Svininfluensan = global konspiration?

MFC
Medlem
Skrivet av SVT Text TV:

Influensan tar ny fart i Mexico

Den så kallade svininfluensan har
tagit ny fart i Mexiko, där pandemin
först upptäcktes i april i år.

Enligt de mexikanska myndigheterna
har 1.341 nya fall rapporterats
den senaste veckan.

Mexikos hälsominister Jose Abgel
Cordova varnade på fredagen för att
en miljon av landets 100 miljoner
invånare kan komma att bli smittade.

Enligt världshälsoorganisationen WHO
har totalt i världen 296.471 fall av
svininfluensan bekräftats.
Antalet dödsfall är totalt 3.486.
Vaccin kan spara miljarder - sid 110

Vem går på den här dyngan. Oväntat att det börjar spridas från samma gård som tillhör ett amerikanskt företag...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av psykotisk:

Eftersom att du verkar vara läskunnig och orkat läsa igenom deras rapport så har du säkert inga problem med att kritiskt granska denna: http://www.studyof911.com/articles/winstonwtc701/

Efter att ha läst den bör du snabbt kunna se vart NIST's hypotes faller. Om inte - läs den igen.

Allt jag kan utläsa är antaganden och spekulationer.
Den "rapporten" ger känslan av ett ihoprafsat hemmaarbete, baserat på andra mytomaners "fakta",amatörmässiga tolkningar av bilder och en avsaknad av vetenskapliga analyser och tillvägagångssätt.

Bara en sån sak som att diskvalificera NIST's skadebedömningar, "eftersom det inte finns foton på området som visar enorma gapande skador"

Tja...det KAN ju varit så att skdorna helt enkelt inte såg så allvarliga ut på utsidan. Insidan däremot kan ju likaväl ha varit helt mosad rent strukturellt.
För att dra en parallell; från utsidan ser te,x en skottskada inte så farlig ut. Ett mindre hål bara.
Det är skadorna på insidan som räknas.

Och sen till sist; vad spelar det för roll hur WTC7 rasade?
Med tanke på byggnadens skador så hade den rivits ändå.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Hur det ser ut på utsidan spelar en mycket liten roll. Om det t.ex. är bärande pelare eller den bärande konstruktionen som skadats kan hela konstruktionen falla ihop i alla fall.

Edit: Och naturligtvis kan det vara tvärt om.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Nestor:

Du har faktiskt rätt där. Alla ytor reflekterar ljus. Du uppfattar det som färger, när det i själva verket är ljus på en viss bestämd våglängd som reflekteras tillbaka.

Färgen Blå är sljus som har våglängder mellan 450-500 nanometer.
Grönt ligger på 500-570nm.

Varför syns du i skuggan?. Ljus reflekterat från månens yta, från jorden, från stjärnorna och från omkringgivande terräng är fullt adekvat för att kunna fångas på film.
Det är inga större konstigheter att fotografera under ljussvaga förhållanden. Ställ upp bländare och exponeringstid för filmen, och tillse att filmen är snäppet ljuskänsligare.

Har man desutom en mycket bra kamera, som te.x de Hasselbladskameror som Apollo-expeditionerna använde så är det absolut inga konstigheter.

Sen kan du ju knappast förneka att månen lyser rätt bra eller hur
Måndamm är en mycket effektiv ljusreflektor. Ta en titt på månen så blir det uppenbart

Mythbusters har faktiskt fuskat där när det gäller bilden på astronauten i skuggan av månlandaren. Ljusreflektionerna på månen ligger på runt 7% albedo och jordens albedo på runt 30% så månen reflekterar betydligt mindre än jorden. Mythbusters har använts sig av gray portland cement som har ett albedo på 35-40% vilket är högre än vad månens ca 7%. Sedan så visade mythbusters aldrig värderna på albedo mätaren, utan bara siffrorna på en miniräknare..

Så där på bilden är albedo värderna betydligt högre och så tog dem bilden när modellgubben på månlandaren var helt still, det var austronaten knappast i verkligheten, då hade dem kunnat ställa upp exponeringstiden på kameran extremt. För att kunna få gubben att lysa sådär mycket måste mythbusters ställa upp den på 25-30 sekunder, sedan så fick man aldrig se vilken exponeringstid dem hade kameran inställt på.

För att kunna få astronauten att synas sådär tydligt i skuggan måste man ställa upp exponeringstiden rejält och då måste han stå blixt stilla exakt i den där ställningen under 25-30 sekunder på stegen. Om han inte skulle ha gjort det så skulle bilden vara jättesuddig men det är den inte.

http://www.nasa.gov/images/content/62288main_aldrin_ladder_fu...

Skrivet av Nestor:

Det har med mycket grundläggande fysik att göra.
Sätter du en kropp i rörelse så kommer du ge kroppen en viss rörelseenergi.
I enlighet med energiprincipen (som jag inte tänker gå in på djupare, eftersom jag utgår från att något så elementärt är allmänt känt) så kommer kroppens rörelsenergi att "gå åt " till att övervinna de motstånd som inverkar på kroppen.
I detta fall med en flagga är det friktion och luftmotstånd. Övriga former av energiförluster är såpass små att vi kan bortse från dem. Givetvis finns de där, men deras inverkan är för liten för att vara relevant.

En betydande del av energiförlusten sker när kroppen, i detta fall en flagga, måste röra sig igenom ett medium som utövar ett motstånd. På jorden är luftmotstånd ett lysande exempel.

Detta medför således: En kropp som inte hindras av luftmotstånd kommer att behålla sin rörelseenergi längre än vad en kropp som hindras av luftmotstånd kommer att göra.

I fallet med flaggan så kommer den att ge en illussion av att "fladdra" i "vinden". Det är helt enkelt resultatet av mycket grundläggande fysik som jag kan få en apa att förstå på en kvart.

Kolla bl.a"Mythbusters-länkarna" ovan, det är tydligare om man ser det "i realiteten". Fysik blir lätt lite knastertorrt, men jag har försökt förklara det så gott jag kan såhär på kvällskvisten.

Något som är oklart?

Jag måste ta och gratulera, du tillsammans med mythbusters har just bevisat att människan aldrig har landat på månen.

Kolla in mythbustersklippet vid: 2:32 vid vakium så fortsätter flaggan vaja men vid atmosfärisk tryck så stannar den.

Ett klipp från apollo 15. Kolla vid 00:30 då han släpper flaggan så stannar den.

Som ni ser så stannar flaggan identiskt med mythbusters atmosfäriska tryck.

Alltså är inte flaggan i ett vakuum...

Skrivet av SuperTank:

http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2009/09/moon-pa...

http://cache.gawker.com/assets/images/gizmodo/2009/09/moon-pa...

Tagna av indien, en tredje part, som bekräftar månlandningen. Men inte för det spelar någon roll, det kommer inte ändra några åsikter hos konspirationsteoretikerna.

Den ena bilden är det ett rött streck på och den andra ingenting? Kan någon förklara vad det skulle föreställa? Och varför det ?klassas? som någon sorts bevisning av att människan har varit på månen...

Sedan en sak till.

Hur kommer det sig att alla bemannade rymdresor har varit innanför van allen-bälterna tills idag utom månlandningarna?

Medlem
Skrivet av Jühan:

Den ena bilden är det ett rött streck på och den andra ingenting? Kan någon förklara vad det skulle föreställa? Och varför det ?klassas? som någon sorts bevisning av att människan har varit på månen...

För att man ser transportsträckan de tog på månen.
[http://www.impactlab.com/2009/09/04/chandrayaan-sends-images-...]

Skrivet av Jühan:

Hur kommer det sig att alla bemannade rymdresor har varit innanför van allen-bälterna tills idag utom månlandningarna?

För att man inte vill utsätta sig för mer strålning än nödvändigt? Vart vill du komma?
Van Allen själv sa att strålningen inte skulle vara ett hinder för astronauter att landa på månen.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Detta måste vara den mest underhållande tråden jag läst på länge, konspirationsteoretikerna klamrar sig verkligen fast vid minsta lilla grässtrå

Medlem
Skrivet av Jühan:

Hur kommer det sig att alla bemannade rymdresor har varit innanför van allen-bälterna tills idag utom månlandningarna?

Som en liten kuriosa så kan jag nämna att strålningen i bälterna inte är konstant, utan varieraden. Denna variation är inte större konstigheter att mäta.
Därför såg man till att skicka iväg expeditionerna under intervall med lägre strålningsintensitet.

Att de skulle innebära akut livsfara för människor är tjurbajs.
Det har även Mr. Allen själv som sagt sagt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jühan: Har du läst igenom de förklaringarna som ges under de länkar jag postat tidigare?

Bad: When the astronauts are assembling the American flag, the flag waves. Kaysing says this must have been from an errant breeze on the set. A flag wouldn't wave in a vacuum.

Good: Of course a flag can wave in a vacuum. In the shot of the astronaut and the flag, the astronaut is rotating the pole on which the flag is mounted, trying to get it to stay up. The flag is mounted on one side on the pole, and along the top by another pole that sticks out to the side. In a vacuum or not, when you whip around the vertical pole, the flag will ``wave'', since it is attached at the top. The top will move first, then the cloth will follow along in a wave that moves down. This isn't air that is moving the flag, it's the cloth itself.

New stuff added March 1, 2001: Many HBs show a picture of an astronaut standing to one side of the flag, which still has a ripple in it (for example, see this famous image). The astronaut is not touching the flag, so how can it wave?

The answer is, it isn't waving. It looks like that because of the way the flag was deployed. The flag hangs from a horizontal rod which telescopes out from the vertical one. In Apollo 11, they couldn't get the rod to extend completely, so the flag didn't get stretched fully. It has a ripple in it, like a curtain that is not fully closed. In later flights, the astronauts didn't fully deploy it on purpose because they liked the way it looked. In other words, the flag looks like it is waving because the astronauts wanted it to look that way. Ironically, they did their job too well. It appears to have fooled a lot of people into thinking it waved.

This explanation comes from NASA's wonderful spaceflight web page. For those of you who are conspiracy minded, of course, this doesn't help because it comes from a NASA site. But it does explain why the flag looks as it does, and you will be hard pressed to find a video of the flag waving. And if it was a mistake caused by a breeze on the set where they faked this whole thing, don't you think the director would have tried for a second take? With all the money going to the hoax, they could afford the film!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Jühan: Har du läst igenom de förklaringarna som ges under de länkar jag postat tidigare?

Och du har tydligen inte kollat igenom youtube filmerna med Jarrah White? För där går han nämnligen igenom en hel del argument som det var på bad astronomy sidan...

Skrivet av Nestor:

Som en liten kuriosa så kan jag nämna att strålningen i bälterna inte är konstant, utan varieraden. Denna variation är inte större konstigheter att mäta.
Därför såg man till att skicka iväg expeditionerna under intervall med lägre strålningsintensitet.

Att de skulle innebära akut livsfara för människor är tjurbajs.
Det har även Mr. Allen själv som sagt sagt.

För att skydda sig från strålningen i van allen-bälterna så krävs det två meter tjockt blylager enligt fysikern Ralph Rene och det kan jag lova dig det hade INTE astronauterna.

Här har ni nått att bita i kolla vid 2:55

Och så till 2:26

Jag säger som Bill Kaysing säger. Att den dagen det visas bilder av månen där månlandaren eller amerikanska flaggan eller månbilarna är med, då ska jag vara tyst och aldrig mer yttra mig om att månlandningen skulle vara en bluff. Men hittills har det bara visats dunkla bilder av någonting otydligt som ?dem? kallar för bevis.

Medlem

Jühan:
Ralph Rene
Education: Self-taught

För mer intressant/underhållande läsning finns en sammanfattning av hans självlärda teser på: http://en.wikipedia.org/wiki/Ralph_Rene


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Här har ni nästan fyra timmar material när Jarrah White går igenom strålningen i detalj. Jag vet ändå att ingen jävel kommer att gå igenom dem för det är som att förhandla med en vägg, man kommer ändå ingen vart hur mycket fakta och bevis man än postar.

Jag vill gärna ha en förklaring av videorna jag bad er kolla igenom i förra inlägget...

Medlem

Jühan: Du tycker inte att det är lite suspekt att berättarrösten pratar om att astronauterna och markpersonalen har diskussioner om hur man ska "fejka" bilderna men att dom sedan knappt spelar upp någonting från dessa påstådda konversationer.

Som bevis på att någon säger åt dom vad de ska säga spelar dom upp ett kort klipp där någon säger "talk" efter att dom inte först fått svar, tycker du det är tillräckligt med bevis?

Angående "mörkläggningen" i rymdskytteln, i texten i klippet så har dom inom parantes lagt till "so that the inside walls do not show". Det som igentligen sägs är "So ...... looking through the number one window and there isn't any reflective light". Min tolkning är att de snarare handlar om att dom inte vill att ljus ska reflektera in i kameran så att man inte ser nåt.

Written, produced & directed by: http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_Winfield_Sibrel


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Är det inte konstigt att de inte är personer som är erkända fysiker med en riktig utbildning?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Rissan:

Jühan: Du tycker inte att det är lite suspekt att berättarrösten pratar om att astronauterna och markpersonalen har diskussioner om hur man ska "fejka" bilderna men att dom sedan knappt spelar upp någonting från dessa påstådda konversationer.

Som bevis på att någon säger åt dom vad de ska säga spelar dom upp ett kort klipp där någon säger "talk" efter att dom inte först fått svar, tycker du det är tillräckligt med bevis?

Angående "mörkläggningen" i rymdskytteln, i texten i klippet så har dom inom parantes lagt till "so that the inside walls do not show". Det som igentligen sägs är "So ...... looking through the number one window and there isn't any reflective light". Min tolkning är att de snarare handlar om att dom inte vill att ljus ska reflektera in i kameran så att man inte ser nåt.

Written, produced & directed by: http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_Winfield_Sibrel

Är det inte underligt att dem är i jordens omloppsbana medans nio timmar senare gick dem på månen som är en tre dagars resa bort?

Det är väldigt suspekt enligt mig.

Medlem
Skrivet av Jühan:

Är det inte underligt att dem är i jordens omloppsbana medans nio timmar senare gick dem på månen som är en tre dagars resa bort?

Det är väldigt suspekt enligt mig.

Haha, ja för en sådan jävla tabbe gör de nog säkerligen. Det är ju som bekant bara idioter på NASA...


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem
Skrivet av Jühan:

Är det inte underligt att dem är i jordens omloppsbana medans nio timmar senare gick dem på månen som är en tre dagars resa bort?

Det är väldigt suspekt enligt mig.

Vad exakt i filmen är det som visar på det?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:
Skrivet av Jühan:

Är det inte underligt att dem är i jordens omloppsbana medans nio timmar senare gick dem på månen som är en tre dagars resa bort?

Det är väldigt suspekt enligt mig.

Vad exakt i filmen är det som visar på det?

Mellan 1:25-2:00 i andra filmen part 5/5.

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Skrivet av Jühan:

Är det inte underligt att dem är i jordens omloppsbana medans nio timmar senare gick dem på månen som är en tre dagars resa bort?

Det är väldigt suspekt enligt mig.

Haha, ja för en sådan jävla tabbe gör de nog säkerligen. Det är ju som bekant bara idioter på NASA...

Du få tänka på att det där var för 40 år sedan dem fejkade månlandningen och att den där klippet aldrig skulle komma ut offentlig.

MFC
Medlem

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Jühan:

För att skydda sig från strålningen i van allen-bälterna så krävs det två meter tjockt blylager enligt fysikern Ralph Rene och det kan jag lova dig det hade INTE astronauterna.
Här har ni nått att bita i kolla vid 2:55

Ralph Rene...är det samme Ralph Rene som bland annat hävdar följade;

Newtons allmänna gravitationslag är felaktig.
Einstens relativitetsteori är felaktig.
Att jorden är perfekt sfärisk (dvs, inte är tillplattad längsmed ekvatorn).
Att Pi är lika med det felaktiva värdet 3.146264, stället för det korrekta 3.1415926?

Så hur kommer det sig att han inte har belönats med nobelpriset och utropats till den moderna fysikens store reformator?

Bara en sån sak som att bevisa att Newtons allmäna gravitationslag är felaktig hade fått tidningen Science att tycka extra-nummer om denna fantastiska upptäckt.

Kan det vara för att han har....helt bängfel?

Kanske bara är jag, men jag får en känsla va tt denne självlärde herre mest är intresserad av att sitta i TV-soffor.

Och anvgånede Van Allen bälterna... Det var mer än en apolloexpedition på månen.
Hade Van Allenbältena varit så dödliga som du påstår så hade de alla varit stendöda nu.

Återigen misslyckas du med att leverera vetenskapligt framtagna bevis. Youtube-länkar är inga vidare bra.

Eller så kanske du kan komma med egna förklaringar? Känns billigt att hela tiden behöva besvara andra personers kritik.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Jag har varit tveksam om klokheten på dom som inte tror på att människan har landat på månen. Men jag blivit en som inte längre tror att människan har varit dit..
Det var mythbustersklippet och det senare från apollo 15. Flaggan bara stannar. Men det har ju mythbustersklippet visat att den inte skulle om dom var på månen. Det var droppen som fick bägaren att rinna överför min del.

En som vaknat...

Medlem
Skrivet av Luxin:

Jag har varit tveksam om klokheten på dom som inte tror på att människan har landat på månen. Men jag blivit en som inte längre tror att människan har varit dit..
Det var mythbustersklippet och det senare från apollo 15. Flaggan bara stannar. Men det har ju mythbustersklippet visat att den inte skulle om dom var på månen. Det var droppen som fick bägaren att rinna överför min del.

En som vaknat...

Så Apollo 11, vars flagga svajade friskt i vaccumet duger inte?


signatur

Dryg och bitter.

MFC
Medlem

Spelar det någon roll om vi varit på månen eller inte?... egentligen?

Bara undrar


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

Spelar det någon roll om vi varit på månen eller inte?... egentligen?

Bara undrar

Nej, egentligen inte. Det som spelar roll är om de ljuger om det (jag säger inte att de gör det).

Medlem
Skrivet av Luxin:

Jag har varit tveksam om klokheten på dom som inte tror på att människan har landat på månen. Men jag blivit en som inte längre tror att människan har varit dit..
Det var mythbustersklippet och det senare från apollo 15. Flaggan bara stannar. Men det har ju mythbustersklippet visat att den inte skulle om dom var på månen. Det var droppen som fick bägaren att rinna överför min del.

En som vaknat...

Vänta nu lite, enligt konspirationsteorierna är det ju att flaggan rör på sig som skulle bevisa att vi inte har varit på månen, inte att flaggan stannar. 'Mythbusters' videon visar ju att en flagga i ett vakuum beter sig som den gjorde på mån bilderna.

Eller har jag missförstått ditt inlägg?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Ja du har fattat mig rätt. Det är just att flaggan stannar som skulle bevisa att vi inte har varit på månen. Den beter sig som om den varit på jorden.
kolla klippet från apollo 15..
Kolla vid 00:30 då han släpper flaggan så stannar den. Obs tiden... 00:30
Om dom varit på månen skulle flaggan inte stannat så fort som den gjorde.. Det kan man se på mythbustersklippet vid: 2:32.

Medlem

Menar du i den första videon i Juhans inlägg ovan?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

Dom två han postade om mythbuster och den om apollo 15

Medlem

Det har väl ganska mycket att göra med hur mycket kraft man utsätter flaggan för när dom placerar den. I mythbusters videon vrider han rätt mycket på den (under vakuum) och i apollo 15 videon vrider astronauten lite på den för att posera den framför kamera.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Det har väl ganska mycket att göra med hur mycket kraft man utsätter flaggan för när dom placerar den. I mythbusters videon vrider han rätt mycket på den (under vakuum) och i apollo 15 videon vrider astronauten lite på den för att posera den framför kamera.

Visst är det så.
Mu mer man ruckar och brider på flaggan, desto mer kommer den att röra sig.
Om jag i ett vaccum lägger min hand på flaggan, eller på annat sätt stoppar den så kommer den bums att stanna.

Samma gäller om jag överför mycket lite rörelseenergi, då kommer den stanna betydligt snabbare. Ser jag till att den inte rör sig alls när jag släpper den så kommer den vara...helt stilla.


signatur

Dryg och bitter.

Skriv svar