Fällande domar i Pirate Bay-målet

Medlem
Skrivet av TruB:

sant, men jag skulle hellre se att dom stora bolagen sadlar om och ger konsumenter right here right now service, för ett stort skäl till varför jag tex drar ner tv serier är för att jag inte vill vänta på att dom kommer till tvn, och jag kan välja när jag vill titta på dom. så är det igenligen med alla media produkter, vi vill ha det när vi vill ha det.

den bästa lösningen just nu för spel anser jag är steam. SVT har gjort bra med på att lägga upp sända avsnitt och serier som dom har på nätet nästan samtidigt. min pappa vet jag uppskattar detta och följde nån sere och gör än förresten.

nu är detta en gratis tjänst, men varför inte kunna göra en betalande eller reklam variant.

istället för att göra saker bättre så försöker dom tvinga folk att gå till affärerna när dom likaväl kunnat dra ner nåt över nätet lite snabbt.

Vi lever ändå i ett utvecklande samhälle och när det finns såna enkla lösningar så tänker folk inte gå tillbaka, anpassa eller dö.

Jag laddar även själv ner tvserier, dock ser jag inte det som någon vidare olaglig företeelse då en kamrat likväl kunnat spelat in en tvserie åt mig när jag missat den och sedan ge den till mig.

Dock så är det inte lika drastiskt med serier osv som det var för bara ett par år sedan, då det kunde ta månader och år innan saker ens började visas här. Ett lysande exempel på detta är t ex Stargate SG1 som det tog svensk tv 10 år innan de visade fortsättningen efter att ha sänt den första säsongen i Sverige.

Säkerligen rätt många som blev lite lack på SVT när de beslutade sig att inte sända mer Star trek: Enterprise efter andra säsongens slut med.

Men som sagt, det har blivit något bättre, visst, vi får ju inte allt direkt, men fördröjningen är inte lika stor som innan.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

"Starta en torrent-söktjänst på internet" - Straff: 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd. "Mörda en 26-åring." - Straff: 1,5 års vård och 220 000 i skadestånd. Sverige i ett nötskal. Så jävla patetiskt.

Medlem
Skrivet av Winian:

"Starta en torrent-söktjänst på internet" - Straff: 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd. "Mörda en 26-åring." - Straff: 1,5 års vård och 220 000 i skadestånd. Sverige i ett nötskal. Så jävla patetiskt.


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Inaktiv

bredbandsbolagen får det nog tufft när man inte längre behöver så hög hastighet.

Medlem
Inaktiv

Fan bryr dom sig för folk kommer inte sluta ladda ner för det!!!!!!!!
JÄVLA IDIOTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem

Den här domen har ju ingen mening egentligen. Det kommer ändå att överklagas till HD, varför inte bara starta där på en gång och få skiten avgjord innan det blir inaktuellt?


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

...att döma PB däremot var ju rätt tramsigt, det lär bli frisläppta i HD sen

+1


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Dom kommer aldrig att kunna betala 30 miljoner.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Med det var ju skönt att få veta att det svenska rättsväsendet sitter i knät på den amerikanska nöjesindustrin. Fy fan!


signatur

I hear voices in my head. They come to me.
They understand. They talk to me.

Medlem

denna rättegång är inte slut än.. den kommer överklagas gång på gång..

Inaktiv

Fy fan... Overklaga for faaaan!

Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Dreamtale:
Skrivet av TruB:
Skrivet av Mikaelh:

Nä. Är bara sur på TPB. Jag vill att spelutvecklarna ska tjäna pengar på de konstverk som de lagt ned sina liv i.

vill bara påpeka att TPB inte skapade pirat kopieringen, den har funnits enda sen PC begynnelsen, dom första stora spelen jag körde var pirat kopior jag fått från äldre kompisar på skiva.
Som c&c tombraider warcraft, vad som nu fanns i den tids epoken, jag hade nog fler spel inlagt på den tiden än jag har idag, kan bero på min ålder med antar jag. men det är inte så att bara för att TPB kommer försvinna, OM det gör det så kommer piratkopieringen försvinna, sanningen är den att dom bara fyllt ett hål, som kommer fyllas av nån eller nåt annat OM dom försvinner. bör tilläggas att jag inte laddat mycket från TPB så jag kommer inte sakna det OM det försvinner. men jag bara säger, det är inte deras fel dom bara drog det långa strået vid rätt tid, och var duktiga nog att hålla liv i det.

Sen att folk först efter det fått upp ögonen för fildelningen är helt annan historia.

Jag har sett det hela mitt "PC" liv och enda skillnaden är att det mer mainstream och mycket effektivare.

Det kommer inte försvinna så lätt.

Att kopiera en polares spel är inte piratkopiering, utan fullt lagligt så länge som du använder den i privat bruk, och att du inte köpt det av din polare.

även om det är din polares polares polares polares polare?
för det var så det gick till, säkert längre träd. eller pyramider. resultatet var det samma.

Spelar egentligen ingen som helst roll, nej.

Medlem
Skrivet av Winian:

"Starta en torrent-söktjänst på internet" - Straff: 1 års fängelse och 30 miljoner i skadestånd. "Mörda en 26-åring." - Straff: 1,5 års vård och 220 000 i skadestånd. Sverige i ett nötskal. Så jävla patetiskt.

/agree

BBC - Rickard Falkvinge
"There is a lot of anger in Sweden right now. File-sharing is an institution here and while I can't encourage people to break copyright law, I'm not following it and I don't agree with it.

"Today's events make file-sharing a hot political issue and we're going to take this to the European Parliament."

hmm fildelining är tydligen en instution här i Sverige.. missat det.

EU motionen blir vadå?
- "..alla Svenskar skall få tillgång till all världens film och musik gratis.. och det är bara början!"


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Helt sjukt..!! Bra med ett överklagande, där vinner killarna (Pirate Bay).
Nu hoppas jag att många kommer att anmäla följande för medhjälp: Telia, Mobiltel + MP3 tillverkare, Butiker som säljer varor / tjänster för kommunikation, Posten, Googel, Yahoo mm + Allt folk som muntligen pratat om en torrent länk eller liknande är ju medhjälpare?... Helt sjukt men jävligt kul att se hur dom löser detta om det nu kommer in 50.000 anmälningar i veckan, hmhm. en sak är ju bra alla får jobb????

Ett bra sätt att lösa det hela på för oss vanliga är ju om internetleverantörerna inte sparar några uppgifter / loggfiler för då kan dom ju inte ge ut någon info...
Här är en leverantör som utnyttjar ett kryphål i lagen.. BRA...
Citat: Bahnhof vägrar foga sig till massan av operatörer som väljer att spara sina kunders ip-nummer i stället raderar man snarast loggfilerna. Vi begår inget brott, utan följer bara Lagen om elektronisk kommunikation, säger Jon Karlung vid Bahnhof till Expressen.se.

Ja, livet är fantastiskt, eller hur.....

Medlem

"Om vi kan stämma piratebay för att folk tankat genom deras sladdar så kan vi också stämma BMW för de tillverkar bilar som man kan köra för fort med, som är olagligt". Jan E Samuelsson (advokat). Klockren!!

Skrivet av Niethrel:

"Om vi kan stämma piratebay för att folk tankat genom deras sladdar så kan vi också stämma BMW för de tillverkar bilar som man kan köra för fort med, som är olagligt". Jan E Samuelsson (advokat). Klockren!!

Man väljer väl att bryta mot lagen när man kör för fort, och riskerar böter eller fängelse. Man måste köpa en BMW först också ..osv.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

ja e ledsen grabbar att ni torskade ni har gjort ett strålande jobb

ni skall ha flaggan i topp..

Bättre liknelse är väl smågodis lådorna i i tex ICA affären, det är ju bara att ta utan att åka fast. Skall ICA vara skyldiga då till brott för att dom ställer ut godiset så obevakat..

Nää men om du tar 3st lådor ur affären och ställer dig och delar ut dom på gatan med en massa reklam banners bakom dig.. så börjar liknelsen bli bättre.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Är emot piratkopiering, men har iaf köpstopp för mig själv tills dom utvecklar lagliga alternativ som duger. Logga in på iTunes och se "Not available for your country" när man vill köpa en serie (som man med står sannorlikhet just upptäckt via nerladdning...) är inte godkänt i dagens tid.

Tänker inte göda mediabolagen med mer pengar för att kämpa emot det jag vill ha - laglig digital distribution på smidigt sätt, utan att behöva 50 olika konton på 50 olika siter som kräver 50 olika programvaror installerat på datorn med 50 olika DRM skydd.

Mina 25-35,000sKr jag lägger ner på diverse saker per år är en fis i rymden för dom, men jag kommer åtminstone inte sponsra sån här skit med mina pengar.

Medlem

Jag visste att om detta skulle bli ett politiskt mål så hade inte TPB någon chans, alltså om man förbiser den tekiniskabevisningen och endast tittar på att folk kan få tag på upphovsskyddat material. De ville ju självklart sätta dit killarna i tron om att vinna ett slag för upphovsrättslagen.. men det handlade inte om det egentligen.. utan rättegången handlade om tekniken.

Är den typ av tjänst TPB erbjuder laglig? går det att fälla någon för de laddar ner 1:or och 0:or från bt som är kopplad till en en användare som sedan är kopplad till en eller flera trackers?

och där gör tingsrätten fel i att de förbiser den tekniska bevisningen, för den har ju varit undermålig och dömt efter vad de känner för.

Sedan är jag fortfarande lika ställd över hur det kan anses vara värre att de fick inkomst via reklam på sidan. Sedan när har det varit olagligt att ha reklam på sin hemsida. För inget har ju faktiskt visat tidigare att TPB är olaglig sida. Är ju inget fel i att tjäna pengar på reklam.

Aja, hoppas att hovrätten/hd inte är lika blinda som tingsrätten varit.

Medlem

FYI, The Pirate Bay upprätthålls av runt 100 servrar spridda runtom i världen, och i dagsläget är de modifierade på så sätt att om 1 eller säg 10 av dom stängs ner, behöver inte sajten gå ner, eller ens trackern. OM sajten går ner, kommer den automatiskt gå online igen efter bara några timmar. Detta enligt Peter Sunde själv i en interview för ett tag sedan.

Rättegångens resultat bevisar enbart återigen att folk med pengar kan köpa rättvisan.

USA har bevisligen drivit på svenska regeringen under mer eller mindre tvång att detta skulle bli fallet i rättegången, och min tillit för stat och politik har aldrig varit lägre.

Våldtäktsfall läggs ner, men pirater fängslas och bötfälls. Kan någon politiker läsa detta och inte skämmas?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4873307.ab


signatur

Läs igen vad du precis skrev innan du trycker "Skicka". Lät det intelligent och som om det kommer efter att ha läst på lite innan?

Medlem

Dem ska ha demonstration i stan pa lordag fan onska man kunde dra dit.

Medlem

Då gick man med i Piratpartiet. Glöm inte heller EU-valet i sommar!

Vi kan inte låta pengastinna och giriga bolag styra vilken teknologi som ska vara tillåten. Politiker och rättskunniga är som marionettdockor åt dem verkar det som. Det beror förmodligen på att de har allt för stor okunskap om teknologin och låter sig då luras av kostymnissarnas tomma argument. Det är skrämmande.

Skrivet av TotalCraptastic:

Är emot piratkopiering, men har iaf köpstopp för mig själv tills dom utvecklar lagliga alternativ som duger. Logga in på iTunes och se "Not available for your country" när man vill köpa en serie (som man med står sannorlikhet just upptäckt via nerladdning...) är inte godkänt i dagens tid.

Tänker inte göda mediabolagen med mer pengar för att kämpa emot det jag vill ha - laglig digital distribution på smidigt sätt, utan att behöva 50 olika konton på 50 olika siter som kräver 50 olika programvaror installerat på datorn med 50 olika DRM skydd.

Mina 25-35,000sKr jag lägger ner på diverse saker per år är en fis i rymden för dom, men jag kommer åtminstone inte sponsra sån här skit med mina pengar.

Jag vill ha min TV idag men i butiken står det säljstart om en vecka, självklart så gör jag inbrott i butiken och tar butiks TV'n för ingen skall föringa mig rätten till att konsumera vad som helst när som helst.. ?

"Tänker inte göda mediabolagen med mer pengar för att kämpa emot det jag vill ha" ..hmm är det inte deras produkter du måste ha? ...bojkotta dom istället för att sno. Blir lite mer stuns i ditt argument då..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av starboy83:

Då gick man med i Piratpartiet. Glöm inte heller EU-valet i sommar!

Vi kan inte låta pengastinna och giriga bolag styra vilken teknologi som ska vara tillåten. Politiker och rättskunniga är som marionettdockor åt dem verkar det som. Det beror förmodligen på att de har allt för stor okunskap om teknologin och låter sig då luras av kostymnissarnas tomma argument. Det är skärmmande.

Ja j-vlar! ...det finns absolut inga viktigare frågor i sammhället idag än att du får hem senaste pc spelet och filmen gratis via datorn.

:crazy:


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv

Förjävligt faktiskt, det är inte olagligt att länka till upphovsskyddat material och det är precis vad de gör. Ingenting annat. I detta fall blir oskyldiga personer straffade.

Sverige ramlar ihop... Rättsprocesserna är ju korrupta. Vi kör ju med USA liknande metoder nu.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:
Skrivet av starboy83:

Då gick man med i Piratpartiet. Glöm inte heller EU-valet i sommar!

Vi kan inte låta pengastinna och giriga bolag styra vilken teknologi som ska vara tillåten. Politiker och rättskunniga är som marionettdockor åt dem verkar det som. Det beror förmodligen på att de har allt för stor okunskap om teknologin och låter sig då luras av kostymnissarnas tomma argument. Det är skärmmande.

Ja j-vlar! ...det finns absolut inga viktigare frågor i sammhället idag än att du får hem senaste pc spelet och filmen gratis via datorn.

:crazy:

swe.-SiOUX-.swe det verkar inte som om du har förstått vad detta handlar om. Det handlar om att vi inte vill vara övervakade och att vi inte vill att amerikanska multinationella företag skall köra över vanliga svenskar. Och nu menar jag inte bara pirate bay killarna utan alla killar/tjejer där ute.

Skriv svar