Piraterna älskar Football Manager 2013

Medlem
Skrivet av cute_ninja:

folk som piratar i u länder är en sak, ofta ända chansen för dom at ens kunna spela något men vafan portugal å italien är väl länder där folk borde ha råd att köpa spel, avskyr pirater i såna länder nästan lika mycket som hackare

Portugal är det fattigaste landet i Västeuropa.

Medlem

Inte ens hans helighet Påven kunde stå emot... vilket hopp har APB då?

Medlem
Skrivet av Svenskalkoholkultur:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Bara I Sverige är det fult att tjäna pengar, fy fan för den attityden.

Nu har förvisso varken du eller jag siffror på hur mycket de har gått plus, men pengarna som "förlorades" pga piratkopiering tycker i vilket fall inte jag att de har något direkt behov av. Speciellt inte då utgivaren som säkerligen tar en stor del av pengarna för en liten del av det utförda arbetet.

Jag är inte helt insatt i branchen, men utvecklarna som gjort det verkliga jobbet lär ha fått en bestämd lön för deras jobb att utveckla själva spelet. Hur många ex som spelet säljer gagnar alltså främst utgivarna, och så länge de går plus i sin investering så ser jag inte behovet att de ska ha mer pengar.

Hade inte det vanligtvis brutala överskottet kunnat ge en billigare produkt och mer pengar kvar i köparnas plånböcker?
Jag förstår att det är meningslöst att försöka resonera, men det här är min ståndpunkt.

Medlem
Skrivet av Exroz:

Hade inte det vanligtvis brutala överskottet kunnat ge en billigare produkt och mer pengar kvar i köparnas plånböcker?
Jag förstår att det är meningslöst att försöka resonera, men det här är min ståndpunkt.

"Brutalt överskott"? Du har inte uppmärksammat hur många spelbolag (inklusive Sega som ger ut detta) som går minus och hur många spelstudior som faktiskt läggs ned?

Inaktiv

Kul att han säger 1.4%, den siffran måste få skivbolagen att svimma?

Hursomhelst så skulle jag för egen del gärna se demos eller iaf möjligheten till refund inom säg 24h för alla spel som finns på digitala plattformar.

Vem skulle behöva testa på "egen hand" innan isåfall?

Aja..men va kul det vore med något annat management än just fotboll, varför finns det inga fler? Farmer Management eller vad som helst.

Testpilot
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av Harakiri:

En IP adress är inte en person , de har ju tom fått skrivare att anses vara leechers på torrents.

Piratebay seedar fake ip's i torrentsvärmarna , folk byter IP mha DHCP då de startar om sin dator eller då leasen går ut.
VPN användare byter IP varje gång de startar osv osv osv.

Kan slå vad 100 spänn att de räknar med alla IP och sorterar inte ut sådana dubletter.

Jaha men då är det ju genast mycket bättre och helt klart OK att gå och ladda ner spelet nu med detsamma, eftersom det inte är så otroligt* många ändå som laddat ner det!

* Bara ca 6-7 miljoner då kanske.

Snarare så att jag tycker man ska vara mer kritisk mot varifrån de får sin statistik , vi vet ju att alla antipiratorganisationer gärna fläskar på med extra mycket smör och fläsk och annat i sina undersökningar.

Här har du en rolig presentation på detta om du missat:
http://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0&noredirect=1

emj
Medlem

Jag piratar när det gynnar mig, e.g. slipper jag gå ner i källaren och hämta DVD skivorna, eller fippla med offlineonline läge i Steam. Så jag må pirata vilket är straffbart, men jag betalar ändå för mig.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Kul att han säger 1.4%, den siffran måste få skivbolagen att svimma?

Hursomhelst så skulle jag för egen del gärna se demos eller iaf möjligheten till refund inom säg 24h för alla spel som finns på digitala plattformar.

Vem skulle behöva testa på "egen hand" innan isåfall?

Aja..men va kul det vore med något annat management än just fotboll, varför finns det inga fler? Farmer Management eller vad som helst.

jaa om du har läst den här artikeln så ger den en ganska tydlig anledning till varför vissa spel inte klarar sig och inte är värda utveckla..

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av Harakiri:

En IP adress är inte en person , de har ju tom fått skrivare att anses vara leechers på torrents.

Piratebay seedar fake ip's i torrentsvärmarna , folk byter IP mha DHCP då de startar om sin dator eller då leasen går ut.
VPN användare byter IP varje gång de startar osv osv osv.

Kan slå vad 100 spänn att de räknar med alla IP och sorterar inte ut sådana dubletter.

Jaha men då är det ju genast mycket bättre och helt klart OK att gå och ladda ner spelet nu med detsamma, eftersom det inte är så otroligt* många ändå som laddat ner det!

* Bara ca 6-7 miljoner då kanske.

Snarare så att jag tycker man ska vara mer kritisk mot varifrån de får sin statistik , vi vet ju att alla antipiratorganisationer gärna fläskar på med extra mycket smör och fläsk och annat i sina undersökningar.

Här har du en rolig presentation på detta om du missat:
http://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0&noredirect=1

Förvisso, men jag tycker man missar poängen lite. Just när det gäller FM så köper jag inte att man laddar ner spelet för att "testa" innan man köper spelet. Det finns demo, och gott om feature-videos som bör vara tillräckligt för att få en spelare att bestämma sig för ett köp eller inte, så om det är 1 miljon eller 10 miljoner som laddar ner spelet är i sig lika illa.

Men jag håller med dig om att man alltid ska ta statistik med en grov nypa salt. Som Mark Twain sa; det finns 3 sorters lögner; lögner, förbannade lögner och statistik.

Inaktiv
Skrivet av Exroz:
Skrivet av Svenskalkoholkultur:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Bara I Sverige är det fult att tjäna pengar, fy fan för den attityden.

Nu har förvisso varken du eller jag siffror på hur mycket de har gått plus, men pengarna som "förlorades" pga piratkopiering tycker i vilket fall inte jag att de har något direkt behov av. Speciellt inte då utgivaren som säkerligen tar en stor del av pengarna för en liten del av det utförda arbetet.

Jag är inte helt insatt i branchen, men utvecklarna som gjort det verkliga jobbet lär ha fått en bestämd lön för deras jobb att utveckla själva spelet. Hur många ex som spelet säljer gagnar alltså främst utgivarna, och så länge de går plus i sin investering så ser jag inte behovet att de ska ha mer pengar.

Hade inte det vanligtvis brutala överskottet kunnat ge en billigare produkt och mer pengar kvar i köparnas plånböcker?
Jag förstår att det är meningslöst att försöka resonera, men det här är min ståndpunkt.

Är det okej om jag tar halva din lön? Jag tycker iaf inte att du har något direkt behov av den.

Testpilot
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av Dashiva:
Skrivet av Harakiri:

En IP adress är inte en person , de har ju tom fått skrivare att anses vara leechers på torrents.

Piratebay seedar fake ip's i torrentsvärmarna , folk byter IP mha DHCP då de startar om sin dator eller då leasen går ut.
VPN användare byter IP varje gång de startar osv osv osv.

Kan slå vad 100 spänn att de räknar med alla IP och sorterar inte ut sådana dubletter.

Jaha men då är det ju genast mycket bättre och helt klart OK att gå och ladda ner spelet nu med detsamma, eftersom det inte är så otroligt* många ändå som laddat ner det!

* Bara ca 6-7 miljoner då kanske.

Snarare så att jag tycker man ska vara mer kritisk mot varifrån de får sin statistik , vi vet ju att alla antipiratorganisationer gärna fläskar på med extra mycket smör och fläsk och annat i sina undersökningar.

Här har du en rolig presentation på detta om du missat:
http://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0&noredirect...

Förvisso, men jag tycker man missar poängen lite. Just när det gäller FM så köper jag inte att man laddar ner spelet för att "testa" innan man köper spelet. Det finns demo, och gott om feature-videos som bör vara tillräckligt för att få en spelare att bestämma sig för ett köp eller inte, så om det är 1 miljon eller 10 miljoner som laddar ner spelet är i sig lika illa.

Men jag håller med dig om att man alltid ska ta statistik med en grov nypa salt. Som Mark Twain sa; det finns 3 sorters lögner; lögner, förbannade lögner och statistik.

Den poängen är mera att det är inte svart eller vitt , piratkopiering är inte så skadlig som de vill få en att tro och en piratkopia är inte = missad försäljning.
Finns många undersökningar som är betydligt mer trovärdiga än IFPI mfl's uppblåsta siffror som pekar på en mer nyanserad bild mellan försäljning och piratkopiering och vilka förlusterna egentligen är.
Denna artikel vi nu diskuterar är en sådan , dvs man pustar o säger va hemsk piratkopieringen är för att få uppmärksamhet men i nästa andetag viskar man lite försiktigt att "det är inte så farligt" för de vet ju att sanningen ligger nån annanstans.

Medlem

jag har varit pirat rätt tung sådan, men börjat köpa spel ca 1 i månaden, händer la man slinter lite och laddar ner nått men är det bra så brukar jag köpa det.-

Medlem

Hade man kört en donations möjlighet så hade man säkert fått in en slant från de som laddat hem.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Man vill ju gärna provköra innan köp...

Inaktiv
Skrivet av Mikael2441:

Man vill ju gärna provköra innan köp...

Det är ingen rättighet dock.
Finns det inget demo så är det bara att köpa läget, det är ingen godkänd anledning att pirata spelet.

Medlem
Skrivet av Glaset:
Skrivet av Exroz:
Skrivet av Svenskalkoholkultur:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Bara I Sverige är det fult att tjäna pengar, fy fan för den attityden.

Nu har förvisso varken du eller jag siffror på hur mycket de har gått plus, men pengarna som "förlorades" pga piratkopiering tycker i vilket fall inte jag att de har något direkt behov av. Speciellt inte då utgivaren som säkerligen tar en stor del av pengarna för en liten del av det utförda arbetet.

Jag är inte helt insatt i branchen, men utvecklarna som gjort det verkliga jobbet lär ha fått en bestämd lön för deras jobb att utveckla själva spelet. Hur många ex som spelet säljer gagnar alltså främst utgivarna, och så länge de går plus i sin investering så ser jag inte behovet att de ska ha mer pengar.

Hade inte det vanligtvis brutala överskottet kunnat ge en billigare produkt och mer pengar kvar i köparnas plånböcker?
Jag förstår att det är meningslöst att försöka resonera, men det här är min ståndpunkt.

Är det okej om jag tar halva din lön? Jag tycker iaf inte att du har något direkt behov av den.

Herregud. Det märks tydligt att folk skiter i att läsa. Eftersom folk nu undrar hur jag tänker så har jag inget emot att folk tjänar pengar. Men det blir löjligt om man tänker sig att BF3 sålde i 15 miljoner kopior för 300kr st, totalt 4,5 miljarder kronor. Observera att jag inte känner till exakt hur stor vinst de gjorde då det inte går att ta reda på(?).

Hur stor del av pengarna fick utvecklarna, hur hög blev vinsten för utgivaren? Utgivaren är egentligen skit, en nödvändig parasit för att spelutvecklarna ska kunna lansera sina spel på marknaden, utvecklarna behöver ett startkapital. Det slutar med att utgivaren tjänat löjliga summor på någon annans idé enbart genom att låna ut sina pengar under en begränsad period.

Varför ska du ha miljarder på fickan när det finns så mycket bättre att använda dem till? Jag nekar ingen att ha ett gott liv, leva i lyx, men hur mycket pengar krävs för att uppnå detta? Jag anser att det finns en gräns.

Den här diskussionen har gått överstyr. Mitt ursprungliga inlägg handlar om påståenden att en massa jobb skulle skapas för att vinsten ökar, som förvisso kan stämma till en mindre del så de ljuger ju inte utan enbart förfinar sanningen, när det är i själva verket lönsamheten som ökar i ofta redan välmående företag. Ta minskningen av restaurangmomsen som exempel, har det verkligen anställts så många i proportion till satsningen?
Inte enligt denna artikeln på DN: http://www.dn.se/ekonomi/miljardsatsningen-gav-fa-nya-jobb/

Edit: Vi är way of topic nu. Jag tycker inte det är fel att du tjänar 200 tusen per år eller 2 miljoner per år. Men jag förstår inte syftet att någon människa skulle behöva löjligt höga summor av pengar. Vill ni fortsätta diskutera detta så får ni skicka ett PM om saken.

Inaktiv
Skrivet av Exroz:
Skrivet av Glaset:
Skrivet av Exroz:
Skrivet av Svenskalkoholkultur:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Bara I Sverige är det fult att tjäna pengar, fy fan för den attityden.

Nu har förvisso varken du eller jag siffror på hur mycket de har gått plus, men pengarna som "förlorades" pga piratkopiering tycker i vilket fall inte jag att de har något direkt behov av. Speciellt inte då utgivaren som säkerligen tar en stor del av pengarna för en liten del av det utförda arbetet.

Jag är inte helt insatt i branchen, men utvecklarna som gjort det verkliga jobbet lär ha fått en bestämd lön för deras jobb att utveckla själva spelet. Hur många ex som spelet säljer gagnar alltså främst utgivarna, och så länge de går plus i sin investering så ser jag inte behovet att de ska ha mer pengar.

Hade inte det vanligtvis brutala överskottet kunnat ge en billigare produkt och mer pengar kvar i köparnas plånböcker?
Jag förstår att det är meningslöst att försöka resonera, men det här är min ståndpunkt.

Är det okej om jag tar halva din lön? Jag tycker iaf inte att du har något direkt behov av den.

Herregud. Det märks tydligt att folk skiter i att läsa. Eftersom folk nu undrar hur jag tänker så har jag inget emot att folk tjänar pengar. Men det blir löjligt om man tänker sig att BF3 sålde i 15 miljoner kopior för 300kr st, totalt 4,5 miljarder kronor. Observera att jag inte känner till exakt hur stor vinst de gjorde då det inte går att ta reda på(?).

Hur stor del av pengarna fick utvecklarna, hur hög blev vinsten för utgivaren? Utgivaren är egentligen skit, en nödvändig parasit för att spelutvecklarna ska kunna lansera sina spel på marknaden, utvecklarna behöver ett startkapital. Det slutar med att utgivaren tjänat löjliga summor på någon annans idé enbart genom att låna ut sina pengar under en begränsad period.

Varför ska du ha miljarder på fickan när det finns så mycket bättre att använda dem till? Jag nekar ingen att ha ett gott liv, leva i lyx, men hur mycket pengar krävs för att uppnå detta? Jag anser att det finns en gräns.

Den här diskussionen har gått överstyr. Mitt ursprungliga inlägg handlar om påståenden att en massa jobb skulle skapas för att vinsten ökar, som förvisso kan stämma till en mindre del så de ljuger ju inte utan enbart förfinar sanningen, när det är i själva verket lönsamheten som ökar i ofta redan välmående företag. Ta minskningen av restaurangmomsen som exempel, har det verkligen anställts så många i proportion till satsningen?
Inte enligt denna artikeln på DN: http://www.dn.se/ekonomi/miljardsatsningen-gav-fa-nya-jobb/

Jag skiter inte i att läsa. Läste inlägget tre gånger för att försöka förstå precis hur du menade.

Du får självklart ha din åsikt, men jag tycker ditt resonemang spricker på många olika sätt, och det låter som något som människor som sysslar med att pirata spel intalar sig själva för att rättfärdiga sitt nedladdande (menar inte att du sysslar med nedladdning).

Och nej, utgivaren är verkligen inte skit. Många på FZ verkar tro att det är ett gäng djävular i kostym, men det är inte riktigt så verkligheten ser ut. Visst, det finns de gånger där utgivare beter sig riktigt groteskt (Activision, EA etc.) men utan utgivare skulle många spel inte se dagens ljus, vilket skulle vara väldigt synd för de som är intresserade av spel.

Gillar man inte stora utgivare finns det gott om Indiespel att välja mellan, men vi har verkligen inte rätt att neka någon intäkter för att VI tycker att det handlar om för mycket pengar. Man kan givetvis strunta i att köpa spelen för att visa att man är missnöjd med vissa aspekter. Det är dock inte upp till dig eller mig att avgöra när någon tjänar "för mycket".

Medlem

Den här gratisgenerationen får mig att vilja spy ibland.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Inaktiv
Skrivet av StrongBad:

Den här gratisgenerationen får mig att vilja spy ibland.

Då är vi två.

Medlem

Skulle inte ens "pirata" spelet för att spela det, inte ens om jag fick det gratis helt lagligt skulle jag spela det. Ser ingen mening med spel där vuxna människor jagar en boll då det är ännu mer absurt i verkligheten, absolut för kondition och träning kanske men för mångmiljonbelopp och underhållning inte en chans.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Biggles:

Haha, en i Vatikanstaten, undrar just vem...sydamerikaner gillar ju fotboll

Annars så intressant ställning till detta, den där Jacobs. Själv är jag emot pirateing av princip, men men, to each his own.

Min första pressresa var till Sports Interactive, och det första Miles Jacobs sa till mig var "From Sweden? I fucking hate TPB...". Satte lite stämningen på intervjun

Han har kanske lärt sig att leva med det.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av Exroz:
Skrivet av Glaset:
Skrivet av Exroz:
Skrivet av Svenskalkoholkultur:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Bara I Sverige är det fult att tjäna pengar, fy fan för den attityden.

Nu har förvisso varken du eller jag siffror på hur mycket de har gått plus, men pengarna som "förlorades" pga piratkopiering tycker i vilket fall inte jag att de har något direkt behov av. Speciellt inte då utgivaren som säkerligen tar en stor del av pengarna för en liten del av det utförda arbetet.

Jag är inte helt insatt i branchen, men utvecklarna som gjort det verkliga jobbet lär ha fått en bestämd lön för deras jobb att utveckla själva spelet. Hur många ex som spelet säljer gagnar alltså främst utgivarna, och så länge de går plus i sin investering så ser jag inte behovet att de ska ha mer pengar.

Hade inte det vanligtvis brutala överskottet kunnat ge en billigare produkt och mer pengar kvar i köparnas plånböcker?
Jag förstår att det är meningslöst att försöka resonera, men det här är min ståndpunkt.

Är det okej om jag tar halva din lön? Jag tycker iaf inte att du har något direkt behov av den.

Herregud. Det märks tydligt att folk skiter i att läsa. Eftersom folk nu undrar hur jag tänker så har jag inget emot att folk tjänar pengar. Men det blir löjligt om man tänker sig att BF3 sålde i 15 miljoner kopior för 300kr st, totalt 4,5 miljarder kronor. Observera att jag inte känner till exakt hur stor vinst de gjorde då det inte går att ta reda på(?).

Hur stor del av pengarna fick utvecklarna, hur hög blev vinsten för utgivaren? Utgivaren är egentligen skit, en nödvändig parasit för att spelutvecklarna ska kunna lansera sina spel på marknaden, utvecklarna behöver ett startkapital. Det slutar med att utgivaren tjänat löjliga summor på någon annans idé enbart genom att låna ut sina pengar under en begränsad period.

Varför ska du ha miljarder på fickan när det finns så mycket bättre att använda dem till? Jag nekar ingen att ha ett gott liv, leva i lyx, men hur mycket pengar krävs för att uppnå detta? Jag anser att det finns en gräns.

Den här diskussionen har gått överstyr. Mitt ursprungliga inlägg handlar om påståenden att en massa jobb skulle skapas för att vinsten ökar, som förvisso kan stämma till en mindre del så de ljuger ju inte utan enbart förfinar sanningen, när det är i själva verket lönsamheten som ökar i ofta redan välmående företag. Ta minskningen av restaurangmomsen som exempel, har det verkligen anställts så många i proportion till satsningen?
Inte enligt denna artikeln på DN: http://www.dn.se/ekonomi/miljardsatsningen-gav-fa-nya-jobb/

Edit: Vi är way of topic nu. Jag tycker inte det är fel att du tjänar 200 tusen per år eller 2 miljoner per år. Men jag förstår inte syftet att någon människa skulle behöva löjligt höga summor av pengar. Vill ni fortsätta diskutera detta så får ni skicka ett PM om saken.

den egentliga moraliska frågan är då varför nån alla ska betala för att andra inte ska göra det. kort sagt, om ingen alls köper spelen kommer de där giriga företagen inte investera i sakerna de som inte vill betala för är intresserade av heller. mindre för alla. förlorar du 500kr mer för att nån annan snor ett ex medan du köper? nej, men det känns kanske i längden lite konstigt att stödköpa saker när samhället helt plötsligt kollektivt bestämt att stöld är ok.

särbehandlingen av restauranter är en bra analog faktisk. varför ska de som har ofta råd att äta ute subventioneras till största del av de som inte i samma utsträckning har råd med detta dessutom? exakt samma sak med pirater, förutom att de inte har mer än ett passivt godkännande från regeringen i sin rädsla att förlora stöd från tjuv, rättighets, kränkt samt gaphalsgenareationerna som samtidigt med hull och hår i utbyte sväljer argumenten om de där låglönejobbens nödvändighet för samhället väl, som i sin tur på sikt antagligen kommer göra verklighet av det där påståendet att de inte har råd att betala för nånting.

allt kommer balansera ut sig till sist, free at las!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Biggles:

Haha, en i Vatikanstaten, undrar just vem...sydamerikaner gillar ju fotboll

Annars så intressant ställning till detta, den där Jacobs. Själv är jag emot pirateing av princip, men men, to each his own.

Min första pressresa var till Sports Interactive, och det första Miles Jacobs sa till mig var "From Sweden? I fucking hate TPB...". Satte lite stämningen på intervjun

Han har kanske lärt sig att leva med det.

Haha, wow, ja, det kan tänkas! Nästa gång kanske du kommer dit med ögonlapp och skyller på en tillfällig synskada? Se vad som händer liksom, kan bli en bra spinn på intervjun!

ZF
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Skulle inte ens "pirata" spelet för att spela det, inte ens om jag fick det gratis helt lagligt skulle jag spela det. Ser ingen mening med spel där vuxna människor jagar en boll då det är ännu mer absurt i verkligheten, absolut för kondition och träning kanske men för mångmiljonbelopp och underhållning inte en chans.

tror du meissuppfattat lite vad spelet handlar om. träning brukar vara antagligen inte uppta många minuter av de här spelarnas dag:

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Är det fel?

Ingen skulle komma på tanken att klaga på vad en städfirma eller ett snickeri gör med sina vinster.

Om städfirman eller snickeriet säger att dom ska städa bättre och snickra mer hållbara saker av dom extrapengarna dom får och ändå stoppar ner i egen ficka, ja, då är det jävligt fel.

Medlem

Jag förstår inte hur piratfrågan ens är ett problem hos vissa längre. I det här landet införde man en mediaskatt för att kompensera just det här så de här multinationellabolagen (som i 9/10 fall är de enda som klagar fast deras siffror stadigt går upp år efter år) skulle få ersättning för den mängd nedladdning som skedde.
Men mycket vill ha mer och amerikanska ekonomiska krafter styr tydligen sveriges rättsystem och vill ha mer.

Tiderna ser ut som de gör. Piratkopering är här för att stanna och kanske borde man istället börja satsa på, likt man gör inom indiscenen i allt större utsträckning, donations system där man kan göra som så att personen som laddar ned själv bestämmer priset denne vill betala för produkten.
De som infört det tycker det går kanonbra och vissa hävdar även att de tjänar mer på det här än vad de gjorde innan med fasta priser. Att låta personen som laddar ned bestämma priset ger oftast en mer "goodwill" feeling. Sedan finns det såklart de som aldrig kommer betala någonsin och det finns inget att göra åt det ändå.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Stöld är fel. Att sen försöka rättfärdiga det gör ju bara att man verkar dum i huve´t.

Sen vad ni gör det skiter jag i. Erat problem eller inte. Men själv skulle jag aldrig ladda hem ett spel, såvida det inte är gratis som DX-Ball t.ex.

Utvecklarna behöver ju såklart tjäna pengar för att kunna utveckla nya spel och löner + vinst. 1+1=2
Det är ju inte välgörande verksamhet de håller på med.
Sen oavsett hur mycket pengar de tjänar, så är det väl bara bra.

Jag menar att om de gör bra spel så stannar de kvar i branschen pga att folk köper spelen. Jag betalar gärna fullt pris, även om det ger dem pengar till en Lambourghini eller va f_n som helst. Det är dem väl värda.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Redaktör
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Är det fel?

Ingen skulle komma på tanken att klaga på vad en städfirma eller ett snickeri gör med sina vinster.

Om städfirman eller snickeriet säger att dom ska städa bättre och snickra mer hållbara saker av dom extrapengarna dom får och ändå stoppar ner i egen ficka, ja, då är det jävligt fel.

Visst är det det. Men i detta fall är det ju ett rent antagande.


signatur
Testpilot
Skrivet av Gamer 24-7:

Piratkopiering är fel. Att sen försöka rättfärdiga det gör ju bara att man verkar dum i huve´t.

Fixade din text åt dig.

Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av svenskalkoholkultur:
Skrivet av Exroz:

"pengar som Jacobs skulle använt för att rekrytera mer personal".

Säkert... Pengar som hade gått direkt ner i utgivarens feta plånbok.

Bara I Sverige är det fult att tjäna pengar, fy fan för den attityden.

Den svenska avundsjukan

För det första så är det inte fult att tjäna pengar, men vi lever i ett land där solidaritet en gång i tiden va ett ord som betydde något. Folk är generellt egoistiska och det speglar också ofta hur folk använder pengar. Därför tänker dom som kanske inte har så mycket att varför ska dom som har ha mer?

Jag tycker själv att vi har blivit ett snevridet land som allt mer liknar USA, visst det kanske är bra för dom som redan har, men tänk också på hur stora klyftorna är i USA.. Så när det blir mer och mer kriminalitet och fler upplopp i förorterna låtsas då inte att ni blir chockade.

"Svenskalkoholkultur" Kan du förklara varför det i Sverige år 2013 är fult att ha ett socialstiskt tänkande, att vara solidarisk och inte bara bry sig om att man ska tjäna på allt man gör.

123
Skriv svar