90-talsshootern Star Wars: Dark Forces remastras

Robot
90-talsshootern Star Wars: Dark Forces remastras
Medlem

Spelade faktiskt igenom det med "The Force Engine" rätt nyligen, fungerade finfint. Riktigt mysigt, men musiken blir oerhört tjatig efter ett tag, haha.

Medlem

Kul att sånt här görs tycker jag! Även om det inte tilltalar mig det minsta men det är garanterat för att jag inte spelade detta, quake 1 eller doom64 när det begav sig

Medlem
Medlem

Jag blir så depp när ens egen smak inte synkar med andras.

Tycker dels inte att det räcker med att bara köra originalet i 4K och 120 fps och att vi automatiskt ska vara tacksamma för det (jag inbillar mig också att det är busenkelt att implementera 4K/120 och att man lär ha kunnat köra Dark Forces med dessa inställningar långt innan denna remaster planerades bara man varit beredd att trixa lite).

Jag är ingen grafikgalning, men herregud, det är en FPS från 1995. Det är fortfarande lite för fult. Och "Advanced 3d rendering" var inget som jag såg några spår av i den där trailern i alla fall. 🤔

Plus cut-scenes, varför skulle de göra om dem så att det ser tecknat ut plötsligt? Cartoon-grafik i dataspel är bland det värsta jag vet.

Originalet tillhör mina favorit-FPS genom alla tider och jag älskar allt old-school men jag tycker en sån här klassiker förtjänar att fräschas upp på att bättre sätt. 🤗


signatur

Memento Mori

Medlem

Detta minns jag med glädje, hade det på ett demo och minns det som svårt med oerhört coolt. Jag ser mycket fram emot detta
Om det är någon som kan göra remasters korrekt så är det Nightdive studios.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ftmch:

Spelade faktiskt igenom det med "The Force Engine" rätt nyligen, fungerade finfint. Riktigt mysigt, men musiken blir oerhört tjatig efter ett tag, haha.

Han som pillat med The Force Engine har faktiskt varit med och hjälp med det här arbetet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelade sönder dark forces II som barn där i slutet av 90-talet. Aldrig spelat detta. Intressant med remaster.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Själv föredrar jag nog original grafiken. Annars blir det inte äkta retro känsla. Synd man slängde sin gamla crt monitor. Det som där emot är roligt är remakes. Även att köra ett gammalt spel me mc med modärn ljudanläggning. Brukar tänka att undra varför man satt å envisades med sina dåliga inbyggda tv högtalare eller sounds blasters. Man hadde ju kunnat fått så mycket bättre ljud!?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag blir så depp när ens egen smak inte synkar med andras.

Tycker dels inte att det räcker med att bara köra originalet i 4K och 120 fps och att vi automatiskt ska vara tacksamma för det (jag inbillar mig också att det är busenkelt att implementera 4K/120 och att man lär ha kunnat köra Dark Forces med dessa inställningar långt innan denna remaster planerades bara man varit beredd att trixa lite).

Jag är ingen grafikgalning, men herregud, det är en FPS från 1995. Det är fortfarande lite för fult. Och "Advanced 3d rendering" var inget som jag såg några spår av i den där trailern i alla fall. 🤔

Plus cut-scenes, varför skulle de göra om dem så att det ser tecknat ut plötsligt? Cartoon-grafik i dataspel är bland det värsta jag vet.

Originalet tillhör mina favorit-FPS genom alla tider och jag älskar allt old-school men jag tycker en sån här klassiker förtjänar att fräschas upp på att bättre sätt. 🤗

Äger originalet på GoG men har som inte orkat spela det.
Mig veterligen hör det nog till bland mina första minnen vad gäller spel på datorn när brorsan körde det då det begav sig.

Jag kan också tycka att man hade kunnat göra en remake á la System Shock men det hade ju tagit lite länge att få färdigt det, om man ska jämföra med det projektet.

Men jag kan förstå att de vill behålla känslan såsom det var tidigare, svårt att argumentera emot det.
Kanske varför jag inte har spelat Doom 1 & 2 desto mer. Var man inte med då så är det svårt att spela det nu 30 år senare. Vissa spel åldras ju sämre också möjligen.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Kanske kul om man inte spelade det när det begav sig. Tenderar mer att lämna gamla spel som fina minnen istället.

Medlem

Nightdive utannonserade även idag att TUROK 3 som suttit fast på N64 också kommer som en Remaster i November!
Ser helt otroligt ut!

(Tipsade redaktionen men kanske inte plockats upp än 🙂)

Medlem
Skrivet av Razken:

Nightdive utannonserade även idag att TUROK 3 som suttit fast på N64 också kommer som en Remaster i November!
Ser helt otroligt ut!
https://youtu.be/SdCaj5ZRp-A

(Tipsade redaktionen men kanske inte plockats upp än 🙂)

Spelade aldrig turok 3 då jag inte hade ett nintendo 64 på den tiden men nu kanske man ska ge det en chans, gillade både första och andra turok.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Razken:

Nightdive utannonserade även idag att TUROK 3 som suttit fast på N64 också kommer som en Remaster i November!
Ser helt otroligt ut!
https://youtu.be/SdCaj5ZRp-A

(Tipsade redaktionen men kanske inte plockats upp än 🙂)

Aldrig kört det här, men det ska inte vara någon höjdare. Kan Nightdive-Studios rädda spelet? 🤔

Medlem

Jag tycker att grafiken påminner starkt om den som används i Duke Nukem 3D. Är det samma motor som används?

Medlem
Skrivet av magma:

Spelade aldrig turok 3 då jag inte hade ett nintendo 64 på den tiden men nu kanske man ska ge det en chans, gillade både första och andra turok.

Har heller inte kört Turok 3, mer än kanske 10-15minuter på en skräpig emulator för kanske 14-15 år sedan. Ska bli kul att spela ordentligt när man ser hur mycket möda de lagt ned på extremt mycket detaljer.
Alltid älskat både Turok 1 & 2, och blev överlycklig när dom kom som Remasters så man äntligen kunde lira utan riktigt risig framerate.
Tyckte alltid Turok 3 var imponerande med extremt välgjorda ansiktsanimationer, som blåste bort i princip all konkurrens och var även bättre än många PS2/Xbox titlar.

Skrivet av PGR1985:

Aldrig kört det här, men det ska inte vara någon höjdare. Kan Nightdive-Studios rädda spelet? 🤔

Inte jag heller.
Eller aldrig ordentligt, för den horribla prestandan har alltid avskräckt mig.
Har också alltid hört att det ska vara mediokert, men jag tror Nightdive's upputsning räddar det rejält. Bara en sån grej som 120fps, är för mig redan ett givet köp.

Medlem

Nice såg ju riktigt fint ut kommer spelas 100%! Körde Quake Remastern förra året och är precis klar med Quake ll Remastern inkl all DLC och Q64 och älskar det verkligen är som att återvända till barndomen ☺️

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Jag tycker att grafiken påminner starkt om den som används i Duke Nukem 3D. Är det samma motor som används?

Om jag inte har fel så var det en helt egen motor som de utvecklat. Tror även det är samma motorgrund i Dark Forces 2 Jedi Knight även om de byggt på den rejält.


signatur

"Writer and Fighter"

Oj, det där tyckte inte jag såg speciellt charmigt ut. Men kul att Nightdive är aktiva som bara den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ey du glömde skriva i texten att Nightdive även stod för Quake 2 remastern som kom för typ en vecka sen

Medlem

Trevliga nyheter, hoppas att dom gör något liknande med uppföljaren i framtiden.

Medlem

Nice. Älskade dark forces när jag var kid. Tjatade som fan på morsan för att få köpa det på Åhléns.

Medlem

Förstod aldrig grejen med det här spelet och varför folk gillade det så mycket.
Banorna är långa som fan, kryptiska och svårt som fan och hitta, musiken var tortyr för öronen, grafiken riktigt usel och grynig.
Man kanske ska ge det en chans i framtiden. Men minns det här spelet som regelrätt riktigt skött och tråkigt bara. Missade jag något?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om jag inte har fel så var det en helt egen motor som de utvecklat. Tror även det är samma motorgrund i Dark Forces 2 Jedi Knight även om de byggt på den rejält.

Jedi knight spelen var väll nån quake motor om jag inte minns fel?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av PontusT:

Förstod aldrig grejen med det här spelet och varför folk gillade det så mycket.
Banorna är långa som fan, kryptiska och svårt som fan och hitta, musiken var tortyr för öronen, grafiken riktigt usel och grynig.
Man kanske ska ge det en chans i framtiden. Men minns det här spelet som regelrätt riktigt skött och tråkigt bara. Missade jag något?

Haha, du beskriver ju precis det som var så bra med Dark Forces!

Det var ju spännande med de långa, komplexa banorna. Den syntaktiga musiken var superskön och bidrog till en speciell atmosfär. Grafiken assnygg jämfört med Doom (det kom ju ut bara ett år efter det första Doom. Håller dock med om att det trots overall snyggare samtidigt på något sätt var mer grynigt/pixligt än Doom). Man slukades in i en värld som man dessutom hade en viss relation till tack vare filmerna.

Nu blev jag så sugen på att spela det tack vare ditt inlägg.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jedi knight spelen var väll nån quake motor om jag inte minns fel?

Dark forces använde den egna Jedi engine medans Jedi Knight: dark forces II använde Sith engine. Sen gick man över till Quake III motorn med Jedi Outcast.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, du beskriver ju precis det som var så bra med Dark Forces!

Det var ju spännande med de långa, komplexa banorna. Den syntaktiga musiken var superskön och bidrog till en speciell atmosfär. Grafiken assnygg jämfört med Doom (det kom ju ut bara ett år efter det första Doom. Håller dock med om att det trots overall snyggare samtidigt på något sätt var mer grynigt/pixligt än Doom). Man slukades in i en värld som man dessutom hade en viss relation till tack vare filmerna.

Nu blev jag så sugen på att spela det tack vare ditt inlägg.

Allt detta!
Älskar Dark Forces och håller det som ett av dom allra bästa Star Wars spelen som gjorts och ett av dom roligaste fps jag vet. Älskar grafiken, musiken bandesignen, den enorma variationen på miljöer jämfört med andra fps från den tiden.
Ett av dom allra bästa helt enkelt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Spelar hellre detta än Quake 2. Hoppas Dark Forbes också kommer till Gamepass

Skribent
Skrivet av Molotov:

Jedi knight spelen var väll nån quake motor om jag inte minns fel?

Inte första, det hade en motor som heter Sith Engine (som jag tror var en påbyggnad på den som användes i Dark Forces), men när 2an kom så var det Quake-motorn.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Haha, du beskriver ju precis det som var så bra med Dark Forces!

Det var ju spännande med de långa, komplexa banorna. Den syntaktiga musiken var superskön och bidrog till en speciell atmosfär. Grafiken assnygg jämfört med Doom (det kom ju ut bara ett år efter det första Doom. Håller dock med om att det trots overall snyggare samtidigt på något sätt var mer grynigt/pixligt än Doom). Man slukades in i en värld som man dessutom hade en viss relation till tack vare filmerna.

Nu blev jag så sugen på att spela det tack vare ditt inlägg.

Hahah kul att jag kunde trigga igång ett sug att lira.
Men då är det som jag minns det helt enkelt 😅 Då är det alltså mig det är "fel" på 🤣

12
Skriv svar