Rättigherna till Fables, som The Wolf Among Us bygger på, ägs numera av alla

Robot
Rättigherna till Fables, som The Wolf Among Us bygger på, ägs numera av alla

Författaren klipper upphovsrättsliga band.

#bill-willingham, #fables, #the-wolf-among-us


Medlem

Väldigt intressant! Och rakryggat gjort av honom om han nu står för principen om att företag inte ska kunna äga sådant där hur länge som helst. Det finns en hel del skevhet med stora bolag som sitter på sådana licenser. Även om jag samtidigt tror att det kan krävas att det är så för att en del riktigt stora produktioner ska kunna bli av.

Medlem

Snacka om att ge dem långfingret.

Medlem

DC svarade igår.

The Fables comic books and graphic novels published by DC, and the storylines, characters, and elements therein, are owned by DC and protected under the copyright laws of the United States and throughout the world in accordance with applicable law and are not in the public domain. DC reserves all rights and will take such action as DC deems necessary or appropriate to protect its intellectual property rights.

Kan tillägga att jag inte hejar på någon i just denna fajt då båda parter har mycket övrigt att önska.

Medlem

Mamma!! Titta vad jag äger!!

Medlem

Hoppas att han får igenom det. Det är trist att se att allt ägs av ett par stora namn.
Skulle ett nytt namn poppa upp så blir det uppköpt innan någon hinner blinka.

Helt tvärt emot vad "art" borde vara. Är så skevt att majoriteten av alla titlar, böcker, filmer som spel ägs av en handfull. Det bästa en artist kan hoppas på numera är att bli utköpt till högt pris, annars så blir de nedtrampade på annat vis.

NuZ
Testpilot

Ja hoppas han får igenom det och hoppas det inte skapar nå krångel med Wolf 2. 1an är nog Telltales bästa spel (ja så är det) och spelat det flera gånger.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Det hade ju varit grymt. Jag känner inte till något om författaren men just det här med att förstöra licenser genom att låta corporate-shitheads sitta och göra besluten för vart kreativiteten ska läggas har jag verkligen ingen sympati för. Så jag hoppas att det går igenom.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

DC svarade igår.

The Fables comic books and graphic novels published by DC, and the storylines, characters, and elements therein, are owned by DC and protected under the copyright laws of the United States and throughout the world in accordance with applicable law and are not in the public domain. DC reserves all rights and will take such action as DC deems necessary or appropriate to protect its intellectual property rights.

Kan tillägga att jag inte hejar på någon i just denna fajt då båda parter har mycket övrigt att önska.

Copyright regler är krångliga, och jag gissar att med lite advokatlingo från DC så kan de säkert få det till att de äger varumärket fast de egentligen inte gör det.
Jag hoppas på att författaren vet vad han gör.
Det är så många gånger stora företag tar sig lite för stora friheter och för hårda handskar kring upphovsrätt. Tyvärr med lagstöd.

Medlem
Skrivet av beltet:

Copyright regler är krångliga, och jag gissar att med lite advokatlingo från DC så kan de säkert få det till att de äger varumärket fast de egentligen inte gör det.

Jag tror inte att DC äger rättigheterna till varumärket om detta genomförs men de äger sannolikt rättigheterna till de serier de redan gett ut.

Vem som helst kommer att kunna skapa nya saker baserat på denna IP men de kommer inte att kunna återutge de serier DC gett ut eller basera annan media på dessa.

Så tolkar jag det i alla fall.

Medlem
Skrivet av beltet:

Copyright regler är krångliga, och jag gissar att med lite advokatlingo från DC så kan de säkert få det till att de äger varumärket fast de egentligen inte gör det.
Jag hoppas på att författaren vet vad han gör.
Det är så många gånger stora företag tar sig lite för stora friheter och för hårda handskar kring upphovsrätt. Tyvärr med lagstöd.

Precis de menar att det är deras intellectual property så vi får se vart vägen tar fables. Där de flesta karaktärer redan är i public domain då de är just gamla sagor och fabler.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag tror inte att DC äger rättigheterna till varumärket om detta genomförs men de äger sannolikt rättigheterna till de serier de redan gett ut.

Vem som helst kommer att kunna skapa nya saker baserat på denna IP men de kommer inte att kunna återutge de serier DC gett ut eller basera annan media på dessa.

Så tolkar jag det i alla fall.

Ja, det finns olika delar av varumärkesskydd, framför allt i USA som gissningsvis blir den marknaden som kommer styra. Jag kan tycka att de i grunden är rätt bra egentligen, problemet är ju att många avtalar bort för mycket när de skriver sina första kontrakt.

Generellt sett är det så att skaparen äger rätten till sin "idé" om vi säger så, medan utgivare äger rätten till den version de gett ut.

Det blir lite enklare om vi jämför med t ex musik, där artisten/låtskrivaren äger rätten till kompositionen, medan skivbolaget äger rätten till inspelningen. Det är därför som t ex Taylor Swift har spelat in nyversioner av många av sina skivor och kallar dem "Taylor version". Det är hennes komposition som hon äger rätten till, och i och med att det är nya inspelningar äger hon även rätten till den inspelningen. Det gör t ex att beroende på vilken version av låten man lyssnar på så får olika aktörer pengarna för låten. Och om man som mig t ex har lite obskyr musiksmak så är det vissa skivor av band som t ex Tiamat som inte finns på Spotify eftersom skivbolaget som släppte just den skivan inte vill ha dem där. Ett annat band jag gillar (Paradise Lost) håller på att spela in nyversioner av en 30 år gammal skiva av just den anledningen.

Nåväl.

I det här fallet blir det ju som sagt lite krångligare för att är inte lika tydliga gränser mellan vad som är vad.

Men om vi tar t ex Romeo och Julia så är det en historia som är "public domain" idag, men den filmatiserade versionen "Romeo+Juliete" som utspelar sig i moderna världen är en tolkning som 20th Century Fox äger rättigheterna till.

Så, för att knyta ihop säcken, till Fables rättigheterna.

DC äger såklart fortfarande rättigheterna till de serier och spel m.m. som de gett ut. Du kan inte börja pirata deras grejer och låtsas som om det är public domain nu.

Jag skulle också säga att DC även äger rätten till alla sina tolkningar. Du får t ex inte släppa "The Wolf Among Us 3" och
låtsas som om det är public domain, för det bygger på en tolkning som DC äger rättigheterna till.

Utöver det är det min tolkning att allt som gör deras versioner av karaktärerna unika också ägs av DC. Om t ex Bigby Wolf hade varit gay i det materialet som DC publicerat men inte i Bill Willinghams version, så äger DC potentiellt rätten till en gay Bigby Wolf. Var gränsen dras blir ju väldigt luddig, och DC har ju i praktiken de ekonomiska musklerna för att driva linjen om att eftersom i princip hela Fables är utgivet av DC så finns det inga versionen av berättelsen som inte de äger.

Men det beror ju också på hur deras avtal såg ut från början. Om du t ex är anställd av ett företag så är ju praxis att det du producerar åt företaget ägs av företaget och inte av dig.


signatur

Heja Blåvitt

1
Skriv svar