Sätt DITT betyg på Starfield!

Medlem

Jag har på grund av andra åtaganden i privatlivet inte spelat mer än 30 timmar än så länge, trots ledighet vid släpp, men som ett bra Bethesdaspel ska göra så ligger det i bakhuvudet hela tiden och pockar och lockar att spela vidare. Har VÄLDIGT kul, trots att sci-fi normalt sett inte är min favorit-setting för rollspel.

I omröstningen så satte jag en 5:a. Egentligen finns det lite saker som gör att jag överväger en 4,5/5, men på så många ställen faller allt på plats och magin som bara Bethesda kan skapa finns där, och då känns en 5:a rimligt.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Har nog spelat ca 100 timmar och jag känner fortfarande inte att jag tröttnat och har fortfarande saker att utforska/prova på.
Jag har spelat igenom main questen 1 gång, eller kanske 2. I den första NG+ genomgången lyckades jag gifta mig med Andreja och har inte hjärta att gå vidare in i Unity in i nästa universum och lämna henne ensam fast jag har samlat alla artefakter

Men dem stora sidequestsen är helt klart dem bästa och har spelat igenom alla, ska däremot spela igenom SysDef igen med en ny pirat karaktär och välja Crimson Fleet sidan istället. När jag kört klart den så känner jag att det är dags att börja installera lite moddar och sen börja om igen

Det är helt klart inte perfekt men helt klart 4/5

Medlem

3/5 - Bra spel. Mycket har förbättras men på vägen har man också tappat en del av känslan som gjorde tidigare spel så bra. Laddningsskärmar och proc gen blir uppenbart, flödet och utforskandet blir lidande av det.

Min sammanfattning blir: Starfield tar ett stort kliv framåt men snubblar på vägen. Det är en snygg skildring av vår framtid som faller på en upplevelse som repeterar sig och känns omotiverat isolerad, där jag får svårt att hitta drivkraft.

Medlem

Efter 20 timmar in i spelet avinstallerade jag skiten och laddade ner Skyrim för 10e gången.
Starfield är verkligen årets flopp.

Medlem

160 timmar gjorda, och kan i ärlighetens namn inte ge mer än 3/5.
Det finns gott om intressanta uppdrag att fylla ~100 timmar med, men resten av spelet är väldigt platt. De räknar väl tyvärr med att moddare ska "färdigställa" spelet någon gång i framtiden.

Templen man springer runt till måste vara något man kommit på sista veckorna av utvecklingen, de känns bara som något påklistrat och otroligt slapphänt gjort. Basbyggandet är på något vis till och med sämre än Fo76, det borde inte vara möjligt. Skeppbyggandet är ganska meningslöst i och med att man teleporteras överallt.

Sen är det såklart otroligt buggigt, men det är ju inget nytt med Bethesda-spel direkt...

Men MSQ + faction quests var roliga, och det finns på game pass så man slipper köpa det


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ligger väl en 150h in och har gillat stora delar av det men också hatat andra. 2.5/5 så här långt.

Outpost byggande är ett skämt, ett attans buggigt sådant också. Kopplingar som dör, saker som försvinner på vägen i basen.
Companions som springer ivägen, ställer sig i vägen, gärna i gäng på skeppet så man får böka för att komma förbi.
Planeterna känns som tafatta kulisser, det får man belasta deras ökända motor för.
LADDSKÄRMAR, URK.
Så mycket "lagg" när man ska göra saker så det blir feltryck.
Meddelande som inte kan tas bort med esc eller liknande, måste trycka på E.
Stänga av photo-mode kan man inte heller göra, råka hamna där när man inte alls vill.

Kort sagt, väldigt mycket QOL som saknas.

Men vad det lider kan det kanske bli en 4/5 på det här,

Skribent

Jag är 3/5. Har väldigt kul med spelet, men samtidigt tycker jag att hela resesystemet dödar illusionen av rymden som ett stort okänt hav av möjligheter. Det blir isolerade händelser där planeter blir som "banor" som ofta bjuder på samma sak om igen.

Ändå fortsätter jag att spela, så lite Bethesda-magi finns trots allt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Nu är ju smaken väldigt individuell och så även de buggar och optimeringen man upplever på just den hårdvara man väljer att spela på och personligen blev jag enormt besviken på CP2077, skulle nog kalla det för en av mina största besvikelser på senare tid. Någonting som däremot är intressant är dock att du anser att Starfield är fulare än New Vegas. Får man fråga vilka områden du syftar på då? Bethesda-spel är Bethesda-spel medelst alla deras tillkortakommanden men är det någonting jag uppskattar med Starfield är det väl att det är det mest buggfria och snyggaste av deras spel - åtminstone är min upplevelse hittills det. Däremot har jag pausat det då jag inte tycker att det är lika fängslande som TES 3/TES 4/TES 5/Fallout 3 men det visuella och tekniska har om något överraskat mig positivt.

https://assetsio.reedpopcdn.com/starfield-character-on-planet...

https://www.giantbomb.com/a/uploads/square_small/10/103881/17...

https://www.pcgamesn.com/wp-content/sites/pcgamesn/2023/08/st...

https://oyster.ignimgs.com/mediawiki/apis.ign.com/fallout-new...

https://dotesports.com/wp-content/uploads/2023/09/5a3d4bc1-2b...

https://moddropstorage.blob.core.windows.net/modicons/16/4980...

Nu har jag bara googlat på Starfield/Fallout New Vegas och Character/Gun/House och därefter tagit en av träffarna på förstasidan så det är inte ett speciellt selektivt urval men även om jag tar av mig Starfield-brillorna kan jag inte för allt i livet se hur det är fulare än NV.

Det är ganska vanligt att minnas äldre spel som snyggare (och även bättre) än vad de egentligen är. Känslan av hur man upplevde spelen för första gången lever kvar.

Medlem

Ibland 3/5 och ibland 5/5. Men jag kan inte få något liknande ur något annat spel som den upplevelse jag har här. Så det lutar mer mot femman.

Medlem

För mig blev det en 1a.
Grafiken är outdated, de skriver att de e CE (creation engine) 2.0 men är egentligen bara en lite uppgradering på CE 1.
Animationerna är katastrof på rätt många ställen. Storyn är totalt värdelös. Osynliga väggar på planeter? Liksom 2023? Kom igen nu. TOTAL frihet? Nejdå, loading screen simulator. Usch detta spelet är så dåligt!

Medlem

Nu har jag inte själv spelat spelet (avstod från att rösta), och lär inte göra det på ett bra tag tills alla viktiga uppdateringarna kommer. Men det är jävligt intressant att se hur spridda åsikterna är, likt en berg och dalbana.

Det är fascinerande hur folk upplever samma spel så pass olika, där vissa som ger det toppbetyg, inte nämner någon namnvärd kritik/svagheter mot spelet överhuvudtaget, samtidigt som dem som gav sämre betyg, upplever bl.a. tekniska besvär eller tycker inte att det hamnar i klass med Bethesdas tidigare spel. Det är verkligen ett delat spel och det var ett tag sedan jag såg något liknande.

Annars längtar jag själv tills jag kan göra min egen bedömning och se vart betyget hamnar på. 🙂

Medlem

För mig är det den mest självklara 4/5 som jag kan tänka mig. Ca 100 timmar in, tycker det är kul fortfarande, men är det perfekt? Långt ifrån.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ibland 3/5 och ibland 5/5. Men jag kan inte få något liknande ur något annat spel som den upplevelse jag har här. Så det lutar mer mot femman.

Om du känner så för spelet, borde inte betyget då hamna på 4/5 istället, mittemellan? Att hoppa mellan 3/5 och 5/5 låter lite märkligt i mitt tycke. Så hade jag i alla fall betygsatt om jag kände som dig.

Jag har spelat många spel där mycket har varit bra, men någon teknisk bit, säg ljudet, eller storyn har varit sådär, då har jag dragit ner på betygen.

Medlem

3/5. Mellanmjölksbetyg till mellanmjölksspel. Kompetent spel utan överraskningar med föråldrad grafik och generisk grafisk style.

Medlem

Klassiskt bethesda spel, har potential men gör egentligen ingenting intressant. Exploration är ju också en totalmiss vilket enligt mig var en av höjdpunkterna i deras spel, att svänga av vägen i skyrim och utforska grottor osv var vad som gjorde det spelet bra imo, det är helt borta i starfield.

"a mile wide but only an inch deep" passar perfekt.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Om du känner så för spelet, borde inte betyget då hamna på 4/5 istället, mittemellan? Att hoppa mellan 3/5 och 5/5 låter lite märkligt i mitt tycke. Så hade jag i alla fall betygsatt om jag kände som dig.

Jag har spelat många spel där mycket har varit bra, men någon teknisk bit, säg ljudet, eller storyn har varit sådär, då har jag dragit ner på betygen.

Det handlar väl om att helheten blir mer än sina enskilda delar. Där det sammanfattningsvis ändå blir ett högre betyg trots sina skavanker.

Medlem
Skrivet av deezel:

Ligger väl en 150h in och har gillat stora delar av det men också hatat andra. 2.5/5 så här långt.

Outpost byggande är ett skämt, ett attans buggigt sådant också. Kopplingar som dör, saker som försvinner på vägen i basen.
Companions som springer ivägen, ställer sig i vägen, gärna i gäng på skeppet så man får böka för att komma förbi.
Planeterna känns som tafatta kulisser, det får man belasta deras ökända motor för.
LADDSKÄRMAR, URK.
Så mycket "lagg" när man ska göra saker så det blir feltryck.
Meddelande som inte kan tas bort med esc eller liknande, måste trycka på E.
Stänga av photo-mode kan man inte heller göra, råka hamna där när man inte alls vill.

Kort sagt, väldigt mycket QOL som saknas.

Men vad det lider kan det kanske bli en 4/5 på det här,

Finns få människor som spelar ett 2.5/5 spel så mycket på kort tid. Varför vill du lida?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Finns få människor som spelar ett 2.5/5 spel så mycket på kort tid. Varför vill du lida?

Tänkte detsamma. Sveriges tålmodigaste människa
För mig ligger spelet på samma betyg dock 2-3, så 2.5 om man får använda decimaler. Det är väl mysigt ibland. Tråkigt ofta. Irriterande jämt. Ungefär så. Men jag nöjde mig med 15 timmar varav 10 var laddningstid och 3 var dialogrutor.

Medlem

RDR2 har bättre grafik, men flyter mer än 100% bättre på min geforce 1070, bara en sån sak. även cyberpunk kan jag lira på high i allt med ett 60tal fps. men inte starfield, då låg det runt 25-30 som bäst, på medium. men helt ok grafik ändå. och, jag spelade det i 120 timmar likförbannat. helt ok.


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

RDR2 har bättre grafik, men flyter mer än 100% bättre på min geforce 1070, bara en sån sak. även cyberpunk kan jag lira på high i allt med ett 60tal fps. men inte starfield, då låg det runt 25-30 som bäst, på medium. men helt ok grafik ändå. och, jag spelade det i 120 timmar likförbannat. helt ok.

Starfield är väldigt CPU-krävande, satsar en slant på att det är din processor som satte gränsen där. Var samma för mig med ett 7900xtx och 5600x, blev en enorm skillnad med 5800x3d då grafikkortet kunde sträcka på benen så att säga.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Starfield är väldigt CPU-krävande, satsar en slant på att det är din processor som satte gränsen där. Var samma för mig med ett 7900xtx och 5600x, blev en enorm skillnad med 5800x3d då grafikkortet kunde sträcka på benen så att säga.

hela min dator är rätt gammal, typ 7 år nu. har funkat okej tills precis nu, nu börjar det gå utför. nån som har en monsterdator att ge bort?


signatur

//monster

phi
Medlem

Inget dåligt spel men samtidigt inte jättebra heller.

3 av 5 smaklösa Chunks.

Medlem

>100h och helt klart 5/5, det var länge sen ett spel var så här kul, känns som man bara börjat, händer oväntade grejer hela tiden

Medlem
Skrivet av blomman00:

>100h och helt klart 5/5, det var länge sen ett spel var så här kul, känns som man bara börjat, händer oväntade grejer hela tiden

Eller hur, vilket jäkla spel. Det här spelåret, säger bara det... bästa året sen 1998 och då fick vi Half-Life. Det här året går ta mig fasiken att jämföra med det. Otroligt.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Cyberpunk 2.0 + Phantom Liberty, Starfield , Baldurs Gate 3 bland andra.. wow, vilka spel och hur ska man få tid?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Tyckte det var inget speciellt alls, så blev refund. Nog det tråkigaste spelet jag spelat i år.

Höll på bli galen på alla keybindings och menyerna . Lite väl mycket loading screens för jag ska känna att det är ett storslaget värld. Tycker inte såna här spel ska loada när man går igenom en dörr.

Medlem

2.5 av 5, tveksamt. Ju mer jag spelade desto mindre gillar jag det... 'Föll av efter 35 tim.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Satte en 3a för att jag försökte intala mig att spelet var precis det som stod på burken även om jag inte var imponerad. Nu har jag kommit längre och ändrar mig till en 2a. Jag hittar ingen anledning till att fortsätta spela.
Det bästa i spelet är de fyrkantiga äggen och NASA-estetiken men det är bara yta.

Medlem

Vetefasiken om det är en tvåa eller en femma längre, femma för försöket och efforten, kanske en 3,5 för utförandet. Svajar för tillfället. Dock säkert ett spel jag kommer återvända till flera gånger. Speciellt med kommande mods. Menyerna är det som retar mig mest. Blir så svårt att få något "flyt" i spelandet med alla menyer. Hade hellre koncentrerat mig på händelserna än att leta runt i menyerna. Även om man vant sig och vet hur man gör för att komma dit man vill i menyerna så blir det irriterande och tidskrävande. Kunde varit så mycket bättre med en del mindre tweaks. Säkert något man kan fixa med mods men borde vara ordnat utan tredjepart. Kör säkert 7-8 olika mods redan själv för att få det uthärdligt.. Tycker inte det riktigt borde behövas..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Efter 20 timmar in i spelet avinstallerade jag skiten och laddade ner Skyrim för 10e gången.
Starfield är verkligen årets flopp.

I brist på annat är det helt ok spel men verkligen inget spel som dröjer kvar.

Skriv svar