Återupplev Half-Life – Black Mesa ute nu

Medlem
Skrivet av Floffe:

Här snackar vi riktiga spel gubbar. Inte som BF, CoD, Diablo 3 och vad de nu heter, för att inte nämna de otäcka konsolspelen och nedbantade/neddummade portarna till solid PC-hårdvara.

Ju större reklambudget desto sämre spel.

Take that konsolpajasar! Sitter ni framför datorn och surfar?! Varför?

Buu för Wii U, Xbox och PS3!

Hörru, nu gör du bara bort dig.

Medlem
Skrivet av Chrester:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Chrester:

Psyx var lessen på spelet.

Nä, det är en trevlig nostalgia trip, jag blir bara lack av alla Valve fans och de som tror HALF LIFE är sååååååå djupt.

Nämn nåt spel som är djuuuupt då?
Vad jag minns när HL1 kom så var det totalt banbrytande med allt vad man hittils hade upplevt. Det var verkligen nytänkande när det kom.

Vi snackar inte om DÅ.
Och vi snackar inte om Gameplay.

Vi snackar om att HALF LIFE HAR INGEN djup story eller karaktärer.

Du är en snubbe som springer runt och skjuter, precis som allt innan half life, bara att här får man veta att du har ett namn och en utbildning, till sklilnad med vår kära SPACE MARINE i grön uniform.

Har du läst det jag skrivit så har jag nämnt flera spel med djuuuuuuuuup story och karaktärer.

Har har du några fler:

Metal gear
Demon Souls

Hah, kolla bara på "modärna" Gordon Freeman - Isaac från Dead Space. Tusen gånger mer intressant än Gordon Freeman.

Medlem
Skrivet av ptute:

Sett fram emot det här som fan. Kom hem sent igårkväll och skulle tanka hem det. Men ens rumskamrat har inte betalat fakturan till BBB, FML.

Du får be brorsan om hjälp PTUTE!!!!!!!!!!!!!!


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PsyX:

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Nej, men för att en del av oss håller inte med. Dock är det intressant synpunkt du har på det hela.

Hans synpunkt är lite löst baserad dock, finns skapligt mycket djup i HL storyn och allt runtomkring om man bara tar sig tid att lyssna, utforska, läsa m.m

Det var ju en av de stora anledningarna till att det slog igenom 1998, pga att det inte bara var ett Duke Nukem med aliens.

Det slog igenom för att det inte var en Quake kopia, för att det gick att plocka upp grejer och lösa diverse "fysik pussel" som då var rent teknologiskt väldigt nytt - Inte på grund av den djupa storyn.
Det finns ingen "riktig story" i half life, snälla.
Som sagt: Science project gone bad, aliens are here, run for your life , government tries to cover up, G-Man is the X factor mysterious bullshit character. Spelet slutar som en kluster fuck i the XEN vilket mååååååååååånga hatade.

Kan någon berätta storyn om den är så bra? Vi ska väll kunna ha en bra diskussion om det hela.

Shadow Of the Colossus har mer story än half life.

Harpa:

Jag har redan diskuterat detta tusen gånger och ingen kan komma med en bra förklaring eller något spämnnande i debatten., Att du ger upp innan du ens försöker bidrar inte mycket till din argument.
Att min intelektuella förmåga är för låg för att förstå din åsikt eller perspektiv passar det en 10 åring skulle skrika på en lekplats.

Det flesta tror att half life är djupt men det flesta tror också att reality tv är bra tv. Så vad det FLESTA tycker är ingen riktig mätning på det hela.

Kan du skriva mer än ett kort stycke om Gordon Freeman så läser jag gärna, för att uttöka min bristande kunskap i half life världen.

Mina åsikter är inte fakta.

Att Gordon Freeman inte är mer än en man med en crowbar som verkar ha bra kondis och är duktig med vapen är fakta. Det och att han har balls för att stå emot G-Man.

Jävligt djup, snart ska Gordon Freeman och HL tas up i filosofi klasser på olika universitet för att det finns så mycket att analysera här.

Skit åt sidan, mycket respekt till BM skaparna.

Orka att du blir så butthurt för att folk uppskattar en story i ett spel, ingen har sagt att du behöver göra det och då behöver du inte säga att dom inte får uppskatta det. Punkt slut!

Medlem
Skrivet av Nenetis:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PsyX:

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Nej, men för att en del av oss håller inte med. Dock är det intressant synpunkt du har på det hela.

Hans synpunkt är lite löst baserad dock, finns skapligt mycket djup i HL storyn och allt runtomkring om man bara tar sig tid att lyssna, utforska, läsa m.m

Det var ju en av de stora anledningarna till att det slog igenom 1998, pga att det inte bara var ett Duke Nukem med aliens.

Det slog igenom för att det inte var en Quake kopia, för att det gick att plocka upp grejer och lösa diverse "fysik pussel" som då var rent teknologiskt väldigt nytt - Inte på grund av den djupa storyn.
Det finns ingen "riktig story" i half life, snälla.
Som sagt: Science project gone bad, aliens are here, run for your life , government tries to cover up, G-Man is the X factor mysterious bullshit character. Spelet slutar som en kluster fuck i the XEN vilket mååååååååååånga hatade.

Kan någon berätta storyn om den är så bra? Vi ska väll kunna ha en bra diskussion om det hela.

Shadow Of the Colossus har mer story än half life.

Harpa:

Jag har redan diskuterat detta tusen gånger och ingen kan komma med en bra förklaring eller något spämnnande i debatten., Att du ger upp innan du ens försöker bidrar inte mycket till din argument.
Att min intelektuella förmåga är för låg för att förstå din åsikt eller perspektiv passar det en 10 åring skulle skrika på en lekplats.

Det flesta tror att half life är djupt men det flesta tror också att reality tv är bra tv. Så vad det FLESTA tycker är ingen riktig mätning på det hela.

Kan du skriva mer än ett kort stycke om Gordon Freeman så läser jag gärna, för att uttöka min bristande kunskap i half life världen.

Mina åsikter är inte fakta.

Att Gordon Freeman inte är mer än en man med en crowbar som verkar ha bra kondis och är duktig med vapen är fakta. Det och att han har balls för att stå emot G-Man.

Jävligt djup, snart ska Gordon Freeman och HL tas up i filosofi klasser på olika universitet för att det finns så mycket att analysera här.

Skit åt sidan, mycket respekt till BM skaparna.

Orka att du blir så butthurt för att folk uppskattar en story i ett spel, ingen har sagt att du behöver göra det och då behöver du inte säga att dom inte får uppskatta det. Punkt slut!

Uppskatta vad du vill, du har inte förståt vad diskussionen handlar om.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Chrester:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Chrester:

Psyx var lessen på spelet.

Nä, det är en trevlig nostalgia trip, jag blir bara lack av alla Valve fans och de som tror HALF LIFE är sååååååå djupt.

Nämn nåt spel som är djuuuupt då?
Vad jag minns när HL1 kom så var det totalt banbrytande med allt vad man hittils hade upplevt. Det var verkligen nytänkande när det kom.

Vi snackar inte om DÅ.
Och vi snackar inte om Gameplay.

Vi snackar om att HALF LIFE HAR INGEN djup story eller karaktärer.

Du är en snubbe som springer runt och skjuter, precis som allt innan half life, bara att här får man veta att du har ett namn och en utbildning, till sklilnad med vår kära SPACE MARINE i grön uniform.

Har du läst det jag skrivit så har jag nämnt flera spel med djuuuuuuuuup story och karaktärer.

Har har du några fler:

Metal gear
Demon Souls

Hah, kolla bara på "modärna" Gordon Freeman - Isaac från Dead Space. Tusen gånger mer intressant än Gordon Freeman.

Nu pratar du väl strunt. Tydligt trollanfall, men att demon souls o half life skulle skilja sig kopiöst är ju bara trams. So what om du inte pratar, ser din avatar. Det var hela poängen med halflife du "är" Gordon Freeman. Och jag tycker de gjorde ett bra jobb att få en att känna sig som det. Att " the world gone to shit"- scenario i HL1 o 2 är ju samma som alla de spel du nämner. Och sluta göra göra reklam för nintendos nästa påhitt att få folk att dumpa pengar i plastbitar.

Medlem
Skrivet av PsyX:

Vi snackar inte om DÅ.
Och vi snackar inte om Gameplay.

Vi snackar om att HALF LIFE HAR INGEN djup story eller karaktärer.

Du är en snubbe som springer runt och skjuter, precis som allt innan half life, bara att här får man veta att du har ett namn och en utbildning, till sklilnad med vår kära SPACE MARINE i grön uniform.

Har du läst det jag skrivit så har jag nämnt flera spel med djuuuuuuuuup story och karaktärer.

Har har du några fler:

Metal gear
Demon Souls

Hah, kolla bara på "modärna" Gordon Freeman - Isaac från Dead Space. Tusen gånger mer intressant än Gordon Freeman.

Grejen med storyn i Half-Life är att den är bara så djup som hur djupt man själv bestämmer sig för att forska.

Det finns massor med små ledtrådar i båda spelen som leder vägen till ett större, mycket intressantare story arc.

Själva storyn som faktiskt presenteras i spelet är inte särskilt djup, kan jag hålla med om, men det jag tycker om med Half-Life-spelen är att man måste lista ut många saker på egen hand just eftersom att Valve inte ger dig så mycket information i spelet.

I spelet nämns det aldrig om Combines förslavning av raserna som flydde till Xen, eller vem/vad Nihilanth är, hur Combines lyckades ta över jorden på enbart 7 timmar osv.
Men dessa bitar av information går att finna i små detaljer som t.ex nyhetsartiklar eller små fraser som någon karaktär yttrar (se bara tolkingarna av Nihilanths fraser från HL1, det spekuleras vilt om vad han faktiskt menar).

TL;DR: Det jag försöker säga är att Half-Life erbjuder en djup och spännande story om man ger sig in för att leta. Jag rekommendar att du tar en sväng förbi half life wiki och läser på lite om hela storyn/loren.

Medlem
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Nenetis:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PsyX:

Jag kommer bli ner röstad så in i helvette men det är bara för att ni vet detta är sant och inte vill erkänna det:

Nej, men för att en del av oss håller inte med. Dock är det intressant synpunkt du har på det hela.

Hans synpunkt är lite löst baserad dock, finns skapligt mycket djup i HL storyn och allt runtomkring om man bara tar sig tid att lyssna, utforska, läsa m.m

Det var ju en av de stora anledningarna till att det slog igenom 1998, pga att det inte bara var ett Duke Nukem med aliens.

Det slog igenom för att det inte var en Quake kopia, för att det gick att plocka upp grejer och lösa diverse "fysik pussel" som då var rent teknologiskt väldigt nytt - Inte på grund av den djupa storyn.
Det finns ingen "riktig story" i half life, snälla.
Som sagt: Science project gone bad, aliens are here, run for your life , government tries to cover up, G-Man is the X factor mysterious bullshit character. Spelet slutar som en kluster fuck i the XEN vilket mååååååååååånga hatade.

Kan någon berätta storyn om den är så bra? Vi ska väll kunna ha en bra diskussion om det hela.

Shadow Of the Colossus har mer story än half life.

Harpa:

Jag har redan diskuterat detta tusen gånger och ingen kan komma med en bra förklaring eller något spämnnande i debatten., Att du ger upp innan du ens försöker bidrar inte mycket till din argument.
Att min intelektuella förmåga är för låg för att förstå din åsikt eller perspektiv passar det en 10 åring skulle skrika på en lekplats.

Det flesta tror att half life är djupt men det flesta tror också att reality tv är bra tv. Så vad det FLESTA tycker är ingen riktig mätning på det hela.

Kan du skriva mer än ett kort stycke om Gordon Freeman så läser jag gärna, för att uttöka min bristande kunskap i half life världen.

Mina åsikter är inte fakta.

Att Gordon Freeman inte är mer än en man med en crowbar som verkar ha bra kondis och är duktig med vapen är fakta. Det och att han har balls för att stå emot G-Man.

Jävligt djup, snart ska Gordon Freeman och HL tas up i filosofi klasser på olika universitet för att det finns så mycket att analysera här.

Skit åt sidan, mycket respekt till BM skaparna.

Orka att du blir så butthurt för att folk uppskattar en story i ett spel, ingen har sagt att du behöver göra det och då behöver du inte säga att dom inte får uppskatta det. Punkt slut!

Uppskatta vad du vill, du har inte förståt vad diskussionen handlar om.

Det har jag nog visst, hela denna diskussionen handlar om att du tycker att Half life inte har en story osv, sen ger du lite exempel på bra story spel. Fine, gå och spela dom då istället för att i princip säga att alla andra har fel som uppskattar half life spelens story och säga att den suger. Jag vet inte riktigt varför du byggt upp denna frustration över att du stör dig på vad andra gillar och spelar, spela det du gillar och bry dig inte om resten..

Medlem
Skrivet av cinort:
Skrivet av Flugsaft:

Floffe du visar verkligen hur löjliga "fanboysen" är... Det är såna som du som ger den här industrin en dålig bild. Båda har sina fördelar och nackdelar.

Nix pix. Finns INGA fördelar med konsol. Och kom inte med soffan och lira med 19 polare. Det håller inte...

Det finns definitivt fördelar med konsol. För det första så är det generellt ett lägre ingångspris på konsoler vilket är lysande för personer som inte har några extra tusenlappar att lägga på en aktuell dator med tillbehör.

För det andra så kan konsolerna upplevas som mer lätthanterliga och åtkomliga för en lekman, vilket en stor andel av konsumenterna faktiskt är. Utöver detta finns även splitscreen som sällan finns tillgängligt på PC.

Medlem
Skrivet av Floffe:

Det sitter någon slug businessnisse, som inte har med spelutvecklingen att göra alls, och kalkylerar kallt på vad som ger bäst förtjänst. Sen delar man ut lite orders till programmerarna som har en riktig och längre utbildning men inte har något att säga till om. Fokus har flyttat från programmerarnas kreativa skapande till någon dum ekonoms mall för förtjänst så att aktieägarna blir nöjda. Kidzen gillar lätta spel som man lär sig på 5 minuter med insta-reward, vampyrer, mycket action, zombies, nordkoreaner och allehanda monster, lite av varje krydda så att alla blir nöjda. Det säljer säkert som smör. Och varför inte ta in lite aliens när man ändå är igång. Mycket explosioner och bästa grafiken (lite samarbete med Nvidia/AMD/Microsoft för att trissa upp hårdvarukraven mot lite sponsorpengar). Säljer det dåligt trots enorm utpumpad marknadsföring/hjärntvätt/trendsättning är det piratkopieringens fel. Inte att spelet har blivit en själlös konsumentvara och inte ett konstverk som programmerarna skapat passionerat själva. Spelscenen har blivit en industri, spel som civilization har blivit civilization 5 och tyvärr har de fördummats, men då och då dyker det fortfarande upp verk som DayZ, Kerbal Space Program eller Minecraft.

Black Mesa är en vind från tiden då datorspel var spel, och inte konsolspel.

Ja du har rätt. Men det är så det fungerar, välkommen till verkligheten.

Det finns en enda anledning till att företag gör spel och det är att dom vill tjäna pengar. Och man vill ha så låga kostnader som det bara går. Nuff said, det är fakta.

Sätt på en sån här ni som har dubbla skärmar och kör brevid

Glöm inte mute på videon


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Inaktiv

De får gärna tjäna pengar, men pengarna får inte vara den primära drivkraften.

Det är skillnad att arbeta för pengar och att få pengar för att arbeta.

Utvecklare förr i tiden hade en genuin idé som de tyckte verkade rolig och unik, sen fick de pengar för det i efterhand som en biprodukt av sitt hantverk. DayZ gjordes heller inte för pengar som primärmål. Det är den sortens spel som är bra. Samma sak gäller musik, böcker, filmer. Att göra musik på beställning är inte alls samma sak som att göra den för att man har något att uttrycka pga talang eller annat.

Världen blir rikare utan vinstmotivet på första plats, och det är en realitet.


signatur

Floffe, stolt elitist och besserwisser. Han anser att företaget bör exproprieras då han är oroad över hur man väljer att begränsa yttrandefriheten.

Medlem

Har bara ljusa minnen från när spelet kom. Gillade storyn och som nämnts , man fick klura ut alla problem själv.
Storyn hade bra med djup och håller än idag.
Tänk om fler sådan spel gjordes nu förtiden.


signatur

Jäh!

Medlem
Skrivet av Floffe:

De får gärna tjäna pengar, men pengarna får inte vara den primära drivkraften.

Det är skillnad att arbeta för pengar och att få pengar för att arbeta.

Utvecklare förr i tiden hade en genuin idé som de tyckte verkade rolig och unik, sen fick de pengar för det i efterhand som en biprodukt av sitt hantverk. DayZ gjordes heller inte för pengar som primärmål. Det är den sortens spel som är bra. Samma sak gäller musik, böcker, filmer. Att göra musik på beställning är inte alls samma sak som att göra den för att man har något att uttrycka pga talang eller annat.

Världen blir rikare utan vinstmotivet på första plats, och det är en realitet.

Problemet är att det är svårt att jämföra hobbyprojekt med vanliga spel, stor del av folket som sitter och knåpar på moddar och indiespel gör det på fritiden, i slutändan handlar det om hur man värdesätter sin egen tid.

Företag därimot måste ju få tillbaka sina investeringar (uppenbarligen) och pga att det också nu för tiden är mycket mer tidskrävande (läs dyrt) att utveckla nu för tiden så satsar dom på säkra kort vilket må vara tråkigt men också förståligt.

Ju mer avancerad hårdvaran blir desto dyrare blir det, vilket förmodligen kommer märkas ännu mer nu när nästa generation konsoler släpps.

Det kommer såklart som alltid att finnas undantag men generellt sett

När Half-Life kom i början på år 1999 var det en frisk fläkt i en industri som spretade åt många håll. Spelen blev stadigt snyggare att titta på, men innehållet ackompanjerande inte alltid det visuella.

VALVe förbättrade FPS-genren och gjorde den mer intressant på en rad viktiga punkter; främst genom att de placerade Gordon, dvs. dig - spelaren, mitt inne i handlingen på ett helt nytt sätt man tidigare inte hade kunnat uppleva. I böckernas värld, för att inte säga teater- och film hade detta funnits sedan mycket länge och kallades för:

"in medias res"

- vilket betyder "mitt i handlingen".

Till skillnad från liknande spel i genren visste inte spelaren, dvs. du, exakt vad Gordon hade för motiv att vara på Black Mesa. Visserligen var han där á jobbets vägnar, men man upplevde det alltid som att någon viktig detalj saknades. Med andra ord var man nyfiken på att ta reda på hur det skulle utveckla sig; särskilt efter incidenten i testkammaren och introduktionen av de märkliga livsformerna.

På pappret såg den menlösa förklaring vad Half-Life handlar om; en fysiker har en dålig dag på jobbet - inte särskilt spännande ut. Det kan nog alla hålla med om, men den som bara ser till ytan missar en viktig huvuddetalj i VALVEs skapelse, nämligen frågan om var skådeplatsen är. Vad är Black Mesa "egentligen"? Det får vi aldrig reda på.

Om man inte gillar detta slags klassiska berättande där storyn avslöjas gradvis, får man ju jättegärna kliva in i byxorna på soldaten Bitterman i "Quake II" när han kämpar mot monster i: "Operation Alien Overlord".

Skillnaden på Gordon och Bitterman, för att inte säga Duke Nukem och "The Marine" i "Doom I" och "Doom II", är det tomrum som uppstod efter att man hade spelat färdigt spelen. Jag kan nog lugnt påstå att saknaden efter Gordon och Half-Life är större än vad man kan uppleva i andra spelserier.

Half-Life är metafysik på en mänsklig nivå där man lätt kan identifiera sig med protagonisten; men detta kräver en del från spelaren. Bevisligen är det många som inte kan ta till sig denna berättarform, därav de negativa kommentarerna, men så är det med all slags konst. Den talar till de som har lärt sig lyssna.

Tack för ordet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Mistarfajlip:
Skrivet av PsyX:

Vi snackar inte om DÅ.
Och vi snackar inte om Gameplay.

Vi snackar om att HALF LIFE HAR INGEN djup story eller karaktärer.

Du är en snubbe som springer runt och skjuter, precis som allt innan half life, bara att här får man veta att du har ett namn och en utbildning, till sklilnad med vår kära SPACE MARINE i grön uniform.

Har du läst det jag skrivit så har jag nämnt flera spel med djuuuuuuuuup story och karaktärer.

Har har du några fler:

Metal gear
Demon Souls

Hah, kolla bara på "modärna" Gordon Freeman - Isaac från Dead Space. Tusen gånger mer intressant än Gordon Freeman.

Grejen med storyn i Half-Life är att den är bara så djup som hur djupt man själv bestämmer sig för att forska.

Det finns massor med små ledtrådar i båda spelen som leder vägen till ett större, mycket intressantare story arc.

Själva storyn som faktiskt presenteras i spelet är inte särskilt djup, kan jag hålla med om, men det jag tycker om med Half-Life-spelen är att man måste lista ut många saker på egen hand just eftersom att Valve inte ger dig så mycket information i spelet.

I spelet nämns det aldrig om Combines förslavning av raserna som flydde till Xen, eller vem/vad Nihilanth är, hur Combines lyckades ta över jorden på enbart 7 timmar osv.
Men dessa bitar av information går att finna i små detaljer som t.ex nyhetsartiklar eller små fraser som någon karaktär yttrar (se bara tolkingarna av Nihilanths fraser från HL1, det spekuleras vilt om vad han faktiskt menar).

TL;DR: Det jag försöker säga är att Half-Life erbjuder en djup och spännande story om man ger sig in för att leta. Jag rekommendar att du tar en sväng förbi half life wiki och läser på lite om hela storyn/loren.

Jag har har aldrig spelat Half-Life, men jag håller ändå med till 100%, då jag har spelat Metroid Prime-serien, som presenterar sin story på just det här sättet, särskilt 1:an.
Ibland är det de små detaljerna som gör hela grejen, när man får bilda sin egen uppfattning om vad som hänt istället för att bli tvångsmatad med information.

Spel som Baldur's Gate och Metal Gear Solid-serien blir berikade av en klar och tydlig story, men i spel som Half-Life är det nog faktiskt bättre att lämna en hel del åt fantasin.

Medlem
Skrivet av Pholiage:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Chrester:
Skrivet av PsyX:
Skrivet av Chrester:

Psyx var lessen på spelet.

Nä, det är en trevlig nostalgia trip, jag blir bara lack av alla Valve fans och de som tror HALF LIFE är sååååååå djupt.

Nämn nåt spel som är djuuuupt då?
Vad jag minns när HL1 kom så var det totalt banbrytande med allt vad man hittils hade upplevt. Det var verkligen nytänkande när det kom.

Vi snackar inte om DÅ.
Och vi snackar inte om Gameplay.

Vi snackar om att HALF LIFE HAR INGEN djup story eller karaktärer.

Du är en snubbe som springer runt och skjuter, precis som allt innan half life, bara att här får man veta att du har ett namn och en utbildning, till sklilnad med vår kära SPACE MARINE i grön uniform.

Har du läst det jag skrivit så har jag nämnt flera spel med djuuuuuuuuup story och karaktärer.

Har har du några fler:

Metal gear
Demon Souls

Hah, kolla bara på "modärna" Gordon Freeman - Isaac från Dead Space. Tusen gånger mer intressant än Gordon Freeman.

Nu pratar du väl strunt. Tydligt trollanfall, men att demon souls o half life skulle skilja sig kopiöst är ju bara trams. So what om du inte pratar, ser din avatar. Det var hela poängen med halflife du "är" Gordon Freeman. Och jag tycker de gjorde ett bra jobb att få en att känna sig som det. Att " the world gone to shit"- scenario i HL1 o 2 är ju samma som alla de spel du nämner. Och sluta göra göra reklam för nintendos nästa påhitt att få folk att dumpa pengar i plastbitar.

Denna nya plastbit råkar köra Bayonetta 2.
Sedan får vi se om jag behåller skiten eller inte.

Medlem

Walter_iego sa det bäst. För mig var ändå Half-life som Matrix var för filmvärlden. Om du var där under den tiden så vet du att half-life var framtiden. Och se och häpna, nästan alla spel även fram till idag har något half-life i sig.

Medlem

Hur startar man spelet? Det listas inte i steam och hittar noll information om detta.

Medlem
Skrivet av odenia:

Hur startar man spelet? Det listas inte i steam och hittar noll information om detta.

När du installerat spelet så måste du starta om Steam, så ska det dyka upp i listan


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Skrivet av odenia:

Hur startar man spelet? Det listas inte i steam och hittar noll information om detta.

Det första du bör göra är att logga in på STEAM och kolla i menyn under "TOOLS" om du har: "Source Sdk Base 2007" - installerat.

Om detta inte är installerat, gör du det.

Sedan, eller under tiden som det andra håller på att laddas ned på STEAM, beger du dig till:

www.blackmesasource.com

- där väljer du vilken slags nedladdning du vill ha, och kickar på den.

När spelet är nedladdat (kolla efter så att allt är klart med Source Sdk Base 2007), installerar du Black Mesa medan du fortfarande är inloggad på STEAM.

När det är installerat loggar du ut från STEAM, och loggar in igen, då kommer du hitta det i ditt bibliotek.

Om det är svårt att komma in på spelets hemsida, får du testa vid ett senare tillfälle. Många vill komma åt det just nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av odenia:

Hur startar man spelet? Det listas inte i steam och hittar noll information om detta.

Det första du bör göra är att logga in på STEAM och kolla i menyn under "TOOLS" om du har: "Source Sdk Base 2007" - installerat.

Om detta inte är installerat, gör du det.

Sedan, eller under tiden som det andra håller på att laddas ned på STEAM, beger du dig till:

www.blackmesasource.com

- där väljer du vilken slags nedladdning du vill ha, och kickar på den.

När spelet är nedladdat (kolla efter så att allt är klart med Source Sdk Base 2007), installerar du Black Mesa medan du fortfarande är inloggad på STEAM.

När det är installerat loggar du ut från STEAM, och loggar in igen, då kommer du hitta det i ditt bibliotek.

Om det är svårt att komma in på spelets hemsida, får du testa vid ett senare tillfälle. Många vill komma åt det just nu.

Missade Source SDK delen! Tack

Skrivet av odenia:
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av odenia:

Hur startar man spelet? Det listas inte i steam och hittar noll information om detta.

Det första du bör göra är att logga in på STEAM och kolla i menyn under "TOOLS" om du har: "Source Sdk Base 2007" - installerat.

Om detta inte är installerat, gör du det.

Sedan, eller under tiden som det andra håller på att laddas ned på STEAM, beger du dig till:

www.blackmesasource.com

- där väljer du vilken slags nedladdning du vill ha, och kickar på den.

När spelet är nedladdat (kolla efter så att allt är klart med Source Sdk Base 2007), installerar du Black Mesa medan du fortfarande är inloggad på STEAM.

När det är installerat loggar du ut från STEAM, och loggar in igen, då kommer du hitta det i ditt bibliotek.

Om det är svårt att komma in på spelets hemsida, får du testa vid ett senare tillfälle. Många vill komma åt det just nu.

Missade Source SDK delen! Tack

Det var så lite så

Hoppas du gillar modden. Den är riktigt bra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

När Half-Life kom i början på år 1999 var det en frisk fläkt i en industri som spretade åt många håll. Spelen blev stadigt snyggare att titta på, men innehållet ackompanjerande inte alltid det visuella.

VALVe förbättrade FPS-genren och gjorde den mer intressant på en rad viktiga punkter; främst genom att de placerade Gordon, dvs. dig - spelaren, mitt inne i handlingen på ett helt nytt sätt man tidigare inte hade kunnat uppleva. I böckernas värld, för att inte säga teater- och film hade detta funnits sedan mycket länge och kallades för:

"in medias res"

- vilket betyder "mitt i handlingen".

Till skillnad från liknande spel i genren visste inte spelaren, dvs. du, exakt vad Gordon hade för motiv att vara på Black Mesa. Visserligen var han där á jobbets vägnar, men man upplevde det alltid som att någon viktig detalj saknades. Med andra ord var man nyfiken på att ta reda på hur det skulle utveckla sig; särskilt efter incidenten i testkammaren och introduktionen av de märkliga livsformerna.

På pappret såg den menlösa förklaring vad Half-Life handlar om; en fysiker har en dålig dag på jobbet - inte särskilt spännande ut. Det kan nog alla hålla med om, men den som bara ser till ytan missar en viktig huvuddetalj i VALVEs skapelse, nämligen frågan om var skådeplatsen är. Vad är Black Mesa "egentligen"? Det får vi aldrig reda på.

Om man inte gillar detta slags klassiska berättande där storyn avslöjas gradvis, får man ju jättegärna kliva in i byxorna på soldaten Bitterman i "Quake II" när han kämpar mot monster i: "Operation Alien Overlord".

Skillnaden på Gordon och Bitterman, för att inte säga Duke Nukem och "The Marine" i "Doom I" och "Doom II", är det tomrum som uppstod efter att man hade spelat färdigt spelen. Jag kan nog lugnt påstå att saknaden efter Gordon och Half-Life är större än vad man kan uppleva i andra spelserier.

Half-Life är metafysik på en mänsklig nivå där man lätt kan identifiera sig med protagonisten; men detta kräver en del från spelaren. Bevisligen är det många som inte kan ta till sig denna berättarform, därav de negativa kommentarerna, men så är det med all slags konst. Den talar till de som har lärt sig lyssna.

Tack för ordet.

Huvudet på spiken där!

Jag förstår inte riktigt varför vissa klagar på djupet i Half Lifes story, HL-seriens story har väl mer handlat om att mycket lämnas över till fantasin och blir lite mystiskt. Man kan ju inte jämföra det med tunga storydrivna spel heller kanske, HL är ju i första hand ett väldigt välgjort FPS med en del pusselmoment och klurande. Sen tycker jag det handlar mer om "hur" storyn berättas och utvecklas än om hur "djup" den är.

Med det sagt tycker jag HL står sig bra mot moderna spel storymässigt även idag och dom ändringar dom gjort i Black mesa känns helt rätt för att dra nytta av den uppdaterade motorn utan att ändra spelkänslan från orginalet.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Inaktiv
Skrivet av PsyX:

Ha kul med ner röstningen hat0rs

Half-Life tar över kontrollen av din karaktär en eller två gånger under hela spelet. Annars är du helt fri till att utforska och hantera situationer som du vill, det är ju hela grejen med Half-Life. Som andra redan säger här så krävs det inlevelse av spelaren, en vilja att lyssna, tolka, utforska och fundera på vad som händer runt omkring dig.

Att du tar Metal Gear Solid som exempel på bra story i ett generellt sammanhang för spel, är ju bara löjligt. Även fast jag älskar den serien så är de mer av interaktiva spelfilmer än vanliga spel.

Det är betydligt enklare att presentera en story när du tar bort kontrollen från spelaren. Jämför Half-Life ifrån det, så har du enormt mycket innehåll som både är berättande och saker som lämnas till tolkning. Det sistnämnda är ju punkten som gör universumet väldigt intressant.

Du blir inte matad story med en sked vilket är själva grejen, förstår du inte sammanhanget och hur revolutionerande HL var på den fronten så borde tyvärr din dator omhändertas och omplacerad i vettigare händer.

Bayonetta? Please...


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Kan folk sluta gnälla på konsoler har ingen spelat uncharted spelen och fattat hur bra spel det finns till konsol eller assassins creed serien grät när jag hade spelat genom dom spelen även uncharted och älskade verkligen the orange box hur fantastiska half-life 2 spelen var som också finns på konsol

Medlem

"Så, snabba på att prova på och börja diskutera – vad tycker du om Black Mesa?"

Mycket trevligt, blev mest detta denna helgen efter "Orcs must die 2 weekly challenge" var avklarad. Och glo lite på Starcraft EM stream så man kan få i sig lite pilsner effektivare jämfört när man spelar själv

Medlem
Skrivet av matte89:
Skrivet av PsyX:

Ha kul med ner röstningen hat0rs

Half-Life tar över kontrollen av din karaktär en eller två gånger under hela spelet. Annars är du helt fri till att utforska och hantera situationer som du vill, det är ju hela grejen med Half-Life. Som andra redan säger här så krävs det inlevelse av spelaren, en vilja att lyssna, tolka, utforska och fundera på vad som händer runt omkring dig.

Att du tar Metal Gear Solid som exempel på bra story i ett generellt sammanhang för spel, är ju bara löjligt. Även fast jag älskar den serien så är de mer av interaktiva spelfilmer än vanliga spel.

Det är betydligt enklare att presentera en story när du tar bort kontrollen från spelaren. Jämför Half-Life ifrån det, så har du enormt mycket innehåll som både är berättande och saker som lämnas till tolkning. Det sistnämnda är ju punkten som gör universumet väldigt intressant.

Du blir inte matad story med en sked vilket är själva grejen, förstår du inte sammanhanget och hur revolutionerande HL var på den fronten så borde tyvärr din dator omhändertas och omplacerad i vettigare händer.

Bayonetta? Please...

Man är inte så fri. Half Life går nästan på räls, jämför med ett spel som kom samma år..Thief the dark project där man faktiskt får fritt utforska i enorma nivåer.

Jag ställer mig också till den skara människor som tycker att HL är väldigt tunn vad gäller story. Gillade 2an lite mer p.g.a. mer intressanta miljöer men det blev inte direkt någon wow känsla någonstans där heller.

OML
Medlem

Sådär, då var det slut. Det var riktigt kul och snyggt. Ofta ställen var det till och med med snyggare än HL2 dock med mer buggar och kraschar.

Medlem

Bra att de gjorde modden med bättre grafik. Nu kan alla jävla snorungar få uppleva ett av de bästa PC-spelen någonsin.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Skriv svar