Den stora tråden om Starfield

Medlem

Tror jag hade årets roligaste spelsession igår med Starfield

Gick helt min egna väg för att utforska och följde två quests som dök upp längs vägen, den ena gav mig väldigt bra belöningar som man blev lite fnittrig av och den andra var bara en rolig gameplay-miljö som var helt nytt för mig, spelet växer


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ok, har spelat i ca 7 timmar nu.
Mitt intryck är ju att detta är ett dåligt No Mans Sky med en bättre story. Alla annat gör No Mans Sky bättre. Att man är i rymden känns "meh" eftersom DU BARA ZONAR ÖVERALLT HELA TIDEN. Rymdskeppen är en gimmick som bara spelar roll för att lagra grejer och skjuta på andra rymdskepp. Att flyga runt och utforska, det existerar inte. Zona till rymden. Zona till landningsstället. Sen får man bara gå till fots överallt. man kunde lika gärna teleportera mellan planeter. Så som det känns nu hade det varit bättre, rymdskeppet är bara ivägen. Bara mer zoning.

Jag är personligen besviken. För att få en utforskarkick för rymden så kan jag lika gärna spela NMS som låter mig lyfta, flyga och landa precis var jag vill. Ingen zoning. Dessutom låter mig gräva precis överallt

Angående skeppdesign, detta var bara roligt.

Haha klippet. It just works.

Jag tycker de kunnat lagt in ett litet fordon iallafall. Ett litet fordon med fyra sittplatser som man kan parkera i skeppet.

Är ganska drygt att gå till vissa punkter på de öde planeterna. För att sen bara köra fast travel tillbaka. För vem orkar gå tillbaka efter alla gånger.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Haha klippet. It just works.

Jag tycker de kunnat lagt in ett litet fordon iallafall. Ett litet fordon med fyra sittplatser som man kan parkera i skeppet.

Är ganska drygt att gå till vissa punkter på de öde planeterna. För att sen bara köra fast travel tillbaka. För vem orkar gå tillbaka efter alla gånger.

Fast travel, om du inte är encumbered. Då är det jogga/gå hela jävla vägen tillbaka.


signatur

I drank what?

Medlem

Fast travel är för mig bara en osannolik legend. För vid vilket tillfälle i spelet är man INTE överbelastad liksom?


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Fast travel är för mig bara en osannolik legend. För vid vilket tillfälle i spelet är man INTE överbelastad liksom?

Nyttja dina vänner till max också, och bygg om skeppet till en stor låda gjord för loot 😁

Moderator | Testpilot
Skrivet av Aesoprock:

Inte en enda än så länge, typ 20 timmar in. Har fastnat i sidequests 😁 Har inte riktigt känt något behov av en bas, har hittills köpt alla resurser jag behövt för uppgraderingar, men kanske ska ge mig på det någon dag.
Jag har också ett 3070, kör på lite blandade inställningar med en del medium, inte allt på high. Inte så våldsamma svängningar i framerate, dock väldigt olika beroende på plats. 50-60 FPS i städer, runt 80 i mindre utrymmen. Första gången som jag upplevt att G-sync gör någon nytta tror jag. Lite för låga frames för min smak, men spelet är så skoj att jag glömmer bort det.

Skrivet av Deekar:

Ah jag ligger på 50-60 också men så laggar man till lite då och då. Tycker dock de borde flyta stadigare på high settings.

Sett den del på sociala medier senaste dagarna som sagt att de får mellan 80-100 fps med det mesta på ultra och jag började nästan må lite dåligt. Är min dator verkligen så dålig?

Min setup:

  • CPU: AMD Ryzen 9 5900X

  • GPU: Nvidia RTX 3080

  • Ram: Corsair Vengeance 32 GB

  • Storage: WD Black SN850 M.2 - 1TB

  • Motherboard: ASUS ROG STRIX B550-E

  • PSU: Corsair TX750M

När jag sedan kollar prestandatester på Youtube så visar det sig att de får samma resultat som jag. Allt från 50-80 fps ute på planeter och när man går in någonstans kan det skjuta i höjden till 120 fps om det inte finns några fiender. Städer kan i vissa situationer dippa till 48 fps men även där hoppa runt mellan 50-70 beroende på var man är någonstans.

Med tanke på att jag ändå kan driva Cyberpunk och få mycket bättre siffror så borde jag få bättre än ovan i Starfield på Medium.

Todd sa även i en intervju att "Vi har optimerat spelet. Du kanske behöver uppgradera datorn"
https://twitter.com/tomwarren/status/1699703814209548630

Det jobbiga är att prestandan man får inte är konsekevent. Hade jag fått minst 60 hela tiden så skulle jag kunna låsa min skärm till 60Hz ochdet skulle kännas smooth. Men med tanke på att det går upp och ned ibland beroende på hur fort man rör sig så känns det bara dåligt att spela för egen del.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Ok, har spelat i ca 7 timmar nu.
Mitt intryck är ju att detta är ett dåligt No Mans Sky med en bättre story. Alla annat gör No Mans Sky bättre. Att man är i rymden känns "meh" eftersom DU BARA ZONAR ÖVERALLT HELA TIDEN. Rymdskeppen är en gimmick som bara spelar roll för att lagra grejer och skjuta på andra rymdskepp. Att flyga runt och utforska, det existerar inte. Zona till rymden. Zona till landningsstället. Sen får man bara gå till fots överallt. man kunde lika gärna teleportera mellan planeter. Så som det känns nu hade det varit bättre, rymdskeppet är bara ivägen. Bara mer zoning.

Jag är personligen besviken. För att få en utforskarkick för rymden så kan jag lika gärna spela NMS som låter mig lyfta, flyga och landa precis var jag vill. Ingen zoning. Dessutom låter mig gräva precis överallt

Angående skeppdesign, detta var bara roligt.

Ja det är nästan lite humoristiskt hur mycket verkar va lånat av no man sky. Fast det konceptet blev otroligt repetitivt. Bättre balans i subnautica. Hoppas ni inte missat det liret. Gillar inte för sub zero det var en otrolig besvikelse.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sett den del på sociala medier senaste dagarna som sagt att de får mellan 80-100 fps med det mesta på ultra och jag började nästan må lite dåligt. Är min dator verkligen så dålig?

Min setup:

  • CPU: AMD Ryzen 9 5900X

  • GPU: Nvidia RTX 3080

  • Ram: Corsair Vengeance 32 GB

  • Storage: WD Black SN850 M.2 - 1TB

  • Motherboard: ASUS ROG STRIX B550-E

  • PSU: Corsair TX750M

När jag sedan kollar prestandatester på Youtube så visar det sig att de får samma resultat som jag. Allt från 50-80 fps ute på planeter och när man går in någonstans kan det skjuta i höjden till 120 fps om det inte finns några fiender. Städer kan i vissa situationer dippa till 48 fps men även där hoppa runt mellan 50-70 beroende på var man är någonstans.

Med tanke på att jag ändå kan driva Cyberpunk och få mycket bättre siffror så borde jag få bättre än ovan i Starfield på Medium.

Todd sa även i en intervju att "Vi har optimerat spelet. Du kanske behöver uppgradera datorn"
https://twitter.com/tomwarren/status/1699703814209548630

Det jobbiga är att prestandan man får inte är konsekevent. Hade jag fått minst 60 hela tiden så skulle jag kunna låsa min skärm till 60Hz ochdet skulle kännas smooth. Men med tanke på att det går upp och ned ibland beroende på hur fort man rör sig så känns det bara dåligt att spela för egen del.

Ja det är tråkigt att de flyter så dåligt. Pinsamt också att Todd står i programmet och ljuger😅

Ambassadör
Xbox
Skrivet av dTexN:

Tror jag hade årets roligaste spelsession igår med Starfield

Gick helt min egna väg för att utforska och följde två quests som dök upp längs vägen, den ena gav mig väldigt bra belöningar som man blev lite fnittrig av och den andra var bara en rolig gameplay-miljö som var helt nytt för mig, spelet växer

Det är så jäkla gött när man driver iväg på sidospår så där.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Deekar:

Ja det är tråkigt att de flyter så dåligt. Pinsamt också att Todd står i programmet och ljuger😅

Det är helt klart spelbart. Men känns som att det skulle vara bättre än precis ovanför minimum med en sådan rigg


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är helt klart spelbart. Men känns som att det skulle vara bättre än precis ovanför minimum med en sådan rigg

Ja, med 3080 så ska man inte behöva tänka på prestandan kan man tycka.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Deekar:

Ja, med 3080 så ska man inte behöva tänka på prestandan kan man tycka.

Man får ju inte glömma CPU såklart. Och även om min inte är lika bra för gaming som säg en 5800X3D så borde det inte vara sådana hära problem.

Sedan finns det folk som inte märker av problemen eller inte bryr sig. Det droppar ju inte ned till 30 fps till exempel. Men med tanke på att det rör sig ofta mellan 50-90 och inte ens håller stadigt 60 fps med DLSS med en 3080 och 5900x då är något fel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Man får ju inte glömma CPU såklart. Och även om min inte är lika bra för gaming som säg en 5800X3D så borde det inte vara sådana hära problem.

Sedan finns det folk som inte märker av problemen eller inte bryr sig. Det droppar ju inte ned till 30 fps till exempel. Men med tanke på att det rör sig ofta mellan 50-90 och inte ens håller stadigt 60 fps med DLSS med en 3080 och 5900x då är något fel.

Ja men precis!

Medlem

Lider med Microsoft och Xbox. Så detta skulle vara deras stora "fukk you" som exklusivitet?
Vilken fail, tyvärr.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Måste säga att Wakkaahs streams har fått mig att bli mer intresserad av spelet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Måste säga att Wakkaahs streams har fått mig att bli mer intresserad av spelet.

Det sägs ju att ju mer man ger starfield, desto mer ger det tillbaka.

Så det är mycket förväntan att folk ska investera i den långsamma tråkiga starten, men om man tittar på en streamer som ger sig in helt i spelet så får man ju se vad spelet ger tillbaka.

eld
Medlem

Fysiken verkar ha fått en ordentlig uppdatering för nya motorn:

https://www.reddit.com/r/Starfield/comments/16a6x3w/time_to_l...

Medlem
Skrivet av eld:

Det sägs ju att ju mer man ger starfield, desto mer ger det tillbaka.

Så det är mycket förväntan att folk ska investera i den långsamma tråkiga starten, men om man tittar på en streamer som ger sig in helt i spelet så får man ju se vad spelet ger tillbaka.

Det är dessvärre inte spelet i sig som gjort mig mer intresserad, det ser fortfarande rätt tråkigt, tomt och enformigt ut.

Men sättet Wakkaah tar sig an upplevelsen ger en skön känsla som gör att jag bortser från det för stunden och ser med positiva ögon på spelet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem

Uppskattar när motorns global illumination kickar igång

Medlem
Skrivet av eld:

Det sägs ju att ju mer man ger starfield, desto mer ger det tillbaka.

Så det är mycket förväntan att folk ska investera i den långsamma tråkiga starten, men om man tittar på en streamer som ger sig in helt i spelet så får man ju se vad spelet ger tillbaka.

Det märktes väldigt tydligt runtom på nätet i början av Early-Access perioden, mycket negativa kommentarer om spelet i början på tex starfields subreddit. Men några dagar senare när folk hade kommit längre och börjat kika bredvid main storyn så vände det helt och dem flesta hade ändrat sig.

Man får nog som med alla andra Bethesda spel göra lite avstick och hålla sig från main questen ibland om man vill ha en bättre upplevelse

Jag hade en rolig upplevelse på första questen där man ska eleminera pirat ledaren på månbasen. Jag utforskade basen medan jag tog mig igenom piraterna och det var tydligt att det innan piraterna kom dit rymt en varelse som man experimenterat på från Basen. Så efter jag tagit hand om pirat ledaren så utforskade jag månen, hittade en vind-farm inte långt därifrån som jag tyckte såg intressant ut. Tog mig dit och sprang på varelsen som var aldeles för stark för mig, som tur var så riktade den helt in sig på Vasko medan jag sprang därifrån med svansen mellan benen

Hade jag inte kollat runt bland anteckningar och liknande på basen hade jag inte alls vetat om vad som tidigare hade hänt på platsen. Jag trodde först att piraterna hade orsakat allt. Det handlar inte bara om den fysiska storleken på världen i Bethesda spelen, det handlar ännu mer om alla dessa detaljer och historier man hittar i världen

Medlem

Någon mer som har problem att markera en redan existerade punkt för att landa på en planet?
Helt jävla omöjligt att klicka på en, blir bara custom landningszon.
Så otroligt irriterande.

Medlem

CHUNKS!

eld
Medlem

Det tråkigaste med ansiktena i starfield är att medans de har automatiserade tråkiga animationer för dialogerna så har de faktiskt lagt ner en hel del på ny tech för ansiktsanimering.

Hud som rynkar sig beroende på min, lite mer tanke på hur ansiktsmusklerna formas över skelettet, ögonlock som öppnas och stängs mer realistiskt, alla små gropar som bildas på hakan när personen gör en min, näsan som sträcker på sig i leendet.

De är kapabla att göra en hel del ansiktsuttryck, men det är inte så ofta man verkligen får uppleva dom.

Inaktiv

https://www.youtube.com/watch?v=t3cHBEWN3xI

Medlem

Har problem med uppdrgaet "Hard Luck". Karaktären "Saburo Okadigbo".

Lyckades missa samtalet med honom att ta emot Clover Makennas pengar. Han sa nej. Nu kommer jag inte vidare. Har distribuerat hans flyers. Står kvar i missionloggen att hitta hans dagbok (optional) och at övertyga honom att ta emot pengarna men jag får inte upp det alternativet längre när jag pratar med honom!?

Vad göra?


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Kört färdigt main nu och "tyvärr" ger jag det bara 4/5. Endast på grund av storyn som sänkte det till 4, då menar jag huvudstoryn. Var riktigt "meh" mot slutet.

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Har för mig att det fungerar om man refundar inom de normala parametrarna (2h/14d?) men går man över det så tror jag det låses automagiskt. Testa kontakta deras kundtjänst och kolla om man kan låsa upp det

Fick återbetalning trots att jag spelat över två timmar. Angav icke-stödet för ultrawide i min beskrivning när jag begärde återbetalning. Återkommer till Starfield när det förhoppningsvis får stöd för 5140 x 1440. Annars var det ett okej spel, inget wow-spel direkt men Betatesta får nog polera lite till på det innan jag köper det igen.

Geeks Gaming
Skrivet av bastard:

Fick återbetalning trots att jag spelat över två timmar. Angav icke-stödet för ultrawide i min beskrivning när jag begärde återbetalning. Återkommer till Starfield när det förhoppningsvis får stöd för 5140 x 1440. Annars var det ett okej spel, inget wow-spel direkt men Betatesta får nog polera lite till på det innan jag köper det igen.

Kanon, jag syftade mer på huruvida man får lämna recension efter en refund

Medlem

Där kom den.

Medlem

Jonathan Ferguson (brittisk vapenexpert på Royal Armouries Museum) kikar närmare på några av vapnen i Starfield, och mer kommer i del två nästa vecka:


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skriv svar