Euro = blir ett helvete 👎

Medlem
Skrivet av ace84:

Svenska kronan störtdyker ju mot euron o dollarn just nu och varit nerÄtgÄende lÀnge.
Tror politikerna kommer införa euron för att dem mÄste rÀdda sveriges ekonomi o bromsa inflationen.
Det var göran persson som uttlade sig i ekot nyligen om vad han tror kommer hÀnda.
Enda fördelen meď att behĂ„llla kronan i dagslĂ€get Ă€r turismen som ökat som sjutton senaste tiden.

En ytterligare fördel Àr kontroll över sin egen ekonomi

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Hade vi sagt ja till Euron för tjugo Är sedan sÄ hade vi haft en klart lÀgre inflation och bÀttre ekonomisk situation. TyvÀrr röstade mÄnga pÄ emotionella grunder och nu betalar vi ett högt pris för det

Men sÄ klarade vi oss vÀldigt bra under finanskrisen 2008, dÀr mÄnga andra eurolÀnder blev otroligt skuldsatta.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det Àr Àven Australiens nationalfÄgel och kan springa över 60 km/h.

Och en ofrivillig part i det stora emukriget.

Medlem
Skrivet av beltet:

En ytterligare fördel Àr kontroll över sin egen ekonomi

VÄr ekonomi pÄverkas redan mer av globala hÀndelser och av EU Àn vad som bestÀms i riksdagen. Sen Àr ett EMU medlemskap viktigt för den europeiska integrationen. En gemensam ekonomi minskar risken för krig markant vilket Àr hela poÀngen med EU. Det ska vara kostsamt, riktigt kostsamt att attackera din granne.

Medlem

Jag tror inte trÄdskaparen Àr ett troll, utan hans/hennes poÀng Àr att det Àr svÄrt att veta hur dyr/billig en vara Àr under en övergÄngsperiod dÄ man inte har en uppfattning hur mycket priset i euro Àr i svenska kronor.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

SÄnt hÀr borde givetvis förankras i befolkningen, precis som man borde omvÀrdera EU dÄ det blivit nÄgot helt annat Àn man röstade för. Av alla de jag kÀnner som röstade för det finns det ingen som skulle göra det igen, enorma inskrÀkningar pÄ sjÀlvbestÀmmande sker hela tiden och det flyger under radarn för befolkningen. Kronan Àr ju inget att hÀnga i granen men det Àr ju definitivt inte Euron heller. Sedan hjÀlper det inte med alla missbrukade sydeuropeiska ekonomier.

Medlem
Skrivet av heady89:

SÄnt hÀr borde givetvis förankras i befolkningen, precis som man borde omvÀrdera EU dÄ det blivit nÄgot helt annat Àn man röstade för. Av alla de jag kÀnner som röstade för det finns det ingen som skulle göra det igen, enorma inskrÀkningar pÄ sjÀlvbestÀmmande sker hela tiden och det flyger under radarn för befolkningen. Kronan Àr ju inget att hÀnga i granen men det Àr ju definitivt inte Euron heller. Sedan hjÀlper det inte med alla missbrukade sydeuropeiska ekonomier.

Det dÀr var ju nÀstan ett lika gott trollförsök som trÄdskaparens.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det dÀr var ju nÀstan ett lika gott trollförsök som trÄdskaparens.

SĂ„klart, alla som inte tycker och tĂ€nker som du Ă€r trollđŸ€Ł đŸ€Ą. Alltid retar det nĂ„gon som Ă€lskar pappa staten och de politiker vi inte kan avsĂ€tta 🙃.

Medlem
Skrivet av heady89:

SĂ„klart, alla som inte tycker och tĂ€nker som du Ă€r trollđŸ€Ł đŸ€Ą. Alltid retar det nĂ„gon som Ă€lskar pappa staten och de politiker vi inte kan avsĂ€tta 🙃.

Nja, "troll"-epitetet fÄr du för att du uttrycker en sÄ total oförstÄelse för vad EU faktiskt Àr (eller vad folkomröstningen 1994 baserades pÄ, eller vad sÄ vÀl den allmÀnna bilden av vad EU var dÄ, och vad EU borde vara, och vad det *faktiskt* var - listan kan göras lÄng), och försöker dra in det i en trÄd som redan spÄrat ur.

Men ett tappert försök att fortsÀtta, sÄ... grattis?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, "troll"-epitetet fÄr du för att du uttrycker en sÄ total oförstÄelse för vad EU faktiskt Àr (eller vad folkomröstningen 1994 baserades pÄ, eller vad sÄ vÀl den allmÀnna bilden av vad EU var dÄ, och vad EU borde vara, och vad det *faktiskt* var - listan kan göras lÄng), och försöker dra in det i en trÄd som redan spÄrat ur.

Men ett tappert försök att fortsÀtta, sÄ... grattis?

Behöver du en kram sÄ finns jag hÀr.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, "troll"-epitetet fÄr du för att du uttrycker en sÄ total oförstÄelse för vad EU faktiskt Àr (eller vad folkomröstningen 1994 baserades pÄ, eller vad sÄ vÀl den allmÀnna bilden av vad EU var dÄ, och vad EU borde vara, och vad det *faktiskt* var - listan kan göras lÄng), och försöker dra in det i en trÄd som redan spÄrat ur.

Men ett tappert försök att fortsÀtta, sÄ... grattis?

SÄ om han enligt dej visar oförstÄelse i det han skriver sÄ Àr han ett troll??

SÄ alla som inte förstÄr en sak Àr dÄ alltsÄ troll?

E det inte bÀttre att fÄ pÄpeka vad du anser han missförstÄtt istÀllet för att dra fram troll kortet?

E ju snarare du som trollar dÄ liksom med den attityden.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Va?? Hur menar du nu? Varför skulle du vilja göra det?

Du skulle behöva det om du inte vill blir lurad av butiken, annars du ju ingen aning hur mycket de har smyghöjt priserna eller hur?

Quake-konnÀsssör

Efter har skumma igenom denna trÄd, sÄ börjar jag fundera pÄ mina val i livet, vem Àr jag, vad gör jag hÀr, vem Àr gud, VAD Àr gud, vem fan Àr Reinfeldt och vad han med bilden och göra. Men en sak jag har lÀrt mig, Àr att Äka över till Sverige och handla, nÀr den svenska kronan har störtdykt Àr en vinst pÄ nÀstan alla vis.

Medlem
Skrivet av heady89:

SÄnt hÀr borde givetvis förankras i befolkningen, precis som man borde omvÀrdera EU dÄ det blivit nÄgot helt annat Àn man röstade för. Av alla de jag kÀnner som röstade för det finns det ingen som skulle göra det igen, enorma inskrÀkningar pÄ sjÀlvbestÀmmande sker hela tiden och det flyger under radarn för befolkningen. Kronan Àr ju inget att hÀnga i granen men det Àr ju definitivt inte Euron heller. Sedan hjÀlper det inte med alla missbrukade sydeuropeiska ekonomier.

Du missar att EU ocksÄ har en domstol som fungerar och stoppar de mest galna idéer. Efter nÄgra Är stoppades t ex. Datalagringsdirektivet. Utom i hÀr i Sverige dÄ eftersom vÄra politiker ville fortsÀtta spionera pÄ oss. Och vilka tror du har varit drivande i den nya chatcontrol 2? Jo det lades fram av vÄr egen Ylva Johansson. Svenska politiker Àr verkligen mÄna om vÄra fri- och rÀttigheter.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Du missar att EU ocksÄ har en domstol som fungerar och stoppar de mest galna idéer. Efter nÄgra Är stoppades t ex. Datalagringsdirektivet. Utom i hÀr i Sverige dÄ eftersom vÄra politiker ville fortsÀtta spionera pÄ oss. Och vilka tror du har varit drivande i den nya chatcontrol 2? Jo det lades fram av vÄr egen Ylva Johansson. Svenska politiker Àr verkligen mÄna om vÄra fri- och rÀttigheter.

Att vi har haft stolliga politiker i Sverige ocksÄ Àr ingen nyhet för mig, Àr det för dig ? Det Àr mycket prestige, yta och karriÀr istÀllet för att serva folket som det var tÀnkt en gÄng i tiden, men vi har fortfarande nÄgon form av möjlighet att avsÀtta dem och sÀga vÄrt Àven om det Àr lÄngt ifrÄn optimalt.

Vissa stolliga grejer har stoppats och en hel hög har gÄtt igenom, sÄ nÄgot magiskt filter Àr det ju inte. Bryssels makt vÀxer och jag Àr emot, du kanske Àr för? Stolligt Àr relativt hÀr för jag anser exempelvis att det Àr helt huvudlöst att lÀmna bort mer och mer makt, sen rapas bara de generella mantrat om att det förhindrar krig osv, argument man kan köra för att fÄ igenom precis vad som helst.

Jag skulle allra helst se mer direktdemokrati, inte minst i sÄ stora frÄgor som Eu, Nato osv ihop med obligatoriska omvÀrderingar av beslut. SjÀlvbestÀmmande för oss som nation börjar bli allt mindre sjÀlvklart och kostnaderna för vad vi fÄr tillbaka Àr skyhöga.

Mycket flyger som sagt under radarn för vanligt folk hĂ€r hemma. Vi har massor att jobba med pĂ„ hemmaplan ocksĂ„, tro inte att jag Ă€r nöjd 😄

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag tror inte trÄdskaparen Àr ett troll, utan hans/hennes poÀng Àr att det Àr svÄrt att veta hur dyr/billig en vara Àr under en övergÄngsperiod dÄ man inte har en uppfattning hur mycket priset i euro Àr i svenska kronor.

Exakt precis sĂ„ menar jag.👍 Jag tyckte jag var tydlig nog men vissa verkar ha svĂ„rt att förstĂ„ mig Ă€ndĂ„.
Men tack för den glasklara förklaringen.

Medlem
Skrivet av heady89:

Att vi har haft stolliga politiker i Sverige ocksÄ Àr ingen nyhet för mig, Àr det för dig ? Det Àr mycket prestige, yta och karriÀr istÀllet för att serva folket som det var tÀnkt en gÄng i tiden, men vi har fortfarande nÄgon form av möjlighet att avsÀtta dem och sÀga vÄrt Àven om det Àr lÄngt ifrÄn optimalt.

Vissa stolliga grejer har stoppats och en hel hög har gÄtt igenom, sÄ nÄgot magiskt filter Àr det ju inte. Bryssels makt vÀxer och jag Àr emot, du kanske Àr för? Stolligt Àr relativt hÀr för jag anser exempelvis att det Àr helt huvudlöst att lÀmna bort mer och mer makt, sen rapas bara de generella mantrat om att det förhindrar krig osv, argument man kan köra för att fÄ igenom precis vad som helst.

Jag skulle allra helst se mer direktdemokrati, inte minst i sÄ stora frÄgor som Eu, Nato osv ihop med obligatoriska omvÀrderingar av beslut. SjÀlvbestÀmmande för oss som nation börjar bli allt mindre sjÀlvklart och kostnaderna för vad vi fÄr tillbaka Àr skyhöga.

Mycket flyger som sagt under radarn för vanligt folk hĂ€r hemma. Vi har massor att jobba med pĂ„ hemmaplan ocksĂ„, tro inte att jag Ă€r nöjd 😄

Att begrÀnsa vÄra friheter handlar nog inte sÄ mycket om prestige och karriÀr utan om att de faktiskt tror att de gör nÄgot gott.
Vad gÀller EU sÄ finns det mycket som borde förÀndras men i grunden sÄ fungerar det som avsett. Lite mer öppenhet och en omstrukturering skulle behövas. Det dÀr ministerrÄdet borde skrotas och överlÄta beslutsfattandet helt till det folkvalda parlamentet.
Vet du förresten om nÄgot bÀttre sÀtt att förhindra krig Àn djupa ekonomiska samarbeten? Det fungerar tyvÀrr inte att bara sÀga att man inte vill slÄss. Bygga vÀrldens största armé fungerar bevisligen ocksÄ dÄligt.

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Hade vi sagt ja till Euron för tjugo Är sedan sÄ hade vi haft en klart lÀgre inflation och bÀttre ekonomisk situation. TyvÀrr röstade mÄnga pÄ emotionella grunder och nu betalar vi ett högt pris för det

Det Àr lÀtt att vara blind för historien. T.o.m. Anders Borg har sagt att det Àr (var) tur att vi inte Àr med i EMU.

Skrivet av conthox:

Jag tror inte trÄdskaparen Àr ett troll, utan hans/hennes poÀng Àr att det Àr svÄrt att veta hur dyr/billig en vara Àr under en övergÄngsperiod dÄ man inte har en uppfattning hur mycket priset i euro Àr i svenska kronor.

Nej, inte alls ett troll 🙄
#4419468

Medlem
Skrivet av Loxus:

Det Àr lÀtt att vara blind för historien. T.o.m. Anders Borg har sagt att det Àr (var) tur att vi inte Àr med i EMU.

Nej, inte alls ett troll 🙄
#4419468

Det Àr precis sÄ jag menar som conthox förtydligar med vad jag menar med euron. LÀste du ens hela hans text?

Tydligen verkar det finnas mÀnniskor som inte fattar fast man glasklart förklarar för dem. Jösses.

Och det dÀr med EMU fÄgeln var bara ett skÀmt.

Medlem

Var pÄ tiden det kom en sÄn hÀr guld trÄd, haha. För övrigt suger det att Svenska kronan Àr sÄ svag just nu

Moderator | Testpilot

Vi kommer inte lÀngre hÀr efter att trÄden spÄrat ut i andra diskussioner. LÄser den nu, och hÄll gÀrna politik utanför FZ och för den diskussionen nÄgon annanstans Det blir lÀtt dÄlig stÀmning och vi Àr nog alla hÀr frÀmst för att snacka spel.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han Àr stygg över alla grÀnser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita pÄ uber" - Joakim Bennet
Det rÄder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

123
Skriv svar