Datorn hänger sig!

Inaktiv
Datorn hänger sig!

Hej!
Jag har precis byggt i hopp min egen dator med delar från Datorbutiken.com Felet är bara att datorn hänger sig i mellan åt. T.ex. när jag spelar Crysis eller AC så får jag ett "skicka inte" error och datorn hänger sig. Och i World Of Warcraft får jag ovanligt många "wow errors"? Varför kan detta vara? drivrutiner? dåligt kylning? har jag satt några Jumpers fel lr nånting?

Min dator:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=718-42460
+
moderkort: Asus P5N-E SLI

Tackar för all hjälp!:up:

Medlem

Börja med att kolla temperaturerna... HWMonitor kan användas.

Inaktiv

har gjort det och cpu och gpu ligger runt 60 grader? normalt?

Medlem
Skrivet av AxxeL:

har gjort det och cpu och gpu ligger runt 60 grader? normalt?

Låga värden. Inget att oroa sig över.

Inaktiv

Okej :S vad kan då problemet bero på tror du/ni ?

nj
Medlem

60 grader, är det vid idle eller load för processorn? Om det är är idle så är det rätt hög temperatur.
Real Temp är dock det program som just nu är att föredra att använda för temperaturmätning med Intels 45nm-processorer.

Vad det annars kan vara, har du alla drivrutiner korrekt installerade (moderkortets chipset osv)?

Inaktiv

Errors .... överhettning ..... nah .... hmmm .....

Operativsystem, drivrutiner skulle jag misstänka först ..... förutsatt
att allt är klockrent i hårdvaran (komponenter, hur de sitter etcetera).

Sedan brukar jag ALLTID ta isär kylningar när jag bygger nytt och se till så att det verkligen sitter bra kylpasta överallt, vilket det inte brukar göra.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kolla med driver detective dock så kostar det men det finns en trail.

http://www.drivershq.com/


signatur

Googla först , fråga sen

Inaktiv

Instalera nytt OS men har fortfarande samma problem... Måste man uppdatera BIOS när man köper en dator och bygger ihopp den själv?:O

Om det inte är nått med drivrutiner, utan det är hårdvaran, vad skulle det kunna vara som sitter fel eller liknande??

Inaktiv

innan hängde sig min dator hela tiden, men slutade när jag bytte till ett större nätaggregat, pröva det 8)

Inaktiv

Hmm... Skulle det kunna vara det?:O Köpte ett riktigt billigt för 450 kr ungefär, 500w.

Inaktiv

Såg nu när jag instalera vista och försökte instalera Drivrutinerna till grafik och Chipset att det var 32-bitars och jag hadde 64-bitars? kan det va därför mina fel uppstår. Körde ju förut med 32-bitars drivrutiner?

Medlem

Du ska köra med 64 bit drivrutiner om du har ett 64 bit OS.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Happ, det funka inte heller? alla spel jag kör hänger sig... OS hänger sig aldrig.. Bara när jag kör spel... Kan inte förstå varför?

Medlem

Jag hade ett liknande problem efter att jag köpt ett nytt moderkort. Jag skickade tebax moderkortet, köpte ett nytt och då funkade allt prima...
Kan vara ett hårdvaran, att det ena inte funkar med det andra så att säga.

Medlem

Måste bara få fråga en snabb sak, när jag spelar crysis ibland så hänger sig min dator. Igår t.e.x så spelade jag runt 2 timmar och då hängde sig spelet, och avslutades. Mitt Ati radeon 4850 ligger enligt HWmonitor på 81 grader nu när jag bara är på nätet. Är detta NORMALT ?

Medlem

Nu är jag bara van vid Nvidia-kort, som idag har en normaltemp på ca 60 grader, men hela 81 grader låter rejält varmt. Har du ingen kylning i datorn? fläktar?

Medlem

HD 4850 fläkten kör oftast skittrögt för att hålla nere ljudet, testa höja antalet varv per minut lite, annars är ca 80 grader typ normalt för det kortet i load.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Hej Johanp!

Inga fläktar i datorn, förutom original cpufläkten samt då grafikkorts fläkten. Jag kanske borde fara och köpa några fläktar imorgon ? En 120 fram och en 120 bak ? Kan det sänka tempen på grafikkortet?

MVH

Medlem

Det borde du absolut göra, utan fläktar, troligtvis noll luftflöde och då så blåser bara grafikkortsfläkten varm luft på heatsinken, inte lika varm som GPU är, men troligtvis över rumstemperaturen. Men skaffa några fläktar, en som suger ut varm luft och en som blåser in kall luft


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Hej Johanp!

Inga fläktar i datorn, förutom original cpufläkten samt då grafikkorts fläkten. Jag kanske borde fara och köpa några fläktar imorgon ? En 120 fram och en 120 bak ? Kan det sänka tempen på grafikkortet?

MVH

Definitivt!! Se gärna till att fläktarna är tysta därtill, fråga i butiken.

Medlem

Kan passa på att rekommendera Noctua, gör riktigt tysta fläktar som kyler bra, dock så är de "gammalrosa" så kanske inte passar i alla datorer

http://www.noctua.at/main.php?show=start


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Tysonayt-Johanp: Tack för er hjälp! Ska ner till datoraffären och köpa 1 par fläktar imorgon då :).

Var längesen jag höll på med datorer nu, men jävlarns så jag har saknat det !!

1
Skriv svar