Måste guilds vara stora och störst?
Vi kan väl börja med att konstatera att det inte behövs en guild på +100 för att uppleva allt i spelet. Inte heller för att få guilden högt rankad är det nödvändigt. Kikar du på följande länk, kan du se att flertalet högrankade guilder faktiskt har färre än 75 medlemmar: http://www.wardb.com/search.aspx?sf=1&browse=10
Däremot kan vi konstatera att det krävs mer än 15man för att uppleva allt, om du med "allt" menar att det bara ska vara guildmedlemmar med när ni "upplever" vad WH har att erbjuda. Men det går utmärkt att bilda guild allianser i WH, och genom att sammarbeta kan ni och era allierade klara av allt i spelet.
Mycket nöje!
The Presidents - World of Warcraft Classic
Det hänger ju lite på vad man har för ambitioner. Personligen har jag aldrig varit intresserad av att raida i ett MMO till exempel. Faktum är att jag sällan är intresserad av att gruppa alls när jag spelar. Det räcker med att bubbla med folk i chatten. Pga det insåg jag tidigt i min karriär att jag vackert fick starta ett eget guild för folk utan några som helst ambitioner hehe. Vilket jag också gjorde. Alternate Reality har idag filialer i fem eller sex spel. Ett guild som inte har nån jävla TS server eller hemsida. Raider och grupper får man leta efter på annan ort. Det knappt vi pratar med varandra. Precis som jag vill ha det.
Ska köpa spelet nästa vecka och då måste jag fråga, Vad är allt? Spelet fokuserar på PVP och om jag förstår rätt så tar man över territorier, RVR, eller har jag missuppfattat? Castle Sieges verkar snorkul men jag är en gammal WoW raidare så vad finns det för möjligheter i PVE och dylikt? Vad är fokusen på endgame etc?
Videomupp
Ska köpa spelet nästa vecka och då måste jag fråga, Vad är allt? Spelet fokuserar på PVP och om jag förstår rätt så tar man över territorier, RVR, eller har jag missuppfattat? Castle Sieges verkar snorkul men jag är en gammal WoW raidare så vad finns det för möjligheter i PVE och dylikt? Vad är fokusen på endgame etc?
Kan väl börja med att konstatera, att om du primärt är ute efter PvE instanser och boss encounters, är detta helt fel spel för dig.
Även om questerna generellt är mycket roliga och det finns en hel del nytänkande på området, med de så kallade "Public Quests", så är och förblir Warhammer ett PvP spel. Det finns ett fåtal 6-mans instanser, men huvudinriktningen är RvR och allt kretsar kring kriget mellan Order och Destruction.
Som du mycket riktigt konstaterat finns det öppna RvR zoner med olika battlefield objecties som man krigar över, för att i slutänden få hela kontrollen över en zon. Det finns även totalt sett 16st olika scenarios, vilket är ett instanserat krig som kan liknas vid BGs i WoW. Endgame i Warhammer är att lyckas med konststycket att först överta motståndarens båda fortress zoner, för att sedan få möjlighet att anfalla och överta deras huvudstad.
Det finns naturligtvis mycket mer att säga om Warhammer, tex som att guilden har stor betydelse i WH, men på vilka sätt får du själv finna ut genom att tex besöka Warhammer Alliance forumen, där du finner all info om spelet: www.warhammeralliance.com
Mycket nöje!
The Presidents - World of Warcraft Classic
När du tagit fortress zonerna, får man chansen att ta över staden. Själva striderna är uppdelade i:
* Öppen RvR. Gäller först att ta sig igenom muren till förstaden. Sedan är det innerstaden som gäller. Med slag på gatorna.
* Bara delar av striderna är instanserade
* Finns flera instanser, från 6-24 mans
* Public Quest (inte instans mao), dock kappad till max 48man, och skall vara en av de svåraste slagen i hela spelet eftersom det sker öppet på stadens gator.
* När man klarat PQn, får man du äntligen chansen att möta kungen av staden.
The Presidents - World of Warcraft Classic
Jo det går frammåt, är lite tungt att lvla en guild på 4 personer
Men jag är nöjd, lvl 5 på guilden på 4 dagar - men börjar bli lite tyngre nu.
Skulle varigt kul att hitta fler svenskar som föredrar små aktiva guilder, men har enbart sprungit på tre andra svenskar på vår server.
Du får gear från RewnownRank (RR, pvp rank), Public Quests, drops i RvR, drops i PVE, you name it. Gear är det absolut inget underskott på, att hitta godbitarna däremot kräver ju lite jobb och tur.
Vi är ett litet gille på dryga 20 pers (and counting) som kommer att dinga GLevel 9 idag, har inte jobbat speciellt hårt, bara kört en massa RvR-scenarios och levlat under tiden. Gillet får ju ut mer xp ur poolen per medlem om man är färre, men mer aktiva, än ett större gille med inaktivitet.
Finns det några svenskar på Karak-Hirn (Destruction) som söker ett litet gille, skrik till, vi behöver alltjämt mer trevligt, aktivt folk med hjärtat på rätt ställe!
Allianser funkar som i DaoC på den gamla goda tiden, man kör RvR och PVE-events tillsammans, diskuterar i /alliancechat m.m. Det går att få mycket gjort med små gillen som allierar sig med varandra. Alliansevents kan fås att synas i guildkalendern, för att lättare administrera alliansraiderna inom gillet.
Hmm, det där med att låsa upp instances beroende på hur bra det går för ens sida i RvR... Låter inte riktigt så bra, gear ger fördel i PvP och den sida som vinner mest i början kommer ha bättre förutsättningar att vinna i forsättningen. Hur kommer det funka om 6 månader, säg att Destruction vann flera gånger i rad och tog över Order staden och har nu betydligt bättre gear än Order? Låter som att det kan komma att bli ganska obalanserat efter ett tag.
Hmm, det där med att låsa upp instances beroende på hur bra det går för ens sida i RvR... Låter inte riktigt så bra, gear ger fördel i PvP och den sida som vinner mest i början kommer ha bättre förutsättningar att vinna i forsättningen. Hur kommer det funka om 6 månader, säg att Destruction vann flera gånger i rad och tog över Order staden och har nu betydligt bättre gear än Order? Låter som att det kan komma att bli ganska obalanserat efter ett tag.
De har sakt att det skall finnas olika saker som skall försöka balancera det hela om en sida har övertaget för länge.
Sen får du nästa lika mycket reknown om du vinner som förlorar om du själv spelar bra.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"