CD Projekt är nu Europas högst värderade spelföretag
Jo, alltså jag vet vad crunch är, har ju själv jobbat som spelutvecklare och tyvärr månadsvis upplevt det helvetet, men det såg ut som du skrev att folk tvingades arbeta någonstans mot sin vilja, ungefär som de var slavarbetare någonstans, det var det som förvirrade mig
Inte jag som skrev det Men ja, det var kanske lite skumt formulerat av deftune nu när jag läser om det en extra gång.
Har man? Det har jag helt missat.
Är inte begreppet ”crunch” lite väl missbrukat nu för tiden? Lite som ”fake news”?
Det var väl i princip slavförhållande från början och nu känns det mer som att det betyder ”jobba extra hårt”?
Jag trodde dessutom det faktum att man sköt upp releasen är ett bra tecken på att man inte crunchar så hårt?
Absolut inte, crunch är en realitet hos de allra flesta spelutvecklare. En av anledningarna är att spel som en produkt är väldigt svårt att planera för då mycket kan hända under utvecklingen (tekniska eller mer design-problem).
En annan (som dock har börjat klinga av de senaste 10 åren) är att branchen drivs av passion. Alla utvecklare vill ju att spelet ska bli så bra som möjligt (och dessutom är alla nördar utan liv), så då kan de ju jobba gratis till 3 på natten för att fixa ett problem, right?
Dock finns det stora skillnader mellan företag, CDPR och Rockstar är ökända för deras extrema jobbförhållanden. Väldigt många bränner ut sig pga långa arbetsdagar / veckor och straffande för misstag.
Ett annat exempel är Epic som kräver att du är tillgänglig för att jobba 24/7 och du kan få sparken on the spot om du gör ett misstag som påverkar andra under utvecklingen.
Källa: 17 år i branchen.
@rudeboystig:
Usch! Tack för all info. Det är ganska uppenbart att jag behöver fördjupa mig i detta 👍🏻
Jag trodde man hade kommit längre än så men ack nej.
@rudeboystig: Det skulle vara intressant att få inblick i hur motsatsen fungerar. Funcom t.ex. utlovar skandinaviska arbetsförhållanden även till anställda på deras studio i USA.
Deras produkter går framåt men inte så fort, dom lämnar ofta i några avseenden mycket att önska. Är det en effekt av att inte ha en crunch-kultur alls men ändå leva i spelbranschen med tydliga deadlines?