kul skräckpropaganda

Medlem
Skrivet av Kamp:

Kanske ska svara på min fråga först innan du ställer en fråga själv?

Skrivet av Kamp:

Då vet vi det Nestor, det är du som ska tvinga på alla Muslimer och Judar att de MÅSTE viga homosexuella i deras moskeer och synagoger?

Men vänta nu.... Hur ska det gå till? Då blir du främlingfientlig!

Självklart ska även homosexuella muslimer och judar ha rätt att ingå äktenskap i sina respektive moskeér och synagogor.
Finns gott om liberala imamer och rabbiner.
Hur menar du att det gör mig till främlingsfientlig?

Om Ali och Mustafa är kära i varandra så ska de få gifta sig om de vill det.

Insinuerar du på att det inte finns helsvenska (ariska kanske du skulle kalla dem) judar och muslimer?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Nestor. Trevligt att du förstår mina synpunkter.

Kamp kanske talar om det faktum att den debaten är genomförbar här i Sverige bland svenska muslimer men när jag gör en sökning på "homosexuals hanged" i mitt googlesökningsfönster i FF så är första automatiska rekommendationen "homosexuals hanged in iran"

Där klämmer skon.

edit:
http://www.flickr.com/photos/50087332@N00/298265577/

Medlem
Skrivet av Kamp:

Kanske ska svara på min fråga först innan du ställer en fråga själv?

"Kasta inte sten i glashus" eller hur var det du uttryckte dig?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nestor. Trevligt att du förstår mina synpunkter.

Kamp kanske talar om det faktum att den debaten är genomförbar här i Sverige bland svenska muslimer men när jag gör en sökning på "homosexuals hanged" i mitt googlesökningsfönster i FF så är första automatiska rekommendationen "homosexuals hanged in iran"

Där klämmer skon.

edit:
http://www.flickr.com/photos/50087332@N00/298265577/

På många håll i världen är det ju fortfarande olagligt att vara gay.
Var ju inte SÅ längesedan det var olagligt även här i Svedala.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nestor. Trevligt att du förstår mina synpunkter.

Kamp kanske talar om det faktum att den debaten är genomförbar här i Sverige bland svenska muslimer men när jag gör en sökning på "homosexuals hanged" i mitt googlesökningsfönster i FF så är första automatiska rekommendationen "homosexuals hanged in iran"

Där klämmer skon.

edit:
http://www.flickr.com/photos/50087332@N00/298265577/

På många håll i världen är det ju fortfarande olagligt att vara gay.
Var ju inte SÅ längesedan det var olagligt även här i Svedala.

Men nestor, nu försöker du göra en sådan jämförelse igen som låter som ett rättfärdigande. Det spelar väl ingen roll om vi har haft det? Det förändrar inte faktumet att människor där lider och att bilden av islam försöker framställas som genomgod? Däri ligger mitt problem. Jag vill inte att folk skall hata islam, jag vill bara att människor skall förstå att islam är inte bara det vi har i Sverige. Mycket mer finns bakom och mycket är dåligt. Det har tittat fram även här. Minns någon Fadime?.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av ostmjuk hamster:

Nestor. Trevligt att du förstår mina synpunkter.

Kamp kanske talar om det faktum att den debaten är genomförbar här i Sverige bland svenska muslimer men när jag gör en sökning på "homosexuals hanged" i mitt googlesökningsfönster i FF så är första automatiska rekommendationen "homosexuals hanged in iran"

Där klämmer skon.

edit:
http://www.flickr.com/photos/50087332@N00/298265577/

På många håll i världen är det ju fortfarande olagligt att vara gay.
Var ju inte SÅ längesedan det var olagligt även här i Svedala.

Men nestor, nu försöker du göra en sådan jämförelse igen som låter som ett rättfärdigande. Det spelar väl ingen roll om vi har haft det? Det förändrar inte faktumet att människor där lider och att bilden av islam försöker framställas som genomgod? Däri ligger mitt problem. Jag vill inte att folk skall hata islam, jag vill bara att människor skall förstå att islam är inte bara det vi har i Sverige. Mycket mer finns bakom och mycket är dåligt. Det har tittat fram även här. Minns någon Fadime?.

Jag bara konstaterade dett faktum.
Det är en mänsklig rättighet att inte förföljas pågrund av kön, läggning eller religion.
Att Iran falgant bryter mot dessa rättigheter är vedervärdigt.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

så man behöver inte vara kristen även om man sitter o myser med pepparkakor under allt mellan davidsstjärnor och kalle-ankas julafton?

jag vill påstå att vi alla är kristna här vare sig vi vill eller inte. Allt eftersom tiden gått har vi bara fått sjukare o lömskare verktyg för att sprida våran smitta längre än de andras(Vi fick tv o sånt tidigare än sydost)

Men perspektivkriget fortsätter och de viktiga är att inte få nån jävla hybris o tro att vi kan hata o kriga ner de andras synsätt, för då har girigbukarna vunnit och vi förblir delade

(men whäää! säg det till alla islamister som flyger in i våra härliga skyskrapor!) Och ja desamma kan man säga till västvärldshatande islamister även om de flesta som följer islam är tamare än golden retrievers och inte alls lika skräckinjagande som våran storebror vill få de till.

Peace för fan!

*edit* lite stavning och småtillägg

Medlem

Ser mig själv som rätt fördomsfri, men jag tycker att det ligger någonting i budskapet i videon, även om man presenterar det på ett larvigt och oseriöst sätt.

Har ingenting emot muslimer generelt sett, har många vänner som är muslimer.

Någonting som jag verkligen stör mig på här hemma dock är barnafödandet.
Jag anser att de får ha hur många barn dom vill, så länge dom kan försörja dom.

Har själv varit på möten med jobbet på stadsdelskontoret i Tensta.
Samma ställe dit man går för försörjningstöd.

Varje gång sitter det fullt med muslimska familjer där.
Kan ha 6-7 ungar med och är GRAVID igen...trots att man måste gå till socialen varje månad för "stöd".

Själv så arbetar man hårt, har en två årig son nu och ser vad det kostar. Skulle gärna vilja ha ett till barn, men måste vänta något år till för att få ekonomi att fungera med huslån etc..

Sen när det brinner i rinkeby och barn tragiskt dör, så skyller man på att "det måste byggas 7-8 rums lägenheter".

Vi har åkt på samma problem som i England, där det är lättare och få stöd ju fler barn man har, och stödet ökar ju mer barn man föder när man går på bidrag.

Dessa människor som ska integreras i samhället kommer inte ha en chans att komma in på arbetsmarknaden.
Deras ekonomi kommer alltid ligga längst ibotten pga bidragsberoendet.
Dessa förhållanden leder i sin tur till att barnen som växer upp under dessa fattiga förhållanden i större grad vänder sig till kriminalitet i tonåren.

Det handlar inte om rasism eller förutfattade meningar, det är systemet det är fel på som låter folk utnytja det till max.

Min fru är 27 och kom hit från Kanada när hon var 22.
Hon lärde sig Svenska snabbt på SFI och har nu arbetat i fyra år.

Hon berättade att muslimerna på SFI (svenska för invandrare) bara satt i en grupp och talade arabiska, struntande blankt i att försöka lära sig språket.

Jag fick senare reda på att så länge man är inskriven på SFI är man berättigad till försörjningstöd.
Man kan max vara inskriven 4 terminer och det såg dessa människor till att vara.

Det kommer alltid finnas folk som vill utnytja samhällets resurser.
Det enda vi kan göra är att se till att vi har bra lagar på plats som ser till att det INTE är lönsamt att komma hit och föda 8-9 ungar..

Ungar vars mat, blöjor, hyra, el JAG får betala via skattesedeln varje månad lönen kommer.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag bara konstaterade dett faktum.
Det är en mänsklig rättighet att inte förföljas pågrund av kön, läggning eller religion.
Att Iran falgant bryter mot dessa rättigheter är vedervärdigt.

Okej, men inte dödligt olagligt?

BigD: Det hjälper inte heller att man i Sverige undervisar på arabiska för att underlätta "integrationen".

Förresten. Integration är ett intressant begrepp. När jag läster på Wikipedia betyder det i princip att svenskar skall anpassa sig efter invandrare.

"I svensk politik och debatt används ordet ofta för att beteckna den process där invandrare får medborgarskap, etablerar sig i det svenska samhället, och där det svenska samhället anpassas efter den förändring i befolkningssammansättningen som invandringen innebär."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Integration_%28samh%C3%A4lle%29

Kan vara den socialdemokratiska varianten av "integration"?
http://www.socialdemokraterna.se/var-politik/Var-politik-A-ti...

"Vi socialdemokrater vill att Sverige byggs med mångfalden som grund."

Nuvarande regeringens mål
http://www.regeringen.se/sb/d/2279

OT: lol. Rolig läsning om Masoud Kamali, Sahlins forskarkompis.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Masoud_Kamali

(ja, jag är väl inte förtjust i socialdemokraterna - de som skapat den ohållbara flyktingsituationen endast för att ha sitt röstboskap redo)

Inaktiv

Är det inte lite konstigt att om man är muslim att man flyr till ett kristet land.
Inte för jag bryr mig om kristendomen men om våra regler skulle ju inte tolereras där nere varför ska vi då gå efter deras regler?

Medlem
Skrivet av kalkonen:

Är det inte lite konstigt att om man är muslim att man flyr till ett kristet land.
Inte för jag bryr mig om kristendomen men om våra regler skulle ju inte tolereras där nere varför ska vi då gå efter deras regler?

"When in Rome, do as the Romans do"
Gäller åt båda hållen....


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av kalkonen:

Är det inte lite konstigt att om man är muslim att man flyr till ett kristet land.
Inte för jag bryr mig om kristendomen men om våra regler skulle ju inte tolereras där nere varför ska vi då gå efter deras regler?

"When in Rome, do as the Romans do"
Gäller åt båda hållen....

Läste du var Kalkonen skrev?...

Påtal om vad jag skrev förut som menar jag att "Reformationen har ju inte kommit ännu" är en otroligt befängd ursäkt som helt saknar mening! Jag menar, vad vill man ha sagt? Att det är rätt att bete sig hur som helst pga av det?

Skulle jag starta en relgion idag så är den ju ca 2000 år yngre än kristendomen och kan då bete mig precis hur barbariskt jag vill, är det så du menar nestor? Jag menar, min reformation kommer ju om ett par år... bara att vänta.

Det jag ville ha sagt att reformation eller inte, det är 2009 och det äcklar mig när folk fortfarande (oavsett religion) gör vedevärdiga saker mot sina medmänniskor. Vare sig det är tvångsgifte, könsstympning, stening, våldtäckt eller whatever!

Fyfan, när sånt här betende då skyddas eller ursäktas med att vara en religion så blir jag så jävla äcklad.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Bara en fråga; varför tycker ni att det är en rättighet för homosexuella att gifta sig i kyrkan? Homosexualitet är inget som egentligen accepteras i någon religion, och om jag inte missminner mig så är det inte heller speciellt omtyckt i respektive heliga bok. Att då tvinga kyrkor och synagogor att viga homosexuella ser jag inte som något annat än inskränkning på deras religionsfrihet.

Notera nu att jag skiter fullständigt i vem folk väljer som partner. Jag är även emot religionsbaserat äktenskap, exempelvis kyrkligt bröllop då jag är extremt ateistisk, men rätt ska fan vara rätt.

Medlem
Skrivet av Fredas:

Bara en fråga; varför tycker ni att det är en rättighet för homosexuella att gifta sig i kyrkan? Homosexualitet är inget som egentligen accepteras i någon religion, och om jag inte missminner mig så är det inte heller speciellt omtyckt i respektive heliga bok. Att då tvinga kyrkor och synagogor att viga homosexuella ser jag inte som något annat än inskränkning på deras religionsfrihet.

Notera nu att jag skiter fullständigt i vem folk väljer som partner. Jag är även emot religionsbaserat äktenskap, exempelvis kyrkligt bröllop då jag är extremt ateistisk, men rätt ska fan vara rätt.

Det är väldigt vanligt att folk hela tiden tror att dom har rätt åsikt och inte kan acceptera att andra har en annan syn på livet och den värld vi lever i (och det gäller _alla_, kristna, ateister, agnostiker, muslimer).

Skrivet av kalkonen:

Är det inte lite konstigt att om man är muslim att man flyr till ett kristet land.
Inte för jag bryr mig om kristendomen men om våra regler skulle ju inte tolereras där nere varför ska vi då gå efter deras regler?

Åh jag vet inte, sagda muslimer kanske känner för att dom vill ha förändring i sitt liv?
Du menar att vi ska ta bort det som är så bra med vårat land (inte helt absurda lagar och dödsstraff) och ge våra invandrare den medicin som dom fick i det land dom flyttade _ifrån_?

Det visar ju verkligen att vi är så mycket bättre.

Eller inte.

Skrivet av SeniiL:

Påtal om vad jag skrev förut som menar jag att "Reformationen har ju inte kommit ännu" är en otroligt befängd ursäkt som helt saknar mening! Jag menar, vad vill man ha sagt? Att det är rätt att bete sig hur som helst pga av det?

Du förväntar dig väl inte att någon som är 14 ska kunna vara lika mogen som en som är 20 år, eller hur?

Mellanöstern har inte haft en period som är lik den vi hade under medeltiden, och mellanöstern har inte haft en fransk revolution, det försvarar inte beteendet, det förklarar bara att det kan ta tid för förändring när dom inte haft den förändring vi har haft.

Sen så är det också skilda kulturer vi pratar om, varför ska våran kultur vara så mycket mer värd än någon annan kultur egentligen?

Skrivet av SeniiL:

Skulle jag starta en relgion idag så är den ju ca 2000 år yngre än kristendomen och kan då bete mig precis hur barbariskt jag vill, är det så du menar nestor? Jag menar, min reformation kommer ju om ett par år... bara att vänta.

Klart du kan, men tro inte att du kommer kunna klara dig eller få en stor följarskara eller klara dig undan lagen.
Annars så finns det ju en massa roliga sekter som du kan gå med i som gör hemska saker, den där 'familjen' sekten i USA gillade ju t.ex incest och liknande, och det var i ett land i det moderna västvärlden.

Skrivet av SeniiL:

Det jag ville ha sagt att reformation eller inte, det är 2009 och det äcklar mig när folk fortfarande (oavsett religion) gör vedevärdiga saker mot sina medmänniskor. Vare sig det är tvångsgifte, könsstympning, stening, våldtäckt eller whatever!

Olika saker åldras olika, ta med sen det faktum att mellanöstern inte har haft dom enorma resurser vi har haft tillgång (slavar och gammal hederlig imperialism) som har gjort att vi kunnat utveckla ett enormt skolväsen och en hög levnadsstandard.

Fattigare länder har mer religiösa helt enkelt då man behöver ett ljus längst bort i tunneln, vi har ett samhälle och ett skyddsnät som fångar upp oss när vi faller, i mellanöstern finns inte ett sådant, då är det nästan självklart att man vänder sig till ett högre väsen och lovord om frihet i efterlivet.

Skrivet av SeniiL:

Fyfan, när sånt här betende då skyddas eller ursäktas med att vara en religion så blir jag så jävla äcklad.

Åh nej, folk har andra åsikter än dig när du sitter på din höga häst, döda dom och mörda dom för det är ju vad dom vill, bemöt eld med eld


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av SeniiL:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av kalkonen:

Är det inte lite konstigt att om man är muslim att man flyr till ett kristet land.
Inte för jag bryr mig om kristendomen men om våra regler skulle ju inte tolereras där nere varför ska vi då gå efter deras regler?

"When in Rome, do as the Romans do"
Gäller åt båda hållen....

Läste du var Kalkonen skrev?...

Påtal om vad jag skrev förut som menar jag att "Reformationen har ju inte kommit ännu" är en otroligt befängd ursäkt som helt saknar mening! Jag menar, vad vill man ha sagt? Att det är rätt att bete sig hur som helst pga av det?

Skulle jag starta en relgion idag så är den ju ca 2000 år yngre än kristendomen och kan då bete mig precis hur barbariskt jag vill, är det så du menar nestor? Jag menar, min reformation kommer ju om ett par år... bara att vänta.

Det jag ville ha sagt att reformation eller inte, det är 2009 och det äcklar mig när folk fortfarande (oavsett religion) gör vedevärdiga saker mot sina medmänniskor. Vare sig det är tvångsgifte, könsstympning, stening, våldtäckt eller whatever!

Fyfan, när sånt här betende då skyddas eller ursäktas med att vara en religion så blir jag så jävla äcklad.

Skrivet av Steven Weinberg:

Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing bad things, but for good people to do bad things, it takes religion.

Tycker det citatet stämmer rätt bra...

Medlem
Skrivet av SeniiL:

Läste du var Kalkonen skrev?...

Ja. Det gjorde jag

Skrivet av SeniiL:

Påtal om vad jag skrev förut som menar jag att "Reformationen har ju inte kommit ännu" är en otroligt befängd ursäkt som helt saknar mening! Jag menar, vad vill man ha sagt? Att det är rätt att bete sig hur som helst pga av det?

Ptja...Det är ju inga konstigheter att starta en religion.
Dock är det som du säger lite bekymmersamt att basera en religion på offrandet av oskulder vid midnatt...prova en som handlar om att vara snäll mot alla

Skrivet av SeniiL:

Skulle jag starta en relgion idag så är den ju ca 2000 år yngre än kristendomen och kan då bete mig precis hur barbariskt jag vill, är det så du menar nestor? Jag menar, min reformation kommer ju om ett par år... bara att vänta.

På vilket sätt menar du att protestantismen ska reformeras?
Du skrev det för ett par sidor tillbaka...

Skrivet av SeniiL:

Det jag ville ha sagt att reformation eller inte, det är 2009 och det äcklar mig när folk fortfarande (oavsett religion) gör vedevärdiga saker mot sina medmänniskor. Vare sig det är tvångsgifte, könsstympning, stening, våldtäckt eller whatever!

Så att älska sin nästa, vända andra kinden till och ge allmosor räknas inte?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Fredas:

Bara en fråga; varför tycker ni att det är en rättighet för homosexuella att gifta sig i kyrkan? Homosexualitet är inget som egentligen accepteras i någon religion, och om jag inte missminner mig så är det inte heller speciellt omtyckt i respektive heliga bok. Att då tvinga kyrkor och synagogor att viga homosexuella ser jag inte som något annat än inskränkning på deras religionsfrihet.

Notera nu att jag skiter fullständigt i vem folk väljer som partner. Jag är även emot religionsbaserat äktenskap, exempelvis kyrkligt bröllop då jag är extremt ateistisk, men rätt ska fan vara rätt.

Hade förstått det resonemanget om vi vetat vad som är "rätt" och om kristendomen varit oförändrar från start. Vad är kristendomen egentligen idag?

Verkar nästan som att det var lättare för kristna att jaga och bränna häxor än att ge efter för homogifte. Vilket är värst eller mer rätt egentligen? Vilket är kristet egentligen?

Medlem
Skrivet av Greger:

Du förväntar dig väl inte att någon som är 14 ska kunna vara lika mogen som en som är 20 år, eller hur?

Nej, men beter sig en 14 årig illa åt så finns det föräldrar samt lagar som tillrättarvisar denna.

Tycker även inte att man kan jämnföra en religion som är flera hundra år bakom sig med med en 14 årings omogenhet.

Vill du säga att 14 ska få gå och göra precis som han vill och känner för tills det att han mognar med åldern?

Skrivet av Greger:

Mellanöstern har inte haft en period som är lik den vi hade under medeltiden, och mellanöstern har inte haft en fransk revolution, det försvarar inte beteendet, det förklarar bara att det kan ta tid för förändring när dom inte haft den förändring vi har haft.

Sen så är det också skilda kulturer vi pratar om, varför ska våran kultur vara så mycket mer värd än någon annan kultur egentligen?

Som du säger, det är ingen ursäkt, utan en förklaring. Precis, men vad ska man då göra åt det? låta tiden ha sin gång?

Har aldrig sagt att någon kultur är mer värd en någon annan, har jag? Älskar olika kulturer! Men det betyder ju inte att jag accepterar saker som hedersmord, våldtäkt och annat hemskt för att de sker i "kulturens tecken".

Skrivet av Greger:

Klart du kan, men tro inte att du kommer kunna klara dig eller få en stor följarskara eller klara dig undan lagen.

Precis det jag menade.

Skrivet av Greger:

Annars så finns det ju en massa roliga sekter som du kan gå med i som gör hemska saker, den där 'familjen' sekten i USA gillade ju t.ex incest och liknande, och det var i ett land i det moderna västvärlden.

Jag tror du missuppfattat mig Greger, jag säger inte att hemska saker inte existerar i Västvärlden, vart säger jag det? Är precis lika mycket emot hemska saker oavsett vart eller vilker religion.

Skrivet av Greger:

Olika saker åldras olika, ta med sen det faktum att mellanöstern inte har haft dom enorma resurser vi har haft tillgång (slavar och gammal hederlig imperialism) som har gjort att vi kunnat utveckla ett enormt skolväsen och en hög levnadsstandard.

Fattigare länder har mer religiösa helt enkelt då man behöver ett ljus längst bort i tunneln, vi har ett samhälle och ett skyddsnät som fångar upp oss när vi faller, i mellanöstern finns inte ett sådant, då är det nästan självklart att man vänder sig till ett högre väsen och lovord om frihet i efterlivet.

Ja det är ju klart, men som sagt, ska man bara låta det vara så? Låta tiden ha sin gång tills de kommer ikapp? Vet inte riktigt om det funkar, vad tror du?

Skrivet av Greger:

Åh nej, folk har andra åsikter än dig när du sitter på din höga häst, döda dom och mörda dom för det är ju vad dom vill, bemöt eld med eld

Nu känner jag mig missförståd igen. Vart säger jag att jag vill bemöta eld med eld? att mörda dom? (vilka btw?) varför skulle jag vilja det?

Häst? Jag har ingen häst, morsan har dock.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av Nestor:

Ja. Det gjorde jag

Vad bra, kanske jag som missuppfattade vad han menade då. Jag tolkade det som att han antydde att invadrare som kommer hit inte anpassar sig. Därav kändes citatet rätt... fel?.

Skrivet av Nestor:

Ptja...Det är ju inga konstigheter att starta en religion.
Dock är det som du säger lite bekymmersamt att basera en religion på offrandet av oskulder vid midnatt...prova en som handlar om att vara snäll mot alla

Måste det verkligen krävas en religion och mass hjärntvättning för att få folk att vara snälla mot varandra?... synd.

Skrivet av Nestor:

På vilket sätt menar du att protestantismen ska reformeras?
Du skrev det för ett par sidor tillbaka...

Vad menar du?

Skrivet av Nestor:

Så att älska sin nästa, vända andra kinden till och ge allmosor räknas inte?

Åter igen, vad menar du? Är jag emot detta tänk på något sätt? Behövs dock ingen religion för det.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Fredas:

Bara en fråga; varför tycker ni att det är en rättighet för homosexuella att gifta sig i kyrkan? Homosexualitet är inget som egentligen accepteras i någon religion, och om jag inte missminner mig så är det inte heller speciellt omtyckt i respektive heliga bok. Att då tvinga kyrkor och synagogor att viga homosexuella ser jag inte som något annat än inskränkning på deras religionsfrihet.

Notera nu att jag skiter fullständigt i vem folk väljer som partner. Jag är även emot religionsbaserat äktenskap, exempelvis kyrkligt bröllop då jag är extremt ateistisk, men rätt ska fan vara rätt.

Hade förstått det resonemanget om vi vetat vad som är "rätt" och om kristendomen varit oförändrar från start. Vad är kristendomen egentligen idag?

Verkar nästan som att det var lättare för kristna att jaga och bränna häxor än att ge efter för homogifte. Vilket är värst eller mer rätt egentligen? Vilket är kristet egentligen?

Att dra en liknelse till häxabränning känns lite väl överdrivet. Sen är det också viktigt att betänka vilken den största gruppen som försöker genomdriva det här är. Om du betänker hur många "riktiga" troende kristna det finns idag så borde du inse att den grupp som står för huvuddelen av de som försöker genomdriva det är ateister. Att någon som inte ens är troende försöker ändra på en annan persons religion, var finns det vettiga i det?

Vi har lagar mot religionsförtryck, vilket betyder att om det skall komma ändringar skall det komma inifrån, och inte bero på påtryckningar från någon som egentligen inte ens bryr sig utan hade kunnat gifta sig utanför kyrkan istället. Att be om välsignelse från en gud du inte tror på är löjligt.

Inaktiv
Skrivet av Fredas:
Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Fredas:

Bara en fråga; varför tycker ni att det är en rättighet för homosexuella att gifta sig i kyrkan? Homosexualitet är inget som egentligen accepteras i någon religion, och om jag inte missminner mig så är det inte heller speciellt omtyckt i respektive heliga bok. Att då tvinga kyrkor och synagogor att viga homosexuella ser jag inte som något annat än inskränkning på deras religionsfrihet.

Notera nu att jag skiter fullständigt i vem folk väljer som partner. Jag är även emot religionsbaserat äktenskap, exempelvis kyrkligt bröllop då jag är extremt ateistisk, men rätt ska fan vara rätt.

Hade förstått det resonemanget om vi vetat vad som är "rätt" och om kristendomen varit oförändrar från start. Vad är kristendomen egentligen idag?

Verkar nästan som att det var lättare för kristna att jaga och bränna häxor än att ge efter för homogifte. Vilket är värst eller mer rätt egentligen? Vilket är kristet egentligen?

Att dra en liknelse till häxabränning känns lite väl överdrivet. Sen är det också viktigt att betänka vilken den största gruppen som försöker genomdriva det här är. Om du betänker hur många "riktiga" troende kristna det finns idag så borde du inse att den grupp som står för huvuddelen av de som försöker genomdriva det är ateister. Att någon som inte ens är troende försöker ändra på en annan persons religion, var finns det vettiga i det?

Vi har lagar mot religionsförtryck, vilket betyder att om det skall komma ändringar skall det komma inifrån, och inte bero på påtryckningar från någon som egentligen inte ens bryr sig utan hade kunnat gifta sig utanför kyrkan istället. Att be om välsignelse från en gud du inte tror på är löjligt.

Men en möjlighet dom ändå ska ha om dom vill, tror du att alla som är hetero tror på gud?

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Men en möjlighet dom ändå ska ha om dom vill, tror du att alla som är hetero tror på gud?

Vare sig de som gifter sig är heterosexuella är i sig orelevant. Att det är heterosexuella par som kan gifta sig enligt den kristna religionen då de uppfyller kravet om att vara just heterosexuella, utan att själva tro på guden, är också egentligen orelevant. Det som är av intresse är att en icke-troende grupp försöker förändra en religion de själva inte tror på.

Jag är själv helt för homoäktenskap. Skiter som sagt i vem folk älskar, all kärlek är fin kärlek osv. Det jag är emot är att en religion skall ändra sig efter folk som inte ens är med i en församling, bara för att det är enligt den folkliga oppinionen att folk skall få gifta sig i kyrkan. Skall förändring komma så skall den komma från den kristna församlingen, och fram tills dess är det fortfarande möjligt att ingå äktenskap på annat sätt än genom kyrkan.

Medlem
Skrivet av Fredas:
Skrivet av ThreeZool:

Men en möjlighet dom ändå ska ha om dom vill, tror du att alla som är hetero tror på gud?

Vare sig de som gifter sig är heterosexuella är i sig orelevant. Att det är heterosexuella par som kan gifta sig enligt den kristna religionen då de uppfyller kravet om att vara just heterosexuella, utan att själva tro på guden, är också egentligen orelevant. Det som är av intresse är att en icke-troende grupp försöker förändra en religion de själva inte tror på.

Jag är själv helt för homoäktenskap. Skiter som sagt i vem folk älskar, all kärlek är fin kärlek osv. Det jag är emot är att en religion skall ändra sig efter folk som inte ens är med i en församling, bara för att det är enligt den folkliga oppinionen att folk skall få gifta sig i kyrkan. Skall förändring komma så skall den komma från den kristna församlingen, och fram tills dess är det fortfarande möjligt att ingå äktenskap på annat sätt än genom kyrkan.

Man föds oftast in i församlingen, sen upptäcker någon att de är homo eller att de faktiskt inte kan relatera till en kristen Gud. Kanske blir de ateister. Skulle vilja påstå att förändringen kommer inifrån om nu inte alla homosexuella exkluderas för deras läggning.
Min liknelse kanske är överdriven för den moderna kristendomen men homosexuella hängs i muslimska länder så helt verklighetsfrämmande är det ju inte.

Medlem
Skrivet av Fredas:
Skrivet av ThreeZool:

Men en möjlighet dom ändå ska ha om dom vill, tror du att alla som är hetero tror på gud?

Vare sig de som gifter sig är heterosexuella är i sig orelevant. Att det är heterosexuella par som kan gifta sig enligt den kristna religionen då de uppfyller kravet om att vara just heterosexuella, utan att själva tro på guden, är också egentligen orelevant. Det som är av intresse är att en icke-troende grupp försöker förändra en religion de själva inte tror på.

Jag är själv helt för homoäktenskap. Skiter som sagt i vem folk älskar, all kärlek är fin kärlek osv. Det jag är emot är att en religion skall ändra sig efter folk som inte ens är med i en församling, bara för att det är enligt den folkliga oppinionen att folk skall få gifta sig i kyrkan. Skall förändring komma så skall den komma från den kristna församlingen, och fram tills dess är det fortfarande möjligt att ingå äktenskap på annat sätt än genom kyrkan.

Icke-troende grupp..? Du och alla andra vet att många är troende i oändliga olika personliga nivåer av troendeskap. Och det är nog dom som försöker ändra "reglerna" inom religionen mer än de totala ateisterna. Som oftast bara kommenterar det insjuknande tillståndet för religionen.
Håller med dig att det är intressant men det är också naturligt att ateisterna bryr sig, för att dom vet att i realiteten så gifter sig alldeles för många i svenska kyrkan utan att ta till sig trosbekännelsen tex osv. De gör det bara för tradition osv, och det räcker tyvvär långt.

Alltså religionen är inte i bokstavligt bruk använd som orsak till giftemål inom kyrkan.
Religionen har smält ihop med kultur o tradition så de är inte så lätta att hålla i sär som man skulle vilja.

Medlem

hah, se på dessa. Tråkiga är att de jag sett hittills representerar uppplevelser från mina yngre år till 100 procent samt dagens nya tråkigheter. Kunde lika gärna ha gjort filmerna själv.

http://www.youtube.com/watch?v=ctrl5bftyoE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=juuo5C4f6Qg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=tRDQgJVX4A0&feature=related

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

snart inga europeer kvar
som swe, snart inga "orginal" kvar

Jag kan väl säga att jag är ett "orginal", min mamma/pappa från Sverige, mormor/morfar från Sverige, farmor från Norge, farfar från Sverige, medans pappas farmor kom från Tyskland.

Fast om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte ett skit. Skulle tvärtom ha lite släkt utifrån

Medlem
Skrivet av BigD:

Ser mig själv som rätt fördomsfri, men jag tycker att det ligger någonting i budskapet i videon, även om man presenterar det på ett larvigt och oseriöst sätt.

Har ingenting emot muslimer generelt sett, har många vänner som är muslimer.

Någonting som jag verkligen stör mig på här hemma dock är barnafödandet.
Jag anser att de får ha hur många barn dom vill, så länge dom kan försörja dom.

Har själv varit på möten med jobbet på stadsdelskontoret i Tensta.
Samma ställe dit man går för försörjningstöd.

Varje gång sitter det fullt med muslimska familjer där.
Kan ha 6-7 ungar med och är GRAVID igen...trots att man måste gå till socialen varje månad för "stöd".

Själv så arbetar man hårt, har en två årig son nu och ser vad det kostar. Skulle gärna vilja ha ett till barn, men måste vänta något år till för att få ekonomi att fungera med huslån etc..

Sen när det brinner i rinkeby och barn tragiskt dör, så skyller man på att "det måste byggas 7-8 rums lägenheter".

Vi har åkt på samma problem som i England, där det är lättare och få stöd ju fler barn man har, och stödet ökar ju mer barn man föder när man går på bidrag.

Dessa människor som ska integreras i samhället kommer inte ha en chans att komma in på arbetsmarknaden.
Deras ekonomi kommer alltid ligga längst ibotten pga bidragsberoendet.
Dessa förhållanden leder i sin tur till att barnen som växer upp under dessa fattiga förhållanden i större grad vänder sig till kriminalitet i tonåren.

Det handlar inte om rasism eller förutfattade meningar, det är systemet det är fel på som låter folk utnytja det till max.

Min fru är 27 och kom hit från Kanada när hon var 22.
Hon lärde sig Svenska snabbt på SFI och har nu arbetat i fyra år.

Hon berättade att muslimerna på SFI (svenska för invandrare) bara satt i en grupp och talade arabiska, struntande blankt i att försöka lära sig språket.

Jag fick senare reda på att så länge man är inskriven på SFI är man berättigad till försörjningstöd.
Man kan max vara inskriven 4 terminer och det såg dessa människor till att vara.

Det kommer alltid finnas folk som vill utnytja samhällets resurser.
Det enda vi kan göra är att se till att vi har bra lagar på plats som ser till att det INTE är lönsamt att komma hit och föda 8-9 ungar..

Ungar vars mat, blöjor, hyra, el JAG får betala via skattesedeln varje månad lönen kommer.

Ni andra kan ju argumentera eran PK politik men här har vi dagens sanning.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Ni andra kan ju argumentera eran PK politik men här har vi dagens sanning.

Att systemet utnyttjas är ju inget nytt. Tråkigt, men inte nytt.

Själv är jag bekant med flera araber som lärde sig svenska snabbt och integrerade snabbt...

BigD:s exempel är helt och hållet verklighetsförankrat.
MEN som med allt annat så finns det alltid två sidor av myntet...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Tipsar återigen om boken "Slaget om svenskheten". Det är inte bara en bok som tar upp SD, utan även en bok som tar upp "vanliga argument" som "det är jag som betalar".


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

antingen är hollowman lättpåverkad eller nynazist detta är inte så mycket annorlunda än den propagandan hitler gav ut till sitt folk
under 1930-40 talet innan kriget (och under kriget för den delen) now comes word war 3 närå visst kan vi inte ta in hur mycket invandrare
som helst men det gör vi inte så mycket så länge de inte stör oss på nått sätt dessutom är det nåt vi kan lära av historien så är det att inte låta religion bestämma någonting ALLS det leder bara till problem :korstågen gulfkrigen och de flesta andra oroligheter i mellanöstern visst muslimer är inga änglar men det är inte vi heller människan kan inte vara fullt fredlig vi är inte såna av naturen oavsett hur mycket vi ogillar det antingen får hela värden gå över till total diktatur ateism eller fortsätta kriga tills en sida står kvar ateism är nog och föredra. fred mellan väst värden och mellan östern ja det kommer ta ett tag:over and out


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Skriv svar