age: Origins! Vilket fantastiskt spel! Kommer aldrig glömma första gången man vandrade igenom deep roads.

Ett hedersomnämnande är ju naturligtvis Witcher 3 med.

Håller med! Dragon age var grymt!

Medlem

Mass Effect-trilogin är det första som ploppar upp i mitt huvudet. Inget annat spel har gett mig rysningar på samma sätt som när jag förstod omfånget av berättelsen och vad som stod på spel (no pun intended). Magiskt!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

Februari 2005, när jag provade Word of Warcraft, där började en resa som tog 5 år att fullfölja, svårt att slå den känslan, när WoW var som bäst, Orginal - The Burning Crusade - Wrath of the Lich King, innan det spårade ur, jösses vad kul det var.

Medlem

Jag måste nog säga Starwars Jedi serien med Cal Kestis. Jag uppskattade grymt mycket storyn, även om spelen kanske drogs/dras med vissa tekniska svårigheter


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Morrowind
Svårt att förklara hur mind-blowing detta var för sin tid. Man fick en karta i själva kartongen med spelet o där satt man o kollade på intressanta grottor, städer, eller märkliga byggnader som man sedan planerade sträckan för att komma fram till. Det kunde leda till lite vad som helst. Morrowind hade ingen pekare eller minimap för att veta hur man tog sig fram till något och det fanns inga quests utan en journal där lite enkla anteckningar stod nedskrivna. För att hitta fram till några banditer fick man prata med folk som kanske svarade i stil med "behind those cave south west from here". Det gjorde att allt blev ett äventyr och när man hittade något var de så oförglömligt stort. Det i kombination med en värld som verkligen kunna innehålla vad som helst, högt o lågt, var så stort. För sin tid i alla fall.

Divinity: Original Sin 2
Vet inte exakt varför men det kom rätt i tid. Otrolig frihet, spännande interaktioner o hela tiden nya oväntade händelser. Älskade världen o karaktärerna och det kändes färgstarkt på något vis. Ett spel där jag alltid såg fram emot att se vad som hände nästa och inte bara massa simpla fetch quests. Återigen en journal istället för lista med quests, något jag uppskattar för att hålla världen lite mindre statisk.

Witcher 3
Orkar väl knappt återberätta allt som redan sagts om detta. Bara rakt igenom oförglömlig upplevelse. Världen är så levande o Geralt var en perfekt karaktär att se världen igenom. Ovanlig vettig story o manus gjorde också att det hela står ut.

Medlem

Mass Effect 1 var fantastiskt och Oblivion, Skyrim och Fallout 3 likaså.

Men Morrowind är och förblir min favorit, vilken resa! Det spelet var större, friare och mer magiskt än något jag lirat innan och sedan dess.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

World of Warcraft tror jag. Visste inte ens vad ett MMORPG var för något när jag började spela det. Den stora öppna världen fyllt med folk och äventyr kändes bara så otroligt för mig då. Fastnade helt i den världen ett tag.

Medlem

Ultima III, IV, V, VI
Dungeon Master
Red Dead Redemption
Skyrim
Witcher 3
Elite Dangerous
för många fler...

Medlem

Ni har ju facit som bild - Witcher 3.
Behöver nog inte förklara varför det är så bra.
Enda spelet i vuxen ålder där jag slukats in i spelet så pass att jag förlorat uppfattningen om tid och rum.

Men två andra riktigt stora som har haft påverkan just för mig är Oblivion (mitt första rpg) och Lord of the Ringe online(mitt första mmo)


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Zelda när jag var ung, ocarina och wind waker.
Sedna blev man stor och slutade spela under flera år. När jag väl började spela igen så var de mest storslagna äventyren witcher 3, red Dead 2 och Horizon zero dawn som gjort störst intryck.

Kollade genom vad jag spelat och kom på att jag missat death stranding, last of us, ghost of Tsushima. Ja det finns helt klart många guldkorn där ute!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

FF6 och 7 som barn. RDR2, DoS2 i modern tid.

Medlem

The Elder Scrolls IV: Oblivion för min del. Första RPG-spelet jag någonsin hade kört och har jämfört alla andra spel med det sen dess

Qus
Medlem

Första äventyrsspelet var ju Zelda: A link to the past som var helt underbart. Sedan efter det blev det Counter-Strike fram tills 1.6 (resterande versioner suger). Men World of Warcraft var ju fantastiskt häftigt fram tills den andra expansionen.

Diablo 2 LoD var häftigt det också.

Medlem

Botw, Witcher 3, Xenoblade spelen, Red Dead Redemption 2 är med i diskussionen men det känns definitivt som att Tears of the Kingdom kommer blir den odiskutabla ”vinnaren” till slut.

Medlem

Första gången jag spelade Baldurs Gate som tonåring var magisk. Jag spelade spel länge innan det, men då var spel ett nöje, en tävling, en utmaning och ett roligt tidsfördriv. När jag spelade Baldurs Gate insåg jag vad inlevelse faktiskt innebär. Efter det har många spel gett mig den känslan, men det började längs kusten och i skogarna utanför Baldurs Gate.

Medlem

Halo slog mig med häpnad, sen dragon age, mass effect och nu senast breath of the wild 🥰

Medlem

Mass Effect 1, 2 & 3 utan tvekan!

Medlem

Link to the past, ff7, witcher 3 och rdr2 när jag väl orkade mig igenom första 20 timmarna:)

KoP
Medlem

Ports of call.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance

Det gav mig något som jag inte trodde fanns kvar i mig, riktig glädje i spelandet.

It's not a lake, it's an ocean

Öppna värld-spel har aldrig riktigt varit min grej, även om jag på flera sätt beundrar vad de gjorde med The Witcher III och tycker att det är ett fantastiskt spel (som jag aldrig kommer klara ut). Red Dead Redemption II har jag mest bara dopat tårna i. Imponerad av det, men hade aldrig särskilt kul med dess gameplay.

Så störst som i antal timmar som man lagt ned på det?

Vid sidan om ett antal racingspel blir nog svaret blir Shenmue II. Det har jag tillbringat otaliga timmar i. Ibland bara för att vandra runt i något distrikt i Hongkong, ibland för att avnjuta den legendariska fjärde skivan (på Dreamcast) i Guilins utkanter. Det var dessutom startskottet för mitt intresse för Kina, vilket sedan ledde till resor, språkstudier, giftermål och barn. Även om det är lite förenklat att säga att allt skedde hände bara på grund av Shenmue II var det där fröet såddes. Spelet tog mig bokstavligen till andra sidan världen och ett annat liv.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Om man kan köra en trilogi vill jag säga mass effect trilogin.

Räknar jag enskilt spel - Witcher 3 inkl expansioner.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

The witcher 3 med alla expansioner utan tvekan. Tror nästan att inget kommer överträffa det!

Medlem

The Legend of Zelda: Ocarina of Time var mitt första och största speläventyr som banade väg för kommande decennier av äventyrande. Att lämna Kokiri Forest och äntra Hyrule Field som den unge Link.. Musiken, stämningen - Allt är perfekt.

Inte enbart nostalgi, återbesöker OoT var och varannat år för att få just den känslan

Medlem

WoW, givet svar

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Vind i seglet och sång i bröstet. Vilket speläventyr är ditt allra största?

#diskutera


Rlden ring alla gånger. Fick zelda vibar om spelet. Sagan om ringen. Nostalgi känsla. Plus att det var Dark souls spel. 🤤

Skriv svar