Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av baggso:

Säkert nämnt tidigare i denna tråd men kolla in Dredge, mysig äventyr-fiskespel med lite mystik.
Tycker det är ypperligt till steam deck.
Flyter på bra i 60fps

Mm det ser trevligt ut oxå... Får bli i framtiden


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Medlem

Från officiella hemsidan

Detta får mig vilja ha en Deck mer än ROG Ally faktiskt!

Medlem
Medlem

Nice med oled.
Ska man uppgradera månne, varit ett dyrt år spelmässigt 😅


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nice med oled.
Ska man uppgradera månne, varit ett dyrt år spelmässigt 😅

Man blir klart sugen men nah, det får bli uppgradering när 2:an kommer.
Har redan lagt för mycket på spel och datorhårdvara i år hehe.

Testpilot

Nu börjar jag bli intresserad på riktigt har ju Switch OLED och det är en riktigt trevlig skärm på den.

Medlem

Batteritiden i sig är viktigare än skärmen för mig. Eftersom vi redan har flera steam deck i vårt hushåll så väntar jag nog till nästa version


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Batteritiden i sig är viktigare än skärmen för mig. Eftersom vi redan har flera steam deck i vårt hushåll så väntar jag nog till nästa version

De har ju förbättrat batteriet också

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/uiG2fgt1BLY

De har ju förbättrat batteriet också

Jo jag vet, det jag menade att skulle jag uppgradera så är det av den anledningen, inte skärmen. Men tänker inte uppgradera... Om jag inte vinner på lotto då 🤣


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jo jag vet, det jag menade att skulle jag uppgradera så är det av den anledningen, inte skärmen. Men tänker inte uppgradera... Om jag inte vinner på lotto då 🤣

Jaha okej då förstår jag Får hoppas du gör det då

Medlem

Sålde just min Steam deck 512GB. Snart blir det att beställa Oled.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Sålde just min Steam deck 512GB. Snart blir det att beställa Oled.

vad fick du för den?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

vad fick du för den?

Jag gav bort den för 3000kr. Hade kunnat få mer om jag vill mest troligt.
Men sålde lite annat också så har gott om råd med en oled.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag gav bort den för 3000kr. Hade kunnat få mer om jag vill mest troligt.
Men sålde lite annat också så har gott om råd med en oled.

Själv tycker jag inte oled:en rättfärdigar en uppgradering för mig. Väntar på steam deck 2 som jag förväntar mig har oled från början och den längre batteritiden. Steam Deck som den är just nu är tillräckligt bra tycker jag.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Själv tycker jag inte oled:en rättfärdigar en uppgradering för mig. Väntar på steam deck 2 som jag förväntar mig har oled från början och den längre batteritiden. Steam Deck som den är just nu är tillräckligt bra tycker jag.

Den dagen Steam Deck 2 dyker upp så får jag ta och kolla om jag verkligen behöver någon kraftfullare enhet om det nu enbart är mer kraft i den. Spelar ju mest emulerat och indie spel så vet inte hur mycket mer som behövs i styrka. En 90hz på indie spel lär bli najs. Om de kan få ner vikten till 500 gram så skulle jag uppgradera igen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Den dagen Steam Deck 2 dyker upp så får jag ta och kolla om jag verkligen behöver någon kraftfullare enhet om det nu enbart är mer kraft i den. Spelar ju mest emulerat och indie spel så vet inte hur mycket mer som behövs i styrka. En 90hz på indie spel lär bli najs. Om de kan få ner vikten till 500 gram så skulle jag uppgradera igen.

Jag spelar mest AAA spel på den. Många spel går riktigt bra när man configat den bra. Kör just nu The Last of Us och Baldurs Gate 3 med frugan (hon har oxå en steam deck)


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Blev en 1TB Oled i tidig julklapp till mig själv.
Köpte aldrig första varianten även om suget var rejält och jag fick mail om den tidigt.

Nu ska man bara hinna med att spela samtidigt som 2 små barn kräver en hel del tid 😉


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Ååååååh, villhöver suget har nog aldrig varit så stort. Så sjukt nära att trycka på "tidig julklapp till mig"-knappen.

Vilken version av den nya skulle ni köra om man inte tror sig superbehöva det dubbla utrymmet? Är dockan något man ska överväga?


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Ååååååh, villhöver suget har nog aldrig varit så stort. Så sjukt nära att trycka på "tidig julklapp till mig"-knappen.

Vilken version av den nya skulle ni köra om man inte tror sig superbehöva det dubbla utrymmet? Är dockan något man ska överväga?

512gb
Docka behövs ej, men då har jag en speldator.
Har du inte det kan det ju vara kul att använda docka och spela stationärt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av jonis:

Ååååååh, villhöver suget har nog aldrig varit så stort. Så sjukt nära att trycka på "tidig julklapp till mig"-knappen.

Vilken version av den nya skulle ni köra om man inte tror sig superbehöva det dubbla utrymmet? Är dockan något man ska överväga?

Köp minsta...hårddisken är helt meningslös med tanke på att den är lika snabb som ett SD kort. Ångrar att jag köpte 512 av första versionen.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Köp minsta...hårddisken är helt meningslös med tanke på att den är lika snabb som ett SD kort. Ångrar att jag köpte 512 av första versionen.

512 är minsta om man ska ha oled varianten


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

512 är minsta om man ska ha oled varianten

Förvisso 🤣


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Verkar som nya OLED-modellen har mindre input lag jämfört med LCD-originalet!

Medlem

Trevligt att svenska kronan stärkts nu. Får se om det håller i sig.
512GB OLED bör ha blivit ca 500kr billigare sett till senaste förändringen på EUR-växlingskursen

Medlem
Skrivet av jonis:

Är dockan något man ska överväga?

Skrivet av Molotov:

512gb
Docka behövs ej, men då har jag en speldator.
Har du inte det kan det ju vara kul att använda docka och spela stationärt.

Dockan underlättar om du skall slänga in emulatorer eller liknande. Alltså om du kommer spendera en tid med desktop läget vilket jag själv gör vid olika tillfällen. Men du kan skaffa vilken docka som helst i så fall. Ska du spela mycket på en tv eller datorskärm kan ju offeciella dockan vara trevlig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Tänkte kränga min 512gb och uppgradera, men är svårt och uppskatta priset. Tänkte sälja den komplett med skyddsskal och annat gott, men blocket tycks svämmat över.. vad är ett rimligt pris?

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Tänkte kränga min 512gb och uppgradera, men är svårt och uppskatta priset. Tänkte sälja den komplett med skyddsskal och annat gott, men blocket tycks svämmat över.. vad är ett rimligt pris?

Du kan ju följa den här aktionen och se hur det går. https://www.tradera.com/item/3018/614086370/steam-deck-512-gb...-


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Har kollat runt lite på steamdecks hemsida. Den gamla versionen som reas ut har "optiskt bunden lcd". Vad är det? Någon som vet?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Har kollat runt lite på steamdecks hemsida. Den gamla versionen som reas ut har "optiskt bunden lcd". Vad är det? Någon som vet?

En "optisk bunden LCD" kan syfta på en typ av LCD-skärm som använder optiska material eller lager för att förbättra bildkvaliteten. Det kan inkludera användningen av optiska filtar eller skikt för att minimera reflektioner och förbättra betraktningsvinklar. Optisk bundna LCD-skärmar används ibland för att minska problem som uppstår på grund av yttre ljus eller för att förbättra kontrasten och färgåtergivningen.

Jag frågade chatgpt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar