Sea of Stars har redan slagit sitt försäljningsmål för ett år

Robot
Sea of Stars har redan slagit sitt försäljningsmål för ett år

Sålt bra då med tanke på att spelet även finns på gamepass samt Ps+ väl?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sålt bra då med tanke på att spelet även finns på gamepass samt Ps+ väl?

Precis.

Medlem

Så går det när man gör bra spel.

Skribent

Riktigt kul. Bra spel förtjänar all framgång.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sålt bra då med tanke på att spelet även finns på gamepass samt Ps+ väl?

Jopp kör själv det via ps+ men tänker köpa den fysiska utgåvan som ska släppas framöver.
Vill stötta denna studio för det är ett otroligt välgjort RPG måste jag säga. Och vill se mer från den här studion.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Ponny
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sålt bra då med tanke på att spelet även finns på gamepass samt Ps+ väl?

Tänkte också den tanken. Lär spela det via någon av tjänsterna, men det är definitivt ett spel jag kan tänka mig att köpa. Kanske fysiskt. Chained Echoes körde jag via Game Pass, och gillade det så mycket att jag köpte det.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Underbart spel, helt klart ett av årets bästa. Jag spelade genom game pass med skäms nästan över det just för att spelet var så himla bra så överväger också att köpa det bara för att studion är värda det.

Chained Echoes var också riktigt bra, det köpte jag på PS5 trots att det fanns på game pass.

Medlem

Mysigt spel med en otrolig musik. Hoppas ett soundtrack följer med den fysiska utgåvan nästa år.

Medlem

Ser väldigt mysigt ut men har helt enkelt inte tid att ens prova gratis via ps+

Helt för många spel just nu

Medlem

The Messenger övertygade mig för längesen att jag kommer köpa allt denna studion gör.


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Har själv bara börjat spela det och inte kommit långt alls ännu men håller ändå med flera föregående, än så länge är det väldigt mysigt.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jopp kör själv det via ps+ men tänker köpa den fysiska utgåvan som ska släppas framöver.
Vill stötta denna studio för det är ett otroligt välgjort RPG måste jag säga. Och vill se mer från den här studion.

Du kör isåfall via ps + extra . finns inte till den billigast tjänsten

Medlem
Skrivet av starcraft1:

Du kör isåfall via ps + extra . finns inte till den billigast tjänsten

Ah ja.. jag har premium. Tyckte den var mest prisvärd av det utbud de har.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Så jäkla bra spel!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Köpte det för att ha i höst på steam deck. Bara spelat eb timme än men får bra känsla av spelet.

Medlem

Kör det via PS+ Extra. Riktigt fint spel, hade aldrig spelat det om det inte släppts på tjänsten. Hade passat grymt att spela runt jul.

Medlem

Otroligt härligt spel så långt

Medlem

Såg framemot detta spelet, såg all hype och sånt men satan vilken besvikelse, combaten tröttnade jag på redan andra timmen och storyn var sjukt dåligt skriven. Helt klart årets besvikelse.

Medlem

Det mest intressant med Sea of Stars, för mig är, att nu har ett företag koden för att skapa Chrono Trigger strider.
Vad menas med det? Battlesystemet i Chrono Trigger är väldigt unikt, såpass unikt att det inte har återskapas någonsin, fram till nu, med Sea of Stars.

Battlesystemet - Active Time Battle 2.0.Introducerat med Chrono Trigger har används åh så sällan. Så sällan att gamereacter trodde att Lost Sphear* från 2017, uppföljaren till I am Setuna introducerade koncepten, men icke. Men det må ha återupptäcks med den titeln. Som sedan användes flitigt i 2022 med succespelet "Chained Echoes". Och sedan i 2023's Sea of Stars.

från 1995 till 2023. 28 år. En kult klassiker. 3 inspirerade titlar. Varför har CT systemet inte används mer? Min uppfattning, är Final Fantasy vågen och enkelheten med det nu så klassiska stilen att visa en transitition till en spelplan med fiender och krigare. Och återvända till den vanliga spelrutan när striden är avklarad, var mycket enklare att tillverka.

För spelutvecklare är det enkelt att förstå. Seperation of concerns. Två platser. Spelrutan springer du runt i. Krigsfältet där planeras och utförs striderna. Någonting som följer med i nyare spel med Persona serien och mer.
Men frågar sig vissa, är inte FF15 (ATB 2.0) där man slåss direkt med fienderna? Nej - även om striden är real-time så är allt "bös" med vännerna attackerar okontrollerade och hur man attackerar mer i kontrast med FPS spel. Ingenting följer mönster, allt är för kaotiskt. En bättre jämförelse är FF12 där man använde "kommandomeny" att ställa i vad partymedlemmar agerade skulle vara under stridens hetta.

Vad Chrono Trigger introducerade var mer dynamiska strider. Du slåss på platsen där fienderna. Du svävar inte iväg till en skog, eller öken, en grässplätt där fienderna ersätts beroende på vad du möter. Nej. Varje strid är unik. Därför är CT- så unikt. Och svårt att återskapa.

Nu har jag inte spelat I am Setuna så jag kan inte ge mina kommentarer om det men.. Chained Echoes tycker jag gör detta bäst. Men även Chained Enchoes saknar tri-systemet. Vilket ersätts med en mätare för overload, som ökar eller sänker slagens effektivitet.

Tri-systemet, Triple Techs, i CT ger möjlighet att göra olika attackerar beroende på aktiva karaktärer. Som när Chrono svärd blir förstärkt av uppfinnare tjejens eldflammor. Eller kombination med Roboten och Chrono som dansar runt och attackerar alla fiender.
- Har aldrig återskapats i ett 2D RPG spel.

Vad jag önskar efter är en geniun återskapning av CT. Med stridsystem och tech-möjligheten. Någonsin som inte varit möjligt... förrän nu. Med Chained Echoes och Sea of Stars finns "koden" nu att skapa dessa system i Unity eller vilken spelmotor som användes vid utveckling. Samt med dessa spel kom en "fab" att CT' spel kan bli en populär spelstil i framtiden.

----------

Jag har själv försökt titta på hur spelstriden i CT kan återskapas i Unity. De är många delar som man missar. Men det mesta är faktiskt tillgängligt innan hjältarna åker bakåt i tiden. När dem slåss mot Macho-roboten under festivalen kort därinnan. Finns det flesta moment där. Karaktärerna rör sig under striden, någonlunda slumpvis men i ett sorts mönster, där om det kommer tillräckligt nära varandra kan utföra dubbel-attacker.

Bild

Det vi säga. Unlike most other role-playing games at the time, combat in Chrono Trigger occurs in the same area where general navigation occurs, with all enemies visible on screen.

https://www.gamereactor.eu/lost-sphear-introduces-combat-syst...

Medlem

Jag kan varmt rekommendera spelet. Det har sina brister men dess helhet är fantastisk. Får liknande känslor som Suikoden 2 och A Link to the Past (bland annat) tidigare har gett mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag är allergisk mot estetiken (förlåt) men ska nog ge det en chans ändå, vartefter. Ett RPG är ju ett RPG, liksom.

1
Skriv svar