Killzone 2 tråden

Medlem

Känner också att intresset har minskat en aning. Vet inte vad det är som känns fel. Kan inte sätta fingret på det. =/ Men ett köp blir det väl ändå. Känns inte lika givet som innan, men men.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Provade spelet hos en kompis med tyckte inte att styrningen klaffade riktigt, tycker det känns så klumpigt med dom analoga, sitter inte riktigt som man vill ha dom.

Medlem

mitt sug har inte minskt i alla fall - däremot känner jag att det fattat något - å det är i deta fallet MP

EDITMulleMeck: - styrningen är Perfect! den kan du ju inte klaga på, däremot är orginal kontrollerna jobbiga - ändra till Alternative 2 - så blir det mycket bättre.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

mitt sug har minskatt en del sen jag spela demot ,jag kan inte fatta varför?allting verkar ju så perfeckt
men det blir köp ändå

Medlem
Skrivet av Zamuz:

jag vill inte slosa 600 pa att kopa spelet da ja inte gillar storyn

HAHA


signatur

En styck signatur.

Medlem
Skrivet av orkaupptaget:
Skrivet av Zamuz:

jag vill inte slosa 600 pa att kopa spelet da ja inte gillar storyn

HAHA

Vad är det som är så roligt med det? Jag känner samma sak. Ett spel som endast imponerar på den tekniska biten är absolut inte värt 600kr i mina ögon. Jag vill ha ett komplett spel, och helst med fokus på handling, om jag ska betala närmare 600 - 700kr.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

Hur vet ni att ni inte gillar storyn om ni inte spelat spelet? Ni ska inte lita blint på alla recensioner, fatta er egen uppfattning! Sen är väl Multiplayer en stor anledning till att jag köper spelet också, för i ärlighetens namn, när blodet pumpar och ni skjuter hejvilt, tänker ni på att skjuta helghast eller tänker ni "neej jag är omotiverad pga av en halvbra story"?


signatur

PSN: japp :)

Medlem
Skrivet av Musicc:

Hur vet ni att ni inte gillar storyn om ni inte spelat spelet? Ni ska inte lita blint på alla recensioner, fatta er egen uppfattning! Sen är väl Multiplayer en stor anledning till att jag köper spelet också, för i ärlighetens namn, när blodet pumpar och ni skjuter hejvilt, tänker ni på att skjuta helghast eller tänker ni "neej jag är omotiverad pga av en halvbra story"?

Jag har i alla fall inte sagt att jag INTE gillar handlingen men jag har kunnat bilda en viss uppfattning om den genom att läsa en del recensioner. Samtidigt som recensioner är subjektiva och ska tas med en nypa salt kan man ju inte anta att alla är en massa skitsnack heller? Och visst, multiplayer må vara kul men själv är jag mer för singleplayer, och hade därför hoppats på en riktigt smaskig singleplayerdel. Hur handlingen verkligen är kan jag ju självklart inte avgöra förens jag har spelat spelet.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

Det här kanske är gamla nyheter men några kanske inte har sett detta:
New gun and headshots in Killzone 2 Demo
Killzone 2 Demo Gitch: Ride the Flying Platform


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

Jag är lätt på


signatur

Jag skriver i trådar Spotify Playlist

Medlem

Vi kanske kan göra en FZ klan? (killzone2.clan.pro)


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

de har de redan.

Medlem

How Killzone 2's controls differ from other shooters.

1.) Analogue sticks are my arms, not just my eyes.

This is the first one, the one that causes aim to overstep, or continue even after you've let go of the stick, or not move properly until you've pushed the sticks with some force.

Other shooters have the analogue stick as purely a directional guide. They are basically your eyes, and you generally get steady consistent aim throughout stick movement. You also move the weapon as if it weighed nothing. You feel no real resistance at all, and the analogue is used for nothing more than to direct your cursor.

How does Killzone 2 differ? For a start, the analogue stick is not just a directional guide, but instead a strength gauge. Imagine the analogue sticks are your arms, not just your eyes, and that what you are holding weighs something. The harder, longer or more forcefully you push the sticks, the more sudden, strong and long the movement in the game will be. The more delicate you press them, the more gentle the movement will be. Because strength is variable, the aim is too. If you apply gentle force in any direction at the same force throughout, it will move at a consistent slow speed. Push the stick hard and long in a direction however, and not only will it move in the same way, but perhaps a touch more than when you let go of the stick. The reason for this is that inertia and momentum kicks in and this is something that you have to account for. The analogues are essentially a strength metre, and the effects of that are replicated with a unique aim acceleration set up.

My tips on how to account for this system is basically to see the analogue for what it is, not just that aiming guide but also the strength gauge. Be delicate with movement and aim, just as you would be in real life. Jamming the analogue stick from one direction to the other will get you no where. It's essentially like swinging a rifle with all your might from one direction to another. Instead, be subtle, use the full range of the analogue sticks. You don't always have to hit the edges of the analogue sticks, sometimes delicate taps are all that is needed.

2.) The computer doesn't help me.

Another key difference that KZ2 has when compared to nearly all other console shooters is a lack of auto-aim. This game nearly has none. When in hip fire, it has a tiny amount of it, but in iron sights it has none. Either way, the game has exponentially less than any other console fps, so naturally it's going to be much harder to be pin point accurate, since for once you are expected to hit things with your complete personal skill, the computer isn't going to help you.

The way to get by this is simple practise. And, some of the tips I mentioned above in part 1. Imagine the entire range of the analogue sticks as a mouse mat. In the past with console shooters, all you had to do is is push in the right direction at whatever speed or strength (only thing that really makes a difference is your timing) and the computer generally does the rest. In KZ2 all the space between the centre point of the analogue stick and the edge the analogue stick hits is similar to mouse mat space. Use it wisely, but be sure to use all of it. Swinging a mouse to the edge of the mouse mat every time will get you no where right? Think of Killzone 2 the same way.

3.) These guns react realistically

The guns are going to act with a degree of realism, meaning, they do have recoil and kick back. They will sway, lug, snap, kick and shoot up when you over fire them. To overcome this you basically follow one very easy rule. Burst fire. Extremely short bursts at that. Keep them concise and short, and practise some patience/restraint and before you know it you'll be the harbinger of death to any who stand in your way.

Hip fire is actually very effective in this game, provided you do stick to burst fire. Use it for short to medium range kills. The same burst fire rule applies to Iron Sights too, of which I recommend for medium-long range kills.

4.) It's not just weight

Objects that have weight, are also affected by inertia and momentum. People sometimes forget that. Everything that does carry weight in Killzone 2 is affected by these two factors. As I've touched on in the other parts, this applies mainly to your rifle, but it also applies to other things such as grenade throwing (consider it's weight, gravity etc) and it also applies to running. The longer you run, the more constrained you get with turning, or at least with how sharp you can turn. KZ2 uses a similar system to Gears of War when you use the CNN cam run. You run with such force and speed that you turn in slower arches, so you almost have to plan your turns slightly ahead of time. Momentum kicks in and propels you in a forward direction to a heavy degree, so account for that when turning whilst you are running.

I think that's it for now. But to end it I'll just link to a video I took of me playing through the demo (posted it before). It just gives an example of how some of the tips I gave above come in to play together. Including delicacy of control/aiming precision, running properly, throwing grenades, using burst fire and so on.

Please watch it in High Quality.

http://www.youtube.com/watch?v=KUhuiJvBgaI

Folk som klagade på att det "laggade" när man hoppar så är det inte lagg. Det är en realistisk animation som sätts igång. Nedan kan ni se hur:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

ptr
Medlem

ska testas att tänka så där när jag spelar om demot igen ikväll. Det ska dock kommas ihåg att verkligare inte alltid är samma sak som bättre. Lär finnas flera som är vana med hur kontrollerna fungerar i cod t.ex. och bara irriterar sig på det här sättet. Tur dock att man inte själv har spelat så mycket FPS på konsol

Hur skiljer sig kontrollalternativ 2 i Killzone 2 mot alternativ 1 då egentligen? Eftersom folk säger att det alternativet är mer cod-liknande.

Inaktiv

Jag har förhandsbokat killzone 2 på spelbutiken.se för 549 kr. Jag har betalat via kort och spelet skulle komma in till lagret den 25 februari hos dem.

Idag loggar jag in och ser att dem har ändrat leveransdatumet till den 27 februari. Jag startar genast en chatt med dem och frågar hur det kommer sig och undrar givetvis om alla andra butiker kommer att få ändra sitt leveransdatum. Han säger lugnt och tydlig att alla kommer att få spelet samtidigt. Jag ska inte oroa mig. Men jag är fortfarande skeptisk.. Vad gör jag? Jag anar lite ugglor i mossen om att det kanske är en importerad version trots att bilden visar det motsatta och att deras personal säger att dem inte importerar spel överhuvudtaget.

Jag skulle nästan gärna vilja makulera beställningen och köpa på game.se istället. Men jag har redan betalat och gillar inte riktigt de komplikationerna som det medför när man makulerar... jag är lite ställd av situationen. Nån annan som beställt samma spel därifrån och har samma bekymmer?

Mvh Duhast

Inaktiv

Alternative 2 tycker jag är bäst, precis som standard, bara att och R3 har bytt plats!


signatur

PSN: japp :)

Medlem

Spelet har släppts på visa ställen. Finns flera trådar på GT med bilder.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Night Hawk:

Spelet har släppts på visa ställen. Finns flera trådar på GT med bilder.

Inte i Sverige väl?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av redmac:

wall of text

Testat demot idag, och what a load of balls hela denna diskussion har varit. Det är ett helt vanligt, men snyggt FPS. Så förstår inte varför någon lägger ner arbete på att skriva en halv novell för att försvara ett standard FPS, eller ett enskilt spel överhuvudtaget. Inget köp för mig, är inte intresserad av ett nytt spel att lira multiplayer i.

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Night Hawk:

Spelet har släppts på visa ställen. Finns flera trådar på GT med bilder.

Inte i Sverige väl?

Nä, tror det var i mellanöstern.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av redmac:

wall of text

Testat demot idag, och what a load of balls hela denna diskussion har varit. Det är ett helt vanligt, men snyggt FPS. Så förstår inte varför någon lägger ner arbete på att skriva en halv novell för att försvara ett standard FPS, eller ett enskilt spel överhuvudtaget. Inget köp för mig, är inte intresserad av ett nytt spel att lira multiplayer i.

Tror du nån bryr sig vad du gör? Du låter som en 70 årig gnäll gubbe som grämer sig över att allt var bättre förr. Ha så kul i Duke3d då.....


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av redmac:

wall of text

Testat demot idag, och what a load of balls hela denna diskussion har varit. Det är ett helt vanligt, men snyggt FPS. Så förstår inte varför någon lägger ner arbete på att skriva en halv novell för att försvara ett standard FPS, eller ett enskilt spel överhuvudtaget. Inget köp för mig, är inte intresserad av ett nytt spel att lira multiplayer i.

Tror du nån bryr sig vad du gör? Du låter som en 70 årig gnäll gubbe som grämer sig över att allt var bättre förr. Ha så kul i Duke3d då.....

Haha, ouch, touched a nerve did i? Denna diskussion har inget med att göra att saker var bättre förr, utan att personer tror att killzone 2 är någon sorts messiah till FPS genre. Detta är en roande web comic som beskriver hur atmosfären som råder här länk

Tror faktiskt att jag skulle ha roligare med duke3d, det har ju faktiskt co-op.

Medlem

Den där hopp bilden såg inte värst realistisk ut. Eller är det typ slowmotion :P? När man hoppar går det mkt mkt fortare.

Medlem
Skrivet av Sito:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av redmac:

wall of text

Testat demot idag, och what a load of balls hela denna diskussion har varit. Det är ett helt vanligt, men snyggt FPS. Så förstår inte varför någon lägger ner arbete på att skriva en halv novell för att försvara ett standard FPS, eller ett enskilt spel överhuvudtaget. Inget köp för mig, är inte intresserad av ett nytt spel att lira multiplayer i.

Tror du nån bryr sig vad du gör? Du låter som en 70 årig gnäll gubbe som grämer sig över att allt var bättre förr. Ha så kul i Duke3d då.....

Det här ett diskussionsforum, vilket är till för att ventilera sina åsikter. Det är i alla fall bättre att skriva någonting som tillför något till ämnet än att bara klanka ner på andra personer. Drunken_monkey_boxer gillar inte KZ2. Fine, so be it. Men du behöver inte vara så himla negativa och gnälla på alla som inte delar samma åsikt som dig själv, vilket verkar vara det enda du gör här på forumet. Försök att komma med någonting vettigt istället så diskussionen kan fortsätta, det glädjer alla.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Sito:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av redmac:

wall of text

Testat demot idag, och what a load of balls hela denna diskussion har varit. Det är ett helt vanligt, men snyggt FPS. Så förstår inte varför någon lägger ner arbete på att skriva en halv novell för att försvara ett standard FPS, eller ett enskilt spel överhuvudtaget. Inget köp för mig, är inte intresserad av ett nytt spel att lira multiplayer i.

Tror du nån bryr sig vad du gör? Du låter som en 70 årig gnäll gubbe som grämer sig över att allt var bättre förr. Ha så kul i Duke3d då.....

Det här ett diskussionsforum, vilket är till för att ventilera sina åsikter. Det är i alla fall bättre att skriva någonting som tillför något till ämnet än att bara klanka ner på andra personer. Drunken_monkey_boxer gillar inte KZ2. Fine, so be it. Men du behöver inte vara så himla negativa och gnälla på alla som inte delar samma åsikt som dig själv, vilket verkar vara det enda du gör här på forumet. Försök att komma med någonting vettigt istället så diskussionen kan fortsätta, det glädjer alla.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Inget köp för mig, är inte intresserad av ett nytt spel att lira multiplayer i.

Kan du förklara för mig varför man fortsätter posta i en KZ2 tråd i ett playstation forum om man tycker spelet är värdelöst och man inte ens tänker köpa det? Exakt vad tillför han i denna tråden förutom att reta upp folk som tycker spelet är bra med inlägg som ovan? Redmac försökte ju förklara varför styrningen är som den är, Då är det ju väldigt "konstruktivt" att säga

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

what a load of balls hela denna diskussion har varit.

Det är ju ingen hemlighet att jag föredrar ps3 framför xbox men för den sakens skull går jag inte in i xbox forumet och postar om hur dåigt Gears of war 2 är och idiotförklarar alla som tycker spelet är bra.

PS. Jag har inget emot personen "Drunken_monkey_boxer", tycker bara inlägget var helt meningslöst.


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem

^- Är i playstation forumet för att sony hade ett par konsoler innan ps3an som fortfarande är några av mina favoriter plattformar genom tiderna och är i såna här hype trådar tackvare att folk köper samma koncept och skit om och om igen förstör industrin genom att den ALDRIG kommer utvecklas så länge folk är så grafik kåta.

Medlem
Skrivet av Sito:

Det är ju ingen hemlighet att jag föredrar ps3 framför xbox men för den sakens skull går jag inte in i xbox forumet och postar om hur dåigt Gears of war 2 är och idiotförklarar alla som tycker spelet är bra.

Det här är Killzone 2-tråden, drunken_monkey_boxer hade precis provat demot och skrev sin åsikt om det. Är det förbjudet att göra något annat än att lovorda spelet i den här tråden? Han har inte idiotförklarat någon (så vitt jag vet) så ser inte hur det går ihop med det hela.

Hade någon däremot kastat en massa oförtjänt skit på spelet, i stil med "kz2 suger för ps3 suger!!!" hade jag förstått om man blivit lite sur. Tycker det oerhört löjligt att man inte ska kunna dela sina åsikter, vare sig de är positiva eller negativa (på rätt sätt), utan att någon börjar gnälla.

Själv ser jag absolut inget problem med att du skulle skriva dina tankar om Gears of War, eller vilket annat spel som helst för den delen, så länge du inte går in för att smutskasta spelet bara för "att".


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

spelade igenom spelet igen, det är ju underbart!

Skriv svar