Diskutera – ditt maxpris för PS5 Pro?
Ny teknik borde kosta lika mycket som den gamla tekniken den ersätter, men ge mer för pengarna. Tyvärr är det inte alltid så.
Jag önskar att Pro kostar lika mycket som dagens konsol, samtidigt som standardmodellen blir billigare. Men jag gissar att den får ett riktpris på 8999kr, och att standardmodellen behåller sitt nuvarande pris.
Samma som nuvarande PS5 Slim men bara att Slim'en prissänks ner till PS5ans MSRP 2020.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080
Gissning med lite historik. PS4 lanserades för 399usd, och när PS4Pro lanserades hamnade den också på (samma) 399usd.
PS5 (digital) lanserades även den på 399usd. Dock har ju priset, som bekant, inte gått ner denna generation, utan legat kvar på samma nivå som vid lanseringen (för strax över 3 år sedan). Slim//Disc-versionen ligger ju dessutom på 499usd idag. Antingen bumpar de upp PS5 Pro till 599 (men det undrar jag om de vågar) eller så sänker de priserna på de gamla konsollerna, och låter ps5 pro "ta över" 499usd nivån.
(Sen vad det hamnar på i SEK är ju svårare då hela valutan svänger som den gör - och kommer riksbanken realisera räntesäkningar så lär kronan dala ytterligare i värde i motsvarande takt)
Ps5:an gick på 5990 kr vid lansering. Med tanke på kemikalieskatten och den svaga svenska kronan samt inflation räknar jag kallt med 7000 kr+. Jämfört med vad en speldator kostar är konsolerna galet prisvärda. Bara grafikkortet kostar ju lika mycket som själva konsolen.
Kan sträcka mig till 7500 kr med något lanseringsspel inkluderat och om det har skivläsaren kvar. Gör Sony denna helt digital så skipper jag.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Själv står jag förmodligen över om jag inte kommer över en bra deal eller byte.
9999kr
Ger det mig 4k 60fps så är det väl fortfarande billigare än ett grafikkort som ger samma prestanda
(har inge koll på vart gränsen för sådan grafikkort ligger på)
Jag har för mig att orginal ps5 ligger på rtx 2070 i prestanda nivå vad jag läst.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Förväntar mig någonstans runt 7000 kr. Skulle inte ge mer än 4000 kr för den. Tycker att deras exclusive spel har blivit mindre intressanta den här generationen.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Spelar ingen roll vad just jag, eller du, är beredd att slanta upp. Det enda som betyder något är vad en tillräckligt stor andel av nuvarande eller framtida spelare är. Och då kan det i varje fall inte bli fråga om de där fantasipriserna som många drar till med för att motivera sitt drömmars "monster".
Däremot är det naturligtvis ändå fullt rimligt att kunna få till betydligt kraftigare maskin för bara en mindre merkostnad. Och det är så det kommer bli. Så det måste bli, om man förväntar sig ett enda spel som verkligen tar vara på krafterna. För ingen utvecklare kommer anstränga sig för 1%arna. Källa: PS4 pro. Särskilt inte med PS nuvarande marknadsutveckling.
Hur har det gott med SSD:n gällande PS5? Var det inte den som var hela grejen när man sålde in enheten? Vem vet PS5 Pro kanske har M2 istället.
...?
Det beror på hur mycket starkare den blir än vanlig PS5 som man just nu kan få för ca 6000 kr.
7.5000 kr är min maxgräns för Pro
Men om de flesta spel ser likadana ut i 1080p så kommer jag välja standard PS5, är inte intresserad av 120 fps i 4K
Jag tror GTA 6 blir avgörande i mitt fall, har inte skaffat PS5 än, men tänkte vänta till GTA 6 lanseras.
Hur har det gott med SSD:n gällande PS5? Var det inte den som var hela grejen när man sålde in enheten? Vem vet PS5 Pro kanske har M2 istället.
Va? PS5 har ju plats för M.2 SSD. Man kan numera ha 8TB om man så önskar.
Edit: Rent tekniskt så behövdes det en firmware update som kom september 2021.
00:00:02:42