Pressbyrån fasar ut cigaretter.

Medlem

I dagsläget har bara Nya Zeeland varit närmast att göra det klokt. Tyvärr blev det förändrat!

"Från en viss ålder går linjen", de äldre får röka bäst fan de vill men inte någon under. Vartefter folk slutar och dör av fasas rökandet ut.

Inför det i Sverige med absurd straffskala för de som bryter den. Helt oproportionerlig absurd straffskala bör användas.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

It's not a lake, it's an ocean

Sverige är officiellt rökfritt eftersom mindre än fem procent av befolkningen röker. Men detta är förstås ett stort steg ändå och det kan antas att fler följer efter. Rökningen fasas ut överallt nu, inklusive av fastighetsägarna. Jag minns hur det var att gå på krogen när folk rökte. Man luktade som ett krematorium när man kom hem, men det var bara så det var. Det känns verkligen som en evighet sedan nu.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Soulless:

Om någon som druckit ger sig ut i trafiken kan du bli i allra högsta grad påverkad.

Det handlar inte tråden om. Det handlar om ett missbruk som påverkar dig när du står i kö eller äter ute på serveringar.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Sverige är officiellt rökfritt eftersom mindre än fem procent av befolkningen röker. Men detta är förstås ett stort steg ändå och det kan antas att fler följer efter. Rökningen fasas ut överallt nu, inklusive av fastighetsägarna. Jag minns hur det var att gå på krogen när folk rökte. Man luktade som ett krematorium när man kom hem, men det var bara så det var. Det känns verkligen som en evighet sedan nu.

Haha, the good old days. Det var riktigt trevligt att kunna ta en cigg och dricka en kall bira inomhus.
Men ja, Man luktade ju askkopp efteråt, det var ju bara att bränna kläderna, skrubba varenda lilla millimeter av kroppen i en 2 timmars lång dusch.

Jag har rökt i 20år, rökte sista ciggen för 2 månader sedan. Hoppas bli av med skiten permanent nu.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det handlar inte tråden om. Det handlar om ett missbruk som påverkar dig när du står i kö eller äter ute på serveringar.

Nej, tråden handlar om att pressbyrån slutar sälja cigaretter, inte om att du tycker passiv rökning är farligare för samhället än rattfyllerister.
Att diskutera angränsande ämnen är exakt vad detta är till för.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Det luktar lite "vi har fått reda på att skatten kommer att öka och det kommer bli svårt att sälja cigg" om det hela.
Trots allt så ska Totaltförsvaret ha rätt många miljarder mer än tidigare de kommande åren och sådana pengar är ju populärt att plocka på sprit och tobak.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nej, tråden handlar om att pressbyrån slutar sälja cigaretter, inte om att du tycker passiv rökning är farligare för samhället än rattfyllerister.
Att diskutera angränsande ämnen är exakt vad detta är till för.

Du skapar argumentation utifrån en ståndpunkt som inte är relevant för att skapa debatt, jag gissar för att du röker och vill gnälla lite. Det är inte vad det är till för och är på gränsen till att trolla.

Därför
1. Jag bryr mig inte om dina argument.
2. Jag skiter i dina argument.
3. Ta dina argument och stoppa upp den i lämplig kroppsöppning.

Adios.

Medlem

Jag själv röker inte, och kan tycka det är irriterande när någon bredvid mig röker. Trots det, tycker jag att det är en dum idé. Låt folk göra vad de vill. Förbjuder du något sådant så skapas det bara en olaglig handel ändå.

Medlem

Tänkte bara nämna ett intressant litet sidospår när amerikanska Kent lanserade cigaretter med ”Micronite filter”. Asbestfilter till ciggen bara för att säkerställa att du verkligen får lungcancer.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Du skapar argumentation utifrån en ståndpunkt som inte är relevant för att skapa debatt, jag gissar för att du röker och vill gnälla lite. Det är inte vad det är till för och är på gränsen till att trolla.

Därför
1. Jag bryr mig inte om dina argument.
2. Jag skiter i dina argument.
3. Ta dina argument och stoppa upp den i lämplig kroppsöppning.

Adios.

😂


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Och att komma med ett sådant barn argument att säga bara för nån tar min sak så skall din sak också bort säger ju ännu mer 👌

Och man kan helt legitimt svara på en fråga med en fråga, t.ex därför folk ibland frågar varför då!!

Eller som här, du nämner att man skall förbjuda nåt annat bara för att något "skall förbjudas"!
Då är det ett helt okej svar med att säga varför skall vi förbjuda den bara för din sak förbjuds!

Du har helt enkelt fel, en vacker dag kanske du kan se det. Tvivlar dock.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Till er som röker eller har rökt. Varför började ni? Minns ni? Själv minns jag inte riktigt. Det var troligen en väldigt simpel anledning, en blandning av vanlig ungdomlig trotsighet och att det såg ganska coolt ut ändå.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jo. Sköter du ditt, så sköter jag mitt. Annars kan vi börja förbjuda allt, alltid någon kränkt jävel som vill bli av med något som de flesta gillar.

Och detta är problemet med Sverige. Rökare ska straffas hårt som fan, helst arbetsläger. Men gängen, de ska gullas och bjudas på bullar.

Kan du hänvisa till källor som bevisar att:
- Rökare skall bestraffas med arbetsläger
- Att de kriminella nätverken bemöts med ”gullande och bullar”.

Tack.

Skrivet av Soulless:

Du har helt enkelt fel, en vacker dag kanske du kan se det. Tvivlar dock.

Och jag låter dej tro det helt enkelt.. för har nu redan sett hur knäckt du blivit i denna tråden från början så.

Dock så vet jag att du förstod dit fel från början när jag skrev, ganske enkelt och se på hur du reagerade och fortsatte med att låtsas som inget.

Men hey en dag kanske du mognar upp lite och samtidigt slutar med sånt småsint argumentation om att bara för nån tar väck min leksak skall din leksak också försvinna!

Och här lämnar jag dej öppen för att skriva en lite snitsig kommentar eller rent av en liten emoji som kompletterar din förlust i denna tråd.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Trodde inte att det var så kontroversiellt att kritisera rökning. Jag tror dock att de flesta är överens om att vi alla skulle tjäna på ett förbud. Pratar vi enbart kronor så kostar rökning samhället lika mycket som halva försvaret (före NATO då). Sedan har vi det mänskliga lidandet på det. Bryr man sig inte om pengar så borde det räcka med att vi kan utrota lungcancer genom ett sådant förbud.

Medlem

Är på tiden, har undrat i 20år varför matvarubutikerna säljer en produkt som uppenbart skadar och dödar sina kunder

Skrivet av GustavA:

Trodde inte att det var så kontroversiellt att kritisera rökning. Jag tror dock att de flesta är överens om att vi alla skulle tjäna på ett förbud. Pratar vi enbart kronor så kostar rökning samhället lika mycket som halva försvaret (före NATO då). Sedan har vi det mänskliga lidandet på det. Bryr man sig inte om pengar så borde det räcka med att vi kan utrota lungcancer genom ett sådant förbud.

Problemet är väl då att lungcancer inte minskar i takt med att rökningen minskar.
https://academic.oup.com/eurpub/advance-article/doi/10.1093/e...


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Problemet är väl då att lungcancer inte minskar i takt med att rökningen minskar.
https://academic.oup.com/eurpub/advance-article/doi/10.1093/e...

Tråkigt. Hoppas de får reda på varför

Medlem
Skrivet av Done:

Är på tiden, har undrat i 20år varför matvarubutikerna säljer en produkt som uppenbart skadar och dödar sina kunder

Handlar du inte på Systembolaget?

Redaktör

Tråden rensad från diskussion om droger (och lite annat off-topic). Håll er till ämnet, tack.


signatur
Medlem
Skrivet av Kyrre:

Jag själv röker inte, och kan tycka det är irriterande när någon bredvid mig röker. Trots det, tycker jag att det är en dum idé. Låt folk göra vad de vill. Förbjuder du något sådant så skapas det bara en olaglig handel ändå.

Det här vore ju relevant om det nu skulle lagstadgas att du inte får röka, men nu handlar det ju bara om att ett par kedjor som ska sluta sälja någonting. Människor som fortfarande vill röka kommer ju kunna göra det ändå. Lite ironiskt dessutom att ropa "låt folk göra vad de vill" men också invända mot att butiker sluta sälja någonting. Är ju ändå upp till butiks/franchise-ägaren vad de vill ha i sitt utbud och inte.

ZF
Medlem
Skrivet av Ichinin:

Det handlar inte tråden om. Det handlar om ett missbruk som påverkar dig när du står i kö eller äter ute på serveringar.

Händer ju visserligen relativt ofta även att folk som gör endera av det också blir påkörda av rattfyllos.

Skrivet av hannes.theorell:

Det luktar lite "vi har fått reda på att skatten kommer att öka och det kommer bli svårt att sälja cigg" om det hela.
Trots allt så ska Totaltförsvaret ha rätt många miljarder mer än tidigare de kommande åren och sådana pengar är ju populärt att plocka på sprit och tobak.

Pressbyrån skiter nog i priset i sig. (Om man ska gå på deras priser i stort..) Men om en vara av den typen blir mycket dyrare överallt så kommer den återigen att bli problem med stöld i både liten och stor skala. Och just Pressbyrån har tydligen redan betydligt mer problem med personalsäkerhetenän andra.

Och ja, ska både försvaret ha mer och de amerikanska baserna etableras så kommer det naturligtvis bli dyrt med både det och ännu mer brottslig belastning på alltihop.

Medlem

Den stora frågan är väl vad de ska ersätta med. Tror ni det blir frukt och grönsaker? 😊

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Den stora frågan är väl vad de ska ersätta med. Tror ni det blir frukt och grönsaker? 😊

Muffins

Skrivet av NeoWeo:

Den stora frågan är väl vad de ska ersätta med. Tror ni det blir frukt och grönsaker? 😊

Trippel French hot dog för att konkurrera ut OKQ8s dubbla French hot dog.

Gen
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

23%??! Kan det verkligen stämma? Det låter jättehögt. Jag tycker inte jag stöter på snusare så himla ofta. Med det sagt går man väl sällan och lyfter på läppen på folk så det är kanske många som går och döljer en blaffa där...

Jag tyckte det lät lite Känns som att man ser snusare överallt, och då ska vi inte ens snacka om ungdomarna med sitt vita snus.

Jag var storsnusare och feströkare som student, och visst är det fint med nikotin i början. Älskade känslan av att trycka in en snus och luta mig tillbaka i fåtöljen. Gärna med en kopp kaffe eller en kall öl. Magiskt.

MEN, och detta är det jäkliga. Efter ett tag så vänjer sig kroppen och man måste ha nikotin för att ens må normalt. Hela tiden måste det in i kroppen för att man ska kunna hålla sig flytande.

När man väl är fast så får man ut som minst av det. Helt värdelöst.

Slutade för flera år sedan men ibland så börjar hjärnan fortfarande romantisera skiten.

Skrivet av Gen:

Jag tyckte det lät lite Känns som att man ser snusare överallt, och då ska vi inte ens snacka om ungdomarna med sitt vita snus.

När jag pluggade så kändes det som att hälften av alla kvinnliga universitetsstudenter snusade.

Av någon anledning så visade min högst ovetenskapliga studie att de kvinnor som snusade mest var kvinnliga psykologstudenter.

Gen
Medlem
Skrivet av GustavA:

Till er som röker eller har rökt. Varför började ni? Minns ni? Själv minns jag inte riktigt. Det var troligen en väldigt simpel anledning, en blandning av vanlig ungdomlig trotsighet och att det såg ganska coolt ut ändå.

Jag jobbade på krogen i min ungdom och eftersom alla rökte där så utsattes man för passiv rökning och kunde därmed lika gärna röka själv.

Medlem
Skriv svar