Det första spelet du spelade?

Medlem
Skrivet av Notumforce:

om jag inte sagt det redan pong på första tvspelet som kom ut såg ut som en amiga i storlek men innehöllt bara ett spel vad jag minns sent 70tal tidigt 980tal nångång.

Jupp, vilket i sin tur medför att man, utifrån inläggen i denna tråd , snabbt kan dra slutsatsen att det hänger många 35+:are på FZ = PRO inom datorspelsbranschen.

Medlem

Det första spelet jag spelade var nog Doom eller F1 på data xD
Tyckte då att grafiken var ass bra kommer jag ihog ;P


signatur

Remember remember the fifth of November

Medlem

Tror fan Tetris var det första spelet jag lirade. Mario Bros (NES) var nog det första spel som jag verkligen fastnade för och spelade ofta.

Har jävligt svårt att minnas mina tidiga år dock.

Inaktiv
Skrivet av Pilvars:

Shit va häftigt! Och cool grafik var det också!
När kommer det ifrån?

Jora grafiken var skön för sin tid Och ljudet var ju stämningsfullt också. Spelet kom ut någon gång 1994.


signatur

http://folding.stanford.edu/ - Låt datorn göra något vettigt när du inte använder den själv.

Inaktiv

Hmm den e rätt svår. Rush 'n Attack tror jag om inte äldre

Inaktiv

Jävlar va svårt att minnas! Första pc-spelet var nog Pinball Fantasies.. men man spelade ju innan dess... ett av de tidigaste minnena är ett Pingvin-spel på Atari.. man skulle hoppa över isvakar och dylikt.. någon som minns vad det kan ha hetat?

Inaktiv

Hmm, måste varit något NES spel, säkert mario eller nåt liknande

Men det första dator spelet jag körde var Delta Force, fyfasen vad det var spännande och den finfina grafiken ;D

EDIT: jag är inte sarkastisk om ni tror det

Inaktiv

Måste ha varit Nintendo...Mario eller Chip N Dale.

Medlem

Kosmonaut på windows 3.11 samt ski free och pipe dream.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

Civilization på PC (massa skit spel också som jag inte kommer ihåg, det var Civilization jag fastnade för) och nån Super Mario på NES.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

det beror på, kommer inte ihåg vilken konsol som kom först av Vectrex och mattels intellivision.

på vectrex var det asteroids det första man lirade,

och på intellivison var det nog ett spel som hette burgertime eller nåt sånt, man gick på stegar och skulle få ner hamburgerbröd och hamburgare och helst platta till dom som jagade en.

Inaktiv

Hexen2, jag har uppenbarligen inte spelat lika länge som de flesta andra

Medlem

Triple Action(Tre stycken tvåspelarlir) och Lock'n'Chase(Hutlös pac-man ripoff, men ack så mycket coolare. GTAs föregångare? xD) till Mattel Intellivision, och barndomsminnena flöder mig hög!
Då man är yngre än många andra som upplevt denna generation av spel, så var mitt hopp från detta till ex. NES inte så långt.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Inaktiv

Sonic 1&2 till Sega !

första PC spel var nog (Sid Meier's) Pirates! från microprose till min svartvita Macintosh, men jag var för liten för att fatta särskillt mycket. Borde kanske skaffa den nya versionen för skojs skull

Inaktiv

Tror det var något gammalt spel till Mac, men minns inte riktigt.

Inaktiv

Det var antingen Tomb raider(det första) eller något skumt spel som hette Rascal till Playstation

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Pong. men tror det var en konsoll före atari...

Atari Pong är en konsoll.

Inaktiv

Det var ju evigheter sen. Men minns att pappa hade hem sin svartvita bärbara jobbdator ibland och då spelade vi CD-man och commander keen.
Sen har jag ju länge spelat Nintendo 8-bit hos en kompis som hade det före mig men kommer inte ihåg om detta var före datorn eller inte.

Inaktiv

Första datorspelet var nog Duke3D, annars Super Mario Bros om konsoller räknas med


signatur

i7-4770K @4.3GHz, 16GB RAM, 120GB SSD + 5TB, GTX 780 3GB VRAM, 24" 144Hz 3D, Win8.1 PRO

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:

Minns inte riktigt, men jag tror det var Stugan eller något konstigt förstapersonspel i fyrfärg på OS/2 där man sprang runt i labyrinter.

Hehe, samma för mig. Ett urgammalt textfel där man spelade med textkommandon, typ "gå nordväst", "gå öst", "öppna dörren" osv.
Jag har för mig att det hette Stugan, men jag kanske minns fel.
Annars var det väl andra spel som fanns på 5,25" disketter som spelades på en skärm med svart eller brunt och typ 20 MHz CPU.

Medlem

Settlers 1


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Mr. G:

Settlers 1

Fortfarande bäst i serien också:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Inaktiv

Det första spelet jag spelade var Goldeneye 007.
Jag fick den när jag köpte min Nintendo 64.
Jag köpte också The legend of zelda:ocarina of time men spelade först Goldeneye 007.


signatur

A gun from the hell

Medlem
Skrivet av cammo:

Samma här och det är grymt längesen:\ Hm gissar att det var ca 1979 eller 1980


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Var ett gammalt spel som heter Jill of the jungle (tror jag)som jag spelade på en gammal dator med windows version.1.


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Inaktiv

Första spelet borde vara något i stil med Space Invaders på en Atari 2600. Kan ha varit runt 79 - 81.

Medlem

Alex kidd på master system, måste varit 87-88 nånting.


signatur

Spelar just nu: Burnout Pradise, Ratchet & Clank: ToD
PSN: Stenbaeck

Medlem

Kommer inte ihåg vad det hette. Varje spelare hade en kanon (2 spelare) på var sin sida om banan (som var en skärm lång) och så skulle man försöka träffa den andra genom att ställa in den lodräta vinkeln och den kraft du vill ha i skottet. Missade man sprängde man bort en bit av marken där kulan träffade. Mycket simpelt, var till windows32 eller vad det hette, det före 95 :O. Spelade det i skolan i fyran, hade skitskoj är allt jag minns:D

Inaktiv

Asteroids till VIC-20 ifall jag inte mins helt fel.

Inaktiv

Mysteriet på Greveholm. Klurigt, läskigt och extremt roligt! I alla fall då.

Skriv svar