Avstängd
Skrivet av Werzion:
Skrivet av EliasN:
Skrivet av huxflux:

jag tror inte de begår brott eftersom de arbetar för bolagen och har antagligen då fått lov av de som äger rätten till den piratade filen.

Du har en poäng där.

Fast frågan är hur bolagen ska kunna komma åt användarnamn och lösenord till en privat tracker utan att göra något olagligt.
Någon lär ju knappast bjuda in dom (skicka invite), och någon lär väl knappast ge dom sitt konto för förfogande (vilket jag säkerligen tror skulle bryta mot någon regler för den privata trackern, ens användarnamn och lösenord är ju ens privata saker, inte att sprida ut till andra).

Det olagliga är ju inte att befinna sig på en tracker utan att ladda ner upphovsrättsskyddat material. Om de har rätt att göra det kan de se alla andra som laddar ner samma fil och därmed enkelt ta fast dem.
Nu vet jag inte om det går till exakt så, men det är min gissning.

Medlem

Jadå, att befinna sig på en tracker är inte olagligt, men dom privata trackarnas (finns det ordet? hehe) stadgar/regler så lär det ju inte vara "lagligt" att vara polis eller annan myndighet (APB) och befinna sig på deras hemsida.

Sen har APB säkerligen tillåtelse att ladda ner mediabolagens material, och min gissning är också att dom startar nerladdningar och helt enkelt kollar vilka IP-adresser dom får materialet ifrån.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Avstängd

Mm. Nä, jag vet inte hur det fungerar.

Edit: Något som jag tycker är intressant är vad det finns för anledningar till att vara negativ mot IPRED-lagen om man inte är pirat. Själv tror jag att det är lite fel metod - istället för att straffa piraterna borde de uppmuntra folk att inte vara pirater genom att konkurrera ut (eller åtminstone kunna mäta sig med) de illegala alternativen.

Inaktiv

Förstår inte varför folk är oroliga ?

Det handlar huvudsakligen inte om höga rättegångskonstander, utan det faktum att åklagarsidan omöjligen kan binda en person till fildelningen om denne person nekar. Åklagarsidan måste då kunna bevisa exakt VEM som satt vid datorn vid en viss tidpunkt och aktivt fildelade. Om inte detta går så har man bara en ip-adress att misstänka...och i svenska domstolar dömer man personer, inte ip-adresser

Medlem
Skrivet av EliasN:

Något som jag tycker är intressant är vad det finns för anledningar till att vara negativ mot IPRED-lagen om man inte är pirat.

Detta är ju själva kärnfrågan.

Skrivet av Fargo:

Kanske så erbjuder dom folk som dom "tar fast" en deal genom att dom ger dom tillgång till sidor som du pratar om.

Det Fargo beskriver här kallas i svenska juridiska termer för kronvittnen. Men sånt är inte tillåtet enligt svensk lag, åtminstone inte för polis och åklagare. Det är också förbjudet med så kallad brottsprovokation, dvs att uppmuntra någon att begå brott för att sedan "sätta dit" personen för det.

Dom här metoderna är mycket populära i USA, t.ex. i kampen mot maffian- man får lägre straff om man vittnar mot sina kumpaner, polisen lockar droghandlare att begå brott och griper dom sedan och så vidare. Men metoderna har naturligtvis sina problem- vilket är anledningen till att dom är förbjudna i Sverige. För polis och åklagare alltså.

IPRED ger däremot dessa så kallade piratjägare, förmodat kränkta upphovsrättsinnehavare eller vad dom nu kan kallas massor av möjligheter. Dom är ju inte bundna av samma restriktioner som polis och åklagare. Dom kan, med hjälp av källor som får straffrihet få tillgång till privata trackers eller servrar, dom kan till och med lägga upp eget material och sedan "sätta dit" dom som laddar ner det utan att bryta mot lagen. Långsökt, javisst, men fullt möjligt.

Det finns MASSOR av anledningar att vara emot IPRED även om man inte är "pirat". Att en privat lobbyorganisation får större befogenheter än polis och åklagare är bara toppen på isberget. Det handlar i slutändan om allas våra fri- och rättigheter.

Jag brukar göra följande jämförelse:
antag att det var olagligt att gå mot röd gubbe vid övergångsställen. För att övervaka att detta efterlevs får vägverket övervaka alla övergångsställen och plåta alla som går över. Har vägverkets kamera en bild på någon som går mot rött får verkets företrädare gå till domstol och begära utdrag ur passregistret så att dom kan leta rätt på den som gick mot rött och skicka kravbrev på skadestånd.

Betänk sedan hur många som faktiskt går mot rött varje dag. Det går naturligtvis inte att hitta eller skicka kravbrev till alla. Så man väljer ut några stycken, mer eller mindre godtyckligt, och låter dom bli "varnande exempel". Majoriteten kommer undan, åtminstone till en början.

Nu kanske man tycker att jämförelsen haltar, men i princip är det så här det går till. Själv tycker jag förstås att hela lagen är skit, men det är den här orättvisan som är central för mig: ska en åka dit så ska dom fanimig sätta dit ALLA som laddat ner olagligt. Varenda en. Det är naturligtvis fullständigt orimligt att dom skulle bedriva rättssak mot varenda tonåring i Sverige, men det är så det går till i svensk rätt. Man kan inte bara välja och vraka, nån jävla ordning får det faktisk vara om ni ursäktar språket. Vad är nästa steg? Att bara döma vissa, medialt gångbara rattfyllerister- medan den som är lite lagom cool får köra rattfull hur mycket dom vill?

Jag skulle kunna fortsätta, men det blir mer uppsats än foruminlägg då. Men som jag ser det pågår just nu en kamp mellan gammalt och nytt. Gamla, omoderna politiker som inte förstår internet (dom flesta kan inte ens använda e-post, dom har sekreterare och medhjälpare som mailar åt dom), och den nya generationen som använder internet. Alltid. Till allt möjligt. Hela den här så kallade fildelningsfrågan är bara en liten del i den stora maktkampen om internet. Men för varje IPRED blir vi lite mindre svensk demokrati och lite mer diktatur à la Nordkorea eller Kina. Och det tycker jag är rent ut sagt för jävligt.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Devices:

...för varje IPRED blir vi lite mindre svensk demokrati och lite mer diktatur à la Nordkorea eller Kina. Och det tycker jag är rent ut sagt för jävligt.

AMEN to that!


signatur

Informationsbrev, jasså det är så det kallas nu. Jag antar att de vill informera om vilket konto man ska betala in skadeståndssumman till.

Kommer ni inte ihåg killen som kom undan med rattfylla för att han hade tagit en skarp kurva och klivit ur bilen när polisen inte såg, för att sedan hävda att en man som hette Mollgan hade kört bilen men sprungit iväg? Han hade sen mage att kräva ersättning av staten för förlorad inkomst eftersom han hade varit i rätten osv...

Om principen att någon som äger ett IP-nummer (eller i nämna fall ett registreringsnummer på en bil) kan bli fälld för att någon laddat ner en mp3 eller två från deras nätverk funkar i rätten, borde inte mannen blivit fälld för rattfylla och fortkörning?

Blir man fälld för fortkörning om en fartkamera får en bild på ens bil, och man hävdar sig varit hemma i soffan när bilden togs?

Medlem
Skrivet av Gamersvampen:

Blir man fälld för fortkörning om en fartkamera får en bild på ens bil, och man hävdar sig varit hemma i soffan när bilden togs?

Japp. Så är det.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem
Skrivet av Devices:
Skrivet av Gamersvampen:

Blir man fälld för fortkörning om en fartkamera får en bild på ens bil, och man hävdar sig varit hemma i soffan när bilden togs?

Japp. Så är det.

Så är det inte, har du inte kört bilen så får du inga böter. De måste visa att det är dig de har på bild.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

korrekt, det är inte ägaren av bilen som åker dit, utan den person som kan bevisas ha kört bilen (t.ex. genom foto från fartkamera).


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:
Skrivet av Devices:
Skrivet av Gamersvampen:

Blir man fälld för fortkörning om en fartkamera får en bild på ens bil, och man hävdar sig varit hemma i soffan när bilden togs?

Japp. Så är det.

Så är det inte, har du inte kört bilen så får du inga böter. De måste visa att det är dig de har på bild.

Åkej, slarvigt av mig, inte "fälld" men det är till bilägaren de skickar det första bötesföreläggandet. Det får du sedan bestrida i så fall. Man kollar ägaren i bilregistret mot bilden på föraren. Så "fälld" är för mycket sagt, "misstänkt" är väl mer korrekt.

Märk dock att det är polis som gör den utredningen, inte nån privatdeckare.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Inaktiv
Skrivet av Devices:
Skrivet av EliasN:

Något som jag tycker är intressant är vad det finns för anledningar till att vara negativ mot IPRED-lagen om man inte är pirat.

Detta är ju själva kärnfrågan.

Skrivet av Fargo:

Kanske så erbjuder dom folk som dom "tar fast" en deal genom att dom ger dom tillgång till sidor som du pratar om.

Jag ser det pågår just nu en kamp mellan gammalt och nytt. Gamla, omoderna politiker som inte förstår internet (dom flesta kan inte ens använda e-post, dom har sekreterare och medhjälpare som mailar åt dom), och den nya generationen som använder internet. Alltid. Till allt möjligt. Hela den här så kallade fildelningsfrågan är bara en liten del i den stora maktkampen om internet.

Internet eller inte det finns fortfarande ingen anledning till varför illegal nedladdning av ny musik, film och spel skulle få existera utan att man gjorde något åt det. De behöver inte kunskap om internet för att inse det


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av Devices:

Märk dock att det är polis som gör den utredningen, inte nån privatdeckare.

+1.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Internet eller inte det finns fortfarande ingen anledning till varför illegal nedladdning av ny musik, film och spel skulle få existera utan att man gjorde något åt det. De behöver inte kunskap om internet för att inse det

Nä, men hade dom haft kunskapen hade dom insett att de lagar de klubbat igenom är helt åt fanders. Ser man på debatten, reaktionerna, splittringen i samhället- inte ens med bästa vilja kan man väl påstå att våra politiker har skött det här på ett bra sätt?

Politiker pratar inte om hur man ska använda internet som ett verktyg annat än för att föra valkampanjer. Egentligen vill dom helst censurera hela klabbet precis som Kina, och fort ska det gå.

Jag är varken för illegal nedladdning av nya eller gamla låtar, filmer eller spel, men något är i grunden fel när lösningen innebär att man rycker undan grundläggande rättsprinciper.


signatur

Well, life is hard. Theyre just afraid of change.
-- Shannon Hoon

Medlem

Äh, det är bara att köpa på, tycker denna lag är bra ^^

(Antar att jag är den enda som tycker så)

Jag tycker att det är så värdelöst att ha en massa fula filer i sin dator, vill ha paket och allt

Det blir väldigt dyrt, men klart värt. Kan man inte köpa ett spel är det bara att vänta tills man får råd

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Äh, det är bara att köpa på, tycker denna lag är bra ^^

(Antar att jag är den enda som tycker så)

blir kul sen när du ska fylla din nya 5gigs MP3 spelare med musik


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av v1lle3:

Äh, det är bara att köpa på, tycker denna lag är bra ^^

(Antar att jag är den enda som tycker så)

blir kul sen när du ska fylla din nya 5gigs MP3 spelare med musik

Äh, ingen fara, är bara uppe i typ 2,5 gig Fast jag har bara 2GB minne på mobilen, lol.

Det är värt den tid det tar att rippa, lägga in musiken

Medlem

då kan jag upplysa dig att alla har inte en pappa som är miljonär


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

då kan jag upplysa dig att alla har inte en pappa som är miljonär

Det har jag verkligen inte heller, det är studiebidraget som får lida, och jag är så pass enformig när det gäller musiksmak så jag behöver inte köpa alla skivor jag ser.

Medlem

2.5gig laglig musik nån som kan räkna ut hur mycket det är?
måste bli en bra bit över 100k iallafall


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Skrivet av Devices:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Internet eller inte det finns fortfarande ingen anledning till varför illegal nedladdning av ny musik, film och spel skulle få existera utan att man gjorde något åt det. De behöver inte kunskap om internet för att inse det

Nä, men hade dom haft kunskapen hade dom insett att de lagar de klubbat igenom är helt åt fanders. Ser man på debatten, reaktionerna, splittringen i samhället- inte ens med bästa vilja kan man väl påstå att våra politiker har skött det här på ett bra sätt?

självklart blir folk arga när de helt plötsligt måste betala för det som de förrut fått gratis. Vad tycker du hade kunnats göras bättre?

Skrivet av Devices:

Politiker pratar inte om hur man ska använda internet som ett verktyg annat än för att föra valkampanjer. Egentligen vill dom helst censurera hela klabbet precis som Kina, och fort ska det gå.

Om riksdagen och regeringen önska det hade du inte kunnat sagt det där.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av IceMan:

2.5gig laglig musik nån som kan räkna ut hur mycket det är?
måste bli en bra bit över 100k iallafall

Nja det beror på. En WMA lossless fil ligger på ca 30 MB styck. 2 500 000 000 byte / 30 000 000 (räknar inte med att en GB egentligen är 1024MB)
= 83 låtar.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Är själv emot denna lag på grund av dom grunder som Device räknade upp med mera, men jag tycker ändå att hela debatten om lagen är snedvriden.

På ena sidan har vi Jan Guillou & co som är allmänt dryga och okunniga, på andra sidan sitter en massa småkids som endast är emot lagen då dom skulle bli tvungna att sluta ladda ner. Båda sidorna består av idioter utan genomtänkta argument som stödjer deras uppfattningar.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

2.5gig laglig musik nån som kan räkna ut hur mycket det är?
måste bli en bra bit över 100k iallafall

Nja det beror på. En WMA lossless fil ligger på ca 30 MB styck. 2 500 000 000 byte / 30 000 000 (räknar inte med att en GB egentligen är 1024MB)
= 83 låtar.

ja? 100k....

Inaktiv

Jag har hört att det finns nåt nytt torrent program som fular sig med ip:n så man inte ser var personen tankar ifrån , kommer inte ihåg vad det heter just nu bara.. får återkomma med det

Medlem
Skrivet av Cippe:

Jag har hört att det finns nåt nytt torrent program som fular sig med ip:n så man inte ser var personen tankar ifrån , kommer inte ihåg vad det heter just nu bara.. får återkomma med det

OneSwarm.

Medlem
Skrivet av Sabel:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av IceMan:

2.5gig laglig musik nån som kan räkna ut hur mycket det är?
måste bli en bra bit över 100k iallafall

Nja det beror på. En WMA lossless fil ligger på ca 30 MB styck. 2 500 000 000 byte / 30 000 000 (räknar inte med att en GB egentligen är 1024MB)
= 83 låtar.

ja? 100k....

Sitter själv här på 4GB rippade hellagliga Pontén-godkända album (endast favoriterna och endast genren elektronisk musik) - 296 låtar. Däremot är det rätt hardcore om man lyckas fylla sin 80GigaBajtare eller större med laglig musik.

Ice kanske tänkte på terabyte eller nått åt det hållet?

Medlem

nä jag tänkte på Gb.
brukar inte en låt kosta 10kr?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Det var visst bara 2 GB jag hade Det är de bra skivorna, sen har man gjort mindre bra köp också (15 skivor) men de räknar jag inte med nu.
Jag köper skivor, inte från typ itunes eller nåt, och en skiva ligger på ca: 150-200kr (lite mer ibland) så mina 2 GB är från början typ 25 skivor.
Jag rippar i Media Player när jag ska lägga in musik, och det blir 1mb/minut, alltså en vanlig låt (4 min)=4 mb.
Det blir också 1000låtar/4GB.

Om vi ska räkna pris är det lika bra att jag tar med alla skivorna;
40x150=6 000kr då räknar vi med att de kostar 150, vilket de flesta inte gör egentligen

Ska snart beställa 3 skivor och har redan bokat en till BTW

Det är så kul att se hur chockade pirater blir, och hur idiotförklarad man själv blir.
Alla ens vänner tycker att man är störd, men det skiter jag i.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Sitter själv här på 4GB rippade hellagliga Pontén-godkända album (endast favoriterna och endast genren elektronisk musik) - 296 låtar.

Att fildela lagligt är som att gå på balen med sin syster.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Skriv svar