Köpt lite delar för att piffa upp datorn, men fattas något?

Medlem
Köpt lite delar för att piffa upp datorn, men fattas något?

Tjena!

Har sökt runt lite på google, men inte hittat något svar på det jag letar efter,så tänkte jag utnyttjar denna forums delen och ställer en fråga.

Jag har en 2år gammal dator som jag känner jag skulle behöva piffa upp.

En del av setupen som den ser ut nu är:

CPU: AMD Athlon 64 2x | 2,6Ghz Dual Core 5000+
Modekort: ASUS Geforce 6150
RAM: 2Gb / DDR2 @ 333mhz
Grafikkort: Nvidia Geforce 7900GTX 512mb

Själva burken är ett org HP Pavilion.

Men jag tycker att det inte riktigt flyter på bra nog på spel som Crysis/GRiD/MotoGP07/COD4 på höga grafikinställningar och på höga upplösningar (min skärm är en 24tum wide @ 1920x1440)

Så jag bestämde mig för att fixa hem ett nytt grafikkort och 2st nya ramminnen.

1x - PNY XLR8 Geforce 9800GX2 1GB
2x - Crucial Ballistix Tracer RAM DDR2 667Mhz

(yes, jag har kollat så att det är rätt ramminne jag köpt)

Men nu undrar jag om det fattas något? för att få det hela att snurra på bra? bör jag modifera chassit något för att få bättre kylning? ligger me kortet jag har nu på ca 50 grader på skribordet, sedan när jag spelar tex GRiD så kommer jag upp i 80 grader. (har hört att mitt grafikkort skall ha rätt högtemp) så jag brukar sätta fläkten på 100% så att ja kommer ner på 67 grader iaf.

men är orolig för att mitt nya grafikkort som är "trimmat" kommer att bli ännu varmare, för min pavilion burk är nog inte den bästa när de kommer till kylning.

Tips, förslag eller ideer på vad jag kan göra för att förbättra prestandan och livslängden på grejerna som komma skall?

/P2R


signatur

Sim-Racing

Medlem

Jo, du kan ju alltid försöka fixa ett hål i sidan av chassit och sätta dit en 120mm fläkt som blåser in kall luft.

Annars så kanske chassit också kunna uppgraderas om du har kvar lite cash

Antec Three Hundred är billigt och kyler bra.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

nj
Medlem

Det du kan behöva kontrollera är om grafikkortet ryms i chassit (och möjligen moderkortet om det är mATX vilket jag misstänker pga chipsettet), GX2:orna är riktigt långa (runt 27 cm om jag inte minns fel).

Sedan finns det väl risk att nätagget kan vara lite underdimensionerat, så du bör nog kontrollera vad det är för något och hur kraftfullt det är (bör stå på en klisterlapp inne i datorn), det är främst 12V-linan/orna som är det viktiga.

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Jo, du kan ju alltid försöka fixa ett hål i sidan av chassit och sätta dit en 120mm fläkt som blåser in kall luft.

Annars så kanske chassit också kunna uppgraderas om du har kvar lite cash

Antec Three Hundred är billigt och kyler bra.

Se där ja! Tackar så mycket för detta! billigt och bra kollade på ett annat chassi, men de skulle kosta ca 800kr och innehöll manuella reglage för fläktarna. utseende mässigt såg de spaceigare ut än det du länkade till, men jag dras oftast till enkelheten och stilren design. så tackar för det!

Skrivet av nj:

Det du kan behöva kontrollera är om grafikkortet ryms i chassit (och möjligen moderkortet om det är mATX vilket jag misstänker pga chipsettet), GX2:orna är riktigt långa (runt 27 cm om jag inte minns fel).

Sedan finns det väl risk att nätagget kan vara lite underdimensionerat, så du bör nog kontrollera vad det är för något och hur kraftfullt det är (bör stå på en klisterlapp inne i datorn), det är främst 12V-linan/orna som är det viktiga.

Posta på ett annat forum och dom sa likadant.

Har mätt inne i burken så att grafikkortet passar och att jag har systemkraven för det, dock har jag inte kollat om mitt nätaggregat håller för vad det begär. Sedan finns det adaptrar för strömkällan, och ström kablar har jag ett antal över i burken så de räcker den vägen

Citat:

System Requirements:

# Intel or AMD compatible motherboard
# At least 512MB system RAM
# PCI Express or PCI Express 2.0 compliant motherboard with one x16 graphics slot
# One 8-pin and one 6-pin supplementary PCI Express power connectors
# Minimum 580W or greater system power supply (with a minimum 12V current rating of 40A)*
# 50 MB of available hard drive space
# CD-ROM or DVD-ROM drive
# Microsoft Windows 2000, XP, or Vista
# VGA or DVI-I compatible monitor

Skall ta mig en titt inuti burken ikväll och se vad jag har för kapacitet

tack!


signatur

Sim-Racing

1
Skriv svar