Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Diskutera – Vilket spel har de bästa striderna?

Medlem

Alla souls spel samt elden ring utan tvekan

Medlem

Empire: Total War! Sjukt tillfredsställande. Bra tempo och kul enheter. Nice med röken.

Actionspel? Mafia: City of Lost Heaven. Dödligt, svårstyrt och kanske inte så rättvist, men det fanns en enorm tyngd i och med tex rekylen, att hylsorna låg kvar och färgen på blodet etc. Kändes mycket mer äkta än någon covershooter någonsin har gjort.

Medlem

XCOM (1994) för terrorn, Returnal för adrenalinet, kanske Dark Souls 2 för det långsamma och metodiska och God of War (2018) för yxan!

Medlem

International Karate, C64

Är ju helt oslagbart när det gäller PvP och fighting.

En C64 och två Wico joystick är lika med vinnaren i denna frågan utan konkurrens

Medlem

Bästa striderna... "beror ju på".... Är ju en jäkligt bred fråga! Jag försöker gå loss en stund med mina mobiltangenter!

Ibland tänker jag att inget spel är bättre än ett multiplayer där man möter en jämnbra motståndare. Man blir som uppslukad. Men likförbannat så slutar jag spela multiplayer efter ett tag och fortsätter i min ensamhet att strida i Single player som jag verkar trivas bäst med. Så ska svara utifrån ett single player perspektiv.

Skrivet av kebbe:

Utan tvekan Ghost of Tsushima, striderna blev riktigt roliga av att ändra "stance" efter fiendetyp.

Hade riktigt bra flyt i stridsmekaniken! Så var riktigt riktigt roligt i början! Dock inget djup i fiendernas AI så det var inte kul i längden. Hoppas detta kan förbättras i nästa spel

När jag tänker på bra strider tänker jag främst på djupa strider. Därför går Ghost of tsushima bort. Men det kan man ju så klart se på olika sätt.

Föredrar generellt att dyka ner ordentligt i de spel man spelar och nackdelen är då att man inte hinner fördjupa sig i alla spel.

Skrivet av BeardedRobot:

Souls spelen, sekiro, bayonetta, dmc spelen (ej tvåan), MGR, Ninja Gaiden spelen och Ys serien m fl. Japanska utvecklare brukar fokusera mer på komplexa stridsmekaniker än västerländska diton. Tycker personligen de flesta västerländska actionspel har tråkig combat.

Håller till stor del med, finns som vanligt undantag. Tänker direkt på Hollow Knight som inte är japanskt men djupt för att vara 2d och Metroid Prime som kanske främst är från texas men som har jäkligt innovativt och på ett sätt djupt och varierande bossar men inte så djupt svårighetsgradsmässigt.

Fromsoftware generellt riktigt bra strider och stor (enorm) fiende och bossvariation I grunden ganska enkel mekanik och väldigt rättvisa strider så ibland föredrat man något mer komplext och snabbare.

Platinum games spelen är generellt jäkligt bra. likt DMC snabbare och mer galet än from software och fortfarande ett rättvist combat. Ibland lite för mycket järndöda sektioner/ fiender och för mycket offensivt och style

Varken fromsofware, DMC eller Bayonetta har dock de kniven på strupen fienderna som team Ninja (Ninja Gaiden, Nioh) har i så stor utsräckning. Ninja Gaiden 2 (XBOX360) är nog det galnaste... och även min favorit tror jag. Även om det är långt ifrån rättvisa strider alla gånger och verkligen inte är för alla Men tycker inget annat spel tvingar en vara så fokuserad.

Bland 3d bossarna håller jag Metroid Prime 2 högt (prime 1 och 3 också bra skit). Inte så tighta (svårighetsgradsmässigt) men innovativa bossar, varierande och unika, därav härliga strider!

Vid sidan av Ninja Gaiden spelen och Prime 2 måste jag lyfta fram striderna i Hollow Knight som en favorit. De sista bossarna som bara kan mötas i slutet av Pantheons, (vissa enbart i Pantheon 5) får jag nog lyfta fram som mina favoritbossstrider någonsin: Three sisters of battle, Nightmare King grimm, Pure Vessel och Absolute Radiance. Halleluja där fick man det svettigt. Absolut min 2d favorit när det kommer till djupa strider. Hollow Knight höjde verkligen ribban!

Sen slänger jag in lite löst att ibland är det inget som slår en traditionellt beat em up som turtles in Time eller liknande.

Medlem

Efter alla dessa år så är det nog ta mig fan Max Payne II som fortfarande underhåller mig mest när det gäller rena strider. Jag föredrar första spelets story, men striderna i tvåan är helt fenomenala.

På andra plats hamnar Mass Effect 3. Extremt kul att experimentera med olika biotic/tech-krafter och vapen.


signatur

"Vilken jävla smäll!"

-Dynamit-Harry, ökänd psykopat

Medlem

Gillar Elden ring, god of war och RDR2

Medlem
Medlem
Medlem

H-L 1&2 när man väl samlat på sig en större bredd vapen. Grav.Gun är ju lattjo att leka med.

Medlem

Middle earth: Shadow of war hade vädigt cinematisk och tillfredställande combat.
Även om dom stundtals kunde bli galet kaotiska.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Bästa striderna... "beror ju på".... Är ju en jäkligt bred fråga! Jag försöker gå loss en stund med mina mobiltangenter!

Ibland tänker jag att inget spel är bättre än ett multiplayer där man möter en jämnbra motståndare. Man blir som uppslukad. Men likförbannat så slutar jag spela multiplayer efter ett tag och fortsätter i min ensamhet att strida i Single player som jag verkar trivas bäst med. Så ska svara utifrån ett single player perspektiv.

Hade riktigt bra flyt i stridsmekaniken! Så var riktigt riktigt roligt i början! Dock inget djup i fiendernas AI så det var inte kul i längden. Hoppas detta kan förbättras i nästa spel

När jag tänker på bra strider tänker jag främst på djupa strider. Därför går Ghost of tsushima bort. Men det kan man ju så klart se på olika sätt.

Föredrar generellt att dyka ner ordentligt i de spel man spelar och nackdelen är då att man inte hinner fördjupa sig i alla spel.
Håller till stor del med, finns som vanligt undantag. Tänker direkt på Hollow Knight som inte är japanskt men djupt för att vara 2d och Metroid Prime som kanske främst är från texas men som har jäkligt innovativt och på ett sätt djupt och varierande bossar men inte så djupt svårighetsgradsmässigt.

Fromsoftware generellt riktigt bra strider och stor (enorm) fiende och bossvariation I grunden ganska enkel mekanik och väldigt rättvisa strider så ibland föredrat man något mer komplext och snabbare.

Platinum games spelen är generellt jäkligt bra. likt DMC snabbare och mer galet än from software och fortfarande ett rättvist combat. Ibland lite för mycket järndöda sektioner/ fiender och för mycket offensivt och style

Varken fromsofware, DMC eller Bayonetta har dock de kniven på strupen fienderna som team Ninja (Ninja Gaiden, Nioh) har i så stor utsräckning. Ninja Gaiden 2 (XBOX360) är nog det galnaste... och även min favorit tror jag. Även om det är långt ifrån rättvisa strider alla gånger och verkligen inte är för alla Men tycker inget annat spel tvingar en vara så fokuserad.

Bland 3d bossarna håller jag Metroid Prime 2 högt (prime 1 och 3 också bra skit). Inte så tighta (svårighetsgradsmässigt) men innovativa bossar, varierande och unika, därav härliga strider!

Vid sidan av Ninja Gaiden spelen och Prime 2 måste jag lyfta fram striderna i Hollow Knight som en favorit. De sista bossarna som bara kan mötas i slutet av Pantheons, (vissa enbart i Pantheon 5) får jag nog lyfta fram som mina favoritbossstrider någonsin: Three sisters of battle, Nightmare King grimm, Pure Vessel och Absolute Radiance. Halleluja där fick man det svettigt. Absolut min 2d favorit när det kommer till djupa strider. Hollow Knight höjde verkligen ribban!

Sen slänger jag in lite löst att ibland är det inget som slår en traditionellt beat em up som turtles in Time eller liknande.

Ja, självklart ska Hollow Knight in på listan, helt otroligt spel och fantastisk combat med rätt mycket djup. Väntar ivrigt på Silksong.

Kan också lägga till Resonance of Fate till listan, väldigt unikt stridsystem men ack så tillfredsställande när man behärskade det. Vapenuppgraderingarna var dock helt orealistiskt lol. Ni som spelat fattar.

Medlem
Medlem

Grandia 2
Dead Cells
Final Fantasy XIII

Medlem

Gears of war har alltid varit makalöst tight. När jag var på topp i mitt spelande och kunde spela Gears med klan i tävlingar så tog jag några fina skalper.

Batman spelen


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Rainbow Six Siege är ett av dom bättre när det gäller fps, gillar att fienden faktiskt dör av en eller ett par skott, något som annars är ovanligt i fps. Hatar att behöva mata folk fulla med bly för att dom skall falla.

I ren action så var Anthem otroligt underhållande och dom olika rustningarna (Javelins) hade helt olika stilar och därmed taktiker. Oerhört tillfredställande när man blivit bra som Interceptor och bara studsade runt som en kontrollerad flipperkula och snittade järnet ur fiende efter fiende.

I rollspel är strider ganska oviktigt för mig och jag föredrar något rakt och enkelt så Skyrim är väldigt tillfredställande i sin enkelhet för mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Var några år sedan jag spelade det nu, men Vanquish är nog det jag skulle lägga min röst på.

Medlem

Tror vi behöver en poll på detta efter att alla sagt sitt i tråden.

Jag älskar striderna i Final Fantasy 7 remake.
Sekiro är ju något riktigt kul också
Vissa Eikon fighter i Final Fantasy XVI är enormt tillfredsställande.

Medlem
Medlem

Soulsspelen som redan nämnts. Fenomenala strider.

Tycker även att duellerna i Ghost of Tsushima var riktigt bra.

Medlem

Red orchestra / rising storm för de oförlåtliga striderna som håller spänningen på topp.

Chivalry för närkamperna som kan vara oerhört tillfredsställande.

Killing floor för köttig action och STOR variation på vapen, alla med bra känsla.

Finns många fler såklart men jag gillar Tripwires spel.

Medlem

STALKER. Tycker det är helt fenomenal känsla i striderna.

Medlem

Lätt CoD, DMZ, inte många spel som får upp pulsen som en riktigt rörig omgång i koschei-komplex=)


signatur

Styret upp och däcken ner

Skribent

Jag vill gärna lyfta Arkham-serien i stort och Arkham knight i synnerhet. På ett väldigt skickligt sätt gjorde dom det möjligt att hantera stora mängder fiender samtidigt med både knytnävsslag och gadgets!

Sen ska Sifu också nämnas, ett av de mest utmanande och belönande slagsmålssimulatorerna någonsin - spelet, och mekaniken, skulle kunna vara starten på beat-em-up genrens pånyttfödelse!

Medlem

Vad är definitionen för "bästa striderna"?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

For Honors vapenhantering är sjukt givande både för nybörjare och för den som spelat ett tag.

Just det. Jag har inte tänkt på For Honor på jättelänge men jag spelade det otroligt mycket för några år sen. Skön tyngd i alla rörelser.

Förutom For Honor tycker jag att Shadow of Mordor fortfarande har väldigt bra strider när man väl kommer in i ett flow.


signatur

PSN: OAKTHYR

Daz
Medlem

From Software gör spel med roliga strider. Men det spelet som sticker ut är Sekiro som har de klart bästa striderna. En bit bakom kommer spel som Dark Souls 3, Bloodborne, och Elden Ring men de kan som sagt var inte mäta sig med Sekiro. Om man väljer att köra närstrid det vill säga, har testat magiker och det gjorde spelen supersimpla och ack så tråkiga.

Ninja Gaiden 1 & 2, Devil May Cry serien, Bayonetta 1, 2 och 3, de gamla God of War spelen (God of War 1, 2, 3, Ascension). Alla dessa titlar har bra och roligt gameplay när man skruvar upp svårighetsgraden.

Vermintide 2 är väldigt unikt då det har bäst närstrid i ett förstapersons-perspektiv. Massor med svårighetsgrader också där man kan välja att spela på Recruit, Veteran, Champion, Legend, Cataclysm, cata 1, cata 2, cata 3, aktivera twitch samt att det finns moddar som justerar svårighetsgraden ännu mer. Så med andra ord finns det massor med variabler för att tweaka svårighetsgraden i spelet. Spelares potentiella skicklighetsnivå i Vermintide 2 är verkligen skyhög om man jämför Vermintide 2 med andra spel och det är nog därför som jag gillar spelmekaniken i Vermintide 2 så mycket.

Medlem

Även om Sekiro är det spel jag gillat minst av FromSof:s spel så måste jag erkänna att jag respekterar det stridssystemet (ja, jag sög på det) som bara den. Och dom gånger jag fick det att fungera, speciellt i bosstriderna, så var det som en vacker dans med ljuv svärdsmusik.

Medlem

Sleeping Dogs

Alltid underhållande att klappa seften, såh!

Skriv svar