Den stora CS2-tråden

Skribent
Den stora CS2-tråden

Counter-Strike 2 är släppt! CS:GO har gått i graven och blivit ersatt av CS2.

Här har vi en tråd för alla diskussioner kring CS2, vad det än må vara. Jag har bara lirat en Wingman än så länge och den matchen blev förstörd av lagg, men det kändes ändå bättre än betan att skjuta tyckte jag. Märkte inga större förändringar än att det verkade som smoken var mindre, men det kanske bara var en illusion?

Tänkte inte utveckla startinlägget mer än så utan det är bara att ni fyller på med egna intryck, frågor, funderingar och allt annat som hör till CS2.

Ändringslogg: https://store.steampowered.com/news/app/730/view/374761480833...

Medlem

Kör man fortfarande pcw via mIRC i cs?


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

FML
Medlem

Det känns väldigt likt Limited Test so far iaf. Kändes som ljudet förbättrades dock, nu vet jag om någon dog iaf, innan hade jag problem att höra.

Men samma problem som tidigare, har 300fps men känns som 60. Refresh raten är på 144hz o allt är tweakat enligt dem bästa youtuben. Men hoppas de är barnsjuka som löser sig snabbt.

Medlem

Blev sugen på att sjuka mig resten av dagen för att gå hem och spela men får hålla mig visst är det även map baserad ranking nu?

Medlem

Har inte lirat CS på 10 år så undrar om det ens lönt att köra CS2 om man sitter på en 48" monitor i 4K med 120hz för att ha en chans om man vill köra lite seriöst igen?
Eller är det 24"monitor med minst 200hz + som gäller?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Blev sugen på att sjuka mig resten av dagen för att gå hem och spela men får hålla mig visst är det även map baserad ranking nu?

Finns både och. I competitive läget är det map based ranking men i Premier läget (vilket är det "riktiga" competitive läget) har man en rating i siffror som täcker över allt, där är det även map bans pre match osv.

Competitive är egentligen mer till för att vara ett "ranked casual" gamemode där man även kan köra fler maps än de som är i esport poolen.

Medlem

Fattar inte, gjorde valve en Blizzard och tog bort csgo från existens, och släppte en ny version med mindre content och sämre performance?

Medlem
Skrivet av noreason:

Fattar inte, gjorde valve en Blizzard och tog bort csgo från existens, och släppte en ny version med mindre content och sämre performance?

ja och nej. De tog bort csgo men cs2 är ett nytt spel på en ny motor fast byggt på CSGOs game mechanics och försöker efterlikna CSGO så mycket som möjligt.

Att folk gnäller på prestandan är trams, om man hade en dator som var flera år gammal när csgo kom ut fick man inte direkt någon toppen framerate heller. Spelet flyter på väldigt bra efter man har låtit det bygga shader cache.

Medlem
Skrivet av icogniito:

ja och nej. De tog bort csgo men cs2 är ett nytt spel på en ny motor fast byggt på CSGOs game mechanics och försöker efterlikna CSGO så mycket som möjligt.

Att folk gnäller på prestandan är trams, om man hade en dator som var flera år gammal när csgo kom ut fick man inte direkt någon toppen framerate heller. Spelet flyter på väldigt bra efter man har låtit det bygga shader cache.

Kanske var otydligt men syftade på hur spelet fungerar med subtick, hitbox, hitreg, animationer, movement osv är sämre än csgo.

Medlem

Att subtics, hitboxes och rök osv är "sämre" köper jag inte riktigt. Annorlunda kanske, men det behöver ju inte vara sämre.

Det jag däremot kan tycka blev sämre är loadoutsen, där du blir mer begränsad i vilka vapen du får använda. Jag kan personligen tycka det är lite roligt att köra ett lite nytt vapen ibland för att överraska folk, och det blir ju svårare när man kan köpa färre vapen.

Sen kan jag tycka det är riktigt jävla uselt att ta bort ett spel från existens, och ersätta med ett annat spel och inte vara beredd med servrar.

Det är klart, det kan vara svårt att undvika att det kommer många på en gång som ska testa ett nytt spel, men jag och mina polare brukar ha CS torsdagar under vinterhalvåret och helt plötsligt så fick vi dels skjuta upp en timme för att alla skulle ladda ner ett nytt spel, och sedan var det serverkaos. Snacka om att bygga sig badwill i onödan. Nu slutade det med att vi lirade annat istället, och det dödade mycket av CS2 hajpen för mig i alla fall.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Har 200+ fps men det känns som 30.... sirap. Va i helvete..

Edit: ok nu flyter det bättre, måste ha patchats?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har 200+ fps men det känns som 30.... sirap. Va i helvete..

Edit: ok nu flyter det bättre, måste ha patchats?

Upplevde samma. Spelet känns ospelbart. Märks på review bombningar att folk upplever det likadant.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Har 200+ fps men det känns som 30.... sirap. Va i helvete..

Edit: ok nu flyter det bättre, måste ha patchats?

Shader compilation, spelet skapar en shader cache med alla grafiska effekter som renderas första gången, ju mer du spelar desto färre effekter finns kvar att cachea och därav flyter spelet bättre.

1
Skriv svar