Avstängd

Det talas om att vara vis, smart och klok. Det finns en del viktiga skillnader. Jag tycker att det är dumt att lägga för mycket i ordet smart, eftersom det blir ett så svårhanterligt ord.

Därför använder jag även vis och klok. Den som är klok, han är lärd och bildad (vilket inte behöver betyda att man är smart, men det är troligt), och den som är vis, han vet vad han ska göra (dvs en som släpper förbi en dam som ska av tåget, eller har vett nog att handla rätt i situtationer).

Vilket är mest värt? Själv skulle jag anse att den egenskapen som är mer värdefull är att vara vis. Om man är vis följer dessutom mycket annat med på köpet.
Sedan är det förresten en stor skillnad mellan att veta vad man ska göra och att faktiskt göra det.

Edit: En till anledning till varför man inte ska blanda in begreppet vis i ordet smart, är för att även Forrest Gump kan lista ut vad som är det bästa att göra om någon slår en, medan Einstein lika gärna kan vara en riktig dåre.

I det där testet så fick jag 120-130 eller så. Minns inte så noga. Om vi tittar på betygen så är jag ett typiskt VG-barn (2 MVG, 10 VG och 5 G i grundskolan och typ 15-16 i snitt i gymnasiet).

Medlem

132. Antar att jag är rätt smart. Jobbigast var helt klart minnesdelen, bara 15/20 där. Men ändå helt nöjd

Edit: Det är väl klart, man kan ju inte ta riktigt seriöst på sådana här test. Men det är ändå kul.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Skriv svar