Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Moderator

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Tror "manuset" är riktigt välskrivet, minns det var en hel del knas i DOS2, så än så länge är EA mycket välskrivet.

Många saker är sämre men lär bli bättre närmare release.

Har aldrig spelat något baldurs gate så spelar det ungefär likadant som DOS2. Att allt är hemskt och mörkt märkts knappt då jag dödade allt i DOS2 också, nu får man lite mer respons av det hela, på vissa ställen iaf.

Stealth och sånt är riktigt skumt, döda tre pers i ett rum och dom brevid märker ingenting.

Pathing är riktigt dåligt just nu, gubbarna går fan in i allt på marken.

Jag dödade "orcen" som var på skeppet i början så ligger hon under marken när man krashat, så kan man loota hennes armor som e ganska bra faktiskt.

"Dödade orcen" du menar den nya coola Githyanki rasen nu va? Själv så måste jag vänta på PS5 versionen. Och ska då börja spela som en Githyanki snubbe. Så att jag kan få "orcen" i säng. Och behandla alla "Baldursgates" innevånare som utomjordingar och med avsmak. Jag kommer aldrig att klara av det för jag måste alltid vara så ärligt snäll i Rpg spel ha ha.

Medlem

Jag skrev i någon tråd att jag inte trodde Baldur's Gate 3 skulle kunna toppa Hogwarts Legacy på Steam, men igår var det väldigt nära då BG3 nådde sin högsta notering hittills med 875k samtidiga spelare. Hogwarts har 879k som bäst. Bara 4k som skilde men BG3 lyckades inte riktigt gå om.
https://steamdb.info/app/1086940/charts/

Geeks Gaming
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Dragonborn bard får min röst 😁

Skribent
Skrivet av Renfis:

Lite charmen med BG3 är väl att det, till skillnad från många rollspel inte egentligen straffar dig för att du misslyckats med ett tärningskast eller ett uppdrag, det enda som händer är att utgången blir något annat än vad du tänkt dig.

Tror största behållningen får man genom att inte spara annat än innan stora strider (tråkigt att dö) och sen bara go with the flow och se vad som händer. Omspelningsvärdet och rollspelskänslan kommer definitivt bli högre då ☺️

Jo, jag förstår att de möjliga utfallen gör spelet mer spännande och ökar omspelningsvärdet. Men jag känner inte att jag har full koll på vad som egentligen är möjligt riktigt än, så därav småsparandet för att testa olika saker 🙂

Redan nu är jag sugen på att testa en ny karaktär med andra attribut för att testa gränserna ännu mer!

Vill också flika in att jag upplever att vissa romance-alternativ kommer lite plötslig och från ingenstans 😅

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Dragonborn bard får min röst 😁

I second your bard men höjer med halfling eller gnome ☝🏻

Dödgrävaren

En annan sak som stör mig rätt mycket är att alla är så jävla kåta på att ha sex, oavsett vilka övriga relationer man eventuellt har. Känns som romanser skrivna av kåta tonåringar. Inga connections känns särskilt mogna, där tycker jag Mass Effect och även BG1 å 2 är väldigt välgjorda exempel på hur man kan bygger connections med sina partymembers över tid. I BG3 känns det typ som "wanna bang?!" hos alla karaktärer, och alla vill dessutom ligga med precis allt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Bard och att du cosplayar.

Alternativt en släkting till Efsta och spela barbar!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jonas Vågström:

Jo, jag förstår att de möjliga utfallen gör spelet mer spännande och ökar omspelningsvärdet. Men jag känner inte att jag har full koll på vad som egentligen är möjligt riktigt än, så därav småsparandet för att testa olika saker 🙂

Redan nu är jag sugen på att testa en ny karaktär med andra attribut för att testa gränserna ännu mer!

Vill också flika in att jag upplever att vissa romance-alternativ kommer lite plötslig och från ingenstans 😅

Finns en döing man kan hitta som kan respecca åt dig


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Friendly giant med en twist av gentlemannatjuv. Human male fighter. Max strength, heavy armour, greatsword, hela grejen. Hög charisma, låg intelligens och välj alltid det snälla alterntivet i alla konversationer. Samtidigt mycket stealth och pick pocket.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal!

Vilken tid börjar du streama?

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Finns en döing man kan hitta som kan respecca åt dig

Jo honom har jag hittat! 🙂 Men jag har redan börjat theory crafta en karaktär med annat utseende, ras och bakgrund - och sånt kan tyvärr inte Withers fixa 🤷🏼‍♂️

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Halfling Monk och hen får bara använda händerna (och fötterna), inga vapen över huvud taget.

Human Paladin. Äldre herre med grått hår och skägg. Otroligt vis men inte så karismatisk. Inte intresserad av romanser. Strider med heder, använder inga fula tricks.

Tyrion Lannister. Ful men väldigt karismatisk. Pratar sig ur varje situation om möjligt. Använder alla till buds stående medel för egen vinnings skull. Hoppar i säng med vem som helst av motsatt kön.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Testa prata med ledaren annars. Gå fram till den så kan det göra striden lättare

Vill ju inte använda illithid krafterna.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_79617:

Vill ju inte använda illithid krafterna.

Bara köra med det jag sa innan. Inte så svårt alls bara man fixar surprise, har high ground och buffar sig själv med bless


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Warlock, Repelling Blast (heter det samma i bg3?) för maximal knuff-stohej.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Imorgon kväll blir det äntligen Baldur's Gate 3-stream på FZas Youtubekanal! Vilken sorts karaktär skulle ni vilja se? Jag har mååånga timmars rollspel bakom mig och bra koll på DnD 5e, så det är fritt fram med både simpla och avancerade önskemål! Personligen är jag mer förtjust i bra rollspelande framför min/max, men alla idéer är välkomna.

Halfling Monk och hen får bara använda händerna (och fötterna), inga vapen över huvud taget.

Human Paladin. Äldre herre med grått hår och skägg. Otroligt vis men inte så karismatisk. Inte intresserad av romanser. Strider med heder, använder inga fula tricks.

Tyrion Lannister. Ful men väldigt karismatisk. Pratar sig ur varje situation om möjligt. Använder alla till buds stående medel för egen vinnings skull. Hoppar i säng med vem som helst av motsatt kön.

Gnome Barbarian.

Half-Orc Barbarian. Lägsta möjliga i intelligens och karisma.

Knight in shining armor. Hög karisma men inte så smart.

Human female Barbarian. Vacker och otroligt farlig med vapen i hand.

Moderator
Skrivet av NordhNet:

Dragonborn bard får min röst 😁

Skrivet av Jonas Vågström:

I second your bard men höjer med halfling eller gnome ☝🏻

Skrivet av uberpwnage2.0:

Bard och att du cosplayar.

Alternativt en släkting till Efsta och spela barbar!

Jag ser att vi har många som är taggade på bard. Vi får väl se vad det blir ikväll! Jag har varken spelat Dragonborn eller hafling tidigare. Däremot gnome, men inte som bard! Har också kört bardbarian en kampanj å det var kul!

Moderator
Skrivet av jaicoas:

Vilken tid börjar du streama?

20:00!

Moderator
Skrivet av Kago1316:

Friendly giant med en twist av gentlemannatjuv. Human male fighter. Max strength, heavy armour, greatsword, hela grejen. Hög charisma, låg intelligens och välj alltid det snälla alterntivet i alla konversationer. Samtidigt mycket stealth och pick pocket.

Kul idé! Den här typen av karaktär brukar jag inte spela. Tycker om att gå utanför min comfort zone och prova något nytt!

Moderator
Skrivet av anon_79617:

Warlock, Repelling Blast (heter det samma i bg3?) för maximal knuff-stohej.

Lore+regler och mekanik är DnD 5e rakt av (Eller väldigt nära på iaf) så det heter definitivt lika dant! Warlock är min favorit å kommer förmodligen köra Warlock eller Bardlock på Wakkaah. Eldritch blast med tweaks ftw!

Här är builden jag testade lite i början av early access

Moderator
Skrivet av stephan900:

Halfling Monk och hen får bara använda händerna (och fötterna), inga vapen över huvud taget.

Human Paladin. Äldre herre med grått hår och skägg. Otroligt vis men inte så karismatisk. Inte intresserad av romanser. Strider med heder, använder inga fula tricks.

Tyrion Lannister. Ful men väldigt karismatisk. Pratar sig ur varje situation om möjligt. Använder alla till buds stående medel för egen vinnings skull. Hoppar i säng med vem som helst av motsatt kön.

Gnome Barbarian.

Half-Orc Barbarian. Lägsta möjliga i intelligens och karisma.

Knight in shilling armor. Hög karisma men inte så smart.

Human female Barbarian. Vacker och otroligt farlig med vapen i hand.

Flera bra tips. Älskar gnome barbarian extra mycket! Hade också varit kul att köra en Tyrion Lannister.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Wakkaah:

Lore+regler och mekanik är DnD 5e rakt av (Eller väldigt nära på iaf) så det heter definitivt lika dant! Warlock är min favorit å kommer förmodligen köra Warlock eller Bardlock på Wakkaah. Eldritch blast med tweaks ftw!

Här är builden jag testade lite i början av early access https://www.youtube.com/watch?v=xKbCnN9VLCk

Härligt! Bardlock låter fint. Själv spelar jag en bard/rogue med swords och assassin som subclasser. Alltså en ambush bard!

Moderator
Skrivet av Mikael Berg:

Härligt! Bardlock låter fint. Själv spelar jag en bard/rogue med swords och assassin som subclasser. Alltså en ambush bard!

Hehe nice! "Plötsligt hör du en obehaglig melodi bakom dig och hur en klinga viner genom luften."

Moderator

Missa inte kvällens stream!

Medlem

Hotfix #4 släppt idag
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/61998204...

Nästa är Patch 1 som är en stor patch med mycket fixar. Efter det blir det Patch 2 där de har med en hel del önskemål från communityn, blir väl en del quality of life fixar.

Medlem
Skrivet av Wakkaah:

Missa inte kvällens stream!
https://youtu.be/TqY0O61pStU

Tack för en till mysig stream-kväll!

Jag är en PS5are så får vänta ett tag till med köp. Perfekt att få lite tutorial av en van rollspelare under tiden 😁👍

Moderator
Skrivet av GamerNurse:

Tack för en till mysig stream-kväll!

Jag är en PS5are så får vänta ett tag till med köp. Perfekt att få lite tutorial av en van rollspelare under tiden 😁👍

Tack själv!
Supermysigt att få hänga med fzare och uträtta stordåd i en fantasyvärld!

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hotfix #4 släppt idag
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/61998204...

Nästa är Patch 1 som är en stor patch med mycket fixar. Efter det blir det Patch 2 där de har med en hel del önskemål från communityn, blir väl en del quality of life fixar.

Låter bra!
Då kan jag vänta några månader med ett köp.

Geeks Gaming
Skrivet av Fulci:

Hotfix #4 släppt idag
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/61998204...

Nästa är Patch 1 som är en stor patch med mycket fixar. Efter det blir det Patch 2 där de har med en hel del önskemål från communityn, blir väl en del quality of life fixar.

Ser ut som man drog tillbaka den igen pga buggar

Skriv svar