Global uppvärmning?

Medlem
Skrivet av Notumforce:

klart man kan skylla på företagen och det är rätt till viss del men konsumenten köpkraft ska inte underskattas.

Hur många här bryr sig vad företagen som säljer dina kläder verkligen gör för att hålla ner gifter i naturen.

Skulle tippa att en ganska stor del skiter fullständigt i det och däri ligger det stora problemet.

Om du nu skulle vilja köpa lite eko kläder och utnyttja din konsument makt, vart skulle du handla då?
Det finns inget utbud men inte för att det inte skulle sälja, utan för att det inte lönar sig att sälja dyrt producerade grejjer när man kan producera billigt. När så nu senast H&M går ut med eko kläder visar det sig vara bluff, knappt 25% av bomullen i eko kläderna är ekologisk. 75% är av den gamla hederliga DDT preppade sorten. Vad har jag för makt som konsument om jag hela tiden luras och leds enligt ett visst konsumtionsmönster?

Absolut har vi viss makt, det råder inget tvivel om det, men hur många bilar motsvarar ett kolkraftverk?


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem
Skrivet av nagash:

Man kan inte ignorera att det bor 6,5 mljader människor på jorden.

Och alla dom får plats i skåne, då verkar det inte så många helt plötsligt.

Här har ni det verkliga skälet till miljöbluffen.

http://www.lifeaftertheoilcrash.net/


signatur
Medlem
Skrivet av sno0zer:

...
Hur som helst så finns det ingen riktigt RIKTIGT bra anledning att agera för att förhindra en möjlig plötslig klimatförändring. Huruvida vi påverkar mycket eller lite så är det jävligt dumt att köra på som vanligt.

Jag tror inte vi står vid ruinens brant riktigt än, kanske inte heller att vi bara kan skylla på utsläpp som enda förklaring till den senaste tidens klimatförändringar (för det har väl förändrats?).
Ändå måste jag hålla med sno0zer, oavsett vore det riktigt korkat att bara låtsas som ingenting och hoppas att det ska gå bra ändå. Glöm heller inte bort den andra sidan av myntet, genom att hålla sig till de mer miljövänliga alternativen så tjänar man en del rent personligen. Gifter som vi får i oss via våra kläder och den mat vi äter. Så även om man inte vill handla eko grejjer för miljöns skull så gör det för din egen skull ^^.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

cammo: vad baserar du det på? jag erkänner glatt att jag inte har läst på speciellt mycket om miljö och klimatforskning. I och med att jag inte har någon koll så får jag lita på det som verkar mest troligt.

Å ena sidan har vi en (såvitt jag förstår) nästan enad forskarkår som säger att jorden håller på att bli varmare, att det med mycket stor sannolikhet beror på orsaker som kan kontrolleras av människan, och att det går att göra något åt det.

Å andra sidan har vi nyliberaler som Lomborg som verkar driva en argumentation utan verklighetsförankring, och någon snubbe på ett forum för dataspel som säger att miljöhotet är trams och lögn.

Peak-oil debatten är intressant däremot! en forskare på UU skrev en debatt-artikel "Klimathotet är överdrivet eftersom oljan inte räcker" som publicerades i DN för ett tag sedan.

Vad baserar du dina åsikter på? Har du gått igenom forskningen och sett varför den är fel?

(edit: stavning)

Medlem

Problemet ligger, enligt mej, i att vi matas med info om att vi måste ändra våra köpvanor, vi ska betala extra för att rädda miljön. I själva verket borde allt vi köper redan vara "ekologiskt" och "rättvisemärkt", giftfritt etc. Det borde inte finnas några miljövänliga alternativ, allt ska vara "grönt" från början.
Alltså, vi har ju t ex EU som skulle kunna driva igenom såna ändringar. Men men.. det kostar ju företagen pengar och då måste dom höja priserna och då skulle de inte kunna sälja lika mycket så vi lär väl fortsätta med att matas med skuldkänslor via media.


signatur

yolo

Medlem

Döbringer->Snackade med en snubbe en gång som precis sett en glass reklam på tv. Budskapet var att aderas glass var bättre för den innehöll riktiga frukter och bär.
-Och jag om trodde all glass innehöll riktiga råvaror vad skulle det annars vara sa han.
Min första tanke var "vilket jädra pucko!" Sen insåg jag hur skevt det egentligen har blivit om man utgår från att alla smakämnen framställts på kemisk väg.

Med reservation för att inlägget kanske är lite off-topic då


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Exakt!
Det är vårt sjuka samhälle som måste ändras, från grunden, för att det ska bli någon skillnad.
Det hjälper liksom inte om man köper ekologiska ägg till sin lördags-ägg&bacon.


signatur

yolo

Medlem

Att global uppvärming existerar är ju i stort sätt bevisat. Jorden har blivigt värmare. Dock kanske tanke bakom frågan var om vi påverkar det eller inte.

Visst har vi nog påverkat det till en liten del men jag tror dock att den största delen är jorden/solsystemet själv. Vi har bara accelererat det hela.

Det största anledningen till att börja gå på miljövänligt tycker jag är för att olja och diverse andra fossila bränslen kommer att bli svårare att hitta. Detta drar upp priset så vi tjänar helt enkelt på att byta. Man tjänar ju redan på att köra sin bil på E85 (vilket dock har en liten del bensin) eller biogas. Om man hittar någonstanns att tanka. Sen mindre giftutsläpp tjänar vi ju också på hälsomässigt fastän det inte har något med global uppvärning att göra.

Ett billigt sätt att göra syntetisk bensin eller andra oljeprodukter skulle lösa mycket då man inte längre skulle behöva borra efter fossil olja. Sedan skulle man ju också kunna använda så mycket bensin man vill då det inte skulle vara mycket värre än att elda ved. Men det är nog bara önsketänkande.

Dock så är ju vi svenskar bra när det gäller utsläpp och energianvändning om man jämnför med andra i-länder speciellt USA som är riktiga bovar i det hela. De klagar ju på deras 4kr/litern (eller vad det är nu) bensinpris medans vi har runt 12kr/litern.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Inaktiv

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Inaktiv
Skrivet av rising.freerider:

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.

Så bara för att du ser skillnad i Norrland så tror du att det är koldioxidutsläppen som är boven?
Medeltemperaturen HAR stigit, ingen påstår något annat. Frågan är om det verkligen är männsikan som är boven, eller om allt sker naturligt.

Inaktiv
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.

Så bara för att du ser skillnad i Norrland så tror du att det är koldioxidutsläppen som är boven?
Medeltemperaturen HAR stigit, ingen påstår något annat. Frågan är om det verkligen är männsikan som är boven, eller om allt sker naturligt.

I så fall vill jag att du ger mig en, endast en förklaring varför naturen skulle vilja gå under av sig själv. Eftersom jag kan ropa upp över 1000 förklaringar på att det är människans fel.
Och ja, det är inte bara i norrland utan hela världen =).


signatur

ONE TIME AT BANDCAMP! "i saw this guy, and he LOOKED at med. It was soooo cool!

Medlem
Skrivet av rising.freerider:
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.

Så bara för att du ser skillnad i Norrland så tror du att det är koldioxidutsläppen som är boven?
Medeltemperaturen HAR stigit, ingen påstår något annat. Frågan är om det verkligen är männsikan som är boven, eller om allt sker naturligt.

I så fall vill jag att du ger mig en, endast en förklaring varför naturen skulle vilja gå under av sig själv. Eftersom jag kan ropa upp över 1000 förklaringar på att det är människans fel.
Och ja, det är inte bara i norrland utan hela världen =).

Naturen har ingen vilja. Det kan finnas andra faktorer än människor till att medeltemperaturen ökar. Om antingen solsystemet eller jordens innre bara ändras lite så kan det ge upphov till det vi ser idag.

Sen är inte global uppvärming = doomsday. Det kommer dock ge oss en jävla massa problem.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det stämmer, varför skulle det vara en påhitt för? Gör vi människor ingenting åt det här de närmaste åren så kommer vi att råka illa ut i olika naturkatastrofer. Jorden vill skaka bort oss, vi människor har misskött oss.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv
Skrivet av rising.freerider:
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.

Så bara för att du ser skillnad i Norrland så tror du att det är koldioxidutsläppen som är boven?
Medeltemperaturen HAR stigit, ingen påstår något annat. Frågan är om det verkligen är männsikan som är boven, eller om allt sker naturligt.

I så fall vill jag att du ger mig en, endast en förklaring varför naturen skulle vilja gå under av sig själv. Eftersom jag kan ropa upp över 1000 förklaringar på att det är människans fel.
Och ja, det är inte bara i norrland utan hela världen =).

Vad pratar du om?

När man läser ditt ursprungliga inlägg får man uppfattningen att du är överbevisad om att människan ligger bakom den globala uppvärmningen för att du själv upplevt skillnad i Norrland från år till år.

Jag påpekar bara att alla är överens om att medeltemperaturen har stigit, och att skillnaden du upplevt inte är ett bevis på att just människan ligger bakom den.

Medlem
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.

Så bara för att du ser skillnad i Norrland så tror du att det är koldioxidutsläppen som är boven?
Medeltemperaturen HAR stigit, ingen påstår något annat. Frågan är om det verkligen är männsikan som är boven, eller om allt sker naturligt.

I så fall vill jag att du ger mig en, endast en förklaring varför naturen skulle vilja gå under av sig själv. Eftersom jag kan ropa upp över 1000 förklaringar på att det är människans fel.
Och ja, det är inte bara i norrland utan hela världen =).

Vad pratar du om?

När man läser ditt ursprungliga inlägg får man uppfattningen att du är överbevisad om att människan ligger bakom den globala uppvärmningen för att du själv upplevt skillnad i Norrland från år till år.

Jag påpekar bara att alla är överens om att medeltemperaturen har stigit, och att skillnaden du upplevt inte är ett bevis på att just människan ligger bakom den.

Men teorin bygger ju på att mindre och mindre IR strålning som lämnar jorden kommer ur från vår atmosfär. Strålarna hindras av det lager koldioxid som ligger i atmosfären. Detta beror på att vi människor har skövlat bort mycket skog som vanligtvis suger upp gasen och att vi släpper ut betydligt mer än vad vi borde. Så vilken är din teori till att temperaturen höjs? Vad har du för utbildning som kan i så fall mäta sig med alla de 1000 professorer som påpekar den officiela teorin?

Inaktiv
Skrivet av -vesslan-:
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:
Skrivet av Spitt:
Skrivet av rising.freerider:

Själv tror jag att det är ingen slump, rättare sagt så är jag sten säker 100% att det är vi människor som orsakar det hela.
Har själv märk en jävla skillnad. Mitt största intresse är att åka skidor tråtts att man bor i malmö. Har alltid älskat snö och kyla. Varje gång man har varit uppe i norrland ser man stor skillnad med dom andra åren. Och hur medeltemperaturen har stigit.
Så ja, så mycket som jag hatar det. Så är det vi människor som orsakar det hela.

Så bara för att du ser skillnad i Norrland så tror du att det är koldioxidutsläppen som är boven?
Medeltemperaturen HAR stigit, ingen påstår något annat. Frågan är om det verkligen är männsikan som är boven, eller om allt sker naturligt.

I så fall vill jag att du ger mig en, endast en förklaring varför naturen skulle vilja gå under av sig själv. Eftersom jag kan ropa upp över 1000 förklaringar på att det är människans fel.
Och ja, det är inte bara i norrland utan hela världen =).

Vad pratar du om?

När man läser ditt ursprungliga inlägg får man uppfattningen att du är överbevisad om att människan ligger bakom den globala uppvärmningen för att du själv upplevt skillnad i Norrland från år till år.

Jag påpekar bara att alla är överens om att medeltemperaturen har stigit, och att skillnaden du upplevt inte är ett bevis på att just människan ligger bakom den.

Men teorin bygger ju på att mindre och mindre IR strålning som lämnar jorden kommer ur från vår atmosfär. Strålarna hindras av det lager koldioxid som ligger i atmosfären. Detta beror på att vi människor har skövlat bort mycket skog som vanligtvis suger upp gasen och att vi släpper ut betydligt mer än vad vi borde. Så vilken är din teori till att temperaturen höjs? Vad har du för utbildning som kan i så fall mäta sig med alla de 1000 professorer som påpekar den officiela teorin?

Men, kan ingen läsa eller?
Jag debatterar inte om klimathotet är sant eller falskt!
Nu är det tredje gången jag påpekar detta. Allt jag försöker säga är att båda sidorna av argumentet upplever en klimatförändring, spelar ingen roll om du tror på klimathotet eller om du tror det är en bluff, medeltemperaturen HAR HÖJTS. Så bara för att man själv upplever en skillnad i klimatet betyder inte det att det är människan som är boven i dramat, båda sidorna i debatten är enade om att en förändring sker.

Medlem

Al gore sa ju i "An inconvenient Truth" att människan med all våran koldioxid utsläpp, står för 4% av den totalla koldioxid produktionen, egentligen så är det 3.5% men han rundar uppåt, jag tycker att om det finns ett problem så är det knappast vårat fel, samt att det kommer att gå i vågor som det har gjort förut, Havet står för 85% av alla koldioxid utsläpp, och kossor samt alla andra boskap förorenar mer med deras metan gas utsläpp än vad alla människors industrier gör samtidigt.


signatur

Gamertag = PiGGe88swe
beroende av supreme commander

Inaktiv

Jag tycker vi måste göra något nu!

Inaktiv
Skrivet av cammo:

Visst påverkar vi, men hysterin som är just nu är sjuuuukt överdriven.

Vadå sjukt över driven? Man måste göra något NU!!

Medlem
Skrivet av Lusen:
Skrivet av cammo:

Visst påverkar vi, men hysterin som är just nu är sjuuuukt överdriven.

Vadå sjukt över driven? Man måste göra något NU!!

Ännu mer hysteri (och den närmar sig)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_679509.svd

edit: Vad jag menar är att situationen känns/låter allvarlig och att 2015 inte känns så långt bort... :\

Inaktiv

Du antar att teorierna som förespråkarna av "man-made global warming" är korrekta när du endast har alternativet "Falskt! Allt är bara en slump!" som det enda alternativet för oss som inte går på propagandan.

Jag tror inte "allt är en slump". Jag tror jorden faktiskt blir varmare, men att det INTE beror på koldioxiden som människan släpper ut i atmosfären.

Endast 0.03% av atmosfären består av koldioxid, och av dessa 0.03% är människan ansvarig för 2.75%. Så människans koldioxid består av 0.001% av atmosfären.

Näe, jag tror inte att den 0.001% skapar armageddon som Skull And Bones-medlemmen Al Gore så gärna vill få oss att tro.


signatur

supernoodle strikes again

Medlem

supernoodle -- vart har du fått dom siffrorna ifrån?


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

Jag hoppas att du inser att det är en ENORM förändring, supernoodle.

En liten knuff åt nåt håll kan ändra allt.
Och jag tycker du är extremt ignorant som inte kan inse att människan har ändrat jordens "genomsnitts-värme".


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem
Skrivet av supernoodle:

Du antar att teorierna som förespråkarna av "man-made global warming" är korrekta när du endast har alternativet "Falskt! Allt är bara en slump!" som det enda alternativet för oss som inte går på propagandan.

Jag tror inte "allt är en slump". Jag tror jorden faktiskt blir varmare, men att det INTE beror på koldioxiden som människan släpper ut i atmosfären.

Endast 0.03% av atmosfären består av koldioxid, och av dessa 0.03% är människan ansvarig för 2.75%. Så människans koldioxid består av 0.001% av atmosfären.

Näe, jag tror inte att den 0.001% skapar armageddon som Skull And Bones-medlemmen Al Gore så gärna vill få oss att tro.

Kom också att tänka på det när jag såg hur lite av jordens koldioxid vi är ansvariga för (ca 10-20 PPM) så börjar man ju fundera. För hur enormt isolerande måste inte koldioxid vara om hela den globala uppvärmingen skall kunna förklaras med enbart att människan släpper ut koldioxid?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Existerar, men är överdriven enligt mig.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv
Skrivet av Mr. G:

Existerar, men är överdriven enligt mig.

Word.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Inte orkat läsa alla sidor men om denna globala uppvärmning är nått påverkat av människor så borde vi klara oss rätt bra. Enligt undersökningar så kommer jordens maxproduktion av fossila bränslen nå sin topp redan nästa år, om vi skär ner kommer det kanske dröja till 2018. Kolets maxproduktion har redan nåtts och kolreserverna i världen sinar.

Hursomhelst, här är länken till rapporten...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=651149

Inaktiv

jag tror ärligt talat att det kommer att gå åt helvete inom de närmsta 100 åren iallafall pga oljebristen
och som vanligt kommer vi överleva längst och må bäst, och de fattiga i världen kommer få krig och massmord som tack för att deras olja kör runt våra stadsjeepar

same old same old

för övrigt tycker jag det är klart att den globala uppvärmningen existerar och till stor del är orsakad av människor
att de som hävdar motsatsen liknar kreationister som brottas med evolutionsteorin får mig bara att tro på det ännu mer


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Forskning som försöker visa att det inte är människor som förändrat klimatet håller ju ungefär samma höga standard som den som bedrivs för att påvisa intelligen design


signatur

"An open mind is like a fortress with its gate unbarred and unguarded."

Medlem

Att världen blir varmare och varmare och med det så blir det mer miljökatastrofer kan ingen människa neka till, men hur stor roll vi människor har i allting kan ju diskuteras.

Liknande saker som händer nu har hänt förut, men det var under en längre period, så jag tror att människan har helt enkelt snabbat upp processen, och vi kan inte göra något för att stoppa den, det enda vi kan tänkas göra är att se till att moder natur får ta sin tid, så att skadorna mot oss blir mindre omfattande.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

123
Skriv svar