L.A. Noire-chefen anklagas för sina arbetsmetoder

Robot
L.A. Noire-chefen anklagas för sina arbetsmetoder

"Om du vill ha ett nio-till-fem-jobb så är du i fel bransch, säger Team Bondi-chefen Brendan McNamara.

#la-noire


Medlem
L.A. Noire-chefen anklagas för sina arbetsmetoder

L.A. Noire-chefen anklagas för sina arbetsmetoder?! Ganska Sjukt faktiskt det är väll bra om man arbetar och gör ett snyggt spel till xboxen och ps3:an?

Medlem

@Jimbo66

Så du jobbar gärna helger och kanske 07-22 varje dag? Det är sjuka arbetstider och något som inte bör vara tillåtet någonstans, nackskott på den som bestämmer de arbetstiderna.

Medlem

Att utelämna folk från credits är ju jäkligt fult, men frågan är om det är något McNamara ligger bakom. Han har dessutom helt rätt i att man är i helt fel bransch om man förväntar sig 8 timmars arbetsdag. Sen är det mycket möjligt att killen är ett as ändå, det vet jag inget om. Men jag håller med, iaf till stor del, om det han säger.

Medlem

...så länge det inte strider mot det arbetsavtal man skrivit under såklart.

Medlem

Well... resultatet verkar ha blivit fint. Och jag vet alldeles för lite för att uttala mig om vare sig Team Bondis chef eller vad som faktiskt hänt där rent slitmässigt.

Men att lämna 130 personer ur creditsen verkar ju lite konstigt. Som att det bara är dom som jobbat 12 timmar om dygnet som förtjänat den heliga rätten att ha sitt namn susa förbi i en halv sekund. I credits så ska man ju BJUDA på berömen, hur många spelföretag slänger inte in andra tredjepartares namn från Nvidia och GameSpy och fan vet allt, och inte minst familjemedlemmar, hundar, pizzabud och allt möjligt? Verkar ganska narcissistiskt. Har läst en del om att Team Bondi bedriver rena sadistiska Dilbert-miljön.

Medlem

Nej det var inte värt deras uppoffringar, 130 personer som bara strykits från credits-listan, jesus fuck. Nej sådana tider ska man verkligen inte behöva jobba i, spelar ingen roll hur bra ett spel blir, det är FEL

Medlem

Det finns en hel del människor som vill jobba med spel men som avstår på grund av dessa extrema crunch periods. I den del som handlar om programmering leder det till utslitna arbetare bara till större personalomsättning och ännu sämre kodkvalitet varvid chefen dikterar ännu hårdare arbetstider och så har vi en ond cirkel. Jag ser fram emot den dag då vi har rättvisemärkta spel. "Det här spelet gjordes av människor som tilläts ha ett liv vid sidan av jobbet, delta i samhället och spendera tid med sina nära och kära."

Skrivet av eagiz:

@Jimbo66

Så du jobbar gärna helger och kanske 07-22 varje dag? Det är sjuka arbetstider och något som inte bör vara tillåtet någonstans, nackskott på den som bestämmer de arbetstiderna.

Folk ska väl få jobba hur länge dom vill? Så länge det ser sjysst ut i avtalen ser jag inga problem med det. Har man åttatimmarsdag i företagspolicyn och ändå tvingar sina anställda att arbeta oskäligt mycket övertid (med eller utan betalt) så skall man givetvis straffas medelst nackskott, men att påtvinga korta arbetsdagar från statligt håll är bara dumma storebrorsfasoner.

Vox
Medlem
Skrivet av eagiz:

@Jimbo66

Så du jobbar gärna helger och kanske 07-22 varje dag? Det är sjuka arbetstider och något som inte bör vara tillåtet någonstans, nackskott på den som bestämmer de arbetstiderna.

I perioder är det nog norm att arbeta 80 timmar i veckan, även i Sverige. T ex kör affärsjurister några hundår som biträdande jurister och det hör nog snarare till vardagen att dom kommer innan åtta och går hem runt 18-20, inklusive helger. Har för mig att även läkare har en ganska tuff period första åren, däribland AT-åren, med veckor som ser helt galna ut. Det är väl dom två jag kommer på rent spontant, men det säger lite sig självt att vill du konkurrera med dom bästa så behöver du vara ohyggligt skicklig för att klara av att prestera på 40 timmar i veckan det som andra presterar på 80+ timmar i veckan. Och det kommer alltid finnas människor som är beredda att arbeta 80+ timmar i veckan i flera år för att som affärsjurist eller läkare dra in en hundratusen i månaden eller mer.

Precis samma är det väl i spelbranschen. Så länge det inte finns ett universiellt regelverk som begränsar arbetstider och som dessutom kan kontrolleras till 100 %, så kommer folk i en konkurrensutsatt bransch att pressa sig till det maximala för att få chans till arvode, prestige, status, bonusar och så vidare. Och dom som inte är beredda att göra det kommer att, med viss reservation för människor med en stark begåvning, hamna efter.

Medlem

Det är ju givet köp - men när det är under 300 kr i pris.

All företag bör väl planera för 8-17(minus lunch), men om det sedan blir försenat kan man tänka sig att intensifiera med övertid för en deadline vaklart.

Allt annat är ju bara dumdristigt. Du jobbar inte effektivt och på topp längre än så under längre tid.
- Ja, vi föredrar att att alla presterar under sin förmåga det mesta av tiden, och att vi dessutom måste betala övertidsersättning för detta undermåliga arbete. Ovanpå detta fler buggar att rätta senare.

Osmart snubbe ... och kortsiktig.

Medlem

Förstör bara de anställda med utdragna perioder av sånt arbete. Illa nog när det är crunch. Ska inte behöva jobba som om det var crunch hela tiden. Bättre i sånt fall med fler anställda och mer humana villkor. Betala löner måsta man ju göra i alla fall, och vill man inte jobba ihjäl sina anställda kan det ju vara något att tänka på. Folk kommer ju inte orka göra mer än ett spel om de måste jobba så hela tiden. Snacka om att förstöra talang och potential.

Medlem

Wasnt worth it!
LA Noire är skit^2.

Ish
Medlem

Följ ANet's fotspår.. Ta in folk som VILL jobba där, som VILL visa vad de kan. Alla har väl haft ett jobb enbart för inkomstens skull. Jag håller delvis med McNamara, men att utesluta folk sådär känns som ett dick move. Undrar varför?


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

Alltid illa när företag och chefer utnyttjar sina anställda, Rockstar games dåliga rykte sprider sig vidare. Vore intressant som gamer att veta lite med vad man lägger sina pengar på egentligen?

Inaktiv

Varför göra något stort av det? Det strider inte mot några avtal som arbetarna har skrivit på. Dessutom följer han nog lagar och regler så inget fel direkt. Bra spel!

Medlem
Skrivet av showerguy:

Varför göra något stort av det? Det strider inte mot några avtal som arbetarna har skrivit på. Dessutom följer han nog lagar och regler så inget fel direkt. Bra spel!

För att spelet inte tagit 7 år om folk hade fått jobba vettiga tider. Att under längre perioder jobba 80-110 timmar / vecka ökar inte din produktivitet. Det ger en en boost om det pågår i ett par månader, men längre än så så har du helt plötsligt lägre produktivitet än om du jobbat ~40h i veckan.

Inaktiv

7 år! Wow borde inte spelet vara då mycket bättre man tröttnar ju efter 10-12 fall senare av spelet. Nästan värre än Duke Nukem Kiss o bajs ålder

MFC
Medlem

Buhu va hemska arbetstider... o så går folk ner till Toys'R Us o köper plastskit utan att ägna en enda sekund till eftertanke samtidigt som prylarna gjorts av folk som jobbar 17-18 timmar i streck för skitlöner.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Förväntar man sig "normala" arbetstider när man arbetar som spelutvecklare, då har man precis som han säger hamnat i fel branch. Det är helt abnormala arbetstider innan spelsläpp, och det gäller nog alla större spelutvecklare världen över. Jag vet att till exempel DICEs personal jobbade absurt mycket innan Mirrors Edge och BC2 släppen, allt för att skapa ett så bra spel som möjligt. Jag tror att de flesta som arbetar med spel har sån passion för det att de helt enkelt trivs med att prestera.

Medlem
Skrivet av Nactox:

Förväntar man sig "normala" arbetstider när man arbetar som spelutvecklare, då har man precis som han säger hamnat i fel branch. Det är helt abnormala arbetstider innan spelsläpp, och det gäller nog alla större spelutvecklare världen över. Jag vet att till exempel DICEs personal jobbade absurt mycket innan Mirrors Edge och BC2 släppen, allt för att skapa ett så bra spel som möjligt. Jag tror att de flesta som arbetar med spel har sån passion för det att de helt enkelt trivs med att prestera.

Jo det är känt som crunch time... det som de snackar om som har hänt här är att det var perpetual crunch time, de hade crunch time i sju år...

Medlem

Jag jobbar med spel och har haft min del av crunchkalaset. Om det är ok eller inte tycker jag beror på hur det går till. Om det används som nödlösning i slutfasen eller inför en delleverans pga något som ingen kunde förutse är det helt ok. Om det däremot hela tiden planeras för att alla ska jobba över är det riktigt svinigt. Speciellt som saker kommer gå fel vilket leder till övertid på övertiden.

Sen tror jag också att företag tjänar på att ha ett vettigt arbetsklimat så att man kan ha kvar de med lång erfarenhet som inte kan/har lust att jobba över. Jag tror väldigt få som har småbarn kan tänka sig att jobba 60h+-veckor i 7 år. Så länge folk inte orkar med spelbranchen under mer än ett par år kommer den aldrig mogna.

Medlem

Är ju såhär i denna branch, är inget nytt.. var ju nån avhoppad från R* som skrev en artikel om arbetsmetoderna när dom gjorde RDR, han som bossade över det projektet var, enligt honom, ett riktigt svin tydligen..

Jobbar också med spel, men för ett litet spelföretag, man jobbar ju med det för att man helt enkelt gillar det, inte för att bli rik eller för att man tror att man kan jobba bara 8h om dagen.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:

Är ju såhär i denna branch, är inget nytt.. var ju nån avhoppad från R* som skrev en artikel om arbetsmetoderna när dom gjorde RDR, han som bossade över det projektet var, enligt honom, ett riktigt svin tydligen..

Jobbar också med spel, men för ett litet spelföretag, man jobbar ju med det för att man helt enkelt gillar det, inte för att bli rik eller för att man tror att man kan jobba bara 8h om dagen.

Jag tror ingen tycker det är kul att jobba 60-110h/vecka i 7 år, oavsett vad man gör. Att äta pannkakor varje dag i 7år tror jag också de flesta tycker suger.

Medlem

Varför ens ha en credit-lista? Ingen läser den ändå.

Förmodligen var det bara några modeller och obetydliga personer som togs bort.

Dom får byta jobb om dom inte tycker om det.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

Vad är det för jäkla statssocialistiska fasoner här egentligen. Människor får väl arbeta hur länge de vill. Anser man det inte värt det så får man antingen förhandla fram ett avtal man själv är nöjd med eller byta arbetsplats.


signatur
Medlem
Skrivet av Dennardo77:

7 år! Wow borde inte spelet vara då mycket bättre man tröttnar ju efter 10-12 fall senare av spelet. Nästan värre än Duke Nukem Kiss o bajs ålder

Har inte jobbat med spel precist, men kan tänka mig att bara få till nya motorn för mer förfinade ansiktsuttryck tagit sin del av den tiden.

Om du inte löser ett fall i timmen har du väl redan fått rätt mycket speltid för pengarna.

Det är ju ju så otroligt mycket i spelen ofta, att jag i alla fall aldrig spelar ett spel och rakt igenom och färdig. Jag pausar ett och fortsätter vid annat tillfälle. Finns vad jag förstår vissa likheter med Noire och CSI och efter x fall känner man viss upprepning. Det skall letas ledtrådar och vridas och vändas på dessa för att analysera. Det är ju gemensamt för alla fall egentligen. Bara ta en paus och köra resten av fallen när man känner för den typen av spel igen.

Spelproducenter tillhör underhållningsbranschen, de anställda anställs just på projektbasis, de jobbar "till it's done!" - så det går knappast att jämföra med ett vanligt knegarjobb.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Spelproducenter tillhör underhållningsbranschen, de anställda anställs just på projektbasis, de jobbar "till it's done!" - så det går knappast att jämföra med ett vanligt knegarjobb.

Ja, det är mer en livsstil än ett jobb man tar för att man tror att det ska vara som ett vanligt kneg med vanliga arbetstider.


signatur
Medlem

* 60h per vecka är tufft men hanterbart - man hinner fortfarande ha ett eget liv vid sidan av jobbet.
* 80h per vecka har jag bara provat på ett par gånger - redan här har man knappt något liv utanför jobbet. Detta pallar man kanske några veckor om man är normal. Motsvarar 16h per dag mån-fre med helgen ledig eller 11h per dag VARJE dag.
* 110h per vecka är helt sinnessjukt hårt - det innebär nästan 16h per dag VARJE dag i veckan d v s ingen ledig tid ALLS. (Kan vara en idé att sova över på jobbet.) Här är man i princip livegen slav åt företaget. Då gäller det att man gillar sitt jobb...

12
Skriv svar