ska vi börja bränna pakistanska flaggan?

Medlem

Jag har inte haft på tvn på flera dagar Så jag fick nyss veta detta med självmordsbombaren. Jag vet ganska lite om det ännu men jag kan bara säga att det hela är tragikomiskt.

Tyvärr behövs det nog mer offer innan ni vanliga människor inser att det är dags att kasta ut ALLT som har med religion att göra. Det är förlegat och skapar bara problem och motsättningar.

Som tur är tycks inte extremism och intelligens gå hand i hand. Religion är en jävla clownskola.

edit..jävla ipad, ändrar på vartannat ord jag skriver...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Notumforce:

Ska förklaras kanske att Islamism kom från olika politiska grupper från ca 1900 och framåt och tack vare kolonialmakterna så fick dom språngbräda kan man säga.

Den extrema versionen av islam fanns långt innan dess.... Det krigades och propogerades för Islam på medeltiden. Precis som Kristendomen gjorde. Om inte tidigare. Finns ju exempel på Judar som mer eller mindre blev slaktade i mellan-östern av tidiga islamister. Att koloniseringen hjälpte till på 1900-talet är dock säkert möjlig. Men det var ju inte fred o fröjd innan heller.

Där får du allt slänga upp en fakta länk på allt
Vad jag vet så existerade inte islamister innan 1900 talet.

Extrema fall ja där man slaktade folk lite hur som helst men inte som den specifika ideologin som vi pratar om idag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Där får du allt slänga upp en fakta länk på allt
Vad jag vet så existerade inte islamister innan 1900 talet.

Extrema fall ja där man slaktade folk lite hur som helst men inte som den specifika ideologin som vi pratar om idag.

Var Muhammed islamist?
Hur definierar du islamism?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Mycket bra fråga jag tror inte det men den som orkar får gärna grotta i det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamism , kan ge vissa svar bla annat, det som handlar om killnaden mellan islamism och traditionellt islamiskt styre.

Nu är det bara en länk men finns säkerligen andra källor för detta ändamål.

Det här är ju ett uppsats ämne så kan ju debatteras till dö dagar


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Notumforce:

Ska förklaras kanske att Islamism kom från olika politiska grupper från ca 1900 och framåt och tack vare kolonialmakterna så fick dom språngbräda kan man säga.

Den extrema versionen av islam fanns långt innan dess.... Det krigades och propogerades för Islam på medeltiden. Precis som Kristendomen gjorde. Om inte tidigare. Finns ju exempel på Judar som mer eller mindre blev slaktade i mellan-östern av tidiga islamister. Att koloniseringen hjälpte till på 1900-talet är dock säkert möjlig. Men det var ju inte fred o fröjd innan heller.

Där får du allt slänga upp en fakta länk på allt
Vad jag vet så existerade inte islamister innan 1900 talet.

Extrema fall ja där man slaktade folk lite hur som helst men inte som den specifika ideologin som vi pratar om idag.

Nu kanske jag uttryckte mig lite oklart. Men den form av Islam som drevs förr i tiden kan likställas med Islamism. Det anser iaf jag. Själva ideologin Islamism fanns ju inte.

Bara jag som tycker att det är intressant att just imamen som uttalat sig om terrordådet i Stockholm själva är en fundamentalist. Han har själv sagt att:

"Äktenskapet inom islam är inte baserat på kärlek. Hur ska man kunna bli kär när kvinnan alltid slår ned blicken hela tiden i kontakter med det manliga könet?"

På frågan om kvinnor får ha väninnor säger han:

- Det är tveksamt. Om kvinnan vill besöka muslimska väninnor går det bra, men om mannen säger nej, så är det nej, svarar Abd al Haqq Kielan med en tydlig skärpa i rösten.

Varför verkar nästan en majoritet av imamer som utalar sig i tidningar ha otroligt o-jämlika åsikter mot könsrollerna? Jag tycker religions-frihet ska råda.

MEN! Sådana här personer med såna åsikter ska kritiseras. Men det görs inte av ren jävla FEGHET!

Slutligen:

"Kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med, men kärleken kan ofta uppstå inom äktenskapet."

Är inte detta fullkomligt sjukt och oacceptabelt i ett demokratiskt samhälle?

Källa: http://www.paraplyprojektet.se/nyheter/mannens-mark-eller-hus...

Jag pratar givetvis om Abd al Haqq Kielan.

Jag drar inte alla muslimer av en kam. Absolut inte. Men det ska fan inte kallas islam-fobi när man kritiserar folk för deras efterblivna åsikter.

Vet ni förresten vem som betalar denna mannens lön? Det gör du och jag. Skattebetalare.

Rikta mer kritik mot imamer med sån här stenålders-retorik. Sånt här ska inte mina skattepengar gå till.

Lite OFT jag vet. Men jag tyckte det var viktigt i debatten. Jag gillar demokrati. Och jämställdhet. Och jag vill att det ska fortsätta vara så. Till skillnad från vissa islamiska grupperingar som dessa. ÅTERIGEN! Alla muslimer tänker inte så här. Men många ledande muslimer gör det. Och det finner jag svårt att försvara.

Medlem
Skrivet av Massy:

Åh nej dem brände upp en tygbit, nu jävlar! Jag tror de flesta svenskar struntar i om muslimerna eldar tyg.

Precis.. det kanske är dags att vi börjar bry oss.

Nu har självmordsbombare kommit till Sverige också, ska vi fortfarande inte bry oss?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Frågan är ur man hanterar detta, enligt mig så har detta inget alls med invandringspolitik o dyl utan en konskevens av att sverige är mer aktiva utrikes, och imo så är det inte första gången sverige råkat ut för en terror attack och antagligen inte den sista.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

^ Nej det är inte den första, men det är väl den första självmordsbombaren i islams namn i Sverige, vilket är lite oroligt. Vi har lyckats vara utan extremister ända tills nu.

Jag måste säga att det är väldigt skönt och uppskattande att höra Sveriges imamer förkasta bombarens aktion, samt meddela att det här bryter mot allt vad islam står för. Det kanske kan lugna den hetsiga delen av befolkningen lite grann.

Medlem

Absolut , för islam har inget med dessa nötter att göra ,

Och jag det är tragiskt inte tu tal om det men för mig kvittar det om personen är religös eller antireligös eller nån annan bakgrund media gärna fokuserar på,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Jozo:

^ Nej det är inte den första, men det är väl den första självmordsbombaren i islams namn i Sverige, vilket är lite oroligt. Vi har lyckats vara utan extremister ända tills nu.

Jag måste säga att det är väldigt skönt och uppskattande att höra Sveriges imamer förkasta bombarens aktion, samt meddela att det här bryter mot allt vad islam står för. Det kanske kan lugna den hetsiga delen av befolkningen lite grann.

Vet inte hur mycket man kan lita på de imamer dock. Som jag sa tidigare så är den som blivit utnämnd expert i TV är närmare extremister politiskt än de flesta anra muslimer. Men det väljer man inte att prata om.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vi har lyckats vara utan extremister ända tills nu.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det här


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

elda mig


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Medlem
Skrivet av Jozo:

Vi har lyckats vara utan extremister ända tills nu.

Amaltheadådet, 1908

Mordbrandsattentat mot Norrskensflamman, 1940

Ambassadockupationen i Stockholm, Kommando Holger Meins 1975

Mats Hinze, under 90-talet.

Bombattacker emot kraftledningar i Jämtland, den samiska "Aktionsgruppen mot fria fjälljakten" 1998.

Bombdåd i bl.a. Stockholm av fyra palestinier, under 80-talen.

Det är några av händelserna i modern svensk historia. Förutom det otaliga terroraktioner från bl.a. höger- och vänsterextrema grupper samt kriminella organisationer - som inneburit mord, misshandel, mordbränder, sprängladdningar, skottlossningar och mycket mer.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Jozo:

Vi har lyckats vara utan extremister ända tills nu.

Amaltheadådet, 1908

Mordbrandsattentat mot Norrskensflamman, 1940

Ambassadockupationen i Stockholm, Kommando Holger Meins 1975

Mats Hinze, under 90-talet.

Bombattacker emot kraftledningar i Jämtland, den samiska "Aktionsgruppen mot fria fjälljakten" 1998.

Bombdåd i bl.a. Stockholm av fyra palestinier, under 80-talen.

Det är några av händelserna i modern svensk historia. Förutom det otaliga terroraktioner från bl.a. höger- och vänsterextrema grupper samt kriminella organisationer - som inneburit mord, misshandel, mordbränder, sprängladdningar, skottlossningar och mycket mer.

Sen alla Svenska medborgare som åkt till Mellanöstern för att spränga sig själva. Det är ett antal.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Sen alla Svenska medborgare som åkt till Mellanöstern för att spränga sig själva. Det är ett antal.

Källa på det? Enligt SÄPO ett 30-tal som åkt för att försöka gå med i olika extrema grupper på plats.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Fargo:

Sen alla Svenska medborgare som åkt till Mellanöstern för att spränga sig själva. Det är ett antal.

Källa på det? Enligt SÄPO ett 30-tal som åkt för att försöka gå med i olika extrema grupper på plats.

Har skrivits artiklar om Svenskar som sprängt sig själva... Använd google.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-sjalvmordsbombare-do...

Frun uttalade sig senare att hon tyckte det var bra och rätt att döda i religionens namn. Stod i aftonbladet för några månader sen.

Finns ju flertal exempel på Svenska medborgare som blivit åtalade både här och i andra länder för terrorism de senaste åren.

Medlem

Jag hittar endast en händelse där (varken UD eller Säpo kan bekräfta att) förövaren var svensk medborgare. Så, alla en?

Dömda terrorister med svenskt medborgarskap kan jag nog räkna på mina fingrar, och då minns jag mannen som blev dömd till livstids fängelse i USA samt en man med ursprung i Tjetjenen som förberedde något sprängdåd någonstans. Abu Qaswarah var väl också svensk medborgare?

Att det är ett problem säger jag inte, men att måla upp det som domedagen känns aningen överdrivet och dramatiserat. Känns väldigt fel att måla upp det genom att säga "alla".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Folk måste sluta läsa bara rubrikerna på nyheter , annars blir det helt fel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jag hittar endast en händelse där (varken UD eller Säpo kan bekräfta att) förövaren var svensk medborgare. Så, alla en?

Dömda terrorister med svenskt medborgarskap kan jag nog räkna på mina fingrar, och då minns jag mannen som blev dömd till livstids fängelse i USA samt en man med ursprung i Tjetjenen som förberedde något sprängdåd någonstans. Abu Qaswarah var väl också svensk medborgare?

Att det är ett problem säger jag inte, men att måla upp det som domedagen känns aningen överdrivet och dramatiserat. Känns väldigt fel att måla upp det genom att säga "alla".

Också en som blev gripen och åtalad i England. Nyligen blev några åtalade här i Sverige. Som sagt det finns ett antal exempel!

Även om det är ett litet antal är det fortfarande ett problem. Imo. Jag talar om Islamister. Inte vanliga muslimer.

Jag menar såklart inte att alla svenska medborgare åker för att begå terrorism. Det var lite illa uttryckt. Trodde dock ingen skulle ta det ordagrant.

Med alla så menade jag såklart dom som åkt utomlands och haft planer på terrorism. Men som oftast undanröjts. Att det inte skulle vara ett problem är väl lite absurt.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stor-oro-bland-malmos-judar-...
Judars utsatta position i Rosengård är väl ett exempel på ökad radikalisering.

Medlem

edit: oops, skrev en kommentar i denna tråd som skulle in i en annan tråd, flyttat...

Kan väl säga i denna tråd att det är kul att se att det finns en vilja till tydlighet i diskussionen. Jag hoppas att gemene svensk tänker likadant.

mer peace, love and understanding är vad denna värld behöver


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Folk måste sluta läsa bara rubrikerna på nyheter , annars blir det helt fel.

exakt, tro inte på allt som står på Aftonbladets förstasida för det har antagligen förvrängts och överdrivits ett par gånger innan det kommer in i tidningen.

Skriv svar