Diskutera – Vilket spel har den bästa krigsskildringen?

Medlem

Operation Flashpoint: Cold war Crisis, originalet. Svårt att slå stämningen.

Valkyria Chronicles

Medlem

MEDAL of HONOR FRONTLINE 🥰

Medlem

Airbornranger eller The lost patrol…

Medlem

Det känns helt omöjligt att välja en.

Spec ops: The Line är ett mästerverk som jag spelade dag 1 innan det fick legendstatus. Hur spelet gör upp med krig OCH krig i TV-spel är genialiskt.

Hell let loose är ju också fantastiskt på många sätt.

Full Spectrum Warrior är bortglömda pärlor. Det finns en viss känsla av realism där som jag inte känt i andra spel.

Rainbow Six: Rouge Spear är intensivt och taktiskt. Saknar den typen av Rainbow Six.

Det som TV-spel sällan kan göra upp med är hur civila drabbas, hur många övergrepp som begås och hur mycket hemskheter som sker bortom skjutandet.

Medlem
Skrivet av SirToby:

Nu var det många år sedan jag spelade det och kanske är spelet bättre i minnet än verkligheten men Vietcong från 2003 var väldigt rikt på inlevelse när man smög runt i djungeln och försökte undvika fällor och bakhåll och kamraterna kunde ta olika roller som medic eller point man

Håller helt med!

Minns också PC Gamers haveri när de gav spelet 4/10 eftersom spelet innehöll rasistiska tillmälen som med största sannolikhet var historiskt korrekta.

Medlem

Nu har spelen lösts av varandra med nuvvarande topp i hell let loose (enligt egen smak). Däremot finns det bara en "första gång" när man fick den där episka känslan av totalt kaos i wwii stil, med otaliga infanterister som sprang in i en ständigt matande kulspruta. Jag talar förstås om modden day of defeat, som var min första kontakt med konceptet. Förvisso hade jag lirat battlefield 1942 innan, men där ligger inte fokus i infanteri-slakt som vi såg i day of defeat, snarare fordon som skjuter andra fordon vilket förvisso också var roligt.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

För mig är det helt klart Battlefield 1.

Musiken, miljöerna och känslan gör att jag 100% köper att det var såhär det var att ligga i en skyttegrav medans bomber exploderat runt om mig.

Medlem
Skrivet av B-main:

För mig är det helt klart Battlefield 1.

Musiken, miljöerna och känslan gör att jag 100% köper att det var såhär det var att ligga i en skyttegrav medans bomber exploderat runt om mig.

Tänkte precis skriva samma sak
Det är kanske inte det mest realistiska WW1 spelet, men dem har tame mig tusan lyckats fånga atmosfären riktigt bra.
Spelet är dessutom snart 8 år gammalt och står sig fortfarande bra grafiskt.

Medlem

This War of Mine - Känslomässigt.
Hearts of Iron IV - Strategiskt djup. Politik. Historia. Ett av mina absoluta favoritspel alla genrer.
Brothers in Arms - Fruktansvärt bra för sin tid. Eller fruktansvärt OCH bra. Kändes som serien Band of Brothers.
Battlefield 2 - Det mest underhållande krigsspelet.

Medlem

Squad och Steel division 2

Medlem

Red Orchestra 2.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Henkeror:

Precis vad jag skulle skriva. Har dock inte spelat uppföljaren ännu.

Inte jag heller! Började, men har svårt att hålla uppe intresse när jag mobilspelar.

Körde däremot "hund-spinoffen" på min Ipad för massa år sedan. Tårar inträffade! Jag och djur...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Strategi:CoH 1 och 2. Tycker 1an är något bättre.
FPS:Brothers in Arms 1 och 2. Älskade att man frångick det gamla cod och moh konceptet och istället fokuserade på att ta sig från skydd till skydd och försöka flankera fienden. MoH:AA och Cod2 var otroligt häftiga när dom kom.
Multiplayer: BF5 och BF1. Otroligt häftigt när det exploderar och skjuts runt om en samtidigt som flygplanen flyger över en. Oslagbart! Har aldrig varit något för rena simulationer. För mycket smygande
Hoi4:Får en egen genre här. Älskar spelet men har problem med antalet dlc som paradox släpper. Kostar en förmögenhet om man ska köpa alla.

Medlem
Skrivet av plapo:

This war of mine

Ovissheten och svåra val, överlevnad och lidande. Det är vad krig är.

Spec Ops: the Line

”Do you feel like a hero yet?”

De två bästa svaren som verkligen skildrar båda synvinklarna av krig. Båda är fruktansvärt tunga men samtidigt väldigt viktiga spel.

Medlem
Skrivet av markusas:

Tycker de gamla Brothers in Arms-spelen var väldigt bra på att skildra WW2. Det kändes som att spela några avsnitt ur Band of Brothers serien.

Detta är sanningen. 100%

Medlem

Cannon Fodder helt klart


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Gillar Battlefield 1. Smutsigt, brutalt och obekvämt! Springa runt i leriga trenches osar verkligen WW1.

KoP
Medlem

Fan, du hann före mig att säga Cannon Fodder. 😄

Medlem

Call of Duty WWII var oväntat bra gällande detta. Tyvärr hade de slängt in en massa påhittade strider vilket flrtog det en smula. Av någon anledning följde Sledgehammer upp det hela med dåliga Vanguard.

Redan nämnda Valiant Hearts får inte heller glömmas.

Medlem

Call of duty 2


signatur

Allätare

Medlem

Gillar ju Battlefield 1 det är ett lagom spel för mig. Battlefield i Vietnamkriget var väldigt bra har glömt vad det heter. Kring spel är inte riktigt min grej gillar mest SF Fantasy och sånt man kan drömma sig bort från verkligheten. Inte leva dom absolut dåligaste delarna av den.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Call of Duty 2 är spelvärldens svar på Saving Private Ryan!

Snarare Medal of Honor: Allied Assault.
För sin tid helt makalöst bra och landstigningen var något man aldrig sett i spel tidigare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Planetside 2. När man flyger med 20 full proppade galaxys (flygplan kan transportera 11 spelare) och droppar bakom fiendelinje med organiserad guild är oslagbart. Inget spel har den möjligheten vad jag vet. Eller rullar upp med 50 tanks över en kulle på rad i en sandöken vid en offensiv. Finns inte heller något jämförbart vad jag vet. Skalan med relativt bra grafik och flyt är vad som gör det maffigt.

Underskattat spel som förtjänar en uppföljare.

Medlem

Eftersom frågan inte gäller specifikt ww2 så säger jag Operation Flashpoint.
Känns som jag (tror) krig upplevs någorlunda realistiskt. Dvs. det är inte pang-pang hela tiden, ibland sitter man och tar rast och leker lite "I spy with my little eye..." också.

Medlem

Tror inte det finns ngt spel som skildrar krig riktigt bra. Kanske this war of mine som nämdes i början om man ska nämna ngt.,
Krig är ju inte enbart soldater som skjuter ihjäl varandra.
men hade ju varit intressant att höra vad en militär med riktig krigserfarenhet tycker i frågan!

Medlem
Medlem

Håller nog med alla inlägg, men vill lägga till den här diamanten.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Har alltid gillat Men Of War serien. Att man kan dö av ett skott och att stridsvagnar är svåra att vinna emot utan rätt utrustning.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det första jag tänkte på var This War of Mine. Kul att det var den första kommentaren, också.

Medlem

Det är svårt att se förbi Medal of Honor: Allied Assault för egen del, var i "perfekt" ålder för när spelet släpptes då typ ens största intresse där och då var just andra världskriget med Saving Private Ryan och Band of Brothers osv...Minns hur häftigt man tyckte det var att spela igenom landstigningen, jag och en polare brukade också då försöka följa efter någon random NPC för att se om denna skulle klara sig upp till kanten av stranden eller ej. Glädjerop de få gånger man lyckades.

Annars skulle jag vilja slå ett litet slag för "Spec Ops: The Line" det där spelet har liksom etsat sig fast hos mig av någon anledning.

123
Skriv svar