Medlem

För att vara ärlig (och förmodligen i siktet för flak) har jag aldrig förstått grejen med "sexism". Jag har aldrig sett en karaktär göra ett inflytande på mig i ett spel nånsin. Fan jag hade något i ögat när Aeris i Final Fantasy VII *SPOILER*. Och hon var bara 15 block staplade på varann. Folk lägger onödig energi på nånting som majoriteten inte såg från början utan att blivit poängterad. Det finns en grupp människor som gör det tills sin livs uppgift att göra saker komplicerat när det inte är det.

Vi är alla födda som vi är. Tjejer är genetiskt mindre fysiska och vi kommer aldrig att kunna ändra på det naturligt. Jag hade nog inte brytt mig alls om det var en kvinnlig huvudperson i Gears of War. Eftersom det var inte det jag hade inte tankarna när jag spelade. Utan att världen är invaderad av monster och det ser inte bra ut för människosläktet. Baynetta är en kvinna (tror jag :S) och hon använder spandex. Hade det varit en man så hade man sett konturerna också. Kunde man gjort Bayonetta till en 250kg överviktig kvinna i spandex? Självklart. För nu har jag bytt från sexism till ideal. Se hur lätt det är att göra saker komplicerat för ingenting.

Shigeru Miyamoto som ett annat exempel gjorde Link till en manlig karaktär för han baserade figuren på sig själv när han lekte i skogen som liten. Han hade inte en tanke på att det kommer nog röra upp känslor för det är en manlig karaktär. Men visst det kunde varit Zelda som räddade Link, men i Shigerus idé var det Link som räddade Zelda och det hade ingenting med att den ena var kvinna och den andre man. Zelda kunde lika gärna varit Links bror eller far eller syssling och hetat Ralph när han skrev historien om Link och Zelda.

Tomb Raider rebooten hade en stark kvinnlig huvudperson. Hon såg ut som vilken tjej som helst. Och hon fick tokstryk när det kom till att använda nävarna mot männen i spelet som de flesta var rånackade pirater. Och det var inte heller ok. Men jag tror knappast att någon som sitter och spelar tvspel hade haft mycket att säga till om man hamnade i samma situation med en Ak-47 i ansiktet.

Poängen är att man kan fan inte bara titta på könen. Man måste se helheten och förstå idén. I Baynettas fall visst hon har ett kroppsideal som inte alla kvinnor har. Men det finns. Likaså finns det killar som ser ut som Dante i DMC. Vill jag titta på kvinnokön går jag och kramar om flickvännen.

Redaktör
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Tompa:

Samtidigt: slåss man har man nytta av mycket muskler. Vilken nytta har man av att få häcken inzoomad när man slåss?

Nu faller du lite i din egna grop. Detta påstående antar du bara för att det är bilden som har målats upp av män. Stora biffiga muskler har ingenting med hur pass bra du är på att slåss. Har du tittat på K1 någon gång? Har du sett bild på de bästa jägarna i Amazonas?

Vilken nytta har stora biffiga muskler om inte för att visa upp sig? Likaså en kvinnlig kurvig kropp.

Okej, vi struntar i musklerna då. Men fråga två återstår: vilken nytta har en fighter av att få sin häck inzoomad?


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

Har inte du klagat på allt sådant här i snart två år? Tycks mig minnas att det alltid är samma sak: "Ska snart sluta läsa."
Det verkar ju redan som du slutat läsa, det är iaf det du säger själv. "Läser bara plus och minus, sen väljer jag att kommentera att texten är dålig." I min bok förstår jag inte det resonemanget överhuvudtaget.

Ser inga som helst journalistiska fel i texten, och tycker en att objektifiering av kvinnor är det bästa som finns lär det finnas betydligt mer passande sidor.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Wow, vilken diskussion! Här kommer lite självklarheter som kanske inte ens går att knyta till diskussionen.

Jag kan bara säga: för mig finns ingen "entartete kunst". Decadence is freedom with a smile. Och nu är jag tydlig med att markera att FZ inte direkt kräver någon censur; det gillar jag skarpt. Att kritisera något är inte att vara en förbudsivrare, och att kalla FZ för det verkar obefogat. Man får ogilla något extremt mycket utan att för den delen kräva policy.

Men jag frågar mig också, helt i mina egna tankar och inte i riktning mot något som specifikt sagts här i tråden, kring just denna sexuella känslighet som verkar infinna sig. Hysterin kan - i en färgglad liknelse - verka tangera samma gamla freudianskt inducerade panik som spreds under tidigt 1900-tal. Den kampanjen självdog i och med självklarheter som att människroppen är inte farlig - i verkligt utförande eller i fiktionellt sådant - i påklätt eller avklätt sådant.

Biologin (självaste livets empiriska vetenskap) har som bekant två mål (och inga andra): sex and not dying. Låt oss inte sväva alltför långt ifrån dessa.

Skälet att vi, som genetiska maskiner, pälsbeklädda primater (vi har samma mängd hårsäckar som chimpanser, vi har dock kortare hår) med snabbkaffe och smartphones, ens har biologiska kön är för att vår art (faktiskt redan den stamfader vi delar med de flesta landlevande djur) fördelaktigt muterat till att inte reproducera sig asexuellt - det vill säga att vi ÄR fysiologiskt heterogena (inte homogena) och därför, som art, besitter en större net amount of characteristics än vi skulle göra om vi hade ett enda fysiskt hermafroditiskt kön. Mutationen, som är vanlig i naturen, är detta eftersom att det funkar mätbart och empiriskt bättre att ha bokstavligen två olika sorters människor att utföra genetiskt kombinerande med.

Och vi defineras kraftigt av våra secondary sexual characteristics. Ju mer framstående sådana, desto bättre. T.ex. hip-to-shoulder ratio för kvinnor har visat sig vara en dominerande skönhetsfaktor i alla kulturer i hela världen (precis som symmetri). Det indikerar bättre gener och är därför omåttligt populärt. För den med bättre gener, som Charlie Sheen skulle säga, vinner. Och de med sämre gener grävs i nuläget upp ur marken i fossilerat tillstånd, till exempel de andra homo-kusiner vi lyckades klubba in skallen på och därmed fick deras resurser (och nu har vi bilar och elgitarrer!). Whoops!

Människokvinnor är den enda större primaten (faktiskt det enda däggdjurer) som har permanent förstorade bröstkörtlar (och då inte enbart när de löper, vilket människor inte gör). Denna anpassning har varit makalöst framgångsrik, inte minst för sin potenta sexuella karaktär. Kvinnor vars bröst inte enbart svullande vid mjölkproduktion var mer framgångsrika i att attrahera och behålla sina män (intressant nog var de för detta inte bättre på att producera mjölk).

Faktum är att kvinnobröstens permamenta hypertrofi kan vara en faktor som gjort bröstcancer mer av ett hot mot människokvinnor, men de övriga reproduktiva och sociala fördelarna med en konstant svullen byst har utvägt den sjukdomsrisk som senare infaller efter reproduktiv ålder (när man evolutionärt sett hunnit bli en spenderad tomhylsa). Nu finns inte de andra varianterna av bröstvävnad ens kvar i den genpoolen. De har slagits, ut pga bristande popularitet. *Vinkar*

Alla har vi dinglande genetalier av olika slag. Vi som sitter här och för den här diskussionen gör alla det av det enkla skälet att våra farsor genomförde en (möjligen flera) lyckade landstigningar i (och tillsammans med) våra mammor. Även min gammelfarmor hade enligt uppgift samlag (och ve och fasa, hon kanske gillade det! ).

Och hur skitnödig och propert klädd någon än är här i livet så ska man inte glömma att en fasansfull och eggande nakenhet döljer sig därunder (iallfall om personen i fråga har en attraktiv genetik). Med alla de dramatiska effekter uppvisandet av denna nakenhet har på våra hormoner och övriga kroppsliga stimulans.

Sex är inte heller dåligt eller farligt eller smutsigt. Det är t.o.m. ganska sexigt. Alla vinner! Jag ser inget offer här. Sen att man kan finna det onödigt eller osmakligt eller pråligt, det är en annan sak. Vilken slags sak då? Jo, den typen av sak som en person säger i ett museum, vid anblick av ett konstverk, för de tycker något om det. Inte mer, inte mindre. En så kallad recension.

Det är inte ett krav från FZ's sida att ingen får tycka olikt - tvärtom, Mattias är tydlig med att i hans helt egna estetiska bild så är crotch shots onödiga, och det kan bara han själv avgöra om han tycker är rätt eller fel. Den som bekant subjektiv, så ingen är ens under förvillingen att det är ett faktauttalande.

Sen är inte något av detta, eller någon slags genusdebatt, ett hot mot den sanna biologins funktion. Vi är vandrande sexmaskiner, men vissa neurotiserar denna vår essentiella sexualitet. Sex och sexualisering är inget hot mot samhället. Det skulle inte finnas mycket folk kvar att ha i ett samhälle om inte majoriteten av oss sköt genetiskt material på varandra (och vilket tråkigt samhälle det skulle vara!) i en sådan regelbundenhet att nya generationer av kåta apor konstant kunde produceras vaginalt för att repetera processen, förhoppningsvis med ännu mer framgång och virilitet. Att folk reagerar neurotiskt mot detta pre-requisite of life och rationaliserar fram dåligt självförtroende och det ena med det tredje, det är möjligen ett hot mot samhället.

Folk är remarkabelt bra på att underminera sig själva, men det är en annan fråga. Anisogamins faktum påverkas hur som helst föga av att folk utvecklar ätstörningar och på andra sätt beter sig icke-framgångsrikt. Det är nyttigt och viktigt att må bra psykiskt och ha en god självbild, något man troligen inte lättare får genom att verklighetsförneka vetenskapen. Och vi kan alla få ångest och ta livet av oss as far as nature is concerned, då visade vi oss alla bara vara olämpliga, och t.ex. en form av anemon kanske visar sig bättre. Creds till den isåfall. Inte sagt att naturen är någon slags lämplig stödperson, tvärtom. Men naturen är också the name of the game. Så ett minimalt förvirrat koncept lär vara att vi stöttar varandra, men aldrig i fåfäng tro om att kunna stå emot naturen. Den natur vi består av, som vi inte valt, som totalt utgör ramarna för vår existens och upplevelse av sagt existens.

Tuttar och snooppar kommer aldrig sluta sälja, eller vara populära, eller för den delen kontroversiella kanske just för att vi vaknat upp i ironin av att besitta ett intellekt samtidigt som spelets biologiska regler till hundra procent definerar verkligheten. Vi är apor som suktar efter olika spännande delar av andras och våra egna kroppar, på en behovsnivå som matchar den för sömn och mat. The purpose of all life is two things: sex and not dying. Och fri konst är, om inte meningen med livet, så en förbaskat bra krydda. Kittla våra aphjärnor, låt showen börja!

PS: Jag är inte ett fan av Bayonetta. Känns ganska överdrivet för min del. Lite väl "porrigt" kanske. Men inte särskilt farligt eller hotfullt mot någon, person eller grupp. Kan tycka att det är en krydda i livet att det finns saker jag verkligen vet att jag inte gillar, heller.

Medlem
Skrivet av Juel91:
Skrivet av LVX156:

Varför är ni förvånade? FZ är en radikalfeministisk, sexnegativ site, där vita män sitter och talar om hur kvinnor ska klä sig och bete sig. Ni vet, lite grann som i Iran och Saudiarabien. FZ är ett journalistiskt skämt.

Av alla som recenserat Bayonetta 2 så är det bara FZ och Polygon som dragit ner betyget på grund av "sexism". SJW in action. Övriga siter gav spelet mellan 90 och 100 och pratar om det som:

- ett spel man MÅSTE köpa om man har en Wii U
- ett spel som gör att man MÅSTE köpa en Wii U om man inte har en
- Wii U:s "första riktiga klassiker"
- ett "beat-em-up som ingen har rätt att ignorera"
- "det perfekta actionspelet"
- " one of the most satisfying action games I've played."

FZ: "Bayonetta är inte klädd i burka, och vapnen är pistoler, inte feministiska läroböcker, 3/5"

Förstår ni inte att det här är varför folk tycker att ni är ett skämt? Det här är anledningen till att jag och många med mig undviker FZ, och använder AdBlock de gånger vi kollar siten.

Det handlar inte om män som säger till kvinnor hur dom ska klä sig utan hur manliga speldesigners så uppenbart fokuserar extremt mycket på de bitar av kvinnor de själva klär av till gränsen för nakenhet. För män i spel fokuseras sällan det på absen eller röven eller skrevet så varför fokuseras det så extremt mycket på motsvarande bitar för kvinnorna?

Du vet väl att Bayonetta designades av en kvinna? http://platinumgames.com/tag/mari-shimazaki/

Moderator | Testpilot
Skrivet av heximeth:

Har verkligen tröttnat på allt jävla moraltjafs... Jag tror inte ni på fz vet vad sexism egentligen innebär. Varför skrev ingen av er att Dante i nya Dmc var sexistisk när han i inledningen av spelet kubbar upp ur sängen halvnaken tex... Skäms

Det var väl ändå det som FZ gjorde?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av brandter:

Så problemet här är inte sexism, det är FZ:as betyg. Denna diskussion hoppar upp VARJE gång FZ ger ett "lågt" betyg. Kanske det är dags att faktiskt seriöst ta er en titt på att ta bort betygen helt och håller eller helt enkelt välja ett annat sätt att betygsätta (och inte med 1 - 10 eller 1 - 100 för det suger ännu mer.

Att ta bort betygen kommer inte att ske och vi använder plus och minusskalan för att belysa olika saker i punktform. Sen vill vi ju faktiskt att man ska läsa texten och om recensentens åsikter om spelet inte råkar vara samma som alla andra recensioner so be it.

Eftersom att denna diskussion dyker upp varje gång ni sätter ett betyg på 3 eller mindre så är det nog dags att fundera på det. Att bara säga "Det kommer inte hända" är tämligen arrogant med tanke på hur mycket folk uppenbart inte gillar betygen ni sätter. Har ni inga betyg så måste även folk faktiskt läsa vad ni har skrivit, tror inte ens 10% av läsarna här läser det ni faktiskt skriver, något man märker med tanke på kommentarerna. Tycker det ganska ofta dyker upp kommentarer som inte borde dyka upp om folk faktiskt hade läst vad ni skrivit.

Om man vill ta sig en koll på ett vettigt betygssystem är swedroid ett bra exempel när de testar telefoner, helt utan fåniga siffror som inte betyder något. Men ni kanske hellre vill satsa på sensationsartikelvarianten och fine, då är det så. Men då bör ni vara öppna med det för då spelar inte heller texten ni skriver någon roll.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

I Mattis Frost idealvärld klär kvinnor så här.

http://www.atatak.com/burkabandfotos/bandfront.jpg

för det är ju så fruktansvärt hemskt med sexiga tuffa kvinnliga actionhjältar i VUXEN spel/film

I WarpGuNs värld har kvinnorna inga kläder alls.

Redaktör
Skrivet av brandter:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av brandter:

Så problemet här är inte sexism, det är FZ:as betyg. Denna diskussion hoppar upp VARJE gång FZ ger ett "lågt" betyg. Kanske det är dags att faktiskt seriöst ta er en titt på att ta bort betygen helt och håller eller helt enkelt välja ett annat sätt att betygsätta (och inte med 1 - 10 eller 1 - 100 för det suger ännu mer.

Att ta bort betygen kommer inte att ske och vi använder plus och minusskalan för att belysa olika saker i punktform. Sen vill vi ju faktiskt att man ska läsa texten och om recensentens åsikter om spelet inte råkar vara samma som alla andra recensioner so be it.

Eftersom att denna diskussion dyker upp varje gång ni sätter ett betyg på 3 eller mindre så är det nog dags att fundera på det. Att bara säga "Det kommer inte hända" är tämligen arrogant med tanke på hur mycket folk uppenbart inte gillar betygen ni sätter. Har ni inga betyg så måste även folk faktiskt läsa vad ni har skrivit, tror inte ens 10% av läsarna här läser det ni faktiskt skriver, något man märker med tanke på kommentarerna. Tycker det ganska ofta dyker upp kommentarer som inte borde dyka upp om folk faktiskt hade läst vad ni skrivit.

Om man vill ta sig en koll på ett vettigt betygssystem är swedroid ett bra exempel när de testar telefoner, helt utan fåniga siffror som inte betyder något. Men ni kanske hellre vill satsa på sensationsartikelvarianten och fine, då är det så. Men då bör ni vara öppna med det för då spelar inte heller texten ni skriver någon roll.

Vissa gillar betyg, andra inte. Gör vi om eller tar bort betygen blir istället anhängarna sura. Ärligt talat tycker jag inte det är ett så stort problem att vi måste revidera eller ta bort betygen.


signatur
Moderator | Testpilot
Skrivet av Tompa:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av brandter:

Så problemet här är inte sexism, det är FZ:as betyg. Denna diskussion hoppar upp VARJE gång FZ ger ett "lågt" betyg. Kanske det är dags att faktiskt seriöst ta er en titt på att ta bort betygen helt och håller eller helt enkelt välja ett annat sätt att betygsätta (och inte med 1 - 10 eller 1 - 100 för det suger ännu mer.

Att ta bort betygen kommer inte att ske och vi använder plus och minusskalan för att belysa olika saker i punktform. Sen vill vi ju faktiskt att man ska läsa texten och om recensentens åsikter om spelet inte råkar vara samma som alla andra recensioner so be it.

Eftersom att denna diskussion dyker upp varje gång ni sätter ett betyg på 3 eller mindre så är det nog dags att fundera på det. Att bara säga "Det kommer inte hända" är tämligen arrogant med tanke på hur mycket folk uppenbart inte gillar betygen ni sätter. Har ni inga betyg så måste även folk faktiskt läsa vad ni har skrivit, tror inte ens 10% av läsarna här läser det ni faktiskt skriver, något man märker med tanke på kommentarerna. Tycker det ganska ofta dyker upp kommentarer som inte borde dyka upp om folk faktiskt hade läst vad ni skrivit.

Om man vill ta sig en koll på ett vettigt betygssystem är swedroid ett bra exempel när de testar telefoner, helt utan fåniga siffror som inte betyder något. Men ni kanske hellre vill satsa på sensationsartikelvarianten och fine, då är det så. Men då bör ni vara öppna med det för då spelar inte heller texten ni skriver någon roll.

Vissa gillar betyg, andra inte. Gör vi om eller tar bort betygen blir istället anhängarna sura. Ärligt talat tycker jag inte det är ett så stort problem att vi måste revidera eller ta bort betygen.

Tycker ni ska ha kvar betygen. Vissa läser texten, vissa går direkt på betyget. Nu har ni båda och "alla är nöjda".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Skrivet av WarpGuN:

I Mattis Frost idealvärld klär kvinnor så här.

http://www.atatak.com/burkabandfotos/bandfront.jpg

för det är ju så fruktansvärt hemskt med sexiga tuffa kvinnliga actionhjältar i VUXEN spel/film

Eller så här....

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Ursäkta mig, ni har självklart rätt till er åsikt. Jag blir bara väldigt lätt stött då det kommer till att folk tar sexism med en "rycka på axlarna" attityd. Han prisar ju som sagt gameplay och tycker man att sexism inte finns eller inte betyder något för en så kan man ju kanske bortse från det minuset då.

Personligen så tror jag inte att folk hade klagat speciellt mycket på om protagonisten i fråga hade varit mer påklädd, eller ifall kameravinklarna hade varit mer smickrande. Vilket för mig gör det väldigt svårt att förstå varför man måste försvara sexismen så jävla hårt då den dyker upp?

Finns väl ingen som tycker att den här typen av syn på kvinnliga karaktärer är nödvändig eller? För ni måste medge att denna sexistiska syn är ganska övergripande just för kvinnliga protagonister...

Återigen, ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig klumpigt tidigare!

Sexigt är inte samma sak som sexism.

Problemet är inte folk som rycker på axlarna när dom här ordet sexism utan det är alla som inte gör det så fort dom hör ordet sexigt och tror att det är sexism.

Ett enkelt sätt att ta reda på om något är sexistiskt eller inte är att byta ut könen. Se om ett manlig karaktär kan ta en kvinnas plats och se om det fortfarande är galet fel.
Nu råkar det vara så att vi har två serier av spel i samma genre med manliga karaktärer, God of War och Devil May Cry.
I båda serierna (sista DMC) så är båda manliga karaktärerna hel och halvnakna genom hela spelet och har MINDRE kläder än Bayonetta. Men varför ger man inte några minuspoäng till spelen och bara när det är en kvinnlig huvudkaraktär?

Svaret är rätt enkelt och det är att synen på sexism är galet fel och så fort en kvinna är sexig så är det automatiskt sexism och när en kille är det så är det accepterat.

Så nu förklarar för mig varför Bayonetta är sexistiskt men GoW och DMC inte är det.

Sen är det ju ganska stor skillnad på när en kvinna väljer att klä sig hur hon vill ("sexigt" eller inte) och när en digital kvinna kläs (eller avkläs) i syfte att lock köpare med sin nakenhet. Det råder väl inte så stor tvekan om varför Bayonetta har så lite kläder på sig, eller varför kameran "råkade" programmeras till att fokusera på hennes rumpa?

Skriv gärna ett inlägg eller en längre artikel om hur sexismen mot män berör dig i spel som GoW och DMC, istället för att använda bristen på sådana som ett argument mot uppmärksammad sexism av kvinnor i spel som det här.

Medlem
Skrivet av rekvim:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Okej, ursäkta mig. Men en recension är väl i grund och botten recensentens betyg och upplevelse. Om då recensenten upplever det som "onödigt sexigt" (håller med till hundra procent på den) så är det väl upp till honom att tycka det, samt dra ner betyget på grund av detta? För om alla recensenter ska tycka som ni i kommentatorsfältet, vad i helvetet är då poängen med en recension? Läs recensionen, spela spelet. Tycker ni inte likadant så fine, men låt Mattias Frost ha sin åsikt om spelet.

Det är ingen som säger att han inte får tycka det.
Det är många som kritiserar hans sätt att tänka kring genusdebatten samt kritiserar hans sätt att ge spelet betyg.

Det du i grund och botten säger är att Frost ska ha rätten att skriva vad han tycker men att ingen annan har rätten att kritisera det. Dubbla budskap...

Ursäkta mig, ni har självklart rätt till er åsikt. Jag blir bara väldigt lätt stött då det kommer till att folk tar sexism med en "rycka på axlarna" attityd. Han prisar ju som sagt gameplay och tycker man att sexism inte finns eller inte betyder något för en så kan man ju kanske bortse från det minuset då.

Personligen så tror jag inte att folk hade klagat speciellt mycket på om protagonisten i fråga hade varit mer påklädd, eller ifall kameravinklarna hade varit mer smickrande. Vilket för mig gör det väldigt svårt att förstå varför man måste försvara sexismen så jävla hårt då den dyker upp?

Finns väl ingen som tycker att den här typen av syn på kvinnliga karaktärer är nödvändig eller? För ni måste medge att denna sexistiska syn är ganska övergripande just för kvinnliga protagonister...

Återigen, ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig klumpigt tidigare!

För min egen del så är Bayonetta ett actionspel med en sexuell protagonist. Det är verkligen min bild av hur spelet är. Storyn var aldrig något som drog mig tillbaka, den känns precis som Mattias skriver spretig, men det vara karaktärerna. Karaktärerna överlag är karikatyrer på olika stereotyper och drar allting till det extrema.

Att den tilltänkta recensenten inte håller med är helt upp till den. Men det känns inte som om att Mattias är en del av den tilltänkta målgruppen. Spelet är som det är, vill man ha andra actionspel så finns det ett överflöd av dem.

Jag tror att det så många reagerar på är att spelet har fått 3/5 i betyg och att det står att det är sexistiskt. De har enhändigt bestämt att sexism var det största anlaget för betyget.

Största problemet för mig finns i meningar "exkluderar kvinnliga spelare på köpet." Det är helt ok att inte utveckla spel till alla kategorier. Det finns spel för kvinnor och män, även inom olika genrer.

Det vore ju såklart kul om det skulle komma en utvecklare som skapade ett hack'n'slash som var riktat mot tjejer. Lite balans i området vore ju trevligt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Ursäkta mig, ni har självklart rätt till er åsikt. Jag blir bara väldigt lätt stött då det kommer till att folk tar sexism med en "rycka på axlarna" attityd. Han prisar ju som sagt gameplay och tycker man att sexism inte finns eller inte betyder något för en så kan man ju kanske bortse från det minuset då.

Personligen så tror jag inte att folk hade klagat speciellt mycket på om protagonisten i fråga hade varit mer påklädd, eller ifall kameravinklarna hade varit mer smickrande. Vilket för mig gör det väldigt svårt att förstå varför man måste försvara sexismen så jävla hårt då den dyker upp?

Finns väl ingen som tycker att den här typen av syn på kvinnliga karaktärer är nödvändig eller? För ni måste medge att denna sexistiska syn är ganska övergripande just för kvinnliga protagonister...

Återigen, ber om ursäkt ifall jag uttryckte mig klumpigt tidigare!

Sexigt är inte samma sak som sexism.

Problemet är inte folk som rycker på axlarna när dom här ordet sexism utan det är alla som inte gör det så fort dom hör ordet sexigt och tror att det är sexism.

Ett enkelt sätt att ta reda på om något är sexistiskt eller inte är att byta ut könen. Se om ett manlig karaktär kan ta en kvinnas plats och se om det fortfarande är galet fel.
Nu råkar det vara så att vi har två serier av spel i samma genre med manliga karaktärer, God of War och Devil May Cry.
I båda serierna (sista DMC) så är båda manliga karaktärerna hel och halvnakna genom hela spelet och har MINDRE kläder än Bayonetta. Men varför ger man inte några minuspoäng till spelen och bara när det är en kvinnlig huvudkaraktär?

Svaret är rätt enkelt och det är att synen på sexism är galet fel och så fort en kvinna är sexig så är det automatiskt sexism och när en kille är det så är det accepterat.

Så nu förklarar för mig varför Bayonetta är sexistiskt men GoW och DMC inte är det.

Sen är det ju ganska stor skillnad på när en kvinna väljer att klä sig hur hon vill ("sexigt" eller inte) och när en digital kvinna kläs (eller avkläs) i syfte att lock köpare med sin nakenhet. Det råder väl inte så stor tvekan om varför Bayonetta har så lite kläder på sig, eller varför kameran "råkade" programmeras till att fokusera på hennes rumpa?

Skriv gärna ett inlägg eller en längre artikel om hur sexismen mot män berör dig i spel som GoW och DMC, istället för att använda bristen på sådana som ett argument mot uppmärksammad sexism av kvinnor i spel som det här.

Jag kan inte skriva ett argument för hur sexism påverkar mig i DMC, GoW eller Bayonetta för inget av spelen är sexistiska.

Skriv du ett argument varför Bayonetta är sexistiskt och hur det förtrycker det kvinnliga könet och se till att samma argument inte passar in på DMC eller GoW.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Nu var det ju så att ordet "sexigt" var en felstavning från min sida. Har poängterat detta i ett tidigare inlägg, samt borde varit underförstått.

Självklart finns det sexism för båda könen. Men bara för att det finns tillfällen där även männen porträtteras sexistiskt så är det inte underlag för att ignorera det hela. Det är ju fortfarande ett problem eller hur?

Ja, jag tycker som sagt att det finns manlig sexism. He-Man är väl ett ganska bra exempel. Men sexism är något som kvinnor utsätts för betydligt mer frekvent för än just män. Speciellt i verkliga livet, utanför spelets värld. Sen att DMC ska vara ett exempel mer på manlig sexism än kvinnlig så, njaa. De enda kvinnor som är med i det spelet är väl tillfredställa honom sexuellt om jag inte missminner mig. Hur som helst tycker jag att vi båda verkar tycka att sexism är ett problem, och då borde väl det diskuteras och kämpas emot, inte för.

Sedan är det ju jävligt bakåtsträvande att bara tänka "äsch, det finns ju tillfällen där män också blir sexistiskt behandlade, då skiter vi i det hela". Sexism handlar ju inte bara om hur ett visst kön är till utseendet sett, utan även till hur denne behandlas.

Pratade inte om din felstavning utan jag talade om Frosts syn på sexism. I hans värld är sexigt = sexism.
Så fort en kvinna är halvnaken så är det sexism och så fort en kille är helt naken så är det ok. Det är sexism!

DmC

https://www.youtube.com/embed/N2sfmoXGNPY

Efter du kollat youtube-klippet håller du fortfarande kvar på din kommentar tidigare?

Sexism är ett problem som måste bekämpas. Men det betyder inte att det är ok att vrida och vända på allt och tro att det är sexism, för där ligger ett annat problem och det är att man överdriver och på så sätt lägger det andra könet åt sidan vilket i sin tur är sexism.

Tar man Bayonetta tex. så är hon sexig och spelet lägger en fokus på att sexualisera henne. Likt man sexualiserar Dante i DmC. Men aldrig någonsin blir hennes karaktär förtryckt eller skapar ett förtryck mot sig själv eller kvinnor i allmänhet.
Däremot gör man som herr Frost och ser på sexiga kvinnor som något negativt så blir det kvinnliga könet objektifierat.
Vad är det man säger när en kvinna blir objektifierad på grund av sitt kön?

Suck, kom igen Marcus, du har en poäng, men jämför du verkligen det klippet med vad som diskuteras om Bayonetta? springer Dante runt i små manstanga med kameran inzoomad på hans tajta rumpa? Jag vet inte hur du fungerar, men fick jag den bilden uppkörd i fejset i var och vart annat spel skulle iallafall jag bli lätt illamående.
Det här var ju mer: Dante, demonjägare och rockstar, vaknar upp i sin trailer, bakis och med en seriös "idon'tgiveashitattitude" var på han faktiskt klär på sig i de efterföljande explosionerna. Kändes mer som en trailer till nästa "Expendables" än någon slags sexism, men det är ju bara min åsikt. Hade han fortsatt naken, med en kamera roterande runt sitt underliv hade jag sagt något annat.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Dålig Skribent som vanligt, kanske välja någon som inte är bisased med japansk kultur.

Skärpning, man ska vara objektiv när man skriver, skaffa dig ett nytt jobb om det inte passar.

När man recenserar någonting så är det meningen att man ska vara kritisk. Vill du ha en ren objektiv återberättelse av vad spelet är och handlar om så får du kolla på wikipedia.

Redaktör

Många röster här kritiserar att recensenten invänder mot att få en rumpa tryckt i ansiktet i ett actionspel. Varför får man inte ifrågasätta kvinnlig halvnakenhet?


signatur
Medlem
Skrivet av Und3rtak3r:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Und3rtak3r:
Skrivet av Dralion:
Skrivet av Und3rtak3r:

Here we go again.
All aboard the fishing for comments train.
Choo choo!

Hope you understand the discussion better now

Tack så mycket.
Kan vara bra att ha när jag analyserar den här mycket svåra och obegripliga situationen som uppstår.

Min tanke bakom kommentaren var alltså att recensionen skrevs för att fiska kommentarer och att betyget påverkats negativt av just det du nämner. Men det var omtänksamt iaf

På vilket sätt skulle vi tjäna på att få fler kommentarer på en artikel? Ett argument är ju att antalet sidvisningar ökar men det är ganska lätt att se att så sällan är fallet. Visst, om man konsekvent bara skrev click baits så skulle den totala mängden öka men med de miljoner sidvisningar vi har varje månad står en enskild artikel sällan för några märkbara toppar.

Hmm förlåt, tänkte att ni kanske ville ha in mycket intresse och att folk besöker sidan frekvent för att följa upp på snackisen mm.
Men jag kanske har fel, ditt resonemang ser rätt sunt ut.

Min tanke annars var, varför skulle någon recensera spelet så här om det inte bara är så att personen själv antingen

1.) vill elda där det finns virke
2.) har en personlig agenda (vilket jag antar)
3.) Är okunnig (känns tveksamt)

"Personlig agenda" är ju i detta fall endast ditt sätt att försöka formulera "personlig åsikt" på ett negativt sätt.

Skribent
Skrivet av BeeJac:

Fast bayonetta är väl ändå en hyllning av kvinnan? Det säger Hideki Kamiya själv i en intervju jag såg för länge sen. Tycker Mattias har missuppfattat lite det hela...

Det är Kamiyas målsättning att hylla den starka, sexiga kvinnan. Men når han upp till den? Det är upp till betraktaren att avgöra. Många tycker att han gör det, andra inte.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Juel91:
Skrivet av LVX156:

Varför är ni förvånade? FZ är en radikalfeministisk, sexnegativ site, där vita män sitter och talar om hur kvinnor ska klä sig och bete sig. Ni vet, lite grann som i Iran och Saudiarabien. FZ är ett journalistiskt skämt.

Av alla som recenserat Bayonetta 2 så är det bara FZ och Polygon som dragit ner betyget på grund av "sexism". SJW in action. Övriga siter gav spelet mellan 90 och 100 och pratar om det som:

- ett spel man MÅSTE köpa om man har en Wii U
- ett spel som gör att man MÅSTE köpa en Wii U om man inte har en
- Wii U:s "första riktiga klassiker"
- ett "beat-em-up som ingen har rätt att ignorera"
- "det perfekta actionspelet"
- " one of the most satisfying action games I&amp;amp;#039;ve played."

FZ: "Bayonetta är inte klädd i burka, och vapnen är pistoler, inte feministiska läroböcker, 3/5"

Förstår ni inte att det här är varför folk tycker att ni är ett skämt? Det här är anledningen till att jag och många med mig undviker FZ, och använder AdBlock de gånger vi kollar siten.

Det handlar inte om män som säger till kvinnor hur dom ska klä sig utan hur manliga speldesigners så uppenbart fokuserar extremt mycket på de bitar av kvinnor de själva klär av till gränsen för nakenhet. För män i spel fokuseras sällan det på absen eller röven eller skrevet så varför fokuseras det så extremt mycket på motsvarande bitar för kvinnorna?

Du vet väl att Bayonetta designades av en kvinna? http://platinumgames.com/tag/mari-shimazaki/

Det tog mig sju sekunder ner i texten att hitta följande citat: "After talking with Hashimoto and Kamiya, the three of us came to the conclusion Bayonetta’s not the kind of girl who’d show up with the same hairstyle for her sequel. A girl can be known to change her hairstyle depending on her mood, so I guess Bayonetta was in the mood for something short. Still, knowing her, there’s no telling when she’ll decide to change it again.
Bayonetta’s overall theme this time is “Solid.”
She’s still wearing black, and I think her shorter hair gives her a generally more masculine look. While her design in the last game focused on curves, this time we see more straight lines. All of her accessories follow this, except her glasses, which I gave a slightly softer design.
There was some debate about where to show skin. Once we decided her new cape would come around to the front, we closed the front of her suit off to let the cape stand out. In exchange, we opened up a lot in back.
.

Men du kanske trodde att dom tog in en frilansdesigner och bad henne skapa en stark kvinnlig karaktär utan extrem nakenhet, och att hon ÄNDÅ kom upp med det här? Jo, så måste det ju vara.

Om du ändå bara kunde ta dina intressanta åsikter, likasinnade, AdBlock samt "radikalfeministiska" konspirationsteorier och hålla dig borta från FZ helt och hållet, istället för att bara komma med tomma löften? Jag märker ju på dig hur jobbigt det är att läsa om sunda värderingar, jämställdhet, rättvisa och allt sånt där.

Rofl, skrattade ihjäl mig första gången jag såg den bilden

Skrivet av bjosarn:

"Wäääh, någon skriver nåt &#039;feministisk&#039;, jag vet inte egentligen vad det betyder men jag tror någon i 5B sa att det var nåt dåligt. Och dom är ju äldre än mig så det måste vara sant!"

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Många röster här kritiserar att recensenten invänder mot att få en rumpa tryckt i ansiktet i ett actionspel. Varför får man inte ifrågasätta kvinnlig halvnakenhet?

Drost lägger för mycket vikt vid det och drar t.om av på betyget pga det. Det är vad jag har problem med på fz i flertalet rescensioner. Om nåt uppfattas sexistiskt så borde det räcka med en notis. kvaliteten ligger på aftonbladet-nivå.

Medlem
Skrivet av soylentgreen:
Skrivet av Und3rtak3r:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Und3rtak3r:
Skrivet av Dralion:
Skrivet av Und3rtak3r:

Here we go again.
All aboard the fishing for comments train.
Choo choo!

Hope you understand the discussion better now

Tack så mycket.
Kan vara bra att ha när jag analyserar den här mycket svåra och obegripliga situationen som uppstår.

Min tanke bakom kommentaren var alltså att recensionen skrevs för att fiska kommentarer och att betyget påverkats negativt av just det du nämner. Men det var omtänksamt iaf

På vilket sätt skulle vi tjäna på att få fler kommentarer på en artikel? Ett argument är ju att antalet sidvisningar ökar men det är ganska lätt att se att så sällan är fallet. Visst, om man konsekvent bara skrev click baits så skulle den totala mängden öka men med de miljoner sidvisningar vi har varje månad står en enskild artikel sällan för några märkbara toppar.

Hmm förlåt, tänkte att ni kanske ville ha in mycket intresse och att folk besöker sidan frekvent för att följa upp på snackisen mm.
Men jag kanske har fel, ditt resonemang ser rätt sunt ut.

Min tanke annars var, varför skulle någon recensera spelet så här om det inte bara är så att personen själv antingen

1.) vill elda där det finns virke
2.) har en personlig agenda (vilket jag antar)
3.) Är okunnig (känns tveksamt)

"Personlig agenda" är ju i detta fall endast ditt sätt att försöka formulera "personlig åsikt" på ett negativt sätt.

Ja

Medlem

Gillade första Bayonetta då det enligt mig hade ett härligt fighting-system. Denna verkar också rätt kul! Synd att man inte har något wii u bara.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Redaktör
Skrivet av bleak:
Skrivet av Tompa:

Många röster här kritiserar att recensenten invänder mot att få en rumpa tryckt i ansiktet i ett actionspel. Varför får man inte ifrågasätta kvinnlig halvnakenhet?

frost lägger för mycket vikt vid det och drar t.om av på betyget pga det. Det är vad jag har problem med på fz. Om nåt uppfattas sexistiskt så borde det räcka med en notis. kvaliteten ligger på aftonbladet-nivå.

Jag är övertygad om att vi hade fått lika mycket skäll även om vi fått ihop nakenkritiken på två, tre rader. Det handlar inte om mängden nakenkritik, utan om att vissa inte accepterar att vi kritiserar sånt i spel. Men du har en poäng, vi kanske skulle ha gett den mindre utrymme.

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?


signatur
Medlem
Skrivet av LVX156:

Du vet väl att Bayonetta designades av en kvinna? http://platinumgames.com/tag/mari-shimazaki/

Varför skulle det designen vara mindre sexistisk bara för att den är skapad av en kvinna? Kvinnor kan också vara sexistiska, både mot andra kvinnor och mot män.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av bleak:
Skrivet av Tompa:

Många röster här kritiserar att recensenten invänder mot att få en rumpa tryckt i ansiktet i ett actionspel. Varför får man inte ifrågasätta kvinnlig halvnakenhet?

frost lägger för mycket vikt vid det och drar t.om av på betyget pga det. Det är vad jag har problem med på fz. Om nåt uppfattas sexistiskt så borde det räcka med en notis. kvaliteten ligger på aftonbladet-nivå.

Jag är övertygad om att vi hade fått lika mycket skäll även om vi fått ihop nakenkritiken på två, tre rader. Det handlar inte om mängden nakenkritik, utan om att vissa inte accepterar att vi kritiserar sånt i spel. Men du har en poäng, vi kanske skulle ha gett den mindre utrymme.

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?

Tycker recensionen var jäkligt bra som den var. Gav tydligt ris och ros på rätt ställen, vilket uppskattas (eloge Frost!). Tycker det är så intressant att så många pojkar försvarar sin rätt att bli lockade till spelköp genom omotiverad nakenhet (sexismen i sig åsido), istället för att kritisera marknadsföring riktad till deras kön.
I det här fallet är det ju nästan tragiskt att ta till billiga trick med ett spel som faktiskt verkar ha substans.

Personligen har jag ingenting emot kvinnligt nakenhet, och tackar samtidigt för att ni på FZ uppmärksammar omotiverad sådan när ni stöter på den.

Medlem

Håller med Ender här.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av rekvim:

Nu var det ju så att ordet "sexigt" var en felstavning från min sida. Har poängterat detta i ett tidigare inlägg, samt borde varit underförstått.

Självklart finns det sexism för båda könen. Men bara för att det finns tillfällen där även männen porträtteras sexistiskt så är det inte underlag för att ignorera det hela. Det är ju fortfarande ett problem eller hur?

Ja, jag tycker som sagt att det finns manlig sexism. He-Man är väl ett ganska bra exempel. Men sexism är något som kvinnor utsätts för betydligt mer frekvent för än just män. Speciellt i verkliga livet, utanför spelets värld. Sen att DMC ska vara ett exempel mer på manlig sexism än kvinnlig så, njaa. De enda kvinnor som är med i det spelet är väl tillfredställa honom sexuellt om jag inte missminner mig. Hur som helst tycker jag att vi båda verkar tycka att sexism är ett problem, och då borde väl det diskuteras och kämpas emot, inte för.

Sedan är det ju jävligt bakåtsträvande att bara tänka "äsch, det finns ju tillfällen där män också blir sexistiskt behandlade, då skiter vi i det hela". Sexism handlar ju inte bara om hur ett visst kön är till utseendet sett, utan även till hur denne behandlas.

Pratade inte om din felstavning utan jag talade om Frosts syn på sexism. I hans värld är sexigt = sexism.
Så fort en kvinna är halvnaken så är det sexism och så fort en kille är helt naken så är det ok. Det är sexism!

DmC

https://www.youtube.com/embed/N2sfmoXGNPY

Efter du kollat youtube-klippet håller du fortfarande kvar på din kommentar tidigare?

Sexism är ett problem som måste bekämpas. Men det betyder inte att det är ok att vrida och vända på allt och tro att det är sexism, för där ligger ett annat problem och det är att man överdriver och på så sätt lägger det andra könet åt sidan vilket i sin tur är sexism.

Tar man Bayonetta tex. så är hon sexig och spelet lägger en fokus på att sexualisera henne. Likt man sexualiserar Dante i DmC. Men aldrig någonsin blir hennes karaktär förtryckt eller skapar ett förtryck mot sig själv eller kvinnor i allmänhet.
Däremot gör man som herr Frost och ser på sexiga kvinnor som något negativt så blir det kvinnliga könet objektifierat.
Vad är det man säger när en kvinna blir objektifierad på grund av sitt kön?

Suck, kom igen Marcus, du har en poäng, men jämför du verkligen det klippet med vad som diskuteras om Bayonetta? springer Dante runt i små manstanga med kameran inzoomad på hans tajta rumpa? Jag vet inte hur du fungerar, men fick jag den bilden uppkörd i fejset i var och vart annat spel skulle iallafall jag bli lätt illamående.
Det här var ju mer: Dante, demonjägare och rockstar, vaknar upp i sin trailer, bakis och med en seriös "idon&#039;tgiveashitattitude" var på han faktiskt klär på sig i de efterföljande explosionerna. Kändes mer som en trailer till nästa "Expendables" än någon slags sexism, men det är ju bara min åsikt. Hade han fortsatt naken, med en kamera roterande runt sitt underliv hade jag sagt något annat.

Just Dante springer inte runt i kalsonger och visar sitt 6-pack.
Däremot allt du beskrev om Bayonetta gör Kratos i God of War serien OCH lite till!!!

God of War om du spelat det så springer huvudpersonen Kratos runt i röda kalsonger och visar sin övernaturligt muskulösa NAKNA överkropp och visar både 6-pack och bröstvårtor för allmänheten att beskåda.
Varje gång det blir ett QTE event så zoomar kameran in och man får se Kratos NAKNA överkropp och hur han spänner sina muskler samtidigt som han visar sliter av ett huvud eller lem som den alpha hane han är.

Tänk nu om du skulle ta Bayonetta och slänga in henne i Kratos skor och så får hon springa runt i röda trosor med bar överkropp och varje gång hon ska utföra en attack så zoomar man inte på hennes nakna överkropp så spelarna får se när hon spänner ut sina tuttar åt allmänheten.

Så igen var är sexismen?

Skrivet av Tompa:

Så, jag måste fråga igen - varför får man inte ifrågasätta kvinnlig nakenhet?

Så, jag måste fråga - varför ifrågasätta kvinnlig nakenhet men ALDRIG manlig nakenhet?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv

Tycker själv inte det är något fel med "omotiverad" manlig eller kvinnlig nakenhet.

Tycker heller inte att spelmakare alltid behöver inkludera alla i spelets målgrupp. Inom feminismen pratas det mycket om att man ska inkludera alla så att alla känner sig välkomna.
Tyvärr leder det till att spel riskerar att bli slätstrukna om man alltid ska försöka göra alla nöjda. (Ungefär som hela hardcore-casual debatten.)

Dead or Alive 3 skulle varit liiite lite mindre underhållande för mig när jag var 12-13 om det inte innehöll lättklädda overkligt kurviga kvinnor med dockansikten.
Det är ju enligt mig en av sakerna som ger Dead or Alive karaktär.

Visst är det tråkigt om tjejer som är väldigt intresserade av spel inte har något att spela för att det finns för få spel som har dem själva som målgrupp. Det betyder dock inte att alla spel bör göras mer inkluderande för tjejer.
Killar och tjejer har trots allt ofta ganska olika fantasier. Istället bör fler spel göras med tjejer som främsta målgrupp.
Utvecklare bör ju dock tänka på eventuella spelare de exkluderar och om det är värt det.

Sen är det såklart inte självklart att alla män önskar att se kvinnorumpor tryckta mot tv-rutan(och självklart finns det kvinnor som skulle uppskatta detsamma) och det är inget fel att tycka så eller skriva med det i en recension enligt mig.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av Juel91:
Skrivet av LVX156:

Varför är ni förvånade? FZ är en radikalfeministisk, sexnegativ site, där vita män sitter och talar om hur kvinnor ska klä sig och bete sig. Ni vet, lite grann som i Iran och Saudiarabien. FZ är ett journalistiskt skämt.

Av alla som recenserat Bayonetta 2 så är det bara FZ och Polygon som dragit ner betyget på grund av "sexism". SJW in action. Övriga siter gav spelet mellan 90 och 100 och pratar om det som:

- ett spel man MÅSTE köpa om man har en Wii U
- ett spel som gör att man MÅSTE köpa en Wii U om man inte har en
- Wii U:s "första riktiga klassiker"
- ett "beat-em-up som ingen har rätt att ignorera"
- "det perfekta actionspelet"
- " one of the most satisfying action games I&amp;amp;#039;ve played."

FZ: "Bayonetta är inte klädd i burka, och vapnen är pistoler, inte feministiska läroböcker, 3/5"

Förstår ni inte att det här är varför folk tycker att ni är ett skämt? Det här är anledningen till att jag och många med mig undviker FZ, och använder AdBlock de gånger vi kollar siten.

Det handlar inte om män som säger till kvinnor hur dom ska klä sig utan hur manliga speldesigners så uppenbart fokuserar extremt mycket på de bitar av kvinnor de själva klär av till gränsen för nakenhet. För män i spel fokuseras sällan det på absen eller röven eller skrevet så varför fokuseras det så extremt mycket på motsvarande bitar för kvinnorna?

Du vet väl att Bayonetta designades av en kvinna? http://platinumgames.com/tag/mari-shimazaki/

Visste inte det. Fortfarande när det skamlöst fokuseras på de sexuella attributerna genom kameravinklar etc. så blir slutresultatet samma. Det handlar inte nödvändigtvis bara om kläderna(tex TERA(MMOt) har löjligt skimpiga kläder för både män och kvinnor så på det sättet är det inte sexistiskt).

Skriv svar